شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


شناخت و آموزش خلاقیت در مدارس: فردا دیر است


شناخت و آموزش خلاقیت در مدارس: فردا دیر است
نویسنده : اسدی - نسترن
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۱/۱۲/۰۷
رده دیویی : ۳۷۰.۱۵۷
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۴۰
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : ۱۰۶۲/ف‌لاش۹
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۳۶۴-۲۸۳-۶

نگارنده در چهار فصل نخست این کتاب, علاوه بر تعاریفی درباره خلاقیت, نوآفرینی, آفرینندگی, بحث ذاتی بودن, عوامل دخیل و آموزشی بودن خلاقیت را مطرح ساخته است .پس از آن راه‌های پرورش و ضرورت ویژگی‌های فعالیت خلاق, موانع, محرک‌ها, توسعه, تکوین رفتار و آموزش خلاقیت را بررسی می‌کند ;آن‌گاه این مباحث را تشریح می‌نماید :قوانین خلاقیت و بازی‌های خلاق در کودکان و تفکر آفرینشی و توانایی‌ها, نمونه سوال‌ها و پاسخ‌ها, ویژگی‌های آزاد آفریننده و آموزش آفرینندگی .در فصل آخر کتاب نیز با توجه به برنامه‌های رشد خلاقیت, انواع تمرین‌های خلاقیت و آفرینندگی توضیح داده شده است .نویسنده تصریح می‌کند : 'فردا دیگر دیر است ;اکنون باید برای پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان تلاش نمود .نحوه تفکر مثبت, اندیشیدن خلاق, روش‌های یافتن مساله و حل مساله, تصمیم‌گیری, استمرار در تفکر, از ارکان مهم توانایی‌هایی انسان و بشریت است ; که با کمال تاسف در کشور و در سیستم آموزشی ما کم‌تر بدان پرداخته شده است و در دروس و برنامه‌های آموزشی و دانشجویان در این باره کم سخن رفته و کارهای موثر کم‌تری انجام شده است ...باروری اندیشه این تشنه‌کامان به پرورش خلاقیت و بالا بردن اعتماد به نفش آنان بستگی دارد .بیان نکته‌های متنوع, حالت‌های تازه, بهره‌گیری از روش‌های تغییر فضای کلاس, بهره‌جویی از روش‌های کار گروهی و تشویق آنان, شکوفا شدن استعداد آنها را به دنبال دارد .'