یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

جعبه دنده


در شروع حرکت، هر وسیله نقلیه، به‌دلیل زیاد بودن اصطلاک نیروی بیشتری برای رحکت لازم دارد. هرچه سرعت زیاد شود، نیروی اصطکاک کم می‌شود. بنابراین برای افزایش نیرو در شروع حرکت و تقلیل سرعت دورانی محور موتور و تغییر جهت دوران محور موتور (دنده عقب) و افزایش سرعت حرکت اتومبیل از دستگاهی به نام جعبه دنده استفاده می‌شود.
جعبه دنده جعبه‌ای فلزی است که تعدادی چرخ دنده در آن با هم درگیر هستند و توسط دسته دنده را می‌توانیم سرعت را کم کنیم (دنده یک) و نیرو را زیاد کنیم و بالعکس سرعت اتومبیل با سرعت موتور به‌وسیله جعبه دنده تنظیم می‌شود. وقتی دو چرخ دنده که دارای عده مساوی دندانه هستند درگیر می‌شوند هر دو با یک سرعت می‌چرخند. اگر عدهٔ دندانه‌های آنها یکی نباشد چرخی که عده دندانه‌هایش کمتر است تندتر می‌چرخد. در دندهٔ یک و دو و دندهٔ عقب میل گاردال آهسته‌تر از میل لنگ محور موتور می‌چرخد و سرعت کم و نیرو زیاد می‌شود. چرخ دندانه دارای که روی محور موتور نصب شده است در حدود سه دور و نیم می‌زند تا میل گاردان درست یکدور بزند. در دندهٔ دو محور موتور در حدود یک و سه چهارم تندتر از میل گاردان می‌چرخد. ترکیب دنده‌ها به‌وضع دندهٔ دوم بر سرعت اتومبیل می‌افزاید. بازده مکانیکی در وضع دندهٔ دوم کمتر از وضع دندهٔ یکم زیرا که عدهٔ دنده‌هائی که درگیر شده‌اند نزدیک است که با هم مساوی باشند. در دنده‌های بالاتر میل گاردان و محور موتور هر دو بیک سرعت می‌چرخند زیرا که عدهٔ دندانه‌های چرخ‌هائی که در هم قرار گرفته‌اند مساوی هستند. بسیاری از اتومبیل‌های جدید دارای وسائلی هستند که دنده‌ها را به‌طور خودکار عوض می‌کنند.
● روش‌های اساسی
روش اساسی که برای به‌کار انداختن دستگاه‌های حرارتی برقی و استقرار آن به‌عمل می‌آید به سه دسته عمده تقسیم می‌شود: شوفاژ مستقیم، شوفاژ خازن‌دار، شوفاژ مرکب.
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید