چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

فروش و بازاریابی ازطریق اینترنت


فروش و بازاریابی ازطریق اینترنت
امروزه، اینترنت ابزار بسیار مناسبی برای بازاریابی و برقراری ارتباط بین فروشندگان و مشتریان است. بسیاری از شركتهای خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات ازطریق تجارت الكترونیك مشتریان زیادی را در اقصی نقاط جهان به خود جلب كرده اند. این شركتها از طریق بازاریابی الكترونیك به ترویج و فروش تولیداتشان می پردازند. بیش از ۶۶ درصد از شركتهای خدماتی فناوری اطلاعات و ارتباطات از یك سایت اینترنتی برخوردار هستند كه نسبت به بخشهای دیگر از سرعت و انعطاف پذیری مضاعفی برخوردار است.
برخی شركتهای كوچك خدماتی فناوری اطلاعات و ارتباطات با یكی كردن سایت های بازاریابی و تجارت اینترنتی خود نسبت به شركتهای دیگر از موفقیت بیشتری برخوردارند.
اغلب موسسات فناوری اطلاعات با ارائه فعالیتهای خود ازقبیل گزارشها، اطلاعات مهم ومفید، مقالات و اخبار روی سایت، واكنش و رفتار مشتریان را در زیربخشهای مختلف خدمات فناوری اطلاعات و ارتبـــــاطات می سنجند. همچنین، سایت های اینترنتی نقش منشی را ایفا می كنند و با مشخص كردن آدرس مشتریان، خدمات ارتباطی را توسعه می دهند و به ایجاد وتوسعه خدمات نوین اینترنتی و مدیریت این نوع خدمات كمك می كنند.
با وجود رقابت شدید و روبه رشد در بازار اینترنت و تلفن سیار، فقط ۱۵ درصد از موسسات فعال در بخش خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، تسهیلات فروش روی خط را به ارباب رجوع خود ارائه می كنند. در صورتی كه ۷۵ درصد از این شركتها، خرید روی خط دارند. البته به علت ماهیت دیجیتالی و تولید انبوه و منحصر به فرد كالاهای نرم افزاری، فروش روی خط شركتهای نرم افزاری بسیار خوب است.
شركتهای كوچك و بزرگ در زمینه ارائه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات متفاوت عمل می كنند. شركتهای بزرگ حدود ۳۰ درصد فروش روی خط دارند، درحالی كه این میزان در شركتهای كوچك ۱۵ درصد است. شركتهای مستقر در آلمان، هلند، فنلاند و استرالیا ازنظر تجارت الكترونیك در رده اول قرار دارند.
۲۵ درصد از سرمایه گذاران اقتصادی، تولیدات و خدمـــات خود را در بازار به صورت روی خط به فروش می‌رسانند. در بخش خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، ایكسترانت (شبكه های ارتباطی خارجی) اساسا به منظور طرح توسعه فرایندها در فعالیتهای مربوط به رایانه مورداستفاده قرار می گیرد.
فروش ازطریق موبایل هنوز به طورگسترده رشد نیافته است. فقط ۲۵ شركت از شركتهای كه فروش روی خط دارند از این ابزار برای فروش استفاده می كنند. هرچند كه این روش فروش برای شركتهایی كه در بازار تجارت ارباب رجوع زیادی دارند در آینده می تواند به طور چشمگیری افزایش یابد.
موضوعهای امنیتی در بین فـــروشندگان روی خط از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به طوری كه بیش از ۷۰ درصد آنها از امكانات پیشرفته ای در این زمینه برخوردارند. از این نظر نیز شركتهای ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشتازند.
منبع : ماهنامه تدبیر