شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
۱۰ ویژگی زنان کارآفرین موفق
در سرتا سر جهان، زنان هر روز نقش بزرگتری در اقتصاد کشور خود ایفا میکنند.
در کشورهای ثروتمند، نرخ پایین رشد جمعیت به همراه پیر شدن جمعیت، دولتها را به لزوم فعالیت اقتصادی زنان آگاه کرده است زیرا نیمی از جمعیت آنها را زنان تشکیل میدهند و محروم شدن اقتصاد از تواناییهای این قشر ضررهای فراوانی در پی خواهد داشت. در همین راستا دولتها با اصلاح قوانین کار، تاسیس مراکز آموزشی و حمایت از زنان شاغل و کارآفرین، سعی کردهاند زمینه را برای ورود آنها به بازار کار فراهم کنند. در ادامه مقالهء حاضر ویژگیهای زنان کارآفرین موفق ذکر میشود.
۱) دیدگاه مثبت: دیدگاه مثبت عامل اصلی تبدیل ایدهها به برنامههای عملی و اجرای این برنامههاست. نگاه مثبت به وضعیت، زمینهء نوآوری و رفع مشکلات را فراهم میکند و انرژی درونی، آزاد میکند. کارآفرینی دشوار است و اگر دیدگاههای منفی بر ذهن سلطه داشته باشند با نخستین مانع تلاشها متوقف میشود. همواره مراقب ذهن خود باشید و اجازه ندهید روحیهتان با افکار منفی تضعیف شود. واقعبینی ضروری است اما در نظر گرفتن موانع با نگاه صنفی داشتن بسیار تفاوت دارد. برای مثبت باقی ماندن زنان کارآفرین، اطرافیان خود را از بین افراد خوشبین انتخاب میکنند.
۲) غلبه بر موانع: بررسیهای انجام شده نشان میدهد در ایالات متحده ۷۰ درصد شرکتهای تازه تاسیس به علت ناتوانی مدیران آنها در حل مشکلات سه سال نخست، منحل میشوند. این در حالی است که نرخ انحلال شرکتهایی که توسط زنان تاسیس شدهاند کمتر از شرکتهای دیگر است. زنان در اغلب موارد میتوانند از موانع در جهت منافع شرکت استفاده کنند. زنان کارآفرین باید عادت کنند از هر مانعی که به وجود میآید پندی بگیرند. به تدریج مشاهده خواهند کرد مشکل آنقدرها که ابتدا تصور میشد بزرگ و منفی نبوده است.
۳) اعتماد به نفس بالا: قدرتمند بودن و اعتماد به نفس داشتن به معنای مخرب و جسور بودن نیست. برعکس اعتماد به نفس و قدرت به معنای سازندگی و حرکت در مسیر صحیح است. هنگامی که فرد تصویر ذهنی درست و مثبتی از خود دارد و مسوولیتپذیر است که روحیهء کارآفرینی او قویتر است و دیگران نیز با اعتماد و اطمینان بیشتری با وی همکاری میکنند. آمارها نشان میدهد در بین مردان و زنان کارآفرین به ترتیب ۴۵ و ۵۱ درصد آنها از این ویژگیبرخوردار هستند.
۴) حس کمک به دیگران: تحقیقات نشان میدهد زنان بیش از مردان با کمک به دیگران در آنها نفوذ میکنند. اشتیاق به ایجاد تغییری مثبت در زندگی دیگران از مهمترین ویژگیهای زنان کارآفرین موفق است و انگیزهء بالایی برای فعالیتهای اقتصادی آنهاست. نظرسنجیهای انجام شده در بین زنان کارآفرین نشان میدهد در بین انگیزههای مختلف نظیر کسب درآمد بالا، اثبات توانایی، استفاده از تحصیلات و... حس کمک به دیگران و ایجاد تغییر در زندگی آنها عامل اصلی مهمتر در فعالیت اقتصادی زنان است.
۵) صداقت: مسلما برای موفقیت لازم نیست قربانیهایی را در مسیر حرکت از خود بر جا گذارید. برای قدم گذاشتن به پلهء بالاتر لازم نیست روی دوش دیگران قدم بگذارید. حس رقابت منفی در بین مردان بیش از زنان است. حرکت طبق قانون و پرهیز از اقدامات غیرصادقانه در بین کارآفرینهای زن به ویژه در آسیا مشاهده میشود. همین عامل حس اعتماد دیگر شرکتها را برمیانگیزد زیرا همه مایلند با کسانی همکاری کنند که صادق و قابل اطمینان باشند. در ایالات متحده میزان همکاری شرکتها با زنان کارآفرین طی یک دههء گذشته همه ساله ۱۰ درصد افزایش یافته است.
۶) توازن بین زندگی و کار: با آن که زنان همواره مسوولیت زندگی شخصی و خانوادگی را به عهده دارند، آن دسته از آنها که بین کار و زندگی خانوادگی توازن برقرار میکنند موفقتر هستند. زندگی متوازن ذهن را برای ایدههای خلاق آماده میکند. در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی که کشورهایی پیشرفته هستند، در آمارها مشخص شدهآن دسته از زنان کارآفرین که به زندگی خانوادگی، دوستان، سلامتی و روح خود توجه بیشتری دارند، موفقتر هستند. ویژگی ششم به ویژه در مورد زنان مصداق دارد زیرا آنها در هر سطح شغلی که باشند بر خانواده بیش از مردان تاثیر میگذارند.
۷) هدفمندی: اهداف همان رویاها هستند که با برنامهء عملی و شفاف تجهیز شدهاند. اهداف نوشته نشوند در حد رویا و آرزو باقی میمانند. تحقیقات نشان میدهد زنانی که برای مدیریت شرکت و کسب و کار خود برنامهای شفاف و مرحلهبندی شدهدارند موفقتر عمل میکنند. البته این ویژگی برای تمام کارآفرینها مفید است اما از آنجا که زنان وظایف خانوادگی گستردهتری دارند، برنامهریزی به آنها کمک میکند توازن لازم را بین کار و زندگی خانوادگی برقرار کنند.
۸) دقت: تشخیص خلا در بازار که میتوان آن را از طریق کارآفرینی پر کرد اقدامی استراتژیک در هر برنامه برای کارآفرینی است. کشف نیازهایی که تاکنون پاسخ داده نشدهاند یا به میزان لازم تامین نشدهاند کلید تولید موفق است. زنان به علت ریزبینی و دقت بالای خود نسبت به مردان توانایی بالاتری در کشف این نیازها دارند. از سوی دیگر آمارها نشان میدهد تقریبا در تمام کشورها میزان مصرف زنان بیش از مردان است به همین دلیل آنها نیازهای بازار را بهتر تشخیص میدهند و کالاهایی که تولید میکنند نیاز واقعی بازار است.
۹) آموزش: اغلب زنان کارآفرین شیوههای کاری خود را به جانشینهایشان فرا میدهند و نوعی انتقال تجربه در شرکتهایی که آنها تاسیس میکند مشاهده میشود که بسیار بیشتر از وضعیتی است که در شرکتهای تحت مالکیت مردان دیده میشود. همین ویژگی به آنها کمک میکند همزمان از همفکری دیگران استفاده کنند.
۱۰) نگاه بلندمدت: بالاترین شدت مقاومت قبل از شکست صورت میگیرد. احتیاط و آیندهنگری جزو ویژگیهای اصلی کارآفرینهای زن است. به دلیل نگاه بلندمدت سرسختی زنان در مواجهه با مشکلات بیشتر است. البته احتیاط باعث نمیشود زنان موفق جرات برداشتن قدم بعدی را نداشته باشند. با آن که در سرتاسر جهان تعداد زنان کارآفرین بسیار پایینتر از مردان است اما در شرایط برابر موفقیت آنها بیشتر است.
با آن که در اکثر کشورهای جهان قوانین برای حضور زنان در عرصهء اقتصاد مناسب نیست و هنوز نسبت به توانایی زنان در کارآفرینی آن طور که باید اعتماد به وجود نیامده اما روند نقشآفرینی زنان در حوزهء کارآفرینی روندی روبهرشد است. در بین ۵۰۰شرکت برتر آمریکا، مدیر تنها ۱۰ شرکت زن هستند. واقعیت این است که هر چه سطح مسوولیتها بالاتر میرود تعداد زنان کمتر میشود اما به تدریج تعداد آنها رو به افزایش است. در شرکتهای کوچک و متوسط شاهد حضور زنان در شغلهای ردهبالا در حد مالکیت و مدیریت هستیم.
ترجمه: محمدعلی آذرینیا
منبع: www.wsj.com ۲۷ اوت ۲۰۰۷
منبع: www.wsj.com ۲۷ اوت ۲۰۰۷
منبع : روزنامه سرمایه
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران حجاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم دولت رئیسی رئیس جمهور گشت ارشاد پاکستان جمهوری اسلامی ایران امام خمینی
تهران شهرداری تهران پلیس قتل هواشناسی سیل کنکور وزارت بهداشت سلامت زنان سازمان سنجش پایتخت
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ارز تورم ایران خودرو
سینمای ایران سریال سینما کیومرث پوراحمد تلویزیون سریال پایتخت موسیقی قرآن کریم تئاتر ترانه علیدوستی مهران مدیری کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ایالات متحده آمریکا ترکیه
پرسپولیس فوتبال استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک بازی فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیورپول
هوش مصنوعی گوگل تبلیغات سرطان نخبگان مدیران خودرو فناوری ناسا اپل سامسونگ آیفون بنیاد ملی نخبگان
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل