شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


«وفا» نقض‌ کننده‌ گفت‌وگوی‌ ادیان‌ است‌


«وفا» نقض‌ کننده‌ گفت‌وگوی‌ ادیان‌ است‌
سال‌ ۸۴ در حالی‌ پایان‌ یافت‌ كه‌ عزت‌الله‌ ضرغامی‌ رییس‌ سازمان‌ صدا و سیما از منتقدان‌ این‌ سازمان‌ برای‌ نقد عملكرد این‌ سازمان‌ دعوت‌ به‌ عمل‌ آورد. این‌ اقدام‌ ضرغامی‌ در شرایطی‌ كه‌ سازمان‌ صدا و سیما با مشكل‌ كمبود بودجه‌ مواجه‌ است‌، یك‌ اقدام‌ عجیب‌ بود.
با فرا رسیدن‌ سال‌ نو و در شرایطی‌ كه‌ منتقدان‌ رسانه‌ ملی‌ این‌ رسانه‌ را زیر ذره‌بین‌ گذاشته‌ بودند، تلویزیون‌ توانست‌ به‌ پخش‌ گسترده‌ فیلم‌های‌ سینمایی‌ و سریال‌های‌ پرمخاطبی‌ چون‌ «وفا» و «پایان‌ نمایش‌» و سیاستگذاری‌ مشخا در این‌ بخش‌، منتقدان‌ را به‌ تكاپو و تحرك‌ وا دارد تا عملكرد سازمان‌ را از این‌ منظر بررسی‌ كنند.
دكتر محمدعلی‌ الستی‌ استاد ارتباطات‌ دانشگاه‌ آزاد اسلامی‌ و عضو هیات‌ علمی‌ این‌ دانشگاه‌ نیز یكی‌ از افرادی‌ است‌ كه‌ برنامه‌های‌ نوروزی‌ را از منظر ارتباطات‌ و پیام‌ها و تاثیرات‌ آن‌ بررسی‌ كرده‌ كه‌ با او به‌ گفت‌وگو نشستیم‌ ولی‌ وی‌ معتقد است‌ كه‌ اگر بخواهد در مورد كلیه‌ برنامه‌های‌ نوروزی‌ صحبت‌ كند بحث‌ غیرتخصصی‌ خواهد بود پس‌ ترجیح‌ می‌دهد كه‌ از میان‌ برنامه‌ها یكی‌ را انتخاب‌ كند و به‌ آن‌ بپردازد كه‌ وی‌ مجموعه‌ تلویزیونی‌ «وفا» به‌ تهیه‌كنندگی‌ «منصور سهراب‌پور» و كارگردانی‌ «محمدحسین‌ لطیفی‌»، نویسندگی‌ «علیرضا افخمی‌» را انتخاب‌ كرد.
مجموعه‌ تلویزیونی‌ «وفا» كه‌ در ۱۳ قسمت‌ ۴۵ دقیقه‌یی‌ در ایام‌ نوروز هر روز روی‌ آنتن‌ شبكه‌ سوم‌ سیما می‌رفت‌ داستان‌ پسری‌ ایرانی‌ بود كه‌ در لبنان‌ عاشق‌ دختری‌ شد و... كه‌ در این‌ فیلم‌ فرهاد اصلانی‌، هانیه‌ توسلی‌، فرهاد قائمیان‌، پوریا پورسرخ‌، محسن‌ قاضی‌ مرادی‌، مهوش‌ وقاری‌ و رضا ایرانمنش‌ و بازیگرانی‌ لبنانی‌ چون‌ عدی‌ رعد، حسن‌ عدنان‌، تیرتیا غون‌ وآنجو حمید ایفای‌ نقش‌ می‌كردند.
● مجموعه‌ تلویزیونی‌ «وفا» را چگونه‌ دیدید؟
«وفا» یكی‌ از سریال‌های‌ قابل‌ توجهی‌ بود كه‌ در ایام‌ نوروز پخش‌ شد و شاید بتواند به‌ عنوان‌ نمونه‌یی‌ از محصولات‌ تلویزیونی‌ نشان‌ دهنده‌ وضعیت‌ تولیدات‌ فرهنگی‌ و محصولات‌ سینمایی‌ و تلویزیونی‌ از جهت‌ كمی‌ و كیفی‌ باشد و در واقع‌ شاید با نقد آن‌ بتوان‌ به‌ نتیجه‌گیری‌ و آسیب‌شناسی‌ كلی‌تری‌ نسبت‌ به‌ آثار تلویزیونی‌ رسید.
● محتوای‌ سریال‌ چگونه‌ بود؟
این‌ مجموعه‌ تلویزیونی‌ در حوزه‌ تبلیغات‌ سیاسی‌ تهیه‌ شده‌ بود و محتوای‌ سیاسی‌ آن‌ بسیار بالا بود و می‌خواست‌ انگاره‌ها و الگوریتم‌هایی‌ را در مخاطب‌ ایجاد كند تا با دادن‌ آگاهی‌ سیاسی‌ و تقویت‌ انگاره‌های‌ خاص‌ نگرش‌های‌ دیگری‌ را اصلاح‌ كند. ولی‌ بطور كلی‌ باید گفت‌ كه‌ جهت‌ سریال‌ بلاتكلیف‌ و پریشان‌ بود و ظاهرا به‌ نظر می‌رسید كه‌ این‌ سریال‌ توسط‌ عده‌یی‌ مسلمان‌ انقلابی‌ برای‌ افشاگری‌ صهیونیست‌ها تولید شده‌ باشد.
● می‌توانید در مورد این‌ بلاتكلیفی‌ها، پریشانی‌ها و پدیده‌ ضدتبلیغ‌ مثال‌هایی‌ بیاورید؟
بله‌. مثلا در جایی‌ از فیلمنامه‌ دیده‌ می‌شود كه‌ فردی‌ كه‌ یهودی‌ است‌ بخاطر عشق‌ یك‌ زن‌ و وصال‌ حاضر می‌شود دین‌ خود را عوض‌ كند و مسلمان‌ شود كه‌ می‌توان‌ آن‌ را نمونه‌یی‌ از رویكرد به‌ اسلام‌ دانست‌ و در مقابل‌ نیز یهودی‌ صهیونیستی‌ را می‌بینیم‌ كه‌ بخاطر آرمان‌ و التزامش‌ به‌ آن‌ حاضر می‌شود همسر خود را كه‌ عاشقانه‌ دوست‌ دارد بكشد. در اینجا تولید كننده‌ می‌خواهد بگوید كه‌ افرادی‌ كه‌ مسلمان‌ می‌شوند بخاطر چنین‌ دلیل‌هایی‌ است‌ و در مقابل‌ صهیونیست‌ها بخاطر عشق‌ به‌ آرمان‌های‌ خود، عشق‌ زمینی‌ خود را می‌كشند.
● آیا در حوزه‌ تولید یك‌ اؤر سینمایی‌ سیاسی‌ این‌ تقابل‌ یك‌ ضعف‌ نیست‌؟
همچنین‌ ما در مبحث‌ گفت‌وگوی‌ ادیان‌ بارها گفته‌ایم‌ كه‌ باید تكلیف‌ صهیونیسم‌ را از كلیمیان‌ و یهودیان‌ موحد جدا كنیم‌ و بارها هم‌ در سخنان‌ امام‌ راحل‌ و مقام‌ معظم‌ رهبری‌ گفته‌ شده‌ است‌ كه‌ تكلیف‌ صهیونیسم‌ سیاسی‌ از آیین‌ یهود جدا است‌ اما می‌بینیم‌ كه‌ در این‌ فیلم‌ از این‌ الگوریتم‌ تبعیت‌ می‌شود كه‌ یهودی‌ خوب‌ وجود ندارد. درست‌ مانند اصطلاحاتی‌ كه‌ در سینمای‌ وسترن‌ وجود داشت‌ كه‌ سرخپوست‌ خوب‌، سرخپوست‌ مرده‌ است‌، در این‌ فیلم‌ هم‌ نشان‌ می‌دهد كه‌ یهودی‌ خوب‌، یهودی‌ مرده‌ است‌.
در این‌ فیلم‌ یهودی‌ دو دسته‌ است؛ یا خوب‌ یا بد. یعنی‌ یهودی‌ خوب‌ به‌ وسیله‌ یهودی‌ بد كشته‌ می‌شود، مانند پدر و مادر ژوبین‌ و بسیاری‌ از یهودی‌هایی‌ كه‌ بیگناه‌ كشته‌ شدند یا یهودی‌های‌ خوبی‌ كه‌ زنده‌ ماندند، مسلمان‌ می‌شوند و در نهایت‌ می‌میرند. در این‌ فیلم‌ یهودی‌ خوب‌ زنده‌ نداریم‌ كه‌ این‌ نقض‌ كننده‌ مبحث‌ گفت‌وگوی‌ ادیان‌ است‌ و می‌تواند به‌ نوعی‌ القای‌ این‌ مساله‌ باشد كه‌ اندیشه‌ سیاسی‌ كه‌ پشت‌ این‌ فیلم‌ است‌ هیچ‌ یك‌ از یهودیان‌ را قبول‌ ندارد.
● دیگر چه‌...
دیگر اینكه‌ این‌ فیلم‌ نشان‌دهنده‌ این‌ بود كه‌ عواملی‌ كه‌ در لبنان‌ هستند بطور مثال‌ پلیس‌ آنجا بسیار ناتوان‌ و فشل‌ هستند و برای‌ حفظ‌ آنها و برای‌ جلوگیری‌ از توطئه‌ لبنان‌ حتما نیاز به‌ پلیس‌ دیگر كشورها دارد كه‌ باید در لبنان‌ حضور داشته‌ باشد . می‌توان‌ گفت‌ این‌ مساله‌ شاید تایید بر این‌ باشد كه‌ لبنانی‌ها را فاقد كارایی‌ می‌دانند و اجازه‌ دخالت‌ در كار آنها را به‌ خود می‌دهند. خیلی‌ چیزهای‌ دیگر كه‌ می‌تواند ضمن‌ اینكه‌ پدیده‌ ضدتبلیغ‌ را در مخاطب‌ ایجاد كند مخاطب‌ را نیز دچار سردرگمی‌، اسكیزوفرنی‌ و شیزوفرنی‌ كند.
گفت‌وگو با دكتر الستی‌
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید