چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

آلفارمئو ،طراحی و تکنولوژی، تخصص ایتالیایی ها


آلفارمئو ،طراحی و تکنولوژی، تخصص ایتالیایی ها
از نظر خوانندگن شماره اول خودرویاب، خودروهای کلاسیک یکی از بخش هایی بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. برای این ماه یعنی ویژه نامه خودرویاب گروه به دنبال یک خودروی خاص می گشت که خوشبختانه یک اتومبیل فراتر از یک خودروی خاص بر سر راه گروه سبز شد. بله یک آلفارمئو متعلق به سال ۱۹۷۰.
ولی قبل از پرداختن به این اتومبیل بهتر است نگاهی کوتاه داشته باشیم به پیشینه کمپانی آلفا. آلفارمئو کمپانی ایتالیایی ای می باشد که در سال ۱۹۰۷ بوسیله آقای Stella تاسیس گردیده و از سال ۱۹۸۶ به زیر مجموعه کمپانی Fiat تبدیل شد. البته آقای Stella با همکاری یک کمپانی فرانسوی شروع به تولید اتومبیل کرد.
از زمان شروع تولید اتومبیل های آلفارمئو آمیزه ای از طراحی مناسب، زیبایی وافر، قدرت مناسب و شتاب خوب در آنها دیده شده که این خصایص بصورت بسیار بارز در مدل های ساخته شده در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ نمود پیدا کرده است، نمونه های زیبایی همچون آلفاجونیور، اسپایدر ولوچه، جولیتا و مونترال افسانه ای و ... همواره مورد توجه دوستداران و علاقمندان به اتومبیل بوده اند. متاسفانه در اواخر دهه ۷۰ به علت سوء مدیریت، اتومبیل های تولیدی فاقد جذابیت مدل های قبلی بودند، ولی خوشبختانه در دهه ۹۰ احیا نسبت این کارخانه در دستور کار قرار گرفت که نتیجه اش طراحی اتومبیل های زیبایی چون آلفارمئو GTV اسپایدر شد.
آلفارمئو مورد گزارش یک Junior ۱۳۰۰ از سری GT بوده که هم اکنون در مالکیت آقای مازیار شعبانیان می باشد. به محض ورود به پارکینگ خانه ای که این خودرو در آن می آرامد، می شد حس کرد که Junior مذبور خودرویی در حد نو بوده و از آن به عنوان خودروی شخصی برای کارهای روزانه استفاده نشده است. آقای شعبانیان از سال ۱۳۷۲ صاحب این اتومبیل بوده و در این سال ها تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر اتومبیل را رانده است.
البته این اتومبیل همکنون دومین صاحب خود را تجربه می کند و قبلا در یک پارکینگ به مدت ۱۸ سال خوابیده بوده است. این خودرو سه سال پیش در نمایشگاه خودروهای کلاسیک به نمایش در آمد. ولی فابریک بودن و نو بودن قطعات آن زمانی به طور قطع معلوم شد که کاپوت این آلفارمئو آلبالویی رنگ بالا زده شد. پیشرانه دو میل سوپاپ با سرسیلندر آلومینیومی با بلوک سیلندر چدنی و ۱۳۰۰ سی سی حجم یک پیشرانه سبک همراه با ۸۹ اسب بخار قدرت را برای این اتومبیل به ارمغان آورده است. ساختار ساده پیشرانه، سیم کشی ساده و جای مناسب هر قطعه، این خودرو را تبدیل به یک اتومبیل عالی برای شهر و ساده از نظر فنی تبدیل کرده است. سرعت نهایی GT ۱۳۰۰، ۱۸۵ کیلومتر (۱۹۲ کیلومتر طبق ادعای کارخانه) می باشد که این سرعت با همین اتومبیل تجربه شده است.
هندلینگ بالا در پیچ ها ثبات اتومبیل در سرعت های بالا، وزن پایین اتومبیل (۹۲۰ کیلوگرم) که این مورد باعث می شود تا اتومبیل قابلیت گذشتن از پیچ های تند حتی هنگامی که یک چرخ آن از زمین بلند شده است را داشته باشد. همه اینها را می توان از مشخصه های یک اتومبیل ناب ایتالیایی و هنر طراحی بدنه کمپانی برتونه دانست.
همانطور که می دانید این اتومبیل به عنوان شاهکار طراحی برتونه در دهه ۶۰ معرفی می شود که هم اکنون در کلاس های طراحی بصورت یک نمونه موفق تدریس می شود حالت گوه ای شکل اتومبیل که از سمت جلو به سمت عقب امتداد پیدا کرده و در انتهای اتومبیل به سمت داخل جمع شده، در کمال زیبایی و اصالت است.
البته با نگاهی به چراغ های عقب می توان دریافت که حتی در دهه ۷۰ نیز سبک و سیاق طراحی چراغ های اتومبیل های فرانسوی در ساخت چراغ های آلفارمئو تاثیر گذارده بوده است. طراحی داخل اتاق بسیار عالی، همراه با فضای بسیار برای پاها در جلو و چه در قسمت پشت آن می باشد. دسته دنده در مکان بسیار مناسب، درجه های پشت آمپر بسیار زیبا و خوانا بوده، صندلی ها بسیار راحت و ارتفاع سقف نیز برای افراد قد بلند کاملا مکفی می باشد.
ارخانه آلفارمئو تا سال ۱۹۷۲ در کل تعداد ۷۷۸۰۱ آلفا ولوچه درمدل های مختلف با حجم موتورهای متفاوت تولید کرد ولی در سال ۱۹۷۰ شماره شاسی های ۱۲۵۵۲۶۹ ـ ۱۲۴۲۳۰۲ را به تولید رساند که اتومبیل فوق با شماره شاسی ۱۲۵۳۶۰۶ اجزاء آخرین مدل های تولید شده در سال ۱۹۷۰ می باشد. در نهایت می توان این اتومبیل را یک اسپرت شهری با قابلیت های بالا دانست که پس از گذشت سه دهه هنوز حرف های زیادی برای گفتن دارد.
● مشخصات فنی
▪ تعداد سیلندر: ۴ سیلندر خطی با دو میل سوپاپ در بالای سیلندر
▪ حجم موتور: ۱۲۹۰ سی سی
▪ قدرت: ۸۹ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه (معادل kw ۶۶.۴ )
▪ شتاب ۰ تا ۱۰۰: ۹.۸ ثانیه
▪ کمپرس موتور: ۱ : ۹
▪ سوخت رسانی: دو عدد کاربراتور استوانه ای وبر ۴۰
▪ وزن: ۹۲۰ کیلوگرم
▪ طول: ۳۹۰۰ میلیمتر
▪ عرض: ۱۵۵۰ میلیمتر
▪ ارتفاع: ۱۲۸۰ میلیمتر
نویسنده : ماهنامه خودرو یاب - شماره ۲ ، ۳ - آرتور یوسفی
منبع : carx1


همچنین مشاهده کنید