جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

شش پله تا بهبود حضور در وب


شش پله تا بهبود حضور در وب
در همان ثانیه‌های نخست یک برخورد، شما ارزشیابی می‌شوید. مردم ظاهر فیزیکی شما را از سر تا پا تشخیص می‌دهند. آنها رفتار، شخصیت و ویژگی‌های اخلاقی‌تان را می‌بینند و در همان چند ثانیه تأثیر ماندگار خود را در ذهن طرف مقابل خواهید گذاشت. در چنین شرایطی شاید بتوانید با برخی از حالت‌ها و رفتارهای غیرواقعی دیگران فریب دهید و شیفته خود سازید. نخستین مرحله تأثیرگذاری به‌طور معمول در اولین برخورد پیش می‌آید و بهتر است توجه داشته باشید که وقتی نخستین تأثیر را بگذارید دیگر نمی‌توانید آن را پاک کنید.
● ارزش نگاه نخست
تا جائی‌که می‌توانید به سراغ وب‌سایت‌های مؤسسات طراحی ناآشنا رفته و سعی کنید بر مبنای وب‌سایت آنها به حالت‌های عمومی‌شان پی ببرید. در پائین نمونه‌هائی از نظریه‌های کارگردانان بازاریابی و مدیران تبلیغاتی را می‌خوانید:
”هنگام ورود به یک سایت از موسیقی کهنه و قدیمی‌اش می‌توان متوجه شد که طراحان مؤسسه و خود آن چقدر قدیمی هستند.“
”با نگاه کردن به یکی از نمایشگاه‌های آنلاین یک مؤسسه سردرد گرفتم. صفحات به سرعت حرکت می‌کردند و هیچ امکانی برای تثبیت آنها وجود نداشت. به‌نظر می‌رسد که کارکنان آن مؤسسه پراکنده و از هم جدا کار می‌کنند.“
”بهترین سایت‌ها دارای گستره زیبائی از کارها هستند که شامل نظریه‌ها و انتقادهائی می‌شوند که در زیر هر بخش از نمایشگاه آنلاین با بیانی زیبا نوشته شده است، اما در آنها اطلاعات چندانی ارائه نشده است. به‌نظر می‌رسد آنها هم به همان مطلبی علاقه‌مند بودند که من بودم. برخی از سایت‌ها هم سعی کرده بودند بامزه جلوه کنند، اما متأسفانه ناموفق بودند. برخی هم با جسارت هر چه تمام‌تر به توهین و بی‌احترامی پرداخته بودند.
برخی دیگر تصویرهای زیبائی داشتند، اما کپی‌هایشان واقعاً فاجعه بود. غلط‌های نگارشی و دستور زبانی در یک وب‌سایت غیرقابل بخشش است، چرا که هر یک از صفحات وب‌سایت می‌توانند به‌عنوان یک بروشور کاربرد داشته باشند.“
توسعه وب‌سایت کاری است دشوار! اما منابع گوناگون آفرینشی و فن‌آوری‌هائی که توسط آنها دنیائی از کارهایتان را به نمایش می‌گذارید به شما کمک خواهند کرد.
همان‌گونه که از نظریه‌های مطرح شده در بالا مشهود است، می‌توان در یک چشم به‌هم زدن با مطالعه و بررسی یک وب‌سایت به ارزش مؤسسه و حتی شخصیت کارمندانش پی برد. یک تیم حرفه‌ای می‌تواند با گسترش خود شخصیت تک‌تک مسئولین مؤسسه مربوطه را هم تشخیص دهد. همه ما معتقدیم که پس از نخستین تأثیرگذاری فرصتی پیش نخواهد آمد تا آنچه را که از خود در ذهن دیگران ساخته‌ایم، عوض کنیم.
بنابراین ”ویژگی‌های شخصیتی“ وب‌سایت‌های موفق در کجا پنهان شده است؟ در اینجا به نکاتی اشاره می‌کنیم که شاید توجه به اجراء هر یک از آنها در موفقیت هر چه بیشتر شما تأثیر بگذارند:
۱) دلقک کلاس نباشید. شاید شوخ‌طبعی و بامزگی یکی از سوژه‌های حساس در زندگی روزمره باشد، اما موجودیت سایت شما را به خطر می‌اندازد. جوک، هجو، طعنه و این‌گونه موضوعات می‌توانند هدف شما را ناپسند جلوه دهند (اگر برداشت مناسبی از آنها نشود)، بدین ترتیب هدف‌هایتان تنها در گروهی از افراد خاص پی‌گیری می‌شود. البته شما می‌توانید مخالف همکاری با گروه خاصی که این‌گونه مطلب‌ها را نمی‌پسندند را به‌صورت علنی اعلام کنید. اگر در ذهنتان چیز دیگری را می‌پرورانید، می‌توانید به سادگی به آنها بی‌توجهی کرده و بگوئید: اگر نمی‌توانید حتی یک جوک را تحمل کنید بهتر است بروید پی‌کارتان!
۲) احمقانه، مغرورانه یا ساده صحبت نکنید. با اینکه مدت‌هاست صحبت با ”واژه‌های ناشایست“ متداول شده است، اما هنوز افرادی هستند که عبارت‌هائی خاص و اصطلاحاتی ویژه در گفتار شما آنها را آزرده‌خاطر می‌کند. در شرایط رودررو می‌توان سوءتفاهم‌ها را رفع کرد، اما بهره‌گیری از تصویرها و واژه‌هائی دوپهلو در وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند و چه ویژگی‌های اخلاقی دارند. زمانی‌که حرفی را بزنید، دیگر زده‌اید و فرصت جبران یا حتی تغییرش را نخواهید داشت.
۳) خود را معرفی کنید. یکی از پرطرفدارترین بخش‌های یک وب‌سایت بخش ”بیوگرافی“ یا ”ارتباط با ما“ است. بیشتر مراجعین در نخستین مرحله از بازدید یک وب‌سایت دوست دارند کارهای شما را ببینند. در دومین مرحله به‌طور معمول به سراغ افرادی می‌روند که کارها را ارائه کرده‌اند. آنها می‌خواهند اطلاعات بیشتری در مورد این اشخاص داشته باشند. اینجاست که می‌توانید خود و کار خود را متفاوت از دیگران به نمایش بگذارید. خود را معرفی کرده و در مورد پیش‌زمینه‌های کاریتان صحبت کنید. شما می‌توانید فلسفه طراحی و کارهای خود را هم مطرح کرده و به مراحل اجرائی همکارانتان نیز اشاره کنید. به خواننده اجازه لذت بردن از فضا و محیط کاریتان را بدهید.
۴) بازگشت سریع. زمانی‌که صحبت به رضایت کاربر می‌رسد، گفتگوی متقابل یکی از بزرگ‌ترین عوامل موفقیت به‌شمار می‌آید. صفحات باید به سرعت خوانده شود و تأخیرها تا حد ممکن کم شوند. حواستان را جمع کنید تا در هنگام مطالعه صفحات از طرف خوانندگان، پاسخ‌های کسل‌کننده و با تأخیر به آنها ندهید. در هنگام پخش انیمیشن با زیرنویس یا عنوان نیز سعی کنید حرکت‌ها هم‌زمان با صحنه موردنظر ایجاد شوند.
۵) کار را ساده برگزار کنید. ترکیب‌ها و طرح‌هائی که در عین سادگی، پیچیده هم نباشند این امکان را به بیننده می‌دهند که کار را به‌صورت مستقیم بررسی کنند. در صورت پیچیدگی سبکتان یا در صورتی‌که کارتان نمایانگر فاکتورها و عوامل گوناگون نمایشی است، در عین سادگی می‌توانید هر یک از بخش‌های موردنظر را توضیح دهید. شاید به‌کارگیری افکت‌های ویژه، بافت‌های لایه‌لایه و میکس صداها با انیمیشن‌های پیچیده، کار را فریبنده‌تر نشان دهد، اما اگر هدفتان گیج کردن بیننده نیست، سادگی کار می‌تواند توجه هر چه بیشتر بیننده را به‌خود جلب کند.
۶) سبک و استحکام‌کاری داشته باشید. با این‌که طراحان بیشتر جذب ظاهر سایت شما می‌شوند با این‌حال باید به خاطر بسپارید که تماشاچیان و بینندگان به‌دنبال اطلاعاتی هم می‌گردند که بتوانند تصمیم درست بگیرند. شاید یک نقل قول، اظهار یا پیشنهاد از طرف مراجعه‌کننده به موفقیت هر چه بیشتر کار شما منجر شود. اگر خودتان نویسنده خوب و شایسته‌ای نیستید، بهتر است برای پر کردن بخش نوشتاری وب‌سایت خود به‌دنبال یک نوشته بگردید.
۷) پس از آن که توانستید نخستین تأثیر را روی بیننده بگذارید، بیننده در اختیار شما قرار می‌گیرد. اما اگر اولین تأثیرگذاری شما چندان هم موفق نباشد، نه تنها بیننده را از دست خواهید داد، بلکه کارآئی وب هم از دست خواهد رفت.
● نوارهای جانبی:
▪ www.۳۴۴design.com) ۳۴۴Design)
استفان بوچر
پس از آنکه استفان بوچر مدتی به‌عنوان یک تصویرگر غیروابسته در کشور خودش آلمان کار کرد، مسئولیت ۳۴۴Disign را به‌عهده گرفته و به کالیفرنیا نقل مکان کرد. او در سال ۱۹۹۶ مدرک طراحی را از کالج Art Center گرفت و پس از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان کارگردان هنری در Wieden+Kennedy شروع به‌کار کرد. از آنجائی‌که تصمیم داشت تا زمانی‌که می‌تواند دست از حرفه تبلیغاتی خود برندارد در سال ۱۹۹۸ به لس‌آنجلس بازگشت. پس از آن زمان همه سعی خود را کرد تا مجموعه ۴۴۳ کاری خود را گسترش دهد. در این مقاله از بوچر و برخی از طراحان دیگر پرسش‌هائی درباره موقعیت‌های وبشان مطرح شده که با هم به مرور آنها خواهیم پرداخت:
کمی درباره شخصیتی که دوست داشتید در وب‌سایتتان به نمایش بگذارید، توضیح دهید.
ـ بوچر: شخصیتی که سعی دارم در وب‌سایت نشان دهم، خودم هستم. دوست دارم کارم در حد ممکن خوب به‌نظر بیاید و همه تلاش خودم را کردم تا مراجعین بتوانند خود را به‌شکلی با آن سرگرم کنند. شاید صحبت کردن در مورد آنچه که گذشته کمی سخت باشد، اما دوست داشتم این سایت زیبا، شیک، بامزه و جذاب، با توان برقراری ارتباط متقابل معرفی شود. درست مانند همان روز نخست! (بله، بدین ترتیب بود که ۳۴۴ کار خود را شروع کرد!)
آیا تاکنون به این مسئله فکر کرده‌اید که شاید کسی برداشت نادرستی از محتویات و نوشته‌های سایتتان کرده باشد؟
ـ بوچر: مطمئن که سایت من فراتر از یک حرفه یا شغل دنبال می‌شود. این سایت توانسته بسیاری از مراجعین را متقاعد به ادامه همکاری با من بکند. هر چه که این سایت شخصی‌تر شود، به‌عنوان ابزار نمایشی بهتری کار می‌کند و بدین ترتیب راحت‌تر می‌توان فرد مورد نظر را برای همکاری پیدا کرد. آیا به فکر تغییر یا حتی افزودن برخی از بخش‌ها به سایت هستید؟
بوچر: تصمیم دارم بخش‌های صوتی و ویدئویی تازه‌ای به آن بیفزایم در حال حاضر یک عملگر وب‌لاگ به آن افزوده‌ام که به‌طور کامل مشهور شده است.
▪ روبوت (www.robotcreative.com)
لارا آگوست
او در سال ۱۹۹۸، روبوت را با اساس کاری سن‌آنتونیو تأسیس کرد. تمرکز کاری او بیشتر روی طراحی موازی و هویت‌شناسی بود. پس از گذشت شش‌ماه، جرأت و جسارت او در یک تجارت، یک محل کار و یک همکاری مناسب شکوفا شد.
در سال ۲۰۰۱، روبوت تقاضای سرمایه و کارمندان مؤسسه سرویس‌دهی وبی را کرد تا به یک محدوده دو طرفه تبدیل شود و به سرعت به یک سرویس‌دهنده کامل و مؤسسه خلاقی که امکان کپی‌رایت داشته و سرویس‌های بازاریابی حرفه‌ای را در اختیار کاربران می‌گذاشت، تبدیل شد.
در ژانویه ۲۰۰۷، روبوت وب‌سایت خود را از نو راه‌اندازی کرد. تعهدی که به موجب آن می‌بایست بازتاب تمام نقل و انتقال‌ها و تغییر حالت‌ها را از تک مالکیتی به یک LLC و سیر تکاملی پس از آن نشان داده می‌شد.
در مورد ویژگی‌های سایت قدیمی روبوت و سایت جدیدتان توضیح دهید. آگوست: باید بگویم که سایت قدیمی، ما را با حال عصبی نشان می‌داد. این سایت پس از آنکه من شروع به انجام کارهای غیروابسته کردم، گسترش یافت. تنها من و یک طراح دیگر کارهای اولیه را انجام دادیم. ما جوان بودیم، نمایشگاه آنلاین ما کوچک بود، بازدیدکنندگان تحت‌تأثیر قرار نمی‌گرفتند و تا آن‌زمان هم مورد تقدیر قرار نگرفته بودیم. چیزی هم برای بازگوکردن نداشتیم و آنچه که در دست داشتیم جزء بهترین کارهائی بود که تا آن‌زمان انجام داده بودیم. ما می‌خواستیم نمایشگاه آنلاین همه آن کارها را منعکس کند. ااس سایت به‌صورت سیاه و سفید طراحی شد تا نمونه‌های نمایشگاه نیز ممتاز و برجسته نشان داده شوند. چند سال گذشت تا صفحات نوشتاری را افزودیم، اما باز هم تغییر چندانی حاصل نشد.
ما می‌خواستیم برای سایت جدید به‌طور مجهز و کامل خودنمائی کنیم، سازگار با انواع فن‌آوری‌ها و تکنیک‌های جدید! به شیکی خلاقیت‌هایمان! در حال حاضر ما بازاریاب‌های مجهزی هستیم که یک مؤسسه طراحی را اداره می‌کنند. ما افراد خلاق و حتی کسانی‌که تنها مقداری زمینه کارهای تجاری را داشتند هم استخدام کردیم. در حال حاضر هشت نفریم و هر هشت‌نفرمان دوست داریم در این‌کار ثابت بمانیم. من همیشه تصوری از مؤسسه‌مان داشتم و دارم که شاید این تصویر یکی از دلایل ثابت‌قدم بودنم باشد. از این نگرانم که برخی از سبک‌های خاص قدرت جذب بیشتری داشته باشند و بدین ترتیب ناخودآگاه سبک‌های دیگر را از رده خارج کنند. ما قدرتمندیم، و گروه چندگانه ما انواع مختلف توانمندی‌ها بدون شک در کار خود موفق خواهد شد. ما تنوع را دوست داریم و سکون و توقف در یک نقطه را تحمل نمی‌کنیم. به‌همین سبب است که محدوده‌های خیالی را از سایر محتویات جدا کرده‌ایم تا کار روی آنها راحت‌تر از پیش انجام شود. ظاهر خیلی چیزها باید عوض شود تا مهارت‌های ما با قاعده‌ای خاص نمایش داده شود.
▪ www.blacktopCreative.com) Blacktop Creative)
ـ مدیران: مایک میلر، شاون پولونیاک و دیو سوئیرینگن
این مؤسسه در آپریل ۲۰۰۱ مبتنی بر اصول طراحی با نوآوری و ابتکار در جهت راهنمائی‌های خلاق و همکاری‌های متقابل راه‌اندازی شد. بخش اصلی آن در شهر کانزاس‌سیتی مستقر بود و هفده پرسنل آن وقت از جمله طراحان، تصویرگران، هنرمندان بخش تولید، سرویس ارباب رجوع و کارمندان بخش اداری تمام‌وقت کار می‌کردند. سه همکار (مایک میلر، شاون پولونیاک و دیو سوئیرینگن)، این حرفه را شروع کرده و تا به امروز هم مدیریت آن را به بهترین شکل انجام داده‌اند.
در مورد شخصیتی که قرار بود وب‌سایتتان به آن نحو طراحی شود، توضیح دهید.
ـ Blacktop: ما فکر می‌کنیم وب‌سایتمان در حقیقت ویترینی از فرهنگ مؤسسه‌مان است: چگونه پردازش‌ها و استنتاج‌های ما روی همکاری تیمی ثابت و انرژی افراد تأثیر گذاشته است. در مؤسسه ما، حضور در اداره، نشست و برخاست با طراحان، سعی در ترکیب انواع گوناگون رنگ‌ها یا اظهارنظر در مورد لوگوی ما چندان هم غیرقابل تصور نیست. این چیزی است که می‌خواهیم در وب‌سایتمان نیز گسترش دهیم. ما گروه فعالی هستیم که به همکاری و تعاون خود بیش از هر چیز دیگری اعتقاد داریم!
آیا تا به‌حال پیش آمده که از هدف‌ها و کارهای شما سوءبرداشت شود؟
ـ Blacktop: شاید تنها سوءبرداشتی که وب‌سایت ما شود این باشد که مراجعین عمق و وسعت نظر کارهای ما را به درستی درک نکنند. نشان ما یک نشان حاشیه‌ای است، اما بدان معنا نیست که همه کارهای ما هم در زمره کارهای حاشیه‌ای قرار می‌گیرند. وب‌سایت نشان ما را تجسم می‌کند اما الزاماً چگونگی کار پروژه‌ای ما درباره نشان ما را تجسم می‌کند اما الزاماً چگونگی کار پروژه‌های ما درباره نشان مربوط به مشتری را در بر نمی‌گیرد. اینجاست که مراحل همکاری و همراهی ما اهمیت پیدا می‌کنند.
ـ Blacktop: ما به فکر افزودن Blacktop Road Trip Racing Game هستیم، جائی که بیننده می‌تواند با Blacktop Mini موجود در سایت رقابت کرده و حتی کارهای قبلی ما را که در طول سال‌ها کامل شده‌اند هم ببیند. ما تصمیم داریم یک محیط مجازی که برقراری ارتباط متقابل در آن امکان‌پذیر باشد را هم راه‌اندازی کنیم.
▪ گروه طراحی سوویج (www.savagedesign.com)
پائولا سوویج هانسن
این گروه در سال ۱۹۷۳ توسط پائولا سوویج هانسن در هوستون، تگزاس تأسیس شد. اعضاء این گروه شش نفره همگی مدرک طراحی گرافیکی دارند. این مؤسسه کارمند سرویس‌دهنده ندارد و مشتریان به‌طور مستقیم با طراحان در ارتباط هستند.
از نظر شخصیتی سعی کرده‌اید چه ویژگی‌هائی را در وب‌سایتتان ارائه کنید؟
ـ سوویج: وب‌سایت ما براساس شعار جدیدمان به‌روز شده است: ”شیک، جدید، انسان‌دوستانه“ درست مانند خیلی از وب‌سایت‌های مؤسسه‌های طراحی دیگر تمرکز اصلی ما روی کارهای جدید و راه‌حل‌های استراتژیک است. از طرفی فکر کردیم که شاید مراجعین و مشتریان دوست دارند بدانند که با چه کسانی کار می‌کنند، بنابراین یک‌سری عکس‌های سیاه و سفید از کارها و همکاران به همراه صحبت‌هائی از هر یک از آنها با عنوان ”کلام“ در سایت گذاشتیم.
در مورد آینده سایت تصمیمی گرفته‌اید؟
ـ سوویج: در حال حاضر مشغول مطالعه و بررسی چگونگی بهبود نظریات فنی نشان‌های خود هستیم. هم‌چنین به فکر افزودن یک شبکه جدید که نه تنها پاسخگوی نیازهای پروژه‌های خاص باشد، بلکه امکان تسهیم کارهای مشتریان و مراجعین را با یکدیگر فراهم آورد، هستیم.
منبع : نشریه تخصصی هنر و رایانه