جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
تبعید Izgnanie
▪ کارگردان: اندری زویاگینتسف.
▪ فیلمنامه: آرتیوم ملکومیان، اولگ نگین و اندری زویاگینتسف بر اساس کتاب موضوع خنده دار نوشته ویلیام سارویان.
▪ موسیقی: آندری درگاچیف، آروو پرات.
▪ مدیر فیلمبرداری: میخاییل کریچمان.
▪ تدوین: آنا ماس.
▪ طراح صحنه: آندری پونکراتوف.
▪ بازیگران: کنستانتین لاوروننکو[الکس]، ماریا بونه ویه[ورا]، الکساندر بالیوف[مارک]، ماکسیم شیبائف[کیر]، کاتیا کولکینا[اوا].
▪ ١٥٠ و ١٥٧ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ روسیه.
▪ نام دیگر: The Banishment. برنده جایزه بهترین بازیگر/لاوروننکو و نامزد نخل طلا از جشنواره کن، نامزد جایزه بزرگ جشنواره سینمای جوان اروپای شرقی و Cottbus، نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری از مراسم فیلم اروپایی، برنده جایزه فدراسیون باشگاه های فیلم از جشنواره مسکو.
▪ ژانر: درام.
الکس با همسرش ورا و فرزندانش اوا و کیر به خانه پدری اش در روستا می رود. یک شب اوا به الکس می گوید که حامله است و بچه به وی تعلق ندارد. الکس ابتدا با برادر خلافکارش مارک تماس می گیرد. مارک به او می گوید که یا اوا را از میان بردارد و یا او را ببخشد.
الکس راه سومی را انتخاب می کند. او از مارک می خواهد تا کسانی را برای انجام عمل سقط جنین به او معرفی کنند. کاری که پیامدی بسیار شوم برای همه آنها به دنبال خواهد داشت...
● چرا باید دید؟
آندری زویاگینتسف ٤٣ ساله تاکنون فقط دو فیلم ساخته، اما همان فیلم اولش به نام بازگشت کافی بود تا نام او را در جهان بلند آوازه کند. بازگشت برنده شیر طلای جشنواره ونیز و ٢٧ جایزه بین المللی شد. نامزدی گولدن گلاب و سزار را برای وی به ارمغان آورد و مژده ظهور تارکوفسکی دیگری در سینمای روسیه را داد.
تبعید دومین فیلم چنین فیلمسازی است که بعد از نامزدی نخل طلای کن، به تازگی اقبال پخش جهانی را یافته است. فیلمی در همان سبک و سیاق و مدت نمایشی ٥٠ دقیقه طولانی تر از بازگشت که می تواند بسیاری از بینندگانش را فراری دهد.
مخصوصاً کسانی که با دیدن سکانس اول آن انتظار دیدن فیلمی راز آمیز و بیشتر جنایی را در فکر خود می پرورانند. انتظاری که هرگز به آن پاسخ شایسته ای داده نمی شود. با این حال اگر اندکی حوصله به خرج دهید، شاهد درام تکان دهنده ای خواهید بود که می تواند سوال های فلسفی-هر چند نه چندان تازه- برایتان مطرح کند.
منتقدان اروپایی ترجیح می دهند او را تارکوفسکی روستایی بنامند که دغدغه هایش به اندازه ایثار جهانی نیست. اما در مقیاسی کوچک تر به حیات، مذهب و انسان می اندیشد.
زویاگینتسف این بار داستانی از ویلیام سارویان نویسنده ارمنی را برای کار برگزیده و محل وقوع حوادث را از کالیفرنیا به روستا و شهری نامعلوم در روسیه منتقل کرده است.
او برای روایت داستان و ایده فلسفی نهفته در آن روشی را انتخاب کرده که گاه کمی کشدار و حتی نا لازم می نماید.
این که ورای درگیر با مسئله حیات نمی خواهد کودک دیگری را به دنیا آورد، پوشش غلط خیانت در زناشویی را بر تن می کند و تماشاگر را به همراه الکس سر در گم می نماید. گاه به نظر می رسد اگر شخصیت های فیلم به جای سکوت سعی در سخن گفتن در زمان و مکان درست کنند، درام به شکلی منطقی تر و کمتر فاجعه بار به آخر می رسد.
بعید نیست که تبعید به عنوان اثری که جانمایه ای به شدت دینی دارد در جشنواره فجر امسال یا تلویزیون[زیر عنوان قلابی سینمای ماورایی!!!] به نمایش در آید، با این حال اگر بازگشت را دیده اید، حتماً برای دیدار تبعید نیز مشتاق خواهید بود!
امیر عزتی
منبع : موج نو
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران تهران انتخابات عراق دانشگاه تهران رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم روز معلم نیکا شاکرمی مجلس
سیل آتش سوزی هواشناسی شهرداری تهران آموزش و پرورش یسنا پلیس قوه قضاییه فضای مجازی معلم زلزله سلامت
قیمت خودرو تورم سهام عدالت قیمت طلا سازمان هواشناسی خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت سکه ایران خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان
مهران غفوریان ساواک موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ سینمای ایران تبلیغات نمایشگاه کتاب مسعود اسکویی عفاف و حجاب سینما
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس انگلیس نوار غزه اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان آتیلا حجازی باشگاه استقلال علی خطیر لیگ برتر بازی لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
اپل هوش مصنوعی فناوری آیفون گوگل ناسا مدیران خودرو تلفن همراه
خواب طب سنتی کبد چرب فشار خون بیماری قلبی