دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
تجدید پذیر، شارژ پذیر و خارق العاده
![تجدید پذیر، شارژ پذیر و خارق العاده](/mag/i/2/00410.jpg)
درسال های اخیر، تعدادی از فناوری های ذخیره سازی انرژی پیشنهاد شده اند تا بتوان منابع ناپیوسته تولید انرژی را پیوسته استفاده كرد و یا حداقل بتوان نرخ كاهش تولید انرژی میان قطع شدن تولید انرژی منابع غیردائم و واردشدن نیروگاه های كمكی را به حداقل رساند. سدهای هیدروالكتریكی در این زمینه هنوز هم از بهترین انتخاب ها هستند. این تأسیسات می توانند حتی سریع تر از نیروگاه های گازی واردعمل شوند و خلأ تولید را پركنند. درمناطقی كه میزان عمده ای انرژی از منابع بادی تولید می شود، می توان همان انرژی تولید شده را برای پمپ كردن آب پشت سد به درون مخازن ذخیره به كار برد؛ درنتیجه می توان انرژی تولیدی را برای بعدها ذخیره كرد. این نوع منبع آبی نسبتاً ارزان است و به خوبی با شبكه تولید انرژی بادی هماهنگ می شود، اما متأسفانه منابع آبی درآن نزدیكی ها نیست و به عكس.دیگر روش مورد استفاده برای ذخیره سازی انرژی، استفاده از هوای فشرده است. انرژی باد برای فشرده سازی هوا به كار می رود و آن را درمخزنی زیرزمینی ذخیره می كند، سپس هوای فشرده هنگام نیاز توربین را به حركت درمی آورد.محدودیت فنی برای اجرای این پروژه وجود ندارد. متأسفانه حفره های طبیعی مناسب برای ذخیره هوای فشرده در همه جا و امكان ساخت مخازن به تعداد بسیار زیاد وجود ندارد، درنتیجه این راه مشكل را حل نمی كند.باتری های سنتی الكتروشیمیایی كه شامل باتری های سربی- اسیدی می شوند، انتخابی دیگرند. برای مناطق مسكونی دور افتاده كه نیاز شدیدی به ذخیره سازی انرژی دارند، باتری های سربی- اسیدی قابل استفاده اند، زیرا مشكلات خاص خود را دارند وعلاوه بر هزینه و محدودیت های كارآیی، عمركاری آنها نیز پایین است. نصب باتری های سربی- اسیدی بزرگ نزچاره این مشكل نیست.مسلماً بدون درنظر گرفتن اقتصاد هیدروژنی، بحث انرژی های پاك كامل نخواهد شد. پیل های سوختی هیدروژن(یا دیگر سوخت ها) را بدون عمل احتراق به الكتریسیته تبدیل می كنند و تجاری ساختن آنها درسطح گسترده می تواند به طور باورناپذیری تولید انرژی در زندگی بشری ما را دگرگون سازد. برخی طرفداران پیل های سوختی روزی را پیش بینی می كنند كه مزارع بادی(توربین های بادی) و دیگر منابع پاك انرژی، توان لازم را برای الكترولیز آب در قیاس وسیع فراهم می آورند وهیدروژن تولیدی در پیل های سوختی چرخ های اقتصاد را توانمندانه به گردش درخواهد آورد. با این كه این رویا شبكه ای مطلوب برای تولید انرژی را تصویر می كند، هنوز مشكلات تكنولوژیك و اقتصادی فراوانی درپیش رو هستند.تمام این راه حل ها ما را به نوع جدیدی از باتری ها به عنوان راهگشای معضل ها هدایت می كند. باتری های جریانی اصولاً از دو بخش عمده تشكیل شده اند: سلول های به روی هم انباشته كه در آنجا توان از فرم الكتریكی به فرم شیمیایی تبدیل می شود و بخش دیگر، تانك های حاوی الكترولیت ها كه انرژی درآنها ذخیره می شود. پرطرفدارترین باتری جریانی در بازار از فناوری وانادیم ری داكس استفاده می كند كه از وانادیم شارژ شده در محلول رقیق شده اسید سولفوریك برای ذخیره سازی انرژی استفاده می كند.استفاده از باتری های جریانی برای شبكه برق این است كه آنها توانمندی های باتری های معمول و پیل های سوختی را با هم همراه می سازند. همانند پیل سوختی، عمر باتری های جریانی بالا است و بازده انرژی مناسبی دارند، درضمن با محیط زیست نیز سازگار هستند.تشابه دیگر آنها با پیل سوختی این است كه متغیر طراحی نرخ انرژی تولیدی سیستم جدا از نرخ توان محاسبه می شود. با افزایش میزان تانك های الكترولیتی، مقدار انرژی ای كه شبكه می تواند ذخیره وآزاد كند، افزایش می یابد. با افزایش پیل های روی هم انباشته می توان توان تولیدی شبكه را بالابرد.همانند باتری های سنتی، اما متفاوت از پیل های سوختی، باتری های جریانی شبكه ورودی و خروجی برق را هم زمان دارند. هیچ گونه منبع خارجی انرژی وجود ندارد. درعوض انرژی الكتریكی دریك زمان به شبكه وارد می شود و شبكه انرژی الكتریكی تا هنگام نیاز آتی، درمحلول های الكتروشیمیایی ذخیره می كند. برای استفاده درشبكه، قراردادن این باتری ها درآرایش تولیدكنندگان الكتریسیته نیاز به ایجاد سیستم توزیع جدید و یا استفاده از سوختی نو را برطرف می سازد.برخلاف پیل های سوختی، باتری های جریانی نیازمند منابع پرارزش و نایاب برای تغذیه خود نیستند. پیل های سوختی معمولاً از پلاتین یا دیگر كاتالیست های گران قیمت برای تسریع عمل اكسیداسیون استفاده می كنند. درعوض، ماده مورداستفاده درقلب پیل باتری جریانی و انادیم است كه فلزی فراوان و غیرسمی است، درحالی كه باتری جریانی كه از محلول الكترولیت استفاده می كند، همان چگالی انرژی را كه پیل سوختی هیدروژنی قادر به نگاهداری است، ندارد. برای بیشتر مصارف، شبكه های چگالی بالای انرژی، مهم ترین عامل طراحی محسوب نمی شود. به دلیل همین چگالی پایین انرژی است كه این پیل های جریانی برای خودروها استفاده نمی شوند، اما ظرفیت فراوانی برای این صنعت درمصارف برق وشبكه قدرت وجود دارد.توان تولیدی مزرعه بادی را می توان دراین شبكه ذخیره كرد و سطح برق خروجی را با حداقل نوسان تصحیح كرد؛ درنتیجه هنگام افزایش تولید برق به هنگام پركاری توربین ها و یا به هنگام قطع وزش باد، می توان برق را ذخیره و در زمان نیاز از آن استفاده كرد. درآن صورت مصرف كنندگان شاهد نوسان های جریان نخواهند بود و نیازی به تأسیس نیروگاه هایی با سوخت های گوناگون نخواهد بود.
منبع: ASME, online power & Energy Magazine
نویسندگان: مارك.تی.كوتز و جاستین داو
منبع : شبکه اطلاع رسانی شانا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست