جمعه, ۱۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 31 May, 2024
مجله ویستا
نامه آلبرت انیشتین به حضرت آیت الله بروجردی
آلبرت انیشتین (فوت ۱۹۵۵ م) در رساله پایانی عمر خود با عنوان: “دی ارکلرونگ “ Die Erklarung” -- von: Albert Einstein ۱۹۵۴ یعنی: «بیانیه» که در سال ۱۹۵۴ آن را در آمریکا و به آلمانی نوشته است - اسلام را بر تمامی ادیان جهان ترجیح می دهد و آن را کامل ترین ومعقول ترین دین می داند. این رساله در حقیقت همان نامه نگاری محرمانه انیشتین با آیت الله العظمی بروجردی (فوت۱۳۴۰ش=۱۹۶۱م) است که توسط مترجمین برگزیده شاه ایران محرمانه صورت پذیرفته است. انیشتین در این رساله ، «نظریه نسبیت» خود را با آیاتی از قرآن کریم و احادیثی از (نهج البلاغه) و بیش از همه (بحارالانوار) علامه مجلسی (که از عربی به انگلیسی توسط حمید رضا پهلوی (فوت۱۳۷۱ش) و... ترجمه و تحت نظر آیت الله بروجردی شرح می شده) تطبیق داده و نوشته که هیچ جا در هیچ مذهبی چنین احادیث پر مغزی یافت نمی شود و تنها این مذهب شیعه است که احادیث پیشوایان آن نظریه پیچیده «نسبیت» را ارائه داده ولی اکثر دانشمندان نفهمیده اند. از آن جمله حدیثی است که علامه مجلسی در مورد معراج جسمانی رسول اکرم(ص) نقل می کند که؛ هنگام برخاستن از زمین، دامن یا پای مبارک پیامبر به ظرف آبی می خورد و آن ظرف واژگون می شود اما پس از اینکه پیامبراکرم(ص) از معراج جسمانی باز می گردند مشاهده می کنند که پس از گذشت این همه زمان هنوز آب آن ظرف در حال ریختن روی زمین است. انیشتین این حدیث را از گرانبهاترین بیانات علمی پیشوایان شیعه در زمینه «نسبیت زمان» دانسته و شرح فیزیکی مفصلی بر آن می نویسد. همچنین انیشتین در این رساله «معاد جسمانی» را از راه فیزیکی اثبات می کند (علاوه بر قانون سوم نیوتون=عمل وعکس العمل.)
او فرمول ریاضی معاد جسمانی را عکس فرمول معروف «نسبیت ماده و انرژی» می داند: ۲E=M.C
یعنی اگر حتی بدن ما تبدیل به انرژی شده باشد دوباره عینا به ماده تبدیل شده و زنده خواهد شد. او همچنین در همین رساله، عقیده به «وحدت وجود» را از خرافات شایع شده تلقی کرده و آن را از دیدگاه «فیزیک کلاسیک» و «فیزیک نسبیتی» به شدت مورد حمله قرار می دهد. به طور خلاصه او می گوید: هر موجودی دارای حیطه و مرز فیزیکی خاص خود است (حیز وجودی) که امکان ندارد با موجود یا وجود دیگری اتحاد یا وحدت داشته یا بیابد. در ارتباط با «عقل» نیز با کمال شگفتی - انیشتین نظریه اخباریون شیعه را (که عقل را نسبی می دانند و در حریم شرع و دین آن را به کار نمی برند) صحیح دانسته و می گوید: حق با اخباری های شماست و هنوز زود است که مردم این را بفهمند. در ادامه نیز فرمول ریاضی خاصی برای «عقل نظری بشر» ارائه داده و «نسبیت» آن را اثبات می کند. انیشتین در این کتاب همواره از آیت الله بروجردی با احترام و به لفظ «بروجردی بزرگ» یاد کرده و از شادروان پروفسور حسابی نیز بارها با لفظ «حسابی عزیز» یاد کرده است.
منبع : روزنامه رسالت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 علی لاریجانی ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی سعید جلیلی مجلس دوازدهم وزارت کشور دولت
پلیس تهران هواشناسی سازمان هواشناسی بازنشستگان قتل مشهد سلامت وزارت بهداشت شهرداری تهران فضای مجازی گرما
خودرو برق بانک مرکزی قیمت خودرو دولت سیزدهم مسکن قیمت دلار ایران خودرو دلار بازار خودرو مالیات قیمت سکه
سید ابراهیم رئیسی احسان علیخانی مناظره انتخاباتی تلویزیون بازیگر محمدمهدی اسماعیلی حامیم سینمای ایران رسانه ملی سینما شهید اینستاگرام
اینترنت وزارت علوم
رژیم صهیونیستی فلسطین روسیه اسرائیل یمن دونالد ترامپ غزه جنگ غزه رفح اوکراین چین نوار غزه
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران جواد نکونام رئال مادرید باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس بازی پیکان سردار آزمون
هوش مصنوعی گوگل ایلان ماسک سامسونگ ماهواره جنگنده تلگرام ناسا
رژیم غذایی سرطان سازمان غذا و دارو بارداری