سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا
رنو، خودروساز جهانی
موقعیت جدید رنو از سال ۱۹۹۲-۲۰۰۵: استقلال و مسئولیت:در اواسط سال Lery ۱۹۹۲ .Reymond H به سن بازنشستگی رسید و بعد از ایشان مدیر مالی شرکت رنو Louis Schweitzer که تنها شش ماه به شرکت رنو ملحق شده بود، مدیریت شرکت رنو را در دست گرفت.
دشواری اول: قرارداد با ولوو
Louis Schweitzer سکان شرکت رنو را در دورهای بحرانی در دست گرفت، در آن زمان موقعیت رنو در خطر قرار گرفته بود، در حالی که ولوو رو به بهبود بود. ترکیب سه اشکال اساسی باعث شد قرارداد بین این دو شرکت لغو شود:
- مشکلات سیاسی از سوی دولت فرانسه (راستها و چپها) که مکررا از بیم ناسازگاری اتحادیه کارگری، خصوصیسازی را به تعویق میانداخت.
- اشتباه در تصمیمگیریهای رنو که تفاوتهای فرهنگی را در ارتباط تجاری در نظر نمیگرفت و با شرکتهای فرانسوی و سوئدی همزمان کار میکرد.
- مشکلات تاکتیکی، با سه سال فاصله بین اولین امضای قرارداد و اعلان ادغام این دو شرکت در واقع زمان زیادی از دست رفت و در این مدت بین دو شرکت اختلاف عقیده به وجود آمد.
شکست قرارداد
در ششم سپتامبر سال ۱۹۹۳ خبر داده شد شرکتهای رنو و ولوو در اول ژانویه سال ۱۹۹۴ ادغام خواهند شد. این بیانیه خصومت را در سوئد برانگیخت و این خصومت از درون ولوو به وسیله مخالفان CEO Pehr Gyllenhammar و از بیرون به وسیله تجمع کوچکی از سهامداران رهبری شد. کم کم سهامداران بزرگ شرکت را ترک کردند و شرکت ولوو با فقدان پشتیبانی هیاتمدیره و رئیس هیاتمدیره مواجه شد. مدیر شرکت ولوو در دوم دسامبر همان سال استعفا داد.
خصوصیسازی
به علت شکست قرارداد شرکتهای رنو و ولوو، آسیبپذیری شرکت رنو نمایان شد. آنها پی بردند که شرکت رنو خیلی کوچک، تنها و بیش از اندازه فرانسوی است و حتی نمیتواند یک سرمقاله را به خود اختصاص دهد. به همین علت مدیر شرکت رنو بر دولت فرانسه اصرار داشت که با خصوصیسازی موافقت کند. در سال ۱۹۹۴ گام اول با اولین عرضه عمومی سهام کارخانه برداشته شد. دولت فرانسه سهام خود را تا ۵۲/۹۷ درصد کاهش داده، شرکت ولوو ۱۱/۴ درصد سهم خود را حفظ کرده و بقیه سهام رنو توسط مردم و خصوصا پرسنل رنو خریداری شد. در سال ۱۹۹۶ گام دوم با خصوصیسازی برداشته شد، هسته محکمی از سهامداران اصلی شکل گرفت که ۱۱ درصد از سهم رنو را در اختیار گرفتند و دولت فرانسه به یک سهامدار اقلیت (کوچک) با ۴۵/۸۷ درصد سهم تبدیل شد.امروزه دولت فرانسه ۱۵/۷ درصد سهام شرکت رنو را در اختیار دارد.
سرآغاز پیشرفت جدید
با ایجاد ظرفیت جدید برای تصمیمگیری، شرکت رنو بالاخره توانست برای پیگیری توسعه در کارخانه آزادانه تصمیمگیری کند. از سال ۱۹۹۵، Louis Schweitzer مشتاق بود تا رشد اقتصادی را در کشورهایی به جز ژاپن، آمریکا و کشورهای اروپایی جستجو کند. دو رکن اساسی برای پیشرفت بینالمللی رنو، عبارت بودند از: ترکیه با تقویت زیربنای صنعتی - تجاری رنو و دیگری Mercosur که با نوسازی کارخانه کرد و با در آرژانتین و مقری در برزیل کارخانه تولید اولین محصول جدید شرکت رنو در قرن بیستم را به وجود آورد. رنو در این کشورها آخرین مدلهای خود را مطابق با استانداردهای اروپایی ارائه کرد.
پایگاه اروپایی
شرکت رنو هنوز به یک پایگاه کاملا اروپایی برای تحمل رشد پرنوسان این گونه کشورها نیاز داشت، اما رقابت در اروپا بسیار دشوار است و بعد از گزارش از دست دادن بیش از ۵ میلیون فرانک در سال ۱۹۹۶ (آخرین سال تیره رنو)، رنو تشخیص داد نیاز به اصلاحاتی دارد و برای رقابت باید محصولات خود را با کیفیت بهتر و سرعت بیشتر و قیمت نازلتر در اختیار مشتری قرار دهد.Carlos Ghosn مرد شماره دو کارخانه رنو از سال ۱۹۹۶ شرکت رنو را با مدرنسازی به پیش برده، برنامه کاهش قیمت سیستم تولید رنو را با ارائه توزیع مجدد عملیاتهای تولید در تمام کارخانههای متعلق به رنو، توجیه کرد. این حرکت منطقی با بستن کارخانه Vilroorde در بلژیک در سال ۱۹۹۷ همراه شد. البته این تصمیم، اعتصابهایی را در اروپا در پی داشت ولی رنو با پافشاری بر این موضوع تمام پرسنل اخراجی را در بخشهای دیگر استخدام کرد.
جشن صد ساله و جوانسازی
شرکت رنو در جشن صدسالگی خود در سال ۱۹۹۸، دو کارخانه بزرگ را تاسیس کرد. مرکز فنی رنو با ۶۵۰۰ متخصص طراحی و مهندسی درGuyancourt نزدیک پاریس، نیروی محرکهای برای عملکرد رقابتی رنو محسوب میشود. از این پس تمام مدلهای جدید رنو در Technocenter طراحی و توسعه داده میشوند. کارخانه مونتاژ بدنه به نام Scenic در کوریتیبای برزیل اولین واحد پیشرفته و پیچیدهای بود که بعدها بخش مونتاژ خودروهای سبک تجاری نیز به آن پیوست.
Twingo محصول جدید
در سال ۱۹۹۲، Twingo کوچکترین خودرو با قوه تشخیص و کوچکترین MPV در بازار خودرو، معرفی شد و با اقبال بینظیری مواجه شد. بعد از آن در سال ۱۹۹۳ مدل Laguna جایگزین رنو ۲۱ شد.خودروی بعدی Megane بود که با یک پلتفرم، برای شش محصول مختلف پوشش داده میشد. مدل اصلی Megane، Scenic بود که به عنوان اولین MPV متوسط در بازار خودرو جای گرفت و نصف فروش شرکت رنو را در کل خط Megane به خود اختصاص داد. در سال ۱۹۹۶ مدل Espace به بازار آمد و در سال ۱۹۹۸ وقتی ClioII پدیدار شد با اقبال عمومی و مشتاقانی علاقهمند مواجه شد. مدل سالن ClioII موفقیت زیادی در مرکز و شرق اروپا به دست آورد و شرکت رنو را در صدر بازار خودروهای سبک اروپا قرار داد. شرکت رنو وقتی که در مسابقات Alpine از دور مسابقات حذف شد، از بازار خودروهای اسپرت بیرون آمد.موتورهای جدید
دامنه محصولات شركت رنو دوباره بازسازی شد و با امكانات تكنولوژیك گسترده، كیفیت موتورهای رنو ارتقا یافت. یك موتور با ۱۶ سوپاپ برای تمام موتورهای بنزینی میتوانست قابل قبول باشد (به جز برای موتورهای شش سیلندر با ۲۴ سوپاپ).ساخت گیربكسهای جدید در جهت پیشرفت و توسعه شركت رنو انجام شد. تكنولوژی گیربكس (دستگاهی كه نیروی موتور را به چرخها منتقل میكند) اتوماتیك شركت رنو با كنترل logic - Fuzzy بیشترین نگاهها را به خود خیره كرد. اما دارندگان خودرو در فرانسه و دیگر كشورهای جنوبی اروپا به گیربكس دستی علاقهمند بوده و به آن وفادار ماندند. توسعه رنو باید در جهت افزایش بهرهوری، قابلیتهای رانندگی، آلودگی و سر و صدای كمتر انجام میگرفت. این عوامل فاكتورهای مهمی برای افزایش توان رقابتی در بازار به حساب میآیند.
تولید خودروهای لوكس
موقعیت خوب رنو به عنوان یك خودروساز بزرگ، آن را به سمت تولید خودروهای لوكس فرامیخواند.
