جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

ایران – ۱۴۰


ایران – ۱۴۰
از آنجایی که در کشور عزیزمان ایران وجود هواپیماهای ترابری ویا مسافر بری بسیار لازم وحیاتی محسوب می شود و گاهی صد ها مسافر به دلیل کامل نبودن ناوگان حمل ونقل وجابجایی مسافر برای رسیدن به مقصد با مشکل روبرو می شوندتصمیم بسیار عاقلانه مسوئلین در ساخت و مونتاز هواپیماهایی که نیازمندی را بر طرف سازد بسیار قابل تقدیر می باشد . در همین راستا قرارداد مونتاز وساخت هواپیمای انتونوف ۱۴۰به نام ایران ۱۴۰بین کشور اوکراین وایران منعقد گردید.
درسال ۱۹۴۶(اولگ کنستانتینوویچ انتونوف) دفتر طراحی به نام انتونوف را تاسیس کرد کارخانه انتونوف تا سال ۱۹۹۵بیشتر از ۰۰۰/۲۲ فروند هواپیما که ۱۰۰نوع مختلف را شامل می شد تو لید کرده است و در حالی است که تا ان زمان ۱۵۰۰ فروند از انها به کشورهای خارجی صادر نمود.فعالیت عمده این شرکت معروف(تا سال ۱۹۹۵)هواپیماهایی از خانواده بزرگ انتونوف(۳۲-۷۲-۷۴-۱۲۴) است البته هر چه کارخانه انتونوف هواپیمای ۲- AN و۲۸- AN را به نام ۵ تولید می نمایددر سال ۱۹۹۳ اعلام شد که طرح انتونوف -۱۴۰ با ظرفیت ۵۲ نفر بجای هواپیمای قدیمی ((انتونوف-۲۴)) در نطر گرفته شده و فرووش بیش از ۱۵۰فرئند از ان برای روسیه و کشور مشترک المنافع پیش بینی می شود.
نهایتا اولین نوع هواپیمای ((انتونوف -۱۴۰))در سال ۱۹۹۷ پرواز کرد .در سال ۱۹۹۶ مقرر گردید که این نوع هواپیما در کار خانه هسا (ایران-اصفهان)در کنار تولید انبوه ان در خاکف (اوکراین)وسامارا(روسیه)نیز تولید شود.براساس قرداد های منعقد شده قرار شد که در ابتدا این هواپیما به صورت ساخت قطعات جزئی در ایران ساخته می شود .در وصف بخش مهمی از سرمایه گذاری تولید ایران-۱۴۰را ایران به عهده کرفتو مشکل اقتصادی شرکت طراح هواپیما به دلیل جدا از سوروی سابق حل شد
.در سال ۱۹۹۸ برای اولین بار در نمایش هوایی دومین کنفرانس هوا به میزبانی هسا و دانشگاه مالک اشتر در ایران به پرواز در امد و در سال ۲۰۰۰ میلادی موفق شد.گواهینامه را از سازمان ایکائو اخذ نماید و در اکتبرهمان سال(۱۹ مهر ۱۳۷۹)مصادف با روز هسا پرواز اولین فروند ساخت ایران به نام ایران -۱۴۰صورت گرفت به هر حال پس مشکلات فراوان در طی چندین سال متمادی هواپیمای مورد نظر اکنونئ قابل فروش بوده وشرکت اسمان سفیران وکاسپین از کاندیداهای خریداری ان هستند ایران -۱۴۰پس از سال ۲۰۰۲ توانست به عنوان یک هواپیمای قابل اعتمادواطمینان که گواهینامه لازم را اخذ کرده وبه عنوان یک هواپیمای حمل مسافر با بردنزدیک در ایران به کار گرفته شودواز ۲۲ فروردین ۱۳۸۲که گواهینامه مورد نظر از طرف سازمان هواپیمایی کشوری اعطا گردید شرکت های خدمات هواپیمای اجازه یافتند که با اطمینان از این هواپیما در کلیه مسیر های پرواز استفاده نماید .
در بحث طراحی انواع دیگر این هواپیما ملهای برای ما موریت های VIPامبولانس.تجسس و عکسبرداری در نظر گر فته شده است. این هواپیما طبق طراحی ها می تواند در منا طق وشرایط اب و هوایی ایران بخوبی انجام وظیفه نماید ودر مناطق گرم ومرتفع که منطقه فلات ایران را تشکیل میدهد . همچنین در شهرهایی مثل: سنندج ،ایلام، یاسوج وبجنورد و حتی در فرود گاههایی که مسافر کمی دارند یا طول باندشان کم است مثل جیرفت و رفسنجان نیز به کار گر فته شود.ایران-۱۴۰به موتورهای روسی کلیموف مجهز بوده وامکان استفاده از موتور کانادایی ((پرات.اندویتنی))را هم دارا است و با توجه به اینکه قیمت هر فروند ان( طبق نرخ های سال ۱۹۹۷)با بکار گیری موتورهای روسی ۷ میلیون دلار پیش بینی شده بود حتی استفاده از موتورهای کانادایی ارزانتر تمام می شود. بنابرین از رقبای خود مثل ای.تی .ار-۴۲(فراملیتی)فوکر-۵۰(کانادایی)از لحاظ قیمت ارزانتر تمام می شود.
● مشخصات فنی:دو موتور توربوپراپکلیموف ویا تورپراپ پرات.اند.ویتنی کانادا.
▪ تعداد ملخ ها –(شش پرده)
▪وزن ۶۰۰۰کیلو گرم
▪ عملکرد پرواز (با موتو ر پرات اند ویتنی احتمالی )
▪ بیشترین سرعت کروز در ار تفاع ۷۲۰۰متری ۵۷۵ کیلو متر یا ۳۷۵ مایل
▪ برد طراحی (بدون سوخت ذخیره با سرعت کروز اقتصادی در ارتفاع ۷۲۰۰متر)
▪ با۵۲مسافر ۲۵۰۰کیلو
▪ با۴۶ مسافر ۳۰۵۰کیلومتر
▪ با۳۳ مسافر ۴۱۰۰کیلومتر
منبع : سایت تخصصی هوانوردی