یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

عدل الهی- جبر و اختیار


عدل الهی- جبر و اختیار
● خلاصه
بحث عدل الهی با حسن و قبح افعال پیش می رود. یعنی اینکه آیا زیبایی و زشتی ذاتاً و عقلی است یا از طریق عقل قابل فهم نیست و باید منتظر شرع ماند؟ شیعه و معتزله معتقدند که عقل می تواند خوبی و بدی کارها را تشخیص دهد و حسن و قبح افعال، ذاتی است. اشاعره معتقدند که ملاک تشخیص حسن و قبح، شرع و قرارداد است و عقل به تنهایی نمی تواند در مورد خوبی و بدی کارها قضاوت کند.
در رابطه با عدل الهی شبهاتی مطرح شده که پاسخ به آنها این است که:
۱) ظلم بشر را نباید به حساب خدا گذاشت.
۲) فلسفه آفرینش این نیست که انسان در زندگی، متنعم از نعمتها باشد. هدف کسب کمال و بروز استعدادهاست.
۳) هدف در افعال خداوند غیر از هدف در افعال انسان است.
پاسخ به شبهه شرور : امتحان و آفرینش الهی یک سنت قطعی است که اصطلاحاً آنرا بلاها نامند.
● خودآزمایی
۱) بالاترین مرتبه حکمت و معرفت چیست؟
الف) خوف از خدا ب) خرد ورزی
ج) فلسفه د) دانایی
۲) کدام گزینه در مورد امتحان تکوینی خداوند در جهان هستی است؟
الف) ارسال رسل ب) نزول کتب آسمانی
ج) نعمتها و بلایا د) اوامر و نواهی
۳) بلایا برای افراد ستمگر چه حکمی دارد؟
الف) امتحان ب) تأدیب و مجازات
ج) تأثیری ندارد د) غوطه وری در گناهان
۴) اختیار انسان چگونه امری است؟
الف) بدیهی و وجدانی ب) استدلالی
ج) آموزشی د) اثباتی و جدلی
۵) نظریه الامرین مربوط به کدام فرقه است؟
الف) معتزله ب) مفوضه
ج) اشاعره د) شیعه
منبع : واحد مرکزی خبر


همچنین مشاهده کنید