به جای كپی كردن اتومبیل بزرگ سفری كه به وسیله یك شركت خودروسازی آلمانی ساخته شده بود، شركت رنو محصولی متفاوت برای مشتریان تنوعطلب ارائه داد. در ادامه این روند Avantime به عنوان یك مدل كوپه به بازار عرضه شد. اما طراحی این خودرو بسیار جدید و پیچیده بود و بنابراین فروش مناسبی نداشت و تولید آن متوقف شد. این بار شركت رنو روی Velsatis سرمایهگذاری كرد تا گذشته را جبران كند، اما دوباره كیفیت غیرقابل انكار این خودرو تحتتاثیر تمام طرحهای غیرمعمول آن قرار گرفت. این خودرو خیلی متفاوت یا خیلی جلوتر از زمان حال خود بود.
ایمنترین خودرو در بازار
امروزه شركت رنو از شهرت خوبی در زمینه ایمنی خودرو برخوردار شده است، این شهرت نتیجه كار مداومی است كه از دهه ۵۰ تا به امروز در مراكز فنی Lardy و Aubevoye در منطقه پاریس در مركز فنی مهندسی و همچنین در لابراتوارهای بیومكانیك و تست تصادف (كه در سال ۱۹۶۹ با همكاری PSA ایجاد شده بود) انجام گرفته است. شركت رنو همواره نمره بالایی را در تستهای تصادف خودرو كه برای تشخیص ایمنی خودرو به كار میرود، به دست آورده است. شركت رنو در ابتدا موفق به كسب سه و سپس چهار ستاره برای ایمنی محصولات خود شد ولی بعد از مدتی موفق به كسب نمره ۵ ستاره برای Laguna ۲ شد. تا سال ۲۰۰۵، هیچ خودرویی به غیر از ۷ خودرو رنو: ,Megane ۲ Laguna ۲ ,Megane ۲ ,Scenic ۲ ,Velsatis ,cabriolet and Modus Espace IV - ۵ coupe ستاره نبودند.
تغییر هدفگذاری
توسعه جهانی نقشی كلیدی در استراتژی رشد سودآوری شركت رنو داشت اما شركت رنو كوچك بود و نیاز به شركایی داشت. مدیر شركت رنو از عهده مشكلات به خوبی برآمده و همه را با دو تاكتیك موثر یعنی ادغام و اعمال كنترل حیرتزده كرد.
۱۹۹۹: تخته پرش به سوی موفقیت
ادغام شركتهای مختلف خودروسازی در صنعت خودرو امروز، امری اجتنابناپذیر است. شركت رنو به تنهایی به علت نوسان اقتصاد جهانی بسیار آسیبپذیر بود. او به شریكی نیاز داشت و توانست با لغو قرارداد با ولوو، توان مالی خود را برای این كار بالا ببرد. در ۲۷ مارچ ۱۹۹۹، شركت رنو جهان را شگفتزده كرد. این شركت ۳۶/۸ درصد (یعنی ۵ میلیارد یورو) از كارخانه خودروسازی نیسان ژاپن را در اختیار خود قرار داد، این كار وجهه خوبی نداشت اما نوید تولید محصولات مكمل و جذاب را به ارمغان میآورد. سرمایهگذاری شركت رنو و تواناییهای »كارلوس گوسن« به عنوان مدیر نیسان باعث شد تا شریك جدید ژاپنی آنها بتواند بهبود یافته و بازسازی شود. در سال ۲۰۰۱ نیسان مشكی بازگشت و نقش بسزایی در سودآوری رنو ایفا كرد. در سال ۲۰۰۲ شركت رنو طبق برنامه سهم خود را از شركت نیسان به میزان ۴۴/۴ درصد افزایش داد و نیسان نیز ۱۵ درصد از سهم شركت رنو را (بدون حق رای در تصمیمگیریهای رنو) در اختیار گرفت. رنو نیسان چهارمین گروه خودروسازی بزرگ جهان در آن سال به حساب میآمد.
استراتژی ادغام دو شركت
یك هیات مشترك به نام رنو نیسان BV، كه در هلند مستقر بود، این دو شركت ادغام شده را اداره میكرد. آنها با هم ادغام شده بودند ولی هر یك از شركا هویت شخصی خودشان را داشتند. رنو نیسان پوشش جهانی خود را توسعه داده و از دانش یكدیگر استفاده میكردند. پس از سال ۱۹۹۹ هر یك از شركا، محصولات مجزایی از دو پلتفرم مشترك به بازار عرضه كردند و هر كدام از آنها به سودآوری دیگری در این بازار جدید كمك می كردند. شركت رنو به مكزیك بازگشت و نیسان محصولات SUV و وانت خود را در بازارهای برزیل عرضه كرد. همانند پروژههای مشابهی نیز كه در اسپانیا، شمال آفریقا، خاورمیانه و آسیا اجرا شد.
پیمان استراتژیك روی خودروهای سنگین
در سال ۲۰۰۰، رنو شركت HGV خود را با نام Mack to AB Volvo / Renault VI در ازای ۲۰ درصد سهام یك شركت سوئدی فروخت. با این كار، رنو میتوانست روی خودروسازی اصلی خود متمركز شود و در عین حال از آینده روشن خودروهای سنگین اطمینان داشته و در آینده سهامدار اصلی دومین سازنده خودروهای سنگین جهان شود. حفظ AB Volvo سود بسیاری برای رنو به همراه داشت.
شركت رنو؛ گروهی با چند علامت
رنو هم قرارداد خود با نیسان را توسعه داد و هم استراتژیهای بینالمللی خود را دنبال میكرد. مدیر شركت رنو فروش سالانه خود را در سال ۲۰۱۰، ۴ میلیون دستگاه خودرو پیشبینی كرد. این عمل مانند دو برابر كردن افزایش تولید در عرض چند سال میباشد. دو اقدام ویژه برای رسیدن به این هدف انجام شد:
- رنو در سال ۱۹۹۹ كنترل شركت رومانیایی Dacia را در دست گرفت. بعد از یك برنامه بسیار بزرگ برای مدرن كردن شبكه فروش Dacia و تولید Pitesti، شركت رنو به شریك تازه خود، تولید خودرویی ۵۰۰۰ یورویی را واگذار كرد تا به بازار عرضه كند.
- طراحی خودرویی كه بعدها لوگان نام گرفت، در مركز فنی مهندسی در حال انجام بود. در سال ۲۰۰۰، شركت رنو قسمتی از شاخه خودروی سامسونگ را در اختیار گرفت. سامسونگ موتور (با یك سیستم تولید بسیار مدرن، كیفیت بالای محصولات و موقعیت خوب در بازار داخلی كره جنوبی) یكی از شركای نیسان شد. این شركت جدید به رنوسامسونگ موتور (RSM) معروف شده است.
پدیده لوگان
خودروی لوگان نقش مهرهای برنده در استراتژی توسعه جهانی رنو بازی میكند. این خودروی مدرن و محكم (قدرتمند)، یك دیدگاه جامعهشناختی جدید را برای بازار موتور تجسم میكند. خودروی لوگان در سپتامبر سال ۲۰۰۴ در رومانی و بعد در تركیه و دیگر كشورهای مركز و شرق اروپا عرضه شد. نتایج اولیهای كه در اواخر سال ۲۰۰۴ اعلام شد بسیار متقاعدكننده بود. برنامهریزیهایی برای گسترش تولید لوگان در خارج از رومانی وجود دارد ودر آیندهای نزدیك به ثمر خواهد رسید. هیاتی به وسیله Avtoframos (شریك شركت رنو پس از سال ۱۹۹۶) در ماه مه سال ۲۰۰۵ در روسیه كار خود را آغاز كرد. از دیگر مكانهای تولید كه در حال بررسی هستند میتوان از كلمبیا، مراكش، ایران و هندوستان نام برد.لوگان جاذبه خود را برای بخشی از جمعیت اروپای غربی نیز حفظ كرده و به همین دلیل از ژوئن ۲۰۰۵ در فرانسه هم عرضه شده است.
برگرفته از www.Renault.com
شهرام اسلامی
منبع : مجله گسترش صنعت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهدای خدمت ابراهیم رئیسی سقوط بالگرد رئیسی رئیسی سیدابراهیم رئیسی ایران شهادت بالگرد حسین امیرعبداللهیان تبریز
تهران هواشناسی کنکور امتحانات نهایی شهرداری تهران شورای شهر تهران هلال احمر سانحه بالگرد رئیسی بارش باران مشهد سیل قوه قضاییه
قیمت دلار قیمت خودرو بورس قیمت طلا خودرو بازار خودرو یارانه دلار یارانه نقدی حقوق بازنشستگان سایپا بازنشستگان
سینمای ایران سینما تسلیت تلویزیون جشنواره کن لیلا حاتمی آیت الله سید ابراهیم رئیسی هنرمندان شعر رسانه ملی سریال قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ تجهیزات پزشکی دانش بنیان تلسکوپ فضایی هابل
رژیم صهیونیستی غزه روسیه اسرائیل امیرعبداللهیان ترکیه جنگ غزه فلسطین آمریکا چین ولادیمیر پوتین اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید والیبال لیگ برتر لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس فدراسیون فوتبال لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال منچسترسیتی
هوش مصنوعی مایکروسافت اپل گوگل سامسونگ ناسا تبلیغات موبایل فناوری
سلامت نوشیدن آب قهوه مغز کاهش وزن رژیم غذایی خواب طول عمر آلزایمر مغز انسان افسردگی