جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
مرگ هرگز نمیمیرد
«... من حاضر نیستم یک کلمه را بیخودی به خاطر وزن بکشم، وزن را میکشم...»
احمدرضا احمدی ۱
«روزی برای تو خواهم گفت» مجموعه شعری است از احمدرضا احمدی که ۱۳ «شعر» ، ۳۸ «نثر»، ۱۰ «شعر وُ نثر» را در بر میگیرد. اشعار این دفتر از نظر قالب در نوع شعر «موج نو» قرار میگیرند زیرا نه تنها وزن عروضی ندارند بلکه آهنگ و موسیقی آنها حتا مانند شعر سپید هم آشکار نیست. در حقیقت منطق غیر نثری آنها و تشبیهات و استعارات نوین آنها یعنی مجموعا زبان شعری، بدانها، آهنگی معنوی میبخشد که در نثر دیده نمیشود: چه لحظهها که ما توقف کردیم/ تا مرگ هم توقف کند/ اما مرگ سرشار از امید/ ما را رها نمیکرد/ دستی از آسمان به زمین آمد/ که ما را فریب دهد/ که در خانه بمانیم/ در خانه ماندیم/ اما چشم یاری نمیکرد/ که بنفشهها را ببینیم/ ما به یاد نداشتیم/ که چه بر تن داریم/ یا تکه گونیای که از پاییز/ مانده بود/ بر تن داریم/ چه حادثه ای بود/ که ناگهان/ ترقه ترکید/ و خورشید طلوع کرد/ ۲
نثرهای این دفتر نثرهایی شاعرانه( Poetic Pose) اندزیرا شبیه شعرند و پُرند از هنجار افزاییهای ادبی یا شعری که به زبان عادی بلکه عامیانه امروز بار شده است، یعنی مختصات شعری از قبیل آهنگ، سجع، و بازیهای لفظی (بدیع) و عناصر خیالآفرین به زبان اضافه شده است (Extra regularity). فکر و تخیل جدید زبان را در زیر فشار خود خم کرده است و به آن شکلهای غریبی داده است. ابهام، اسناد مجازی، تشخیص و...بر تمام زوایای نثر چیره شدهاند. بدینسان با هنجارهایی مواجهیم که مالوف نثر متعارف نیست. این هنجارها نسبت به هنجارهای ادبی متعارف تازگی دارد و علاوه بر نشان دادن این که این نثر ادبی است نشان میدهد نثرِ نوِِ احمدرضا احمدی سبک داری است: درختان بارانزده را در ماتم و نیستی چندین بار هجا کردیم، چه سود که درختان برگها را نثار باران کرده بودند به آسانی دانستیم مرگ در کمین ما پشت درختان تنومند مخفی است. رگهای دستانمان نمایان و حریقزده در آفتاب میدرخشیدند، این برای مرگ نشانی خوبی بود که ما را زود و بدون زحمت به چنگ آورد. دیگر سخن از هستی و نیستی نبود سخن از آرشه ویلنی بود که در سرما یخ میبست و کودکی از وحشت بمباران نام مادر خود را فراموش کرده بود، مادر مرگ را صدا میکرد خاطرات ما تکهتکه میشد به کودک اصابت میکرد برگی از پاییز جدا شد کنار ما به سنگ اصابت کرد، برقی زد و سپس ناپدید شد. تو مدام میگریستی برگها برای تو شفا نبود، حتی عشق هم ترا تسلّی نبود، میدانستی مرگ پنهان در پشت درختان تنومند ما را از عکسهای عروسی مان شناخته است. ۳
شعر وُ نثرهای این دفتر ترکیبی از شعرها وُ نثرهای احمدرضا احمدی است: بر زمین پای میکوبد که ما را متوجه حرکت زمین و سیارات کند که در یک فنجان چای سرد میشود وقفهای نیست زمین میچرخد/ حدسهای ما درباره آینده ـ دختران دم بخت، رسیدن انگورها، خوشبختی ـ لمیدن زیر تاکهای انگور به یاس مبل میشود خیال میکردیم پایز به ما دلخوشی و شور میدهد پس تا پایان پایز صبر کردیم و صبور بودیم اما چه شد/ روزها از حوصله ما بیرون بود/ قطراتی آب از ناودانها بر سرمان میریخت/ سپس هیچ در هیچ/ به کنارم نشسته بودی/ ساعت حرکت قطار را میپرسیدی/ هنگامیکه هواپیمای تو در اقیانوس سقوط کرد/ مردان و زنان در خانهها پردهها میکشیدند/ که شام را در سکوت بخورند/ ناخواسته و با دلشوره/ سوار قطار شدیم/ نمیدانستیم به راستی قطار کجا میرود/ میخواستیم در بمباران هوایی از / پایتخت دور شویم/ در قطار به هنگام آژیر/ پتوها سقفی از سیمان است/ صدای آژیر را میشنیدیم/ حتی آهی هم نکشیدیم/ طیارههای عراقی اطرف ایستگاه/ راه آهن را بمباران کردند/ قطار به راه افتاد/ اما لختی بعد/ قطار در سکوت ما در اندوه و / بی سرانجامی در کنار بهمن مانده بود/ ما بهتزده/ در واگنهای تاریک/ پرتقالها را از پوست جدا میکردیم. ۴
● شعر وُ نثرهای این دفتر شعرهایی منثور
(Prose Poem) اند ـ مانند برخی از آثار آرتور رمبو، اسکار وایلد و تی اس الیوت ـ که احمدرضا احمدی آنها را به صورت ترکیب شعر وُ نثر نوشته است. در این شعر وُ نثرها صنایع ادبی و تصاویر شاعرانه دیده میشود. سخن آخر اینکه ایده و مفهوم مهم و مکرر و گسترده (درونمایه) «اشعار»، «نثرها» و «شعر وُ نثرهای» این دفتر تمِ «مرگ» (تمِ مرکزی و اصلی) است و تمهای فرعی در حول و حوش آن پراکندهاند البته به رغم اینکه تمِ این «اشعار»، «نثرها» «شعر وُ نثرها» واحد است اما موضوعات آنها متنوعاند.
علی حسنزاده
پانوشتها:
(۱) فرخزاد، فروغ، از نیما تا بعد، برگزیده ای از شعر امروز ایران، با انتخاب فروغ فرخزاد، تهران: انتشارات مروارید: چاپ هفتم: ۱۳۷۷، ص ۳۱۱
(۲) احمدی، احمدرضا، روزی برای تو خواهم گفت، تهران: نشر ثالث، ۱۳۸۷، صص ۲۸ـ ۲۹
(۳) همان، صص ۷۶ـ ۷۷
(۴) همان، صص ۱۳۸، ۱۳۹، ۱۴۰
پانوشتها:
(۱) فرخزاد، فروغ، از نیما تا بعد، برگزیده ای از شعر امروز ایران، با انتخاب فروغ فرخزاد، تهران: انتشارات مروارید: چاپ هفتم: ۱۳۷۷، ص ۳۱۱
(۲) احمدی، احمدرضا، روزی برای تو خواهم گفت، تهران: نشر ثالث، ۱۳۸۷، صص ۲۸ـ ۲۹
(۳) همان، صص ۷۶ـ ۷۷
(۴) همان، صص ۱۳۸، ۱۳۹، ۱۴۰
منبع : روزنامه فرهنگ آشتی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر قوه قضاییه یسنا آتش سوزی تهران پلیس بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت خودرو بازار خودرو حقوق بازنشستگان قیمت طلا قیمت دلار خودرو دلار سایپا ایران خودرو بانک مرکزی کارگران تورم
فضای مجازی سریال شهاب حسینی تلویزیون نمایشگاه کتاب عفاف و حجاب مسعود اسکویی سینما فیلم سینمای ایران دفاع مقدس موسیقی
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه اوکراین چین نوار غزه ترکیه انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر تلفن همراه گوگل اپل آیفون همراه اول خودروهای وارداتی تبلیغات اینستاگرام ناسا
فشار خون کبد چرب بیمه دیابت بیماری قلبی کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی