سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا


به خاطر چند دلار بیشتر


به خاطر چند دلار بیشتر
لینکلن در سال ۱۹۲۲ به هنری فورد واگذار شد و به شرکت خودروسازی فورد پیوست و بعدا عضوی از مجموعه جنرال موتورز شد. اتومبیل هایی که با نام تجارتی لینکلن به بازار عرضه می شوند عمدتا در رده تجملی و با کیفیت بالا و قیمت متوسط (معمولا ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار) هستند. ظاهرا این شرکت در سال های اخیر چندان از فروش اتومبیل های خود راضی نبوده و به فکر تجدید حیات این پیر کهنسال افتاده است و یکی از اقداماتی که به منظور ایجاد جذابیت های تازه در بازار انجام داده، معرفی پنج مدل جدید طی چهار سال مدل گذشته بوده که مهم ترین آنها مدل Zephyr ۲۰۰۶ است. مدیران شرکت فورد پیش بینی کرده اند که سال ۲۰۰۶ آغاز بهبود وضعیت فروش لینکلن خواهد بود و بیشترین رشد آمار فروش از سال ۲۰۰۳ در سال جاری به وجود خواهد آمد و بیشترین امید خود را به Zephyr بسته اند که فروش آن از پاییز ۲۰۰۵ آغاز شده است، البته لینکلن Zephyr سابقه ای ۷۰ ساله دارد و اولین نمونه ای که این نام را برخود داشته، درسال ۱۹۳۶ به بازار آمده است، اما مدل ۲۰۰۶ آن کاملا جدید است. این سواری تجملی چهار در و دارای ظرفیت پنج سرنشین است و اندازه ای متوسط و قیمتی در حدود ۳۰ هزار دلار دارد که به اعتقاد کارشناسان اتومبیل مزایا و ارزش های بسیاری دارد، ازجمله طرح و ظاهر زیبا و چشمگیر، تجهیزات رفاهی و احساس راحتی و تجمل واقعی و قیمت نسبتا پایین با در نظر گرفتن ارزش های فنی و رفاهی آن، اما در کنار این مزایا، ظاهر سنتی، تاکید بیشتر بر شیک و تجملی بودن و اهمیت کمتر جنبه های اسپورت اتومبیل را به عنوان نقاط ضعف Zephyr ۲۰۰۶ در نظر می گیرند. لینکلن Zephyr جدید شباهت های زیادی با فورد Fusion و مرکوری Milan دارد که هر سه در کارخانه فورد در هورموزیلو، مکزیک ساخته می شوند.
موتور ۶ سیلندر خورجینی ۳۰ Duratec لینکلن Zephyr ۲۰۰۶ که از زمانبندی متغیر ورودی بادامک (I-VCT) استفاده می کند تا گشتاور بیشتر و آلایندگی کمتری داشته باشد، در عین قدرتمند بودن، کم مصرف است و استاندارد آلایندگی ULEVII کالیفرنیا را رعایت می کند. این موتور ۳ لیتری، DOHC (دومیل سوپاپ رو)، ۲۴ سوپاپ و دارای نسبت تراکم ۱۰ به ۱، در ۶ هزار و ۲۵۰ دور در دقیقه، ۲۲۱ اسب بخار توان و ۲۰۵ پاوند‎/ فوت گشتاور در ۴ هزار و ۸۰۰ دور در دقیقه تولید می کند و با دارا بودن این قدرت همراه با سیستم انتقال قدرت استاندارد ۶ دنده اتوماتیک که قدرت را به دیفرانسیل جلو اعمال می کند، شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر در ۷ ثانیه را تامین می کند و با توجه به وزن اسمی ۳ هزار و ۴۱۰ پاوندی (یکهزار و ۵۴۸ کیلوگرم) اتومبیل نسبت وزن به قدرت ۴۱/۱۵ پاوند بر اسب بخار دارد.
طول کلی Zephyr ا ۵ / ۱۹۰اینچ (۴ متر و ۸۴ سانتی متر)، عرض آن بدون در نظر گرفتن آینه های بغل ۲/۷۲ اینچ (۱متر و ۸۳ سانتی متر)، ارتفاعش ۲/۵۷ اینچ (۱ متر و ۴۵ سانتی متر) و فاصله دور محور چرخ ۴/۱۰۷ اینچ (۲ متر و ۷۳ سانتی متر) است. شکل ظاهری این اتومبیل همان طور که انتظار می رود بسیار باوقار و زیبا و برخوردار از عناصر سبک کلاسیک لینکلن است که به عنوان میراث این علامت تجاری محسوب می شوند. جلو پنجره سنتی آبشار مانند لینکلن، چراغ های جلو چهارگوش HID و جواهر مانند، چرخ های آلومینیومی آب کروم کاری شده ۸پره ۱۷ اینچی و تایرهای V۳۹ ۷۱R- ۰۵/۵۲۲ P، گزینه های رنگی آبنوسی، سفید آکسفورد، نقره ای سرد، نقره ای تنگستن، قرمز مرلو، بژ، نوک مدادی و صدفی جنبه هایی از طرح خارجی لینکلن۲۰۰۶ Zephyr هستند و در مجموع حسی اشرافی به آن می دهند و با تاکید طراح بر فرم کلاسیک و چهارگوش اتومبیل، تداعی کننده اتومبیل های فوق مجللی مانند بنتلی، مایباخ و رولزرویس است که در حدود ۱۰ برابر آن قیمت دارند.
در داخل اتاق اتومبیل، چوب، چرم و تودوزی ساتن نیکل و کروم به منظور ایجاد احساسی خوشایند برای بینایی و لامسه به کار رفته است. صفحات نمایشگر با حلقه ای کروم در اطراف که با نوری سفیدرنگ روشن می شوند و نور سفید داخل اتاق را تکمیل می کنند و چراغ های LED (دیود نورگسیل) برای روشن کردن نمایشگرها در شب مورد استفاده قرار می گیرند، جلو داشبورد به صورت یک نوار افقی در سه رنگ موجود است؛ نوک مدادی تیره با چوب آبنوس، رنگ سنگ روشن با چوب آبنوس یا ماسه ای با چوب افرای منقوش. مارک ریچمن مدیر استراتژی طراحی داخلی فورد- در این باره توضیح می دهد: چوب افرای منقوش، ظاهری تر و تازه و هیجان انگیز به طرح داخلی می دهد، آبنوس تیره کلاسیک و باوقار است و برای کسانی خوب است که به دنبال حس سنتی تجمل هستند. آلومینیوم با برجستگی های دانه دار بسیار تکنیکی و مدرن به نظر می آید. ما می توانیم با استفاده از این مواد سه فضای کاملا متفاوت به طرح داخلی اتومبیل بدهیم .لینکلن Zephyr ۲۰۰۶ به ویژه به منظور رفاه و راحتی سرنشینان طراحی شده است. برای جادارتر شدن اتومبیل، فاصله دو محور چرخ، افزوده شده و به این ترتیب، سرنشینان عقب حدود ۳ فوت
(۹۱ سانتی متر) در جلو پای خود جا دارند، البته تعدادی از کارشناسان، صندلی جلو را فاقد فضای کافی و ناراحت یافته اند، اما احتمالا آنچه مورد انتقاد آنها واقع شده بسیار راحت تر از صندلی خودروهایی است که معمولا من و شما سوار می شویم و مسلما از صندلی خودروهای راهی تهران بهتر است!
ایمنی اتومبیل را از یک نظر می توان مهم ترین جنبه رفاهی آن دانست و در مورد این اتومبیل ایمنی به بهترین نحو تامین شده است. کیسه هوای محافظ سینه سرنشینان جلو و دو ردیف کیسه هوای برزنتی جانبی برای کاستن از صدمات ناشی از ضربه جانبی از جمله تمهیدات ایمنی معمول لینکلن هستند، اما در این خودرو از پیشرفته ترین فن آوری ها به منظور حفظ جان سرنشینان استفاده شده است؛ از جمله سیستم ایمنی شخصی فورد که شامل کیسه های هوای استاندارد راننده و سرنشین جلو، کیسه های هوای جانبی مستقر در صندلی برای حفاظت از سینه و کمربندهای ایمنی سه نقطه ای برای تمام سرنشینان که در مورد سرنشینان جلو فنر برگشت نیز دارد و پرده برزنتی محافظ سر که تمام سطح شیشه را از ستون جلو تا ستون پشت می پوشاند. علاوه بر این اقدمات، ساختار بدنه برای رفتار بهتر در هنگام تصادف بهینه سازی شده است. دیسک ترمزهای چهار چرخ با چهار حسگر، سیستم ترمز ضدقفل (ABS) سه کاناله و توزیع الکترونیک نیروی ترمز (EBD) جنبه هایی دیگر از فن آوری پیشرفته ایمنی Zephyr هستند.
تعدادی از تجهیزات رفاهی استاندارد لینکلن Zephyr ۲۰۰۶ عبارتند از پخش CD و MP۳ شش دیسک با شش بلندگو و رادیو AM/FM استریو، برف پاک کن ناپیوسته کار حساس به سرعت، کنترل شرایط آب و هوایی دو منطقه ای، سطح صندلی راننده چرمی حافظه دار، کنسول مرکزی جلو با زیردستی قابل تنظیم، آینه بغل برقی حافظه دار و دارای گرمکن و چراغ زیر در، فرمان تلسکوپیک دارای کنترل اضافی سیستم صوتی و شرایط جوی، صندلی های گرمکن دار و دارای تنظیم برقی برای سرنشینان و چراغ مطالعه برای سرنشینان عقب. تجهیزات اختیاری دیگری نیز به انتخاب خریدار قابل نصب روی اتومبیل است، از جمله، سیستم صوتی پیشرفته THXII با ۱۴ بلندگو، سیستم جهت یابی مبتنی بر DVD، صفحه نمایشگر ۵/۶ اینچ و تکنولوژی تبدیل متن به گفتار برای راهنمایی در هنگام سفر به زبان های انگلیسی، اسپانیولی و فرانسه.
مسئولان لینکلن امیدوارند با اتکا به چنین امکاناتی سالانه ۳۰ هزار Zephyr را به فروش برسانند، اما فکر می کنم این محصول آنها چند دلاری گران تر از آن است که من بخواهم امسال جزو مشتریانش باشم! شما چند دلار بیشتر دارید؟
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید