سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

حجاب چه کسانی و چرا ؟


حجاب چه کسانی و چرا ؟
مطابق‌ نظر اسلام‌، زن‌ حق‌ انتخاب‌ سرنوشت‌ خود را دارد و مطابق‌ نظر بسیاری‌ از فقهادخترخانمها در این‌ مورد باید نظر پدر خود را نیز لحاظ نمایند و زن‌ در خانواده‌ هرگز نوكر و كلفت‌ مردنیست‌، بلكه‌ همتا و همسر اوست‌ كه‌ در حد احكام‌ شرعی‌ موظف‌ به‌ انجام‌ وظایف‌ زناشویی‌ است‌ و بیش‌ ازآن‌ هیچ‌ حكمی‌ در اسلام‌ زن‌ را مكلف‌ به‌ كار در خانه‌ نمی‌كند.
همچنین‌ موضوع‌ دانش‌ زنان‌، مطلوب‌ اسلام‌ است‌ و بزرگترین‌ زنان‌ فرهنگ‌ اسلام‌ ناب‌; یعنی‌ حضرت‌زهرا(س‌)، حضرت‌ زینب‌(س‌) و... زنانی‌ دانشمند بودند كه‌ در استدلال‌ علمی‌ و بیان‌ عقلی‌ سرآمد زنان‌جهان‌ و الگوی‌ تمام‌عیار مسیر كمال‌ زنان‌ مسلمان‌ هستند كه‌ بدون‌ تحصیل‌ علم‌ و درك‌ مفاهیم‌ حقوقی‌،فلسفی‌ و... طی‌ طریق‌ تكامل‌ ممكن‌ نیست‌.
با حفظ عزت‌ و كرامت‌ خانمها، حضور وفعالیت‌ آنان‌ در سطح‌ جامعه‌ با حفظ حجاب‌ و رعایت‌ موازین‌، نه‌ تنها مطرود نیست‌، بلكه‌ نمونه‌های‌ متعددی‌در صدر اسلام‌ به‌ چشم‌ می‌خورد و چه‌ بسا بسیاری‌ از زنان‌ مسلمان‌ نقشهای‌ اساسی‌ در مسائل‌ اجتماعی‌،بهداشتی‌ و... در دولت‌ پیامبر اسلام‌(ص‌) داشتند.
● حجاب چه‌ كسانی‌ و چرا؟
اینكه‌ چه‌ كسانی‌ و چرا این‌ گونه‌ برای‌ خودقابلیت‌ در فقه‌ امامیه‌ قائل‌ هستند كه‌ بی‌حجابی‌ یابدحجابی‌ را علاوه‌ بر قانون‌ و رویه‌ عملی‌ در فقه‌نیز مورد بررسی‌ و تئوری‌پردازی‌ قرار دهند،پرسشی‌ است‌ كه‌ باید از خودشان‌ بپرسید كه‌ تا چه‌اندازه‌ در فقه‌ تلمذ و تحقیق‌ كرده‌اند؟ و نزد چه‌مراجع‌ و فقیهانی‌ درس‌ خوانده‌اند كه‌ مبانی‌ آن‌اساتید این‌ گونه‌ در فكرشان‌ قالب‌ ساخته‌ كه‌عریانی‌ سر و گردن‌ زن‌ مسلمان‌ را جایز می‌دانند؟
● حكم‌ فقهی‌ از باور تا عمل‌
در مورد احكام‌ فقهی‌ توجه‌ به‌ مطالب‌ ذیل‌ضروری‌ است‌.
▪ قانونمندی‌ فقهی‌ بر خلاف‌ قانونمندی‌حقوقی‌ نه‌ تنها در فرض‌ وجود دولت‌ و حاكمیت‌لازم‌ است‌، بلكه‌ در فرض‌ فقدان‌ دولت‌ و حالت‌شخصی‌ افراد نیز الزام‌آور است‌; زیرا مبنای‌ فقه‌،حق‌الطاعه‌ الهی‌ است‌، ولی‌ مبنای‌ حقوق‌، چه‌ دردیدگاه‌ حقوق‌ فطری‌ و چه‌ در دیدگاه‌ حقوق‌تحققی‌ (پوزیتوسیتی‌)غیر خداست‌.
▪ چنانچه‌ انسان‌ مسلمان‌ در قلب‌ و باور خودجلب‌ خرسندی‌ خداوند را هدف‌ قانونمندی‌فقهی‌ قرار ندهد، در عبادت‌ خود شرك‌ و ریامی‌ورزد كه‌ این‌ عبادت‌ فایده‌ای‌ به‌ حال‌ اونخواهد داشت‌، خواه‌ این‌ بندگی‌ حجاب‌ باشد یانماز.
▪ حقوق‌ در فقه‌ به‌ دو قسم‌ حق‌الناس‌ و حق‌ا... تقسیم‌ می‌شود كه‌ تكلیف‌ انسان‌ در قبال‌ یكی‌ ازاین‌ دو حق‌ است‌ و حكم‌ حجاب‌ حق‌ خداوند برزن‌ مسلمان‌ است‌ كه‌ او مكلف‌ به‌ رعایت‌ است‌ و درمقابل‌ خداوند مسئول‌ می‌باشد و حكومت‌ اسلامی‌تا آنجا كه‌ توانایی‌ دارد، موظف‌ به‌ اجرای‌ حقوق‌الهی‌ در جامعه‌ است‌.
▪ فهم‌ احكام‌ فقهی‌ از ادله‌ چهار گانه‌ قرآن‌،روایات‌، عقل‌ و اجماع‌، همانند بسیاری‌ از كارهای‌تخصصی‌ در علوم‌ تجربی‌ و ریاضی‌ نیاز به‌ سالهاتحصیل‌ و تحقیق‌ دارد تا فقیه‌ طبق‌ مبانی‌ و موازین‌فقه‌ امامیه‌ به‌ استنباط حكم‌ شرعی‌ بپردازد ورسیدن‌ به‌ چنین‌ صلاحیت‌ علمی‌ و قابلیت‌ دینی‌ بااسم‌ و تبلیغات‌ دشمنان‌ ما كر و دوستان‌ جاهل‌ دراین‌ سایت‌ یا آن‌ مجله‌ ممكن‌ و میسور نیست‌.
▪ فرار از احكام‌ الهی‌ با حیله‌های‌ متفاوت‌،نگون‌بختی‌ دردناكی‌ برای‌ جامعه‌ دینی‌ داردكمااینكه‌ خداوند درباره‌ اقوام‌ ادایان‌ گذشته‌موارد متعددی‌ را در قرآن‌ تصریح‌ فرمود و قرآن‌معتبرترین‌ سند تاریخی‌ است‌ كه‌ هیچ‌ تردیدی‌ درآن‌ راه‌ ندارد.
▪ برخورد سلیقه‌ای‌ با منكر یا تبلیغ‌ ناموزون‌معروف‌، چیزی‌ از بدی‌ منكر و خوبی‌ معروف‌نمی‌كاهد. خلط بین‌ باور علمی‌ صحیح‌ و اجرای‌عملی‌ غلط، موجب‌ می‌شود تا اندیشه‌ متعالی‌ راكم‌فروغ‌ جلوه‌ دهند.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید