شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


روایتگر قصه دل جوانان


روایتگر قصه دل جوانان
تصویربرداری مجموعه «اگر عشق نبود» بعد از گذشت چهار ماه همچنان در تهران ادامه دارد و از سوم تیر ماه گروه سازنده مجموعه، تصویربرداری در یكی از لوكیشن های اصلی را آغاز كرده اند. این مجموعه یكی از پروژه های الف شبكه اول است كه داستانی معاصر دارد و شخصیت های محوری آن جوانان هستند.
شبكه یك این بار در سریالی داستانی به سراغ چند جوان رفته تا با روایت قصه زندگی آنها در جامعه امروز مجموعه ای ۲۶ قسمتی را برای مخاطبان خود به تصویر بكشد. این مجموعه با نام «اگر عشق نبود» به تهیه كنندگی محمد رضایی و به كارگردانی فیاض موسوی براساس فیلمنامه ای از این كارگردان مقابل دوربین رفته است.
ماجراهای محوری این سریال در جمع اعضای چند خانواده رخ می دهد. در هر یك از این خانواده ها جوانانی حضور دارند كه با یكدیگر تضادها و تفاوت های عمیقی دارند و این مسئله در موقعیت های مختلف، حوادث این مجموعه را رقم می زند. آنچه در ادامه داستان ماجراهای این مجموعه را جذاب تر می كند باز شدن پای بزرگترها در ادامه داستان به ماجراهایی است كه به واسطه این جوانان رقم خورده است.داستان مجموعه «اگر عشق نبود» از جایی آغاز می شود كه این جوانان بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه، شركتی تاسیس می كنند تا در زمینه ارائه خدمات و مشاوره های ساختمانی فعالیت كنند، اما به دلیل بروز مشكلی در مسیر كار این شركت، همكاری این جوانان طی ماجراهایی به هم می خورد و با به زندان افتادن سهراب كه سرپرستی شركت را به عهده دارد، هر یك از جوانان به مسیری می رود. پیگیری سرنوشت هر یك از این جوانان ماجراهای این مجموعه ۲۶ قسمتی را رقم می زند.
در این اثر حدود ۱۴۰ بازیگر حضور دارند كه از میان آنها ۱۵ بازیگر نقش های محوری داستان را ایفا می كنند. مهدی پاكدل، شبنم قلی خانی، سام درخشانی، امیررضا دلاوری، برزو ارجمند، مهدی سلوكی، مژگان غلامی، امیر محمد زند، سمیرا حسینی و... در این مجموعه در كنار اسماعیل شنگله، عبدالرضا اكبری، بهرام ابراهیمی، زهرا سعیدی، افسانه ناصری، رزا آرایش، فرشید زارعی فر، زهره صفوی، نرسی گرگیا، حسن خوانساری، میترا مرادی، نوبر قنبریان، عصمت رضا پور و... در مجموعه «اگر عشق نبود» نقش آفرینی می كنند.
طبق هماهنگی روابط عمومی مجموعه باید ساعت ۱۰ صبح یكی از روزهای گرم تابستان سر لوكیشن «اگر عشق نبود» در خیابان ازگل حاضر می شدم. سكوت خیابان گلچین شمالی را فراگرفته، طوری كه می توانم صدای آبی كه در جوی روان است را بشنوم، حتی صدای نسیم ملایمی كه گاهی می وزد و برگ درختان را با نت زیبایی می رقصاند به گوش می رسد. به محل لوكیشن این مجموعه یعنی خانه خسرو می رسم، كارخانه داری كه اوایل انقلاب یكی از دوستانش كه شریك او در كارخانه بوده، امانتی به او سپرده است.
جلو در خانه خسرو می رسم. یك پژو ۲۰۶ نقره ای رنگ پارك شده و كنار آن معلم خصوصی پسر خسرو و زن و فرزندش ایستاده اند. از قرار معلوم خسرو به خاطر مشكلی به زندان افتاده و این سه نفر قصد رفتن به زندان را دارند. سهراب معلم خصوصی پسر خسرو با موبایل صحبت می كند: «ما داریم راه می افتیم، نه نه دقیقاً سر ساعتی كه شما گفتین اونجاییم، شاید زودتر. پسرش و خانمش میاد...» پروین، زن خسرو در حالی كه چادر مشكی بر سر دارد، كنار ماشین می آید: «بریم.» روز به پسر خسرو: «مامان كاش شما نمی اومدی. گفته یه نفر.»
● كات!
با گفتن این كلمه از سوی كارگردان جر و بحث پروین با روزبه پایان می گیرد و فیاض موسوی نكات لازم را به بازیگران گوشزد می كند. هر یك از عوامل مشغول كاری هستند. دستیاران كارگردان فیلمنامه در دست به امور نظارت می كنند. منشی صحنه در حالی كه روی صندلی نشسته مشغول بررسی سكانس های مختلف است تا نكته ای از یادش نرود.
مدیر تصویربرداری هم پشت دوربین قرار گرفته. البته طراحان صحنه برای اینكه نور شدید به تصاویر ضبط شده صدمه نزند، پارچه سفید رنگی را بالای این ماشین میان تراس خانه و درختان نصب كرده اند. بازیگران مشغول تمرین هستند كه به داخل حیاط خانه می روم. خانه ای ویلایی و دو طبقه با نمایی گل بهی، اما بیش از هر چیز سر گوزنی كه وسط ساختمان نصب شده، نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می كند. فضای حیاط را درختان كاج، میوه و گل های آفتابگردان تزئین كرده. تابی هم وسط حیاط قرار گرفته و یكی از عوامل تداركات روی آن نشسته است.
جلو پنجره های طبقه اول به استخری بدون آب منتهی می شود. در انتهای سمت چپ حیاط هم محمد رضایی تهیه كننده و خسرو نصیری خواه برنامه ریز نشسته اند و مشغول گفت وگو هستند كه به آنها ملحق می شوم.خسرو نصیری خواه از تعداد زیاد لوكیشن های این مجموعه می گوید كه بیش از ۸۰ لوكیشن دارد. خانه خسرو هم یكی از لوكیشن های ثابت و طولانی مدت «اگر عشق نبود» است. او از مشكلات پیدا كردن لوكیشن های مجموعه می گوید و اینكه یافتن لوكیشنی متناسب با آنچه در فیلمنامه نوشته می شود، كار را مشكل می كند، اما در نهایت كارگردان و طراح صحنه از چیزهایی صرف نظر می كنند و لوكیشن مورد تائید قرار می گیرد. بخشی از این مجموعه در حدود سه تا چهار درصد هم در جنوب ایران یعنی هویزه تصویربرداری می شود.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید