یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
خدمت رسانی و پاسخگویی نیاز اساسی نظام
اللهم انانرغب لبك فی دوله كریمه تعزبهاالاسلام و اهله وتذل بهاالنفاق واهله و تجعلنا فیها من الدعاه الی طاعتك و القاده الی سبیلك و ترزقنابها كرامه الدنیا و الاخره
تكریم شخصیت انسان ها یكی از باورهای ریشه دار در فرهنگ اسلامی است .مجموعه انسان هایی كه در جریان شكل گیری و تكوین نظام و انقلاب اسلامی در ایران متحول شده و یكی از مهمترین تغییرات سیاسی اجتماعی و فرهنگی را سبب شدند، با اعتقادات عمیقی كه دارند ، جامعه با عزت وسرافراز ایران را شكل داده اند .از همین رو تعبیر ( پایگاه مردمی نظام ) در ادبیات سیاسی و اجتماعی دهه های اخیر مطرح شد و معمار فقید انقلاب اسلامی و بنیان گذار نظام حضرت آیت الله خمینی (ره)و مقام معظم رهبری بارها ، حفظ و حراست شئوون و شخصیت مردم را مورد تاكید قرار داده و به مناسبت های گوناگون ضرورت احترام جدی به یكایك مردم را مطرح ساخته اند .
مجموعه مدیران و متولیان امور بر مبنای همین اعتقاد، بارها خودرا خادمان مردم نامیده اند و می كوشند كه هریك به سهم خود منشاء اثرات و خدمات گسترده در این زمینه باشند . سبقت جویی برخی از مدیران برای پیش افتادان از همردیفان خود در عرصه خدمت به مردم نشانگر آن است كه این گروه از مدیران و كارگزاران، علاوه بر اجر و پاداش دینی و معنوی به تحقق آرمان های انقلابی و ملی خود نیز می اندیشند .
طرح های ملی و جشنواره هایی نظیر جشنواره خدمت رسانی و پاسخگویی و جشنواره شهید رجایی همواره این شعار هایی مبتنی بر خدمت هرچه بیشتر به مردم را محور كار خود قرار می دهند . معرفی كارمندان و مدیران نمونه در بخش های استانی و منطقه ای نیز اقدامی در همین مسیر است .
در این مسیر، احترام به مردم از جمله راهكارهای تحول اداری در ایران ذكر شده است. البته در این زمینه هنوز موانع و مشكلاتی وجود دارد كه رفع و رجوع آنها نیازمند فرهنگسازی عمیق و هدفمند است. زیرا با آنكه بیش از یك دهه از زمان تصویب طرح تكریم ارباب رجوع در ادارات میگذردوهمه ادارات، سازمان ها و دستگاه ها در مبادی ورودی خود، تابلوهای معرفی و تشریح این طرح را نصب كرده اند و فرم های نظرسنجی در این باره توزیع و برخی از مفاد مصوبه طرح تكریم ارباب رجوع را اجرا می كنند. با این حال هنوز هم در بعضی از وزارتخانه ها، نهادها، اداره ها، شركتها و مؤسسه ها سهل انگاری و بی توجهی به مردم مشاهده می شود . البته پرسنل شاغل در این گروه از دستگاه ها وجود نارسایی ها و تنگناها را عامل اصلی این معضل می دانند .
برخی از كارشناسان معتقدند كه اجرای طرح تكریم ارباب رجوع در كشور ما موفقیت آمیز نبوده است و دلایل خود را این گونه شرح می دهند: «در تكریم مردم و فرایند خدمت به آنها سه ضلع یك مثلث باید كامل شوند. این سه ضلع عبارتند از رضایت مردم، هدف تكریم و رسانندگان خدمت؛ در واقع اگر یكی از این اضلاع نباشد، این مثلث ناقص است.»
بدیهی است نبود فضای رقابتی و انحصاری بودن موقعیت بسیاری از سازمان ها باعث شده است هیچ رقابتی وجود نداشته باشد و كارمندان شاغل در این سازمان ها نیز در نحوه ارائه خدمت خوسری می كنند.
ضلع دوم یعنی رسانندگان خدمت به مدیران و كارگزاران هر سازمان مربوط است. یك كارمند ناراضی نمی تواند، مردم را راضی كند ؟ این غیرممكن است فردی كه دارای مسئولیت است ولی به هر دلیلی از نوع كار خود، درآمد یا تعاملات اداری با بالادستی ها و پایین دستی های خود رضایت ندارد، بتواند با رویی باز، احساس مسئولیت و علاقه وظیفه اش را در قبال مردم یا ارباب رجوع انجام دهد.»
روشن است كه «اصول اخلاقی و تشویق كارمندان و كارگران به رعایت این اصول پسندیده است اما همیشه رهنمون و توصیه به اخلاق راهكار موثر و نهایی نیست. سازمان ها باید علاوه بر تحریك وجدان كاری و حرفه ای در افراد برای رعایت حقوق ارباب رجوع و خدمت رسانی سریع و محترمانه به او، وعده ارزیابی علمی و منصفانه عملكرد آنان را همراه با امید تشویق های ویژه را نیز بدهند.»
مراجع عالی كشور به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور به منظور تكریم و جلب رضایت مردم نسبت به عملكرد واحدهای اجرایی كشور طرح یاد شده را تصویب كرده است . اما مساله خدمت به مردم و ضرورت پاسخگویی چیزی نیست كه بتوان به همین بسنده كرد.
۱) شفاف و مستندسازی نحوه ارائه خدمات به مردم
۲) اطلاع رسانی از نحوه ارائه خدمات به مردم
۳) تدوین منشور اخلاقی در ارتباط با مردم
۴) بهبود و اصلاح روش های ارائه خدمات به مردم
۵) نظرسنجی از مردم
۶) نظارت بر حسن رفتار با مردم
راهكار اجرایی خدمت و پاسخ به مردم البته در گرو باور و اعتقادات عمیق است كه خوشبختانه ریشه های آن در فرهنگ دینی ما وجود دارد اما برای نهادینه سازی آن می بایست دست به اقدامات جدی و فرگیر زد.
همبستگی ملی از طریق گسترش مشاركت مردم و تقویت آگاهی ، انگیزه و غرور ملی در راستای حفظ ارزشهای دینی ، استقلال میهن و سرافرازی كشور و شادابی و نشاط عمومی وپاسخگویی آگاهانه به روحیه نوگرایی و تحول طلبی جوانان و برنامه ریزی برای تحقق مطالبات به حق دانشجویان ، دانش آموزان و جوانان جویای كار و مشاركت دادن زنان و جوانان مستعد با رعایت مراتب شایسته سالاری در مدیریت كشور بخشی از اهداف مهم حركت خدمت رسانی و پاسخگویی است كه امید آن داریم به فراخور حال و موقعیت دولت و ملت اسلامی فراهم شود.
بهزاد رشیدی
منبع : روزنامه تفاهم
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
حجاب دولت سیزدهم دولت مجلس شورای اسلامی مجلس جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی امام خمینی سیدابراهیم رئیسی جنگ
تهران وزارت بهداشت آتش سوزی قتل شهرداری تهران پلیس سیل کنکور فضای مجازی زنان پایتخت سازمان سنجش
خودرو بازار خودرو هوش مصنوعی قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن ارز تورم ایران خودرو
سریال تلویزیون مهران مدیری سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد موسیقی سریال پایتخت فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
غزه اسرائیل فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی فوتسال آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول
تبلیغات ناسا اپل سامسونگ فناوری نخبگان بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل