چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

طلوع فرصتها از کالبد تهدیدها


طلوع فرصتها از کالبد تهدیدها
در طول ۲۸ سالی كه از پیروزی انقلاب می‏گذرد، برخی سال‏ها از اهمیت وحساسیت ویژه‏ای برخوردارند، حساسیت خاصی كه ناشی از حجم بالای چالش‏ها و تهدیدات‏فراروی نظام و ملت بوده و به نوعی این سال‏ها را می‏توان »سال‏های سرنوشت« نامید، سال‏هایی‏چون سال ۱۳۵۹ كه جنگ تحمیلی آغاز شد و سال ۱۳۶۰ كه رویارویی خط امام با گروهك نفاق ولیبرال به مرحله نهایی رسید و سال ۱۳۶۸ كه حضرت امام امت به ملكوت اعلا پیوست و خبرگان‏ملت، حضرت آیت‏الله العظمی خامنه‏ای را به جانشینی ایشان برگزیدند و سال ۱۳۸۴ كه گفتمان‏عدالت با پیروزی دولت نهم به حاكمیت رسید و بالاخره ۱۳۸۵ كه با تمام فراز و نشیب‏ها و تلخ وشیرین‏های آن به روزهای پایانی خود نزدیك شده و اینك ملت بیداردل ایران اسلامی،دستاوردهای ۳۶۵ روز استقامت و پایداری را به نظاره نشسته است، دستاوردهایی كه معدلی‏قابل دفاع و افتخارآمیز را برای نظام اسلامی، دولت و ملت بزرگوار ایران رقم زده است.
● رویكرد دولت نهم
به اعتقاد بسیاری از تحلیل‏گران سیاسی، نگاه ژرف‏اندیش رهبر معظم انقلاب به دولت‏های‏گذشته و فعلی، بیش از آن‏كه مبتنی بر عملكرد آنان در كلنگ‏زنی‏ها و افتتاح پروژه‏های عمرانی‏باشد، براساس »رویكرد«های آنان تعریف شده است. تجربه دهه گذشته انقلاب نیز نشان داد باورود گفتمان‏های كاذب و جعلی همچون محوریت توسعه اقتصادی و یا اصالت توسعه سیاسی،تا چه میزان می‏توان مسیر حركت نظام اسلامی را آبستن فراز و فرودهای خطرناك وریل‏گذاری‏های انحرافی نمود.
بنابراین اگر قرار است در پایان سال ۸۵، نگاهی به پرونده دولت داشت، این نگاه بیش از آن‏كه‏معطوف به »عملكرد«ها باشد، باید معطوف به »رویكرد« دولتمردان باشد و آنچه لبخند شادی ویا اشك غم را بر چهره دشمنان نظام اسلامی می‏نشاند، رویكردهای دولتمردان است و اگر امروزجمهوری اسلامی ایران خواب را از چشمان صاحبان سلطه ربوده، نه به خاطر افتتاح ده‏ها وصدها پروژه بزرگ عمرانی و صنعتی و حتی دستیابی به فناوری‏های نوین روز همچون‏فناوری هسته‏ای، نانو تكنولوژی، شبیه‏سازی و سلول‏های بنیادی است؛ چرا كه این‏دستاوردهای علمی در بسیاری دیگر از كشورها هم به دست آمده است. خطر بزرگ برای آنان،تأثیرات »الهام‏بخش« انقلاب اسلامی است كه طی سه دهه گذشته، موجی از بیداری و خیزش‏های‏اسلامی و مردمی را در مناطق مختلف جهان برانگیخته است و این خطر زمانی قوت و قدرت‏بیشتری به خود می‏گیرد كه این رقیب، تبدیل به الگو و مدلی برای دیگر ملت‏ها شود.
از این رو، زمانی كه اعضای هیأت دولت در سال جاری و به مناسبت هفته دولت به حضور رهبربزرگوار انقلاب شرفیاب می‏شوند، ایشان قبل از آن‏كه به »عملكرد« دولتمردان بپردازند، به تحلیل‏از »رویكرد«های دولت نهم پرداخته، می‏فرمایند:
»دوره كنونی به لحاظ رویكردهای اصول‏گرایانه، انطباق شعارها و اهداف دولت با مبانی انقلاب‏اسلامی و حضرت امام خمینی۱، اعتماد مردم به دولت و هم‏چنین ابهت و عظمت كم‏سابقه‏بین‏المللی ملت ایران و نظام اسلامی، دوره‏ای استثنایی است كه دولت باید با حداكثر استفاده ازاین شرایط، در جهت تحقق اهداف و شعارهای اعلام شده حركت كند و وظیفه همه دلسوزان‏انقلاب و نظام اسلامی نیز كمك و یاری دولت است.«
با اتخاذ چنین نگاهی به دولت است كه می‏توان از برخی اشتباهات، كاستی‏ها و خطاهای‏دولتمردان در مرحله تصمیم‏گیری و اجرا گذشت؛ چرا كه در حوزه عملكردها، ما هنوز در مرحله‏مشق و تمرین به سر می‏بریم و برای گذر از عقبه‏هایی سخت و دشوار همچون تعمیم عدالت‏اجتماعی با نگاه مبتنی بر توسعه زیرساخت‏های اقتصادی كشور، مسیری را فراروی خود داریم‏كه هنوز هیچ كاروانی به سلامت از آن عبور نكرده است. از این رو، رهبر معظم انقلاب در تحلیل‏از نگاه عدالت محورانه دولت نهم می‏فرمایند: »چنان‏چه آقای احمدی‏نژاد در عملی نمودن‏سیاست‏های خود موفق هم نباشد، حداقل مسأله عدالت را زنده نموده‏اند.«
از زاویه‏ای دیگر، این تعبیر نشان می‏دهد موضوع استراتژیك عدالت، نه تنها یك وظیفه، بلكه یك‏تكلیف است. و درست از همین زاویه در تابلوی افتخارات دولت در سال جاری می‏توان به كم‏شدن فاصله دولتمردان با مردم كه بخشی از آن در سفرهای استانی محقق شده است، برخوردقاطع با مظاهر تجمل‏گرایی، تقویت روحیه خودباوری، تلاش بی‏وقفه برای خدمت به خلق خدا،سیاست تثبیت قیمت كالاهای اساسی، تثبیت قیمت خدمات دولتی، كاهش سود تسهیلات بانكی،پایین آوردن نرخ تورم، توجه به صنایع داخلی، حمایت از تولیدكنندگان و كارآفرینان، افزایش‏نرخ تعرفه واردات، برخورد با پدیده رانت‏خواری و ویژه‏خواری، تأسیس صندوق ضمانت‏سرمایه‏گذاری صنایع كوچك، اجرایی شدن سهام عدالت، افزایش حقوق بازنشستگان، خریدنقدی محصولات استراتژیك كشاورزی از كشاورزان، كاهش تصدی‏گری دولت، پرهیز از ورودبه دعواها و جنجال‏های سیاسی، افزایش بودجه طرح‏های عمرانی، اصلاح جهت‏گیری‏های‏فرهنگی و آموزشی، تمركززدایی از تهران، حمایت از صادرات غیرنفتی و... اشاراتی گذرا داشت.
● جهش‏های علمی در فناوری‏های نوین
به اعتقاد بسیاری از كارشناسان و صاحب نظران، مهمترین دستاورد نظام در سال ۸۵ را باید به‏ثمر نشستن بخشی از نتایج تحقیقات و پژوهش‏های متخصصان ایرانی در حوزه‏های مختلف‏فناوری های‏نوین برشمرد. در ۲۰ فروردین امسال، تولید چرخه سوخت كشور به بهره برداری‏نهایی رسید و متخصصان هسته ای كشور موفق شدند اولین محصول را از آبشار ۱۶۴ تایی‏سانتریفیوژها به دست آورند، محصولی كه بسیاری ازآن به عنوان وقوع انقلاب تكنولوژیك درایران نام بردند.
اجرای مانور مقتدرانه رسول اعظم۹ در فروردین سال جاری كه همراه با بكارگیری تجهیزات‏پیشرفته موشكی، هوایی و دریایی در یگان‏های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود،گوشه ای‏دیگر از توانمندی‏های فنی و تكنولوژیك كشور را در ساخت قایق‏های پرنده، مین‏های‏هوشمند دریایی، اژدرهای هدایت شونده و موشك‏های پیشرفته به نمایش گذارد، نمایشی كه‏باعث گردید كشورهایی چون روسیه و چین نسبت به این همه پیشرفت‏های اعجاب برانگیزاحساس خطر كرده و عنوان نمایند كه رقیب جدید و قدرتمندی به نام ایران پا به عرصه ظهورگذاشته و می‏تواند بازارهای تسلیحاتی آنان را به تصرف درآورد.
در اردیبهشت ماه، آزمایش نسل جدیدی از موشك‏های بالستیك ایران كه منابع غربی از آن به‏عنوان موشك‏های كروز و هوشمند نام بردند، نام جمهوری اسلامی ایران را در ردیف معدودكشورهای برخوردار از این فناوری پیچیده و پیشرفته قرار داد.
به ثمرنشستن سال‏ها تلاش و پژوهش متخصصان ایرانی در شبیه سازی و تولد نخستین‏گوسفند آزمایشگاهی در اصفهان، دستیابی پزشكان ایرانی به فناوری نوین پیوند سلول‏های‏بنیادی و ترمیم ضایعات عصبی و نخاعی، بهره برداری از فاز دوم كارخانه آب سنگین اراك كه‏تكنولوژی آن تنها در انحصار كشورهای انگشت شماری در جهان می‏باشد، ساخت پوست‏مصنوعی در كشور با استفاده از فناوری ناتو تكنولوژی، ساخت داروی كنترل كننده و درمواردی حتی درمان كننده ایدز در كشور، نمایش فناوری‏های داخلی در مانور ضربت ذوالفقار وهفته دفاع مقدس كه شامل بهره مندی از جنگنده بمب افكن صاعقه، قوی تریی ین توپ دریایی‏جهان، به آب انداختن ناوچه پیشرفته جوشن، اژدرهای هوشمند با بردی بیش از ۱۳۰ كیلومتر وسامانه‏های پدافندی لیزری و... بود، همه حكایت از موفقیت‏های متراكمی‏است كه در نیمه نخست‏سال جاری به دست آمد.
● آب سنگین اراك
همزمان با هفته دولت، فاز دوم تأسیسات تولید آب سنگین كشور توسط رئیس جمهور محترم،در اراك به بهره‏برداری رسید. با راه‏اندازی این مجتمع كه تمامی كارهای مطالعاتی، طراحی واجرای آن توسط متخصصان داخلی كشور انجام شد، جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهمین‏كشور دارنده مجتمع تولید آب سنگین در دنیا شناخته شد.
این پروژه در شمال غربی اراك و در نزدیكی تأسیسات نیروگاه ۴۰ مگاواتی آب سنگین اراك قراردارد. بر این اساس، یكی از اهداف ساخت این مجتمع، تأمین سوخت نیروگاه ۴۰ مگاواتی آب‏سنگین اراك است.
كار احداث پروژه تولید آب سنگین اراك، در سال ۷۶ به همت متخصصان ایرانی آغاز شد كه فازاول آن در سال ۸۳ با تولید سالانه ۸ تن آب سنگین به مرحله بهره‏برداری رسید. در بازدیدی كه‏كارشناسان آژانس بین‏المللی انرژی اتمی از پروژه آب سنگین اراك در سال گذشته داشتند، آنان‏در گزارشی كه به عنوان سند در پادمان‏های هسته‏ای آژانس )پادمان‏های آژانس به عنوان‏ابزارهای نظارتی، بر ایمنی رآكتورها و فعالیت‏های هسته‏ای كشورها، نظارت مستمر و دقیق‏دارند( منتشر و ثبت گردید، اعلام كردند: »پروژه آب سنگین اراك از نظر فنی پیشرفته‏تر ازنیروگاه‏های آمریكا و كاناداست. این كارخانه به صورت كاملاً رایانه‏ای و با اتوماسیون كامل درداخل ایران طراحی شده و به هیچ وجه، وابستگی به نیروهای خارجی نداشته است. در اتاق‏كنترل رآكتور، لحظه به لحظه فاكتورهای شیمیایی، درجه حرارت و غیره توسط سیستم‏رایانه‏ای كه آن نیز به صورت كامل توسط متخصصان ایرانی ساخته شده، كنترل می‏گردد.«
فاز دوم این پروژه كار آزمایشی خود را از تاریخ ۲۰ مرداد سال جاری آغاز كرد و اولین‏محصول آن با خلوص ۹۹/۸ درصد به دست آمده است. فرآیند به دست آوردن آب سنگین درچهار مرحله پیچیده فنی صورت می‏گیرد. ابتدا آب طبیعی تبدیل به آب دمین )خالص( شده وسپس با گاز H۲F مجاور می‏شود و بعد در برج‏های سرد و گرم با ضرایب جداسازی مختلف،تبادل دو دمایی صورت می‏گیرد و در نهایت، آب سنگین مورد نیاز به دست می‏آید. در حال‏حاضر در تأسیسات آب سنگین اراك، سالانه ۱۶ تن آب سنگین تولید می‏شود كه با بهره‏برداری‏كامل از این مجتمع، جمهوری اسلامی ایران توان بهره‏برداری سالانه ۸۰ تن آب سنگین را به‏دست خواهد آورد.
آب سنگین علاوه بر آن‏كه در تولید برق از نیروگاه‏ها كاربرد دارد، در مصارف صنعتی وكشاورزی نیز مصارف فراوانی دارد. با استفاده از این محصول در پرتو داروها، كار تشخیص ودرمان بیماری‏هایی همچون سرطان، تومورهای خوش‏خیم و بدخیم، نارسایی‏های قلبی وعروقی، كنترل تهاجم سلول‏های سرطانی و دردهای ناشی از آن، كنترل بیماری ایدز و تشخیص‏تومورهای مغزی با سهولت و دقت بیشتری انجام می‏شود.● اوج دستاوردهای دولت نهم
از سوی دیگر، به اعتقاد بسیاری از صاحب‏نظران داخلی و خارجی، نقطه اوج دستاوردهای دولت‏نهم را باید در عرصه روابط خارجی و نحوه تعامل با كشورها و نهادهای بین‏المللی دانست. درمراسم معرفی وزرای كابینه دولت نهم به مجلس، دكتر احمدی‏نژاد در توضیح استراتژی آینده‏وزارت خارجه و در دفاع از وزیر پیشنهادی خود گفت: »در دوره جدید، دیپلماسی تهاجمی، مبنای‏عمل ما خواهد بود. ما نمی‏خواهیم همواره متهم باشیم. ما جای مدعی و متهم را عوض خواهیم‏كرد.«
ارزیابی عملكرد دولت در سال ۸۵، نشان می‏دهد دستگاه دیپلماسی كشور با اتخاذ دیپلماسی‏پیش‏دستانه، در بسیاری از اوقات و بزنگاه‏ها، اجازه بازی را به حریف در زمین خودی نداده‏است. از این رو یك روز پس از ارسال نامه احمدی‏نژاد به بوش، روزنامه لبنانی »الحیات« نوشت:»در دوره جدید شطرنج دیپلماسی، باید از »روش ایرانی« به جای »روش سوئیسی« نام برد. دراین روش، حریف ایرانی با روشی تهاجمی و با در دست گرفتن ابتكار عمل، دستگاه دیپلماسی‏غرب را در موقعیت آچمز قرار می‏دهد.«
در استراتژی دولت نهم، استفاده از اهرم »فشار دیپلماسی« و پیگیری استراتژی »لبه پرتگاه« به‏خوبی دنبال می‏شود. استراتژی »تهدید و فشار و تحریم« به عنوان یك استراتژی كارآمد وكم‏هزینه كه ارمغان »ترومن« برای هیأت حاكمه كاخ سفید به شمار می‏آمد، با تیزچنگی وهوشیاری دكتر احمدی‏نژاد، به اهرمی در دستگاه دیپلماسی كشور تبدیل شده است.
شعارها، سفرها، سؤال‏ها و نامه‏نگاری‏های احمدی‏نژاد، دنیای غرب به‏ویژه آمریكا را سخت‏عصبانی و در تنگنا قرار داده است؛ به گونه‏ای كه رسانه‏های غرب به جای آن‏كه به تبلیغ منفی‏علیه جمهوری اسلامی ایران بپردازند، ناگریز شده‏اند بخش عمده‏ای از توان و فرصت خود رامعطوف كتمان و سانسور شعارهای احمدی‏نژاد نمایند.
فشارهای اخیر دستگاه دیپلماسی كشورمان به هیأت حاكمه كاخ سفید، ساكنان این كاخ‏شیشه‏ای را سخت خسته، درمانده و پریشان احوال كرده است. این فشارهای مستمر كه‏گوشه‏هایی از آن در عراق، افغانستان، لبنان، سرزمین‏های اشغالی فلسطین و آمریكای لاتین به‏خوبی قابل مشاهده است، علاوه بر آن‏كه هژمونی ]سلطه[ این كشور را در عرصه نظام‏بین‏المللی با مخاطرات جدی مواجه نموده، باعث گردیده تا رفتارهای پرخاشگرانه و غیرمنطقی‏بسیاری از جانب مقامات ارشد آمریكایی صورت پذیرد كه این امر، فرصتی مغتنم را در اختیارجمهوری اسلامی ایران قرار داده است؛ فرصتی كه برخی ناظران از آن به عنوان »بهار شكوفایی‏و سر باز كردن مفاهیم انقلاب اسلامی در میان گفتمان‏های به زانو در آمده دنیای امروز« نام‏می‏برند. به همین جهت، »ریچارد هالبروك«، مشاور »جان كری« در مصاحبه با كانال تلویزیونی‏ان.تی.وی به صراحت اعلام می‏نماید: »مهم‏ترین مشكل آمریكا رئیس جمهور جدید ایران وگفتمانی است كه دستگاه دیپلماسی او دنبال می‏نماید.«
● دولت موفق در برگزاری انتخابات
دولت نهم با برگزاری موفق انتخابات ۲۴ آذر سال ۸۵ كه در اصل سه انتخابات مجلس خبرگان،انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و در برخی مناطق انتخابات میان دوره‏ای مجلس‏شورای اسلامی را در بر داشت، توانست كارنامه درخشانی را از خود بر جای گذارد. موفقیت‏دولت در برگزاری این انتخابات بیشتر در ارتباط با موضوع طرح تجمیع انتخابات بود. زیرا پس‏از انقلاب برای اولین بار بود كه می‏بایست دو انتخابات مجلس خبرگان و شوراهای اسلامی شهرو روستا به شكل همزمان برگزار می‏شدند. آن چه كه این موفقیت را مزین كرد حضور بیش از ۶۲درصدی مردم در انتخابات بود. این حضور به لحاظ همزمانی با فشارهایی كه دشمنان نظام ازخارج بر نظام وارد می‏كردند و بعضاً انتقادات منتقدین نیز در داخل علیه دولت فزونی یافته بوداهمیت داشت. حضور و مشاركت گسترده مردم پاسخ و سد محكمی بود به فشار دشمنان‏خارجی و نیز اعلام اعتماد و همبستگی بود نسبت به نظام و دولتی كه مجری این انتخابات بودعملكرد دقیق و مثبت دولت در این انتخابات به گونه‏ای بود كه كمتر بهانه‏ای را برای انتقادمنتقدین باقی گذاشت در حالی كه در آستانه انتخابات فضای سیاسی و تبلیغاتی‏ایجاد شده به‏شكلی بود كه احتمال داده می‏شد پایان انتخابات و اعلام نتایج با حرف و حدیث‏های بسیار همراه‏باشد كه این چنین نشد. ارزیابی نتیجه انتخابات در ارتباط با گروه‏های سیاسی‏موضوعی است‏كه پس از آغاز به كار مجلس خبرگان و شوراها می‏توان به آن پرداخت اما آن چه كه به دولت‏مربوط می‏شود، برخورد احتیاط آمیز با مدیریت گروهی است كه در انتخابات با شعار حمایت ازدولت فعالیت كرد و موفقیت چندانی نداشت. عملكرد دولت در انتخابات از جایگاه مجری و متولی‏امر برگزاری انتخابات مثبت و در خور تمجید و تقدیر بود و سبب تقویت موقعیت نظام گردید.
● سند چشم انداز و اصل ۴۴
امسال شاهد دو رخداد مهم در عرصه اقتصادی كشور بودیم. یكی محوریت یافتن وغبار زدایی‏از سند چشم انداز كشور و دیگری بسیج مسولان نظام به فرمان مقام معظم رهبری جهت‏اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی كه به اعتراف كارشناسان درصورت اجرایی شدن آن‏انقلابی اقتصادی در كشور رخ خواهد داد.
به اعتقاد كارشناسان اگر چه تدوین سند چشم انداز ۲۰ ساله كشور، گامی بسیار مهم وارزنده‏در شفاف سازی مسیر طولانی مدت پیشرفت همه جانبه و جهت دار كشور است، اما دغدغه‏های‏جدی سند چشم انداز، تعیین الزامات و مقدمات اجرایی آن برنامه ریزی صحیح برای تحقق اهداف‏آن، رفع شكاف موجود میان امكانات اجرایی و اهداف دراز مدت آن یافتن روش‏های مشاركت‏فعال همه بخش‏های كشور در راستای تحقق اهداف آن، و بالأخره چگونگی استفاده از فرصت‏هاو مواجهه با چالش‏هایی است كه در برنامه ریزی و اجرای آن به وجود می‏آید.
هم‏چنین بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، نظام اقتصادی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی‏و خصوصی‏استوار شده است، اجرای سیاست‏های كلان مورد نظر رهبر معظم انقلاب در این‏خصوص، نسخه كم نظیری برای شتاب گرفتن رشد و توسعه اقتصادی مبتنی بر اجرای عدالت وفقر زدایی در چارچوب چشم انداز ۲۰ ساله كشور است. شرایط بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وملی شدن بانك‏ها، صنایع بزرگ و... چگونگی اجرا و شرایط را در آن دوران پیش آورد، همواره‏دولتی بودن و تسلط بر قوانین و اختیارات، دولت را به كارفرمایی بزرگ تبدیل كرد و در نتیجه‏موجب گردید بخش‏های تعاونی و خصوصی نتوانند سهم بالایی در اقتصاد ایران داشته باشند.
كارشناسان، موضوع ابلاغ سیاست‏های اصل ۴۴ قانون اساسی را به لحاظ ایجاد تحول بنیادین واثرگذاری آن بسیار مهم تلقی كرده اند، به گونه‏ای كه جهت خروج از بن بست فراروی آن چاره‏ای‏جز تفسیر و تبیین اصل ۴۴ قانون اساسی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام نبوده وكارشناسان بر این اعتقاد بوده‏اند كه باید تعریف جدیدی از نقش دولت در اقتصاد ارائه می‏شد.
● دغدغه‏ها و نگرانی‏ها
در كنار همه افتخارات و دستاوردهایی كه دولت نهم به‏ویژه در عرصه »رویكرد«ها داشته است،برخی دغدغه‏ها و نگرانی‏های بر حق دوستداران نظام را نیز نباید به فراموشی سپرد. در دیداری‏كه رهبر معظم انقلاب با كارگزاران نظام اسلامی داشتند، معظم‏له در توصیف اصولگرایی و بیان‏شاخصه‏های آن‏كه امروز تبلور آن در دولت و بخش عمده‏ای از مجلس قابل مشاهده است،فرمودند: »اصولگرایی یعنی بالا بردن سقف تحمل‏ها، پرهیز از خرافه و سست‏اندیشی، دوری‏گزیدن از خوش‏بینی و بدبینی افراطی نسبت به پدیده‏ها و افراد و تفكراتی كه از اسلام، چهره‏ای‏خشن و خشم‏آلود ارائه می‏كنند، تأمین و تثبیت آزاداندیشی، اصلاح روش‏ها، تعصب نورزیدن‏روی تصمیمات ناحَقّ، رها بودن میدان برای پرورش فكر و فهم، پرهیز از خوش‏بینی گمراه‏كننده‏و یا بدبینی‏های افراطی، شفافیت دیدگاه‏ها، بهره‏مندی از ظرفیت نخبگان، سعه‏صدر و تحمل‏مخالف، نظارت بر عملكرد زیرمجموعه، مغرور نشدن، پرهیز از شتاب‏زدگی، عمل به وعده‏ها وتوزیع عادلانه منابع مالی.«
تأملی بر كارنامه دولت نهم در پایان سال ۸۵ نشان می‏دهد احمدی‏نژاد و مردان كابینه‏اش، مزداعتماد مردم و رهبری را تا حدود قابل قبولی پرداخته‏اند و انتظار از دولتی كه برخاسته ازآرمان‏های نظام اسلامی و به تعبیر رسانه‏های غربی »دولتی كه از آن بوی خمینی می‏آید«، آن‏است كه اسیر افراط و تفریط، خوش‏بینی گمراه كننده و بدبینی افراطی، نشده و میدان خدمتگزاری‏و خدمت‏رسانی به مردم را در حلقه‏های پیرامونی خود محدود ننماید. این دولت، عصاره مطالبات‏بحق و متراكم مردمی است كه در سوم تیر یكصدا فریاد زدند، اصلاحات یعنی مبارزه با فقر،تبعیض و بی‏عدالتی. این دولت باید قدردان فرصتی باشد كه ۲۰ ماه آن به سرعت برق و بادگذشت و بقیه آن هم به همین سرعت خواهد گذشت. خدمتگزاران كابینه نهم بهتر از هركس‏دیگری می‏دانند كه برای این »ملت صالح«، هنوز تابلوهای افتخار بسیاری را می‏توان رقم زد، به‏شرط آن‏كه نقاشان چیره‏دست، اسیر خستگی، بی‏برنامگی، غرور، شتاب‏زدگی و سست‏اندیشی‏نشوند.
● فقدان استراتژی فرهنگی
اما در حوزه فرهنگ، علیرغم برخورداری دولت از یكی از باتجربه‏ترین، متدین‏ترین و صادق‏ترین‏وزیران كابینه، باید اعتراف نمائیم عملكرد و حتی رویكرد دولت از نمره قابل قبولی در سال ۸۵برخوردار نبوده است. عملكرد فرهنگی دولت در سال جاری نشان داد ما هنوز از فقدان یك‏استراتژی مشخص در عرصه فرهنگی و مدیریت آن رنج می‏بریم. ما هنوز همچون سال‏های‏گذشته، به جای متن و اصل، اسیر حاشیه‏ها هستیم. به جای تأملات و مطالعات جدی بر روی‏حوزه‏هایی چون ریشه‏های بیماری‏های فرهنگی، لاابالی‏گری و اباحی محوری، به بررسی‏مقولاتی چون بدحجابی و مروجان آن پرداخته‏ایم.
یكی از معضلات اساسی دستگاه فرهنگی كشور در سال‏های اخیر، سیطره »كمیت« بر »كیفیت«بوده است. بر مبنای این تفكر وارداتی كه ورود آن به سالهای پس از پایان جنگ و آغاز »توسعه‏اقتصادی« بازمی‏گردد، معیار ارزیابی و عملكرد مدیران سازمان‏ها و مراكز فرهنگی، بر مبنای‏تیراژ، تعداد و شمارگان شكل می‏گیرد، همانگونه كه در ارزیابی‏های جهان، معیار توسعه‏یافتگی‏و عقب‏ماندگی كشورها با شاخص‏هایی همچون سرانه مطبوعات، فیلم، كتاب و تیراژ محصولات‏فرهنگی در سبد اقتصادی خانوار سنجیده می‏شود. بر این مبنا مدیرانی موفق‏ترند كه بیشترتولید كرده باشند؛ خواه این تولید در عرصه اقتصادی باشد یا فرهنگی! این غلبه نگاه كمّی‏انگارانه در عرصه فرهنگ باعث می‏شود مدیر سینمایی ما از افزایش تولیدات سینمایی در سال۸۵، مدیر بخش موسیقی ما از توزیع یك میلیون كاست از جوانی ۲۳ ساله در عرض یك هفته درسراسر كشور و مدیر بخش كتاب ما بدون اشاره به محتوای كتاب‏های منتشره در سال جاری، ازافزایش ۲۰ درصدی تیراژها سخن گویند.
متولیان فرهنگی كشور به‏ویژه وزارت ارشاد باید در پایان سال ۸۵ به مردم و مخاطبان فرهنگی‏خود صادقانه بگویند كه در عرصه تولید »موسیقی فاخر« چه كرده‏اند؟ نتایج كار آنان در عرصه‏ارائه »الگوی لباس ملی« چه بوده است؟ دستاوردهای دفاع مقدس را به چه میزان به نسل تشنه‏امروز منتقل كرده‏اند، در ترویج فرهنگ عفاف، ساده‏زیستی، قناعت و احترام به حقوق دیگران‏چقدر موفق بوده‏اند؟ كدام استراتژی كلان فرهنگی را در سطح جامعه و اقشار و مخاطبان‏مختلف خود طراحی و پیگیری نموده‏ایم و از ظرفیت‏های عظیم و بی‏بدیل فرهنگ ناب اسلامی -ایرانی در تشكیل جبهه‏ای برخاسته از ارزش‏ها، آداب و سنن ایرانی و اسلامی در برابر »ناتوی‏فرهنگی«، به چه میزان بهره جسته‏ایم؟
● مجلس در ترازوی ۸۵
مجلس هفتم، فعالیت خود را با یك اعتماد مثال زدنی آغاز كرد و در نخستین گام‏ها، خود را به‏سرعت از پیچ وخم آئین نامه ای، تصویب اعتبارنامه‏ها، تعیین نمایندگان ناظر و تشكیل‏كمیسیون‏های تخصصی‏عبور داد تا عزم و تلاش خود را برای به منصه ظهور رساندن شعاری‏كه تحت لوای آن تشكیل گردید، به نمایش بگذارد. مجلس هفتم یعنی مجلس عدالت محور و نمادمبارزه با فقر، فساد و تبعیض.
در ارزیابی عملكرد مجلس هفتم درسال ۸۵، نكات مثبت و تلاش‏های قابل تقدیری در موضوعاتی‏همچون همراهی با دستگاه دیپلماسی درموضوع پرونده هسته ای، پرهیز از جناح زدگی و حزب‏بازی، پاك دستی، اعتقاد به مبانی و ارزش‏های انقلابی، همراهی و همگامی با سیاست‏های كلان‏دولت، نگاه كارشناسانه به حوزه اقتصاد، تلاش برای بسط عدالت و گره گشایی از معضلات‏مردم مشاهده می‏شود اما با جرات برخاسته از نقد مشفقانه و مصلحانه می‏توان ادعا كرد كه‏مجلس هفتم در سال ۸۵ می‏توانست كارنامه بهتری از خود برجای گذارد. در سال ۸۵، نحوه‏تعامل دولت و مجلس، به یكی از دغدغه های‏اساسی دلسوزان نظام تبدیل شده بود و مجلس به‏عنوان مشاورامین و یار ومددكار دولت نهم، كمتر میدانی برای مانور و ارائه طرح‏ها و پیشنهادات‏از خود به نمایش گذاشت ضمن آن كه برخی بی‏مهری‏ها نیز از جانب دولتمردان مشاهده‏می‏گردید. در این سال مردم و رسانه‏های ما كمتر شاهد نشست‏های مشترك مجلس و دولت،مجلس و قوه قضائیه، مجلس و اصحاب رسانه، مجلس و نخبگان، كارآفرینان، مجلس وفرهنگیان، مجلس و اساتید دانشگاهها، مجلس و دانشجویان و... بودند.ضمن آنكه تصویب چند طرح پر سر وصدا همچون تجمیع انتخابات مجلس و ریاست جمهوری‏كه به پنج ساله شدن دوره نمایندگی نمایندگان فعلی منجر می‏شد، گذاشتن شرط فوق لیسانس‏برای نمایندگان مجلس واسثتنا نمودن نمایندگان فعلی و چند مصوبه دیگر كه از آن بوی‏نامطبوعی استشمام می‏گردید در كنار كم تحملی‏ها و فقدان سعه صدر كه برخی نمایندگان درمواجهه با دولت از خود به خرج می‏دادند، نقاط ضعف مجلس هفتم در سال جاری بود. میانگین‏طرح ۴ سوال از وزرای دولت نهم در هر جلسه رسمی مجلس، میانگین قابل قبولی برای تعامل‏مثبت و سازنده این دوقوه تاثیرگذار نمی باشد. دولت و مجلس باید با عبور از دایره‏های موهوم‏بازدارنده، امید دلسوزان و وفاداران نظام را به نیروهای اصولگرا، ناامید نكنند، زیرا تجدید اعتمادكاری بس سخت و طاقت فرساست.
● فراز و فرودهای همتراز
در بررسی عملكرد قوه قضائیه در سال ۸۵، باید اذعان داشت كه فرازهای آن همتراز فرودهای‏آن‏بوده اند. تلاش‏های این قوه در تشكیل شوراهای حل اختلاف، حمایت از سرمایه گذاری‏های‏داخلی و خارجی، ساماندهی زندان‏ها، تخریب سلول‏های انفرادی،برخورد با قضات مختلف‏از جمله قضات پرونده فرار شهرام جزایری، برخورد با سایت‏ها و نشریات ساختارشكن،شركت فعال در نهادهای بین المللی قضایی و حقوق بشری، توسعه دایره عزل ونصب‏ها و ورودنیروهای جوان به ردهای مدیریتی و... را می‏توان ارج نهاد اما هنوز مطالبه اصلی ملت و رهبری‏از این قوه كه باید به عنوان بازو و پنجه قدرتمند نظام اسلامی در مبارزه با فقر، فساد و تبعیض‏باشد و اعتماد از دست رفته مردم را به این قوه بازگرداند، برزمین مانده است.
باگذشت بیش از ۵ سال از فرمان ۸ ماده‏ای رهبر معظم انقلاب در مبارزه با فقر، فسادو تبعیض،هنوز معطل مانده و ستادی هم كه برای پیگری این فرمان تشكیل شده بود، حدود یك سال است‏كه با تعطیلی‏كامل مواجه گردیده چرا كه به اذعان سخنگوی قوه قضائیه، در تشكیلات این قوه،ساختار اداری‏و قضایی برای آن پیش بینی نشده است! از سوی دیگر ضعف‏ها و كاستی‏ها واطاله دادرسی‏ها در پرونده های مهم و تاثیرگذاری كه گاه جنبه ملی پیدا كرده است، پرسش‏های‏بی‏پاسخ فراوانی را مطرح كرده است. پرونده‏هایی همچون پرونده شهرام جزایری، دانشگاه‏هاوایی، مدیر عامل دخانیات، ورزشگاه آزادی، حادثه نیشابور، گوشت‏های آلوده، ضیاءمیرعمادی)دادستان اسبق(، شركت پترو پارس، خصوصی سازی‏ها زمین خواری‏ها وواگذاری‏های بی‏ضابطه. علاوه برآنكه عدم اطلاع رسانی شفاف این قوه درباره سیر رسیدگی به‏پرونده‏های قضایی خصوصا پرونده‏های بزرگ مفاسد مالی و همچنین فقدان شفافیت در اطلاع‏رسانی در خصوص متهمان ومجرمان این پرونده‏ها مشاهده می‏شود، افكار عمومی را سخت‏آزرده خاطر ساخته است.
درنظام اسلامی مردم باید با پوست و گوشت خود، كارآمدی واقتدار نظام را در پاسداشت‏آرمان‏ها و برآورده كردن مطالبات خود احساس نمایند تا پایه‏های مشروعیت و مقبولیت نظام‏استحكام یابد. به همین جهت رهبر معظم انقلاب، در دیدار با كارگزاران نظام فرمودند:»مشروعیت من و شما وابسته به مبارزه با فساد و تبعیض، عدالت خواهی است. تكلیف ما این است‏كه عدالت را در جامعه مستقر كنیم. ضربه عدالت باید قاطع، بی‏ملاحظه، فراگیر و امیدوار كننده‏باشد تا اعتماد از دست رفته مردم، بازسازی‏و به روح و كالبد قوه قضائیه دمیده شود.
● دستاوردهای خارجی نظام
▪ شكست افسانه شكست‏ناپذیری
رویارویی ۳۳ روزه حزب‏الله لبنان و رژیم صهیونیستی نشان داد كه افسانه شكست‏ناپذیری‏ارتش این رژیم، خرافه‏ای بیش نیست. مقاومت جانانه و غیرتمندانه حزب الله در برابر عصاره‏تمدن غرب نشان داد كه این اراده ملت‏هاست كه سرمنشاء تمامی تغییر و تحولات منطقه‏ای‏خواهد بود.
حزب‏الله اینك تبدیل به كابوس برای رژیم صهیونیستی شده و امنیت و آرامش را از همه ساكنان‏سرزمین‏های اشغالی بوده است. شیوه فرماندهی و هدایت نیروهای حزب‏الله توسط سیدحسن‏نصرالله به گونه‏ای رقم خورد كه حتی دشمنان هم او را ستایش كردند. پیروزی حزب‏الله،پیروزی جهان اسلام از جمله جمهوری اسلامی ایران است. گروهی كه خود را فرزندان معنوی‏حضرت روح‏الله می‏دانند. از این رو، »خاورمیانه جدید« با محوریت اسلام ناب محمدی۹ شكل‏خواهد گرفت.
حزب الله اینك به الگویی از مقاومت و عزت‏مندی در میان كشورهای خاورمیانه و اسلامی تبدیل‏شده است و این می‏تواند كابوسی دیگر برای نظام سلطه باشد. آنانی كه برای مقابله با موج‏بیداری و خیزش اسلامی، طراحی موجودی جعلی به نام »القاعده« را در دستور كار خود قراردادند تا با رفتار غیرانسانی، غیراسلامی و انحرافی این گروه، چهره‏ای واژگون از اسلام و تعالیم‏تعالی‏بخش آن به جهانیان عرضه شود.
مقاومت و عزت‏مداری حزب‏الله كه از تعالیم اسلام ناب محمدی سرچشمه گرفته، اینك به الگویی‏الهام‏بخش در میان كشورهای اسلامی و غیراسلامی تبدیل شده، الگویی كه پرده‏های التقاط وانحراف را در مسیر مبارزه كنار زده و دبیر كل حزب‏الله را به عنوان محبوب‏ترین چهره جهان‏عرب و »فخر عرب« و »فخر دنیای اسلامی« معرفی كرده است و این می‏تواند زنگ خطری برای‏صاحبان نظام سلطه باشد.
توقف جنگ با توسل به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل، شكست بزرگی برای اسرائیل‏بود چرا كه صهیونیست‏ها همواره بر قدرت نظامی خود به عنوان یك اهرم بازدارنده می‏بالیدند ودر جنگ ژوئن ۱۹۶۷، ظرف ۶ روز، سه كشور بزرگ عربی برخوردار از تسلیحات جنگی و ارتش‏كلاسیك را شكست داده بودند اما این بار در برابر یك گروه مقاومت و فاقد ارتش كلاسیك وتجهیزات مدرن جنگی، بیش از یك ماه زمین‏گیر شدند.
از سوی دیگر سیدحسن نصرالله نشان داد علاوه در صحنه مقاومت، در عرصه چانه‏زنی‏های‏سیاسی، روابط دیپلماتیك و صیانت از آرمان‏های اسلامی، قدر فرصت‏ها و ظرفیت‏ها را داشته وهمواره از تهدیدها، سكویی برای صید فرصت‏ها ساخته است.
▪ اعدام صدام
اجرای حكم اعدام صدام به عنوان یكی از بزرگ‏ترین جنایتكاران عصر حاضر، دل مردم ایران وعراق را شادمان كرد. اعدام صدام نشان داد كه وی حتی عرضه خودكشی كردن هم نداشت و تن‏به طناب دار و چوبه اعدام سپرد. صدام در حالی اعدام شد كه تاكنون ۱۶۰۰ گور دسته جمعی درعراق كشف و بیش از ۸۲۰ هزار نفر در آن مدفون شده‏اند. اگر قرار بود جرایم صدام حقیقتاًبررسی شود، سران غرب باید به میز محاكمه كشیده می‏شدند و هم‏چنین كسانی كه از سقوطمهره سوخته خود در عراق و اعدام وی سود بردند، باید به عنوان اربابان و شركای جرم و آمران‏و مسببان آن محكوم می‏شدند.
▪ خاورمیانه بر محور اسلام ناب محمدی۹
تحلیل رخدادها و تحولات سیاسی وامنیتی منطقه گویای آن است كه هیچ كشوری به اندازه ایران‏اسلامی‏در سال ۱۳۸۵ صاحب امتیازات، فرصت‏ها، دستاوردها و توانمندیها نشده است. در واقع‏ایران در سال ۸۵ به نسبت سالهای قبل، موقعیت و جایگاه خود را درمنطقه ارتقاء داده وشاید درطول یكصد سال گذشته هیچگاه صاحب این جایگاه و موقعیت نبوده است. هر چه آمریكا درگرداب تحولات و باتلاق رخدادها غوطه ورشده قدرت جمهوری اسلامی ایران بیشتر هویداگردیده است. لذا تعجبی ندارد از این كه »گیتس« وزیردفاع آمریكا درمقابل فشار دموكراتها برای‏مذاكره با ایران اذعان می‏دارد كه چگونه با كشوری مذاكره كند كه تمام برگهای برنده درمنطقه رادراختیار دارد واز آمریكا هیچی نمی خواهد.
روابط دو كشور ایران و عراق جدید در سال ۸۵ وارد مرحله طلایی خود شد. در سطح منطقه،ایران اولین كشوری بود كه عراق جدید را مورد شناسایی قرار داد. وزیر خارجه ایران در خردادماه ۱۳۸۵ به عنوان اولین مقام رسمی در منطقه ودر میان كشورهای اسلامی وعربی به عراق‏سفر كرد كه این سفر در رسانه‏های منطقه‏ای و بین المللی بازتاب گسترده‏ای داشت. سفر آقای‏متكی به عراق اشغال شده در حالی صورت گرفت كه اولاً روابط سیاسی منطقه‏ای عراق جدیدهنوز به مرحله جدی وعملی خود نرسیده وثانیاً آمریكا در گرداب تحولات عراق گرفتار آمده وازروند تحولات این كشور بشدت خشمگین است و ثانیاً كشورهای عربی منطقه با اضطراب‏ونگرانی تحولات عراق را رصد می‏كنند و در مواردی نیز در هماهنگی با اشغالگران در روندتحولات عراق تخریب می‏كنند.
بزرگترین دستاورد ایران در سال گذشته درعراق، تعمیق وتحكیم روابط باعراق وتلاش برای‏ناكامی‏بیشتر آمریكا دراین كشور و خنثی سازی تحركات واكنشی كشورهای عربی در عراق‏بوده كه دراین رابطه توفیقات بزرگی نصیب دو ملت ودو نظام سیاسی ایران وعراق شده است.درواقع عراق جدید عمق استراتژیك ایران تلقی می‏شود واشغالگران وكشورهای منطقه گریزی ازشناسایی این موقعیت برای ایران ندارند.
▪ آمریكا مغلوب دیپلماسی ایران در آمریكای لاتین
سال ۱۳۸۵ را می‏توان سالی پرتحرك برای دستگاه دیپلماسی كشور دانست كه بخشی مهمی ازآن را مناسبات تهران با كشورهای آمریكای لاتین تشكیل می‏دهد. در شرایطی كه آمریكا وغرب‏تلاش داشتند تا ایران را وادار به انزوای جهانی نمایند، گرایش ملتهای آمریكای لاتین به گسترش‏مناسبات فراگیر با ایران، این توطئه را با شكست مواجه ساخت. تقویت نهضت‏های ضدامپریالیستی در آمریكای لاتین، حمایت قاطع ایران از ملتهای استعمار شده وستمدیده جهان،تلاش ملتهای منطقه برای خوداتكایی و دوری از وابستگی به آمریكا باحمایت كشورهای‏استقلال خواه، جایگاه اقتصادی و فنی ایران كه می‏تواند جایگزین غرب گر»، ارائه و اجرای‏طرح‏های نوین عدالت محوری كه نیاز ملتهای آمریكای لاتین می‏باشد از سوی تهران، ایستادگی‏و مقاومت ایران در برابر آمریكا برای احقاق هسته‏ای و... را می‏توان از عواملی‏دانست كه سبب‏گردید تا در سال ۱۳۸۵ ملتها ودولتهای آمریكای لاتین خواستار همكاری فراگیر باایران شوند.در بررسی اجمالی، ابعاد این روابط را چنین می‏توان ارزیابی نمود:
۱) بعد سیاسی:
دو دیدار احمدی نژاد از كشورهای منطقه، تاكید بسیاری از دولتهای تازه تاسیس‏به همكاری با ایران ودوری از آمریكا )نیكاراگوا، اكوادور؛ بولیوی( حمایت نمایندگان كشورهای‏منطقه در شورای حكام از فعالیتهای هسته‏ای ایران و...رامی توان از كاركردهای سیاسی دستگاه‏دیپلماسی ایران در آمریكای لاتین دانست. حضور در آمریكای لاتین را می‏توان بخش مهمی ازتقابل ایران وآمریكا دانست كه با پیروزی تهران و شكست آمریكا همراه بود. دراین چارچوب‏همین نكته بس كه در دو دیدار احمدی‏نژاد از منطقه، ملتهای آنها، استقبال كم نظیری را از او به‏عمل آوردند و برگسترش همكاری با تهران تاكید كردند در حالی كه سفر بوش درجمع متحدان‏آمریكایی و پایان همكاری با واشنگتن همراه گردید. اقتصادی: اجرایی شدن بیش از ۱۲۰ پروژه‏صنعتی وعمرانی ازجمله احداث خط تولید هند و كارخانه‏های سیمان در ونزوئلا، امضای دههای‏سند همكاری اقتصادی در دیدار احمدی نژاد از كشورهای منطقه، حضور در پروژه‏های تولیدنفت و گاز درونزوئلا و بولیوی، افزایش تر از تجاری به بیش از دهها میلیون دلار را می‏توان ازدست‏آوردهای سال ۱۳۸۵ ایران در آمریكای لاتین دانست.
۲) سایر موارد:
احداث صندوق مشترك ایران و آمریكای لاتین برای توسعه، تلاش برای ارائه‏طرح‏ها و قوانین مشترك برای اجرای طرح‏های عدالت محور بویژه مبارزه با فقر، بی‏سوادی،تشكیل كمیته فرهنگی‏جوانان ایران و كوبا به تاكید ونزوئلا برهمكاری باایران در ساخت‏هواپیماهای بدون سرنشین وتسلیحات نظامی و... در بخش‏هایی از اهداف مشترك نظامی،فرهنگی واجتماعی ایران و بسیاری از كشورهای آمریكای لاتین می‏باشد كه بسیاری از آراء درسفرهای احمدی نژاد به منطقه و دیدار چاوز از تهران اجرایی گردیده است. در نهایت می‏توان‏گفت كه در سال ۱۳۸۵ جمهوری اسلامی ایران با در پیش گرفتن. دیپلماسی ملتها به جای تاكیدصرف بر دولتها واستمرار حضور در جبهه ضد امپریالیسم توانست به جایگاهی ارزنده درآمریكای لاتین دست یابد.
● دستاوردهای دیگر
در عین حال نباید از حضور پرشكوه و حماسی مردم در صحنه‏های دفاع از انقلاب از جمله‏راهپیمایی غرورآفرین ۲۲ بهمن، استقبال بی‏نظیر مردم استان سمنان از رهبر معظم انقلاب درسفر ایشان به این استان، استقبال‏های باشكوه مردم از رئیس جمهور در سفرهای استانی،آرامش حاكم بر فضای سیاسی جامعه، وجود روح امید و نشاط در مردم، ناكامی دشمن درایجاد اختلافات مذهبی، قومی و صنفی، هماهنگی و همدلی قوای سه‏گانه، ناكامی دشمنان دراعمال سیاست تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران، ارتقای جایگاه منطقه‏ای و بین‏المللی‏جمهوری اسلامی و ظهور طیف جدیدی از نخبگان جوان و... به عنوان دستاوردهای نظام در سال۸۵ غافل بود. امید است سال ۸۶، سالی پربارتر و سراسر موفقیت و كامیابی برای مردم بیدار دل‏و غیرتمند ایران اسلامی باشد.
منبع : خبرگزاری فارس


همچنین مشاهده کنید