یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

فریزرهای خانگی


اساس کار فریزرهای خانگی با یخچال‌ها یکسان می‌باشد و تنها از نظر ساختمان داخلی، فریزرهای خانگی با یخچال‌ها تفاوت جزئی دارند.
● قسمت‌های مختلف:
۱) قسمت‌های الکتریکی
۲) قسمت‌های مکانیکی
قسمت‌های الکتریکی فریزرهای خانگی: ۱) موتور الکتریکی ۲) رله ۳) اورلود ۴) چراغ ترموستات ۵) چراغ‌های نمودار ۶) سرپیچ و چراغ داخلی ۷) شستی معکوس لامپ.
ـ موتور الکتریکی خود دارای ۲ قسمت اصلی و فرعی است و ساختمان آنرا قسمت‌های زیر تشکیل می‌دهد: ۱) سیم پیچ‌های اصلی ۲) سیم پیچ‌های فرعی ۳) هسته ۴) آرمیچر
وقتی برق موتور الکتریکی توسط ترموستات وصل می‌شود ابتداء خط اصلی در مدار قرار می‌گیرد، چون خط اصلی به تنهائی قادر به حرکت دادن آرمیچر و راه‌اندازی آن نمی‌باشد لذا در لحظه اول در مدار اصلی که رله نیز در مسیر جریان آن قرار گرفته است شدت جریان زیاد می‌شود. به‌وجود آمدن شدت جریان زیاد موجب می‌شود رله یک لحظه دارای بار الکتریکی لازم شده و در اطراف آن حوضه‌های مغناطیسی به‌وجود آید. این حوضه‌های مغناطیسی اهرم رله را به طرف بالا می‌کشند و بدین ترتیب یک لحظه کوتاه جریان خط فرعی را دایر و سیم پیچ‌های فرعی را نیز باردار می‌کند و با بکار افتادن لحظه‌ای سیم پیچ‌های فرعی، موتور روشن می‌شود. در همین حال شدت جریان در مدار خط اصلی کم شده و در نتیجه بار لازم رله از بین می‌رود و اهرم به طرف اولیه خود بر می‌گردد و بدین ترتیب خط فرعی خودکار در خارج و خط اصلی همچنان تا عمل خودکار مدار باقی می‌ماند.
اصول کار در این نوع موتورها مانند دیگر موتورها می‌باشد. وظیفه الکتریکی در کمپرسور فریزرها بالا و پائین آوردن و یا به اصطلاح به‌حرکت در آوردن پیستون در داخل سیلندر است.
وظیفه و ساختمان رله در فریزر؟ رله از قطعات زیر تشکیل شده است!
۱) بدنه از جنس کائوچو
۲) سیم‌پیچ
۳) اهرم سرگرد
۴) پلاتین‌های اتصال معمولاً رله در مسیر جریان سیم‌پیچ‌های اصلی قرار می‌گیرد. در لحظه اول که جریان در سیم‌پیچ‌های اصلی زیاد است، رله باردار شده و آن هنگام در اطراف خود میدان‌های مغناطیسی به‌وجود می‌آورد. این
میدان‌ها باعثمی‌شوند اهرم به طرف بالا کشیده شود و دو پلاتین مربوط به سیم‌ پیچ‌های فرعی را به همدیگر مربوط کند در این لحظه که دوپلاتین سیم‌پیچ‌های فرعی بهم وصل می‌شوند. جریان برق خط فرعی دایر و خط فرعی به کار می‌افتد با بکار افتادن خط فرعی موتور راه‌اندازی می‌شود و پس از اینکار چون شدت جریان در سیم‌پیچ‌های اصلی کم می‌شود بنابراین رله بار لازم خود را از دست می‌دهد و اهرم آن به طرف اولیه خود بر می‌گردد، در نتیجه خط فرعی پس از راه‌اندازی موتور از مدار خارج می‌شود. و خط اصلی تا عمل خود کار همچنان در مدار قرار می‌گیرد رله‌ها به نسبت قدرت موتور انجام و بهکار گرفته می‌شوند و اگر این نسبت‌ها رعایت نشود کار موتور با استارت به خصوص انجام نخواهد گرفت [مهندس آرش رشید ـ ۲۰]
منبع : مطالب ارسال شده