چهارشنبه, ۹ خرداد, ۱۴۰۳ / 29 May, 2024
مجله ویستا

ده موضوع اساسی در مورد نظم و مدیریت کلاس درس


ده موضوع اساسی در مورد نظم و مدیریت کلاس درس
مدیریت کلا س درس مهارتی است که نه تنها بایستی یاد گرفته شود بلکه باید هر روز تمرین شود در ذیل ده موضوع که می تواند منتج به موفقیت در مدیریت و نظم کلا س شود ارائه می گردد:
۱) بهترین کار، آسان گرفتن است:
بیشتر معلمان در ابتدای سال تحصیلی، این امر را با اداره ضعیف کلا س یکی می گیرند و دچار اشتباه می شوند، مسلما شاگردان موقعیت کلا س را سریع ارزیابی می کنند و پی می برند که چگونه و با چه عناوینی از کلا س بگریزند گاهی معلمان رویه ای پیش می گیرند که زمینه را برای به وجود آمدن اشتباهات و ناهنجاری ها آماده می کند و می تواند باعث از بین رفتن فنون مدیریتی انضباطی گردد.
۲) داشتن انصاف یک کلید است:
شاگردان یک حس تیز دارند نسبت به آن رفتاری که عادلا نه باشد یا نباشد. اگر معلمان انتظار دارند مورد احترام قرار گیرند باید در مورد تمام دانشآموزان منصفانه رفتار کنند مسلما اگر در مورد آنها به طور یکسان عمل نشود، برچسب بی انضباطی زده می شود و دانشآموزان خود را ملزم به اطاعت از دستورات معلم نخواهند کرد.
۳) مقابله با ناهنجاری های کلا س در کوتاهترین زمان ممکن:
وقتی که معلمان در کلا س با ناهنجاری مواجه می شوند لا زم است که فورا با آن مقابله کنند به طوری که در حداقل زمان ممکن و بدون کوچکترین واکنشی از طرف دانشآموزان، قضیه فیصله پیدا کند اگر در موقع بروز ناهنجاری، معلم مشغول بحث کلا سی است سریع باید سعی کند تا با سوال دیگری فضای کلا س را عوض نماید. در غیر این صورت لا زم است جریان درس متوقفشود تا آن ناهنجاری ختم به خیر شود ولی در هر حال باید سعی شود به نفع دانشآموزانی عمل گردد که دوست دارند از فرصت های خود استفاده کنند.
۴) از برخورد و رودرروشدن با دانشآموزان خودداری کنید:
هنگامی که در کلا س برخوردی پیش میآید حتما برنده و بازنده ای نیز در پی خواهد داشت بدیهی است به عنوان یک معلم لا زم است نظم و قانون را در کلا س برقرار کرد در این مورد بهتر است که به صورتی اقدام شود که دوستانه تر باشد و موجب جریحه دار شدن غرور دانشآموز در بین دوستانش نشود ولی این اقدام هم نباید خارج از قوانین انضباطی باشد هر چند که از این قضیه دانشآموزان دیگر ممکن است عبرت بگیرند ولی معلم شانس آموزش واقعی آن دانشآموز مقابل را از دست داده است.
۵) ناراحتی ها را با شوخ طبعی اندکی می توان از بین برد:
برای برطرف کردن ناراحتی موجود در کلا س، گاهی برای معلمان لا زم است که شوخ طبعی داشته باشند ولی خیلی از اوقات معلمان در شناخت مرز شوخ طبعی و ریشخند دچار اشتباه می شوند زمانی شوخ طبعی می تواند سریعا یک وضعیت مناسب را بین همه به وجود آورد در حالی که ریشخند می تواند به روابط معلم با شاگردان صدمه زند در هر حال بهترین قضاوت را باید به کار برد و د رعین حال درک کرد که آنچه را که یک عده به عنوان بامزه می پندارند دیگران آن را اهانت تلقی می کنند.
۶) داشتن توقعات بالا از کلا ستان را در خود تقویت کنید:
انتظارات و توقعات خود را در کلا س مطرح نمایید و همیشه متوقع باشید که دانشآموزانمطابق خواسته شما عمل کنند.
۷) داشتن طرح درس مناسب:
معلمان با داشتن طرح درس مناسب، از دادن زمان آزاد به دانشآموزان پرهیز کنند چون با این کار به آنها فرصتی داده می شود تا در مورد هر چیزی صحبت کنند، اگر معلمان طرح درس مناسبی داشته باشند از فراهم آمدن زمینه برای ایجاد زمان آزاد اجتناب خواهد شد اگر یک زمان اضافی بعد از تدریس به دست آمد می توان آن را با مطالب کوتاهتر و مفیدتر پرکرد.
۸) با ثبات باشید:
«با استحکام لا زم مقررات و قوانین کلا سی خود را به دانشآموزان بقبولانید». اگر معلم روزی از کردار بد یک دانشآموز چشم پوشی کند و روز بعد برای همان خلا ف با دیگری برخورد کند مسلما احترام خود را از دست خواهد داد. دانشآموزان از معلمان انتظار دارند که اساسا هر روز یکسان باشند دمدمی مزاجی مجاز نیست که دراین صورت رابطه دوستانه خود را با دانشآموزان از دست می دهید.
۹) قوانین و مقررات کلا سی خود را شفاف کنید:
معلمان در انتخاب قوانین و مقررات کلا سی مختارند ولی باید آنها بر دانشآموزان شفاف شوند آنها بایستی بفهمند که کدام مقررات از طرف شما قابل قبول است یا نه. همچنین باید پیامدهای نادیده گرفته شدن مقررات هم شفاف سازی شود.
۱۰) هر روز را با شادابی شروع کنید:
این به آن معنی نیست که معلم تمام تخلفات قبلی را نادیده بگیرد ولی لا زم است هر روز تدریس را در کلا س با امیدواری به این که دانشآموزان مطابق مقررات عمل خواهند کرد شروع نمایند.

نویسنده : نادره محمدی کوچه باغ
منبع : روزنامه مردم سالاری