دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
تکامل زنجیره قوای محرکه در برنامه چهارم توسعه
صنعت خودروسازی ایران طی ۱۰ سال گذشته به عنوان بخش پیشتاز اقتصاد كشور مطرح بوده و عملكرد آن نشان میدهد كه خودروسازی داخلی توانسته است قابلیتهای خود را طی این سالها به كار گیرد. در سایه حمایتهای دولتی و بازار گسترده انحصاری كه در اختیار این بخش از صنعت قرار داشته، توان بالقوه آن به فعلیت درآمده و سرمایهگذاریهای تكنولوژیك در بخش ساخت قطعات و «قوای محركه»، امروزه صنعت خودروسازی ایران را به عنوان صنعتی مطرح در جوامع در حال توسعه مورد توجه و ارزیابی قرار داده است.
از این روی و با توجه به اهمیت بحث قوای محركه و نقش آن در ارتقای صنعت، با دكتر سید مهدی صحراییان اقتصاددان، استاد دانشگاه و برنده جایزه اكونومیست كاونسیل از آكادمی علوم نیویورك گفت و گویی انجام دادیم. آنچه میخوانید ماحصل این گفت و گوست.
دكتر صحراییان معتقد است: با توجه به زیرساختهای بسیار مناسب موجود كه در دهه اخیر در كشور رشد یافته است، میتوان با یك برنامهریزی منسجم، مسیر تكاملی صنعت «قوای محركه» را به سوی بینالمللی شدن توسعه داد.
اگر مؤلفههای قانونگذاری و سیاستگذاریهای كلان مملكتی، این واقعیت را كه ایران با وجود هزینههای بسیار هنگفت، سطح تكنولوژی و توان فنی بخش خودروسازی خود را افزایش داده جدی بگیرند، میتوان به آینده این صنعت امیدوار بود.
وی با اشاره به چشمانداز ۲۰ ساله كشور خاطرنشان میكند: در چشمانداز ۲۰ ساله كشور این دورنما را باید ترسیم كرد كه ایران در كشورهای غیراستاندارد و بازارهای در حال رشد متقاضی استاندارد صنایع خودروسازی است و توان حضور جدی در این عرصه را دارد. میتوان سهم قابل قبولی را از بازارهای كشورهای در حال رشد و كشورهایی كه در زمینه قوای محركه به طور خاص و صنعت خودروسازی به طور عام به استانداردسازی نپرداختهاند، به دست آورد.
صحراییان با اشاره به پیشرفتهای صورت گرفته در ساخت قوای محركه (NG) میافزاید: پیوندهای پیشین به دقت مورد استفاده قرار گرفته و با ایجاد پیوندهای پسین، صنایع خودروسازی كشور توانستهاند در این بخش مهم صنعتی به دستاوردهای بزرگی دست یابند. اما به نظر میرسد هنوز حلقههای مفقودهای در فرایند ساخت قطعات و تولید نهایی قوای محركه وجود دارد كه با حمایت از صنایع كوچكی كه به طور خانوادگی اداره میشوند میتوان با یافتن این حلقههای مفقوده، به سطح قابل قبولی از فناوریهای پیشرفته دست یافت.
اگر این اتفاق در دوران برنامه چهارم توسعه روی دهد و زنجیره تولید قوای محركه تكامل یابد و حلقههای مفقوده این صنعت با به كارگیری متخصصان و نخبگان دانشگاهی در چارچوب قراردادهای پیمانكاری جزء و صنایع كوچك تكمیل شود، ایران تمامی پتانسیلهای لازم برای تولید قوای محركه در منطقه خاورمیانه را دارد.
با كمی تلاش میتوان در تولید قوای محركه در منطقه خاورمیانه مقام اول را كسب كرد. تولید قوای محركه در كشورمان پس از پشت سر گذاشتن یك دوران پر فراز و نشیب بالاخص طی سالهای ۱۳۵۶ تا ۱۳۷۰ تا حدودی نسبت به كشورهای همسایه از جمله تركیه عقب مانده است اما به دلیل بازار گسترده و پتانسیلهای قوی كه این صنعت در اختیار دارد، همه شرایط را برای جهش شگفت انگیز این صنعت دارا هستیم.
در ۵۰ سال گذشته كشور تركیه در صنعت خودروسازی برنامه پایداری را پیگیری كرده و اگر امروز به لحاظ تولید قوای محركه از ایران پیشی گرفته، به دلیل سرمایهگذاریهای مشترك و ثبات سیاستهای توسعه صنعتی آن كشور است.
كشور تركیه در عرصه رقابت از امتیازات جغرافیای اقتصادی ایران محروم است، به همین دلیل صنعت قوای محركه تركیه به یك سطح ایستا رسیده و توان پیشرفت بیش از این را ندارد.
در حالی كه صنعت قوای محركه ایران نه تنها در بازار داخلی بلكه در بازارهای تحت نفوذ سیاسی و معنوی ایران میتواند رشد خود را نسبت به تركیه چند برابر كند.
بدیهی است دستیابی به این هدف الزاماتی دارد كه بخشی از آنها مربوط به واحدهای تولیدی است اما بخش اعظم پیش شرطهای رسیدن به جهش شگفت انگیز در این رشته صنعتی، در دست دولت و دیپلماسی بازرگانی خارجی و برنامههای توسعهای است.
وی میگوید: باید با تدوین یك استراتژی منسجم توسعه قوای محركه بین این بخشها (قانونگذاری، برنامه توسعه، دیپلماسی و بازرگانی خارجی، بخش خصوصی، شركتهای تولید كننده، مدیریت كلان اقتصادی كشور) مورد مطالعه و تصویب قرار گیرد.
رویكرد این استراتژی میبایست به سمت مزیتها باشد و ضروری است تمامی امتیازات جغرافیای اقتصادی كشور را در این استراتژی لحاظ كنیم. به این ترتیب دستیابی به فناوری پیشرفته قوای محركه و تولید انبوه برای بازارهای خارجی، سهل و قابل تحقق است.
●پیوستن به WTO
سازمان تجارت جهانی (WTO) در سال ۱۹۹۵ به منظور گسترش تجارت خارجی در سطح بینالمللی جایگزین گات شد. ۱۵۰ كشور اعضای این سازمان را تشكیل میدهند و ۹۶ درصد تجارت در جهان از این طریق انجام میگیرد.
افزایش تجارت بینالمللی، اشتغالزایی، افزایش درآمد ناخالص ملی و كاهش تعرفه و حذف یارانه از عمدهترین اهداف عضویت در این سازمان به شمار میآید. عضویت در سازمان تجارت جهانی كه لازمه ورود به بازارهای بینالمللی است، چندی است در میان كشورهای در حال توسعه و جهان سوم نیز مطرح شده است؛ به طوری كه این كشورها تمام تلاش خود را برای عضویت در آن به كار گرفتهاند. درخواست عضویت ایران به عنوان یكی از كشورهای جهان سوم و در حال توسعه در سازمان تجارت جهانی نیز طی سالهای اخیر به طور متوالی مطرح اما هر بار بنا به دلایل عدیدهای چون بالا بودن تعرفهها، نامتعادل بودن قیمت بنزین، كاهش ارزش پولی ملی و غیره رد شد. سرانجام چندی پیش بیست و سومین درخواست ایران برای عضویت ناظر در این سازمان پذیرفته شد؛ این در حالی است كه عضویت قطعی ما در سازمان تجارت جهانی، به تحولی عمده در اقتصاد نیاز دارد؛ تحولی كه به ضرر بخش عمدهای از اقتصاد بازار و صنعت تمام میشود. دكتر صحراییان در این خصوص معتقد است:
درباره پیوستن ایران به WTO لازم میدانم این هشدار جدی را به مقامات تصمیمساز كشور بدهم كه اگر تحولات عظیم در صنایع كشور به وجود نیاید، در آخرین روز پیوستن به WTO صنایع ما به نابودی كشیده خواهند شد و صنعت نوپای خودروسازی ما با شكستی غیرقابل جبران مواجه میشود.
با عنایت به تجارب سایر كشورها، دولت باید قبل از ورود به سازمان تجارت جهانی، از صنایع داخلی حمایت كامل به عمل آورد تا بتوانند تولیدات خود را به لحاظ تكنولوژی، كیفیت و قیمت تمام شده به سطح استانداردهای جهانی ارتقا دهند.
طی سالهای ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ دولت آلمان قریب به یكصد میلیارد مارك، دولت ژاپن حدود ۱۸۰ میلیارد دلار و دولت ایالات متحده قریب به ۸۰ میلیارد دلار كمك بلاعوض به صنایع كشورهای خود كردند تا با نوسازی تكنولوژی آمادگی ورود به WTO را پیدا كنند.
توجه به این نكته ضروری است كه این كشورها عمدتاً به بخش خصوصی متكی هستند و از صنایع بخش خصوصی چنین حمایتهایی به عمل آمده است. اگر قرار باشد صنعت نوپای قوای محركه ایران به طور خاص و كل صنایع خودروسازی و قطعه سازی به طور عام با پیوستن دائم به WTO مضمحل نشوند، چارهای نیست جز آن كه دولت این صنایع را با حمایتهای مشابه تقویت كند تا توان رقابت با صنایع خارجی را در بازارهای جهانی بیابند.
منبع : اندیشه گستر سایپا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب حج آمریکا مجلس شورای اسلامی دولت شورای نگهبان انتخابات حجاب دولت سیزدهم رسانه جنگ
هواشناسی تهران شهرداری تهران قتل فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت شهرداری پلیس سازمان هواشناسی باران آتش سوزی
قیمت دلار ایران خودرو بانک مرکزی خودرو قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان مسکن تورم بورس
تئاتر زنان محمدعلی علومی تلویزیون سریال سینما دفاع مقدس سینمای ایران نمایشگاه کتاب صدا و سیما مسعود اسکویی موسیقی
مغز دانش بنیان
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین طالبان نوار غزه نتانیاهو طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر نساجی رئال مادرید لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام بازی بارسلونا باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اینترنت فناوری اپل مایکروسافت آیفون گوگل باتری سامسونگ ماهواره ناسا ویندوز
رژیم غذایی مواد غذایی زیبایی چای بیمه کاهش وزن آلرژی دندانپزشکی