جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

وبلاگ نویسی


وبلاگ نویسی
معروف ترین موتور ‌جست وجوی‌ وبلاگ ها ‌در‌ اینترنت ‌در سال ۲۰۰۷ میلادی‌ تعداد وبلاگ ها ۷۵ ‌میلیون عدد ذکر شده است و همچنین آمده است هر روز ۱۲۰هزار‌ وبلاگ جدید ‌به ثبت می رسد، یعنی ۱ /‌‌۴ وبلاگ ‌در هر ثانیه، روزانه ۱ /۵ میلیون‌ پست ‌جدید در‌ وبلاگ ها ‌نوشته می شود یعنی ‌‌۱۷ پست ‌در هر ثانیه که کماکان بیشترین‌ پست ‌های جدید در روز مربوط به‌ وبلاگ های انگلیسی زبان است. ۷۳ درصد کسانی که‌ رایانه شخصی ‌دارند، دارای‌ وبلاگ ‌هستند و زبان ژاپنی زبان اول در‌ وبلاگ نویسی ‌است. پس از آن انگلیسی و چینی در رتبه های بعدی قرار دارند. زبان فارسی که تا این اواخر جزء ۱۰ زبان اول‌ وبلاگ نویسی ‌بود. حالا با کنار زدن زبان هایی مثل فرانسوی، روسی و ایتالیایی جزء ۵ زبان اول محسوب ‌می شود.‌‌
بشر در چند سال اخیر قدم در دنیای جدیدی گذاشته است که بدون شک یکی از مهم ترین دستاوردهای آن تحول و دگرگونی اساسی در‌ ارتباط ‌با نحوه‌ نشر اطلاعات ‌است.‌ وبلاگ ‌یا‌ بلاگ ‌نمونه ای در این زمینه بوده که با توجه به ماهیت‌ اینترنت ‌و ویژگی‌ دوطرفه بودن وب ‌و تنوع در کاربردهایش در کانون توجه علاقه مندان قرار گرفته و همچنان در حال رشد و گسترش است.‌ اولین نرم افزار ‌جامع و‌ سیستماتیک ‌به منظور‌ ایجاد وبلاگ ‌در سال ۱۹۹۹ ارائه و از آن زمان تاکنون میلیون ها‌ وبلاگ جدید ‌ایجاد شده است. تا اواسط سال۲۰۰۰ بیش از یک هزار‌ وبلاگ ‌ایجاد و این رقم تا اواسط سال ۲۰۰۲ به بیش از نیم میلیون رسید.‌ وبلاگ ‌این‌ سرعت ‌چشمگیر را مدیون چندین‌ عامل ‌است. اولا محدودیت زمانی و تعدد و پراکندگی منابع‌ اطلاعاتی،‌ دسترسی ‌به کل مطالب در مورد یک موضوع خاص را مشکل خواهد کرد، در این زمینه‌ وبلاگ ‌مناسب ترین بستر برای تمرکز و نظم بخشیدن به‌ اطلاعات ‌است. دوم امکان جدید‌ مدیریت دانش ‌و تجارب شخصی است. ‌
این امکان به اضافه عدم وجود انحصار در حوزه عملکرد آن، آزادی عمل‌ بلاگر ‌را در ارائه خلاقیت در‌ وبلاگ شخصی ‌خود تضمین می کند. مطلب سوم فرصت ها و پتانسیل های مناسبی است که پدیده‌ وبلاگ ‌برای یک‌ وبلاگ نویس ‌در‌ ‌جامعه‌ ‌شبکه‌ ‌ای ایجاد می کند. همچنین چرخش آزادانه‌ اطلاعات ‌و‌ دامنه ‌وسیع‌ کاربران،‌ ارتباط ‌شغلی موثر و قدرت‌ وبلاگ ها ‌در سهولت روزآمدشدن از دیگرعواملی است که آنها را از حیث‌ سرعت ‌و کیفیت محتوا رو به جلو سوق می دهد.‌ به روزرسانی وبلاگ ها ‌که در حال حاضر به طور متوسط هر سه روز یک بار انجام می شود، به راحتی از طریق میز کار یا یک‌ تلفن همراه ‌امکان پذیر است. یکی از‌ تولیدکنندگان نرم افزار بلاگر ‌در پاسخ به این سوال که چرا‌ وبلاگ ها ‌تا این اندازه متداول شده اند، می گوید: ‌
علت این موضوع به این مطلب بر می‌ ‌گردد که افراد چیزی برای گفتن دارند. در دنیایی که شاید فرصتی برای گفتن‌ ‌به آنان‌ داده ‌نمی شود و یا امکان بیان عقاید و نظرات خود را ندارند ولی می دانند که می بایست بگویند. شاید‌ وبلاگ ‌بهترین گزینه در این رابطه باشد.‌ ‌
وبلاگ ‌یا‌ وب ‌نوشت صفحاتی از یک‌ وب ‌گاه یا‌ سایت اینترنتی ‌متشکل از مطالب کوتاه به نام‌ پست ‌با محتوای اندیشه،‌ اطلاعات ‌و خاطرات روزانه شخصی و پیوندهایی است که به ترتیب زمانی از جدید به قدیم قرار گرفته اند. در مورد تشخیص میان یک‌ وبلاگ ‌و یک‌ وب سایت ‌قانون مدونی وجود ندارد لیکن سه مشخصه متمایز کننده‌ وبلاگ ها ‌از دیگر‌ صفحات اینترنتی ‌عباتند از: نظم تاریخی معکوس مطالب، برچسب زمان برای هر مطلب و آرشیو مطالب قدیمی تر که به سادگی قابل‌ دسترسی ‌است.‌ ‌
جورن بارگر که نخستین بار در سال ۱۹۹۷ واژه‌ وبلاگ ‌را که از هم آمیزی دو واژهweb ‌ ‌وlog ‌ ‌به معنی پرونده هایی که گزارش وقایع رخ‌ داده ‌در‌ رایانه ‌را ثبت می کنند، به کار برد می گوید: تصور من در سال ۱۹۹۷ از‌ وبلاگ ‌پدیده ای بود برای شفاف سازی بیشتر در‌ وب ‌که هر‌ وبلاگ ‌در‌ ‌شبکه‌ ‌های پیچیده‌ اینترنتی، لیستی خواهد بود از‌ لینک ‌هایی که نگارنده اش در حین‌ وبگردی، آنها را بهترین یافته است و من طی چند سال آموختم که یک‌ وبلاگ ‌به معنی کامل کلمه، لیستی از‌ لینک ‌هایی که شما می خواهید‌ ذخیره ‌شان کنید یا آنها را به‌ اشتراک ‌بگذارید، است.‌‌
یک‌ وبلاگ ‌از نظر مضمون، نویسنده و قالب بندی آن طبقه بندی می شود. موضوعات غالب مطرح شده در یک‌ بلاگ ‌کاملا به علاقه مندی های مولف خود بازمی گردد همچون سیاست، اقتصاد، ادبیات،‌ سرگرمی، علمی و یا حتی مجموعه ای از تمام اینها. دیو واینر که بنا به نظر برخی‌ وبلاگ نویسان ‌دارای طولانی ترین‌ وبلاگ ‌است، می گوید:‌ وبلاگ ها سایت ‌های روزآمدی هستند که غالبا به مطالب و مقالات موجود در‌ وب،‌ همراه ‌با دریافت نظرات خوانندگان اشاره دارند.‌ وبلاگ ‌در واقع نوعی تور پیوسته با یک راهنمای انسانی است، سیاست های‌ وبلاگ نویسان ‌متفاوت است لیکن‌ ساختارها، شکل و اساس کلیه‌ وبلاگ ها ‌مشابه هستند.‌ ‌
از میان دو دسته اصلی‌ وبلاگ های شخصی ‌و گروهی،‌ وبلاگ های شخصی ‌در ایران رواج بیشتری دارند. این نوع‌ وبلاگ ‌اغلب بر روی‌ نرم افزارهای‌ میزبان ‌ایجاد می شوند و به ندرت‌ وبلاگ فارسی ‌دیده می شود که از‌ میزبان ‌شخصی و‌ نرم افزار ‌اختصاصی با توجه به هزینه بالای آن در کشور ما استفاده کند. قالب بندی هایی که برروی‌ سایت ‌های مختلف برای‌ وبلاگ نویسی ‌قرار می گیرند به پنج صورت نوشتاری، فوتوبلاگ، ویدئوبلاگ ‌و‌ پادکست ‌و موبلاگ ‌مورد استفاده‌ کاربران ‌است. فوتوبلاگ ‌نوعی‌ وب ‌نوشت است که هر‌ یادداشت ‌آن را یک‌ تصویر ‌تشکیل می دهد که معمولا توسط صاحب فوتوبلاگ ‌گرفته شده و گاه توضیحی کوتاه در مورد‌ تصویر ‌به آن‌ ضمیمه ‌شده است. ویدئوبلاگ ‌یکی از شاخه های‌ بلاگین است که در آن قاعده منظم ترکیبی از‌ فیلم ‌ها و یا‌ لینک فیلم ‌ها که با متون و‌ تصاویر ‌دیگر پشتیبانی می شود.‌ پادکست ‌یا پاد پخش هم انتشار مجموعه ای از پرونده های‌ رسانه دیجیتال ‌در‌ اینترنت ‌است که توسط‌ کاربران ‌معمولا بر روی یک‌ پخش کننده موسیقی دیجیتال ‌قابل دریافت و پخش است. موبلاگ ‌نیز‌ وبلاگ نویسی ‌به وسیله‌ تلفن همراه ‌و ارسال مطالب و‌ تصاویر ‌از طریقsms ‌ ‌است. در کشور ما به دلیل راحت تر بودن استفاده از نوع نوشتاری در‌ سیستم ‌های موجود و‌ انتقال ‌آسان تر‌ پیام ‌و بار احساسی آن از طریق کلمات این نوع مورد استقبال است. در حال حاضر‌ سرویس های‌ میهن بلاگ،‌ پرشین بلاگ،‌ بلاگ اسکای،‌ بلاگفا ‌فعال ترین خدمات‌ ایجاد وبلاگ ‌را به‌ کاربران ‌ارائه می دهند. علیرضا شیرازی، مدیر‌ بلاگفا ‌معتقد است:‌ “وبلاگ نویسان ‌سرویسی سریع، قابل اعتماد و آسان می خواهند و امکانات در اولویت بعدی است. آنچه مردم از‌ وبلاگ نویسی ‌می خواهند جایی است که بتوانند به راحتی مطالبشان را بنویسند آدرس مشخص و‌ ‌آسان داشته باشند و آنچه را که می خواهند با کمترین محدودیت منتشر کنند.‌ ‌یک‌ وبلاگ ‌در پی پاسخ به ۷ سوال ایجاد می شود.
