یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب وکار با رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر در صنعت مواد غذایی استان چهار محال و بختیاری


بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب وکار با رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر در صنعت مواد غذایی استان چهار محال و بختیاری
تا کنون تحقیقات بسیاری دررابطه با تاثیر بازار-گرایی بر عملکردکسب وکار شرکتها انجام شده، که نتایج آن‌ها منجر به گرایش افراطی شرکتها به بازار و خارج شرکت، بدون توجه به عوامل درونی شرکت و محصول خود میباشد. این مقاله به بررسی تاثیر بازار-گرایی بر عملکرد تجاری با رویکرد مدیریت کیفیت فراگیر میپردازد. لذا هدف آن پیشنهاد یک الگوی نظری در جهت توجه همزمان شرکتها به عوامل درونی شرکت، از جمله محصول و عوامل بیرونی من جمله بازار است و همچنین میتواند الگویی مناسب برای استفاده در صنایع مختلف کشور باشد. این تحقیق از نظر روش، توصیفی پیمایشی مبتنی بر همبستگی میباشد. شرکتهای فعال در صنعت مواد غذایی در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان جامعه آماری تحقیق در نظر گرفته شده‌اند. در راستای هدف تحقیق، با تلفیق عناصر بازارگرایی و مدیریت کیفیت فراگیر و با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری، الگویی در چارچوب یک مدل مفهومی، ارائه میشود. این مدل توسعه مدل مدیریت کیفیت فراگیر، با تلفیق آن با عناصر بازارگرایی است بنابراین استفاده از آن یک رویکرد تلفیقی برای استراتژی تجارت است.
نتایج حاصل از بررسی فرضیات این تحقیق نشان میدهد، تاثیر غیرمستقیم بازارگرایی و با حضور فعالیتهای مدیریت کیفیت فراگیر، از تاثیر مستقیم آن برعملکرد کسب و کاردر شرکتهای مورد بررسی بیشتراست. همچنین بر اساس نتایج این تحقیق، فعالیتهای صرف بازارگرایی، برخلاف بسیاری از تحقیقات دیگر در این زمینه، تاثیری بر عملکرد کسب وکار ندارد. بنابراین فعالیتهای بازارگرایی تنها با حضور سیستم مدیریت کیفیت فراگیر منجر به بهبود عملکرد کسب و کار خواهد شد.
حسین محمدی


همچنین مشاهده کنید