۱) آیا واقعا به‌‌ وبلاگ ‌نیاز دارم
۲) مخاطبین‌ وبلاگ ‌من چه اشخاصی هستند
۳) هدف من از‌ ایجاد وبلاگ ‌چیست
۴) به مسائل مربوط به‌ وبلاگ ‌چقدر زمان اختصاص خواهم داد
۵) کدام یک از انواع مختلف‌ وبلاگ ‌نیازهای من را برآورده می کند
۶) برنامه ‌آینده ام برای توسعه‌ وبلاگ چیست
۷) ‌چگونه وضعیت موفقیت‌ وب ‌نوشت خود را بررسی خواهم کرد‌ “‌
روش معمول برای داشتن یک فضا یاDomain ‌ ‌در‌ دنیای مجازی اینترنت ‌ثبت نام در یکی از‌ سایت ‌های ارائه دهنده رایگان این گونه‌ سرویس ها ‌و استفاده از راهنمایی هایی که گام به گام در خود‌ سایت ‌صورت می پذیرد است. به این ترتیب هر شخص قادر خواهد بود در کمترین زمان و با داشتن هر میزان‌ اطلاعات ‌در زمینه‌ کامپیوتر و اینترنت، یک‌ وبلاگ شخصی ‌داشته باشد. یک‌ بلاگر ‌خوب ‌باید هم دارای مهارت در زمینه نوشتن و هم مهارت های خاصی در زمینه‌ ویرایش ‌باشد.‌ بلاگرها ‌اغلب مجموعه ای از‌ اطلاعات ‌و مهارت ها را در زمینه های متفاوت در اختیار علاقه مندان قرار می دهند. از مهم ترین تحولات در‌ ارتباط ‌با‌ وبلاگ ‌ارتقای سطح کیفیت و کمیت آن از یک دفترچه خاطرات شخصی به یک‌ روزنامه اینترنتی ‌تخصصی است که در هر‌ پست ‌حرف تازه ای متناسب با جهت گیری نویسنده خود دارد. در این زمینه صاحب نظران یک‌ بلاگر ‌را به فردی تشبیه می کنند که مدت ها فرصت سخن گفتن نداشته است طبیعی است‌ ‌به محض این که مجال اظهار عقیده می یابد فریاد می زند، اما به تدریج روند‌ ‌بیان او معقول تر می شود و به تولید معنای بیشتر و افزایش غنای محتوا‌ ‌خواهد پرداخت.‌ وبلاگ نویسی ‌ادبیات مخصوص به خود را دارد که متناسب با هدفی تعیین می شود که‌ بلاگر ‌از‌ وبلاگ نویسی ‌دنبال می کند. این شیوه نگارش در اکثر موارد غیررسمی، شخصی و نه چندان جدی است. صمیمیت در نوشته های‌ وبلاگ ‌و دوری از آداب و تشریفات‌ خبرگزاری ‌ها برگ برنده نوشته های‌ وبلاگی است. بر مبنای آمارهای جهانی ایران از نظر‌ وبلاگ نویسی ‌در رتبه سوم جهان بعد از آمریکا و کویت قرار دارد‌” وبلاگ های فارسی ‌در دنیا مقام سوم را دارا هستند و تهران لقب پایتخت‌ وبلاگ ‌دنیا را به خود اختصاص‌ داده ‌است. همچنین ۳۱ آگوست از طرف جمعی از‌ وبلاگ نویسان جهان ‌روز جهانی‌ وبلاگ ‌نام گرفته است. هدف از این نام گذاری این است که‌ بلاگرها ‌باید روزی را به شناختن‌ وبلاگ های‌ بلاگرهایی از کشورهای دیگر با علاقه مندی های متفاوت اختصاص دهند. در این روز‌ بلاگرها ‌این‌ وبلاگ ها ‌را به خوانندگان خود معرفی می کنند.‌ ‌جامعه‌ وبلاگ نویسان ‌را اقشار مختلف تشکیل می دهند. از‌ کارشناسان فناوری اطلاعات ‌گرفته تا سیاستمداران، صاحبنظران مسائل اقتصادی، دانشمندان، روزنامه نگاران، ادیبان، وکلا، دانشجویان و دانش آموزان.‌‌
وبلاگ ‌و‌ وبلاگ نویسی ‌همچنان روند توسعه و گسترش خود را ادامه‌‌ داده ‌و هر روز بر تعداد‌ وبلاگ نویسان ‌افزوده می شود. انتشار دانش و تجارب شخصی در‌ قالب وبلاگ ها، گزینه ای پیشرفته و مناسب در‌ ارتباط ‌با امر‌ تحقیقات و اطلاع رسانی ‌صحیح و به موقع است. توسعه پایدار در هر کشوری مستلزم ارج نهادن به امر تحقیق و‌ پژوهش ‌و‌ اطلاع رسانی ‌سریع و صحیح است. در صورتی که پدیده‌ وبلاگ نویسی ‌را از این زاویه مورد توجه قرار دهیم به جایگاه ارزشمند آن در ایجاد‌ ‌شبکه‌ ‌های گسترده‌ نشر دانش ‌و‌ ارتباطی بیشتر پی خواهیم برد.‌
جواد مقدم
منبع : روزنامه رسالت