چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
زمانی برای بازیهای برنده - برنده
شرایط دنیا عوض شده است و ما در موقعیتشکننده و آسیبپذیری قرار داریم. اگر کنشگران ایرانی براساس آنچه در تئوریهای اخیر، بدان <هوش زمینهای> میگویند، بازیهای برنده - برنده پیش نگیرند و قواعد آن را رعایت نکنند؛ همه بازنده خواهیم بود. سیل حوادث؛ هم سکولارها، هم تجددخواهان دینی و هم اسلامگرایان را با خود خواهد برد و دموکراسیخواهان و محافظهکاران، با هم ضرر خواهند کرد.
جامعه ایرانی، نیازمند سازوکارهای رضایتبخش و کارآمدی برای حل مناقشات ملی و بینالمللی خود در راستای <خیر عمومی> و <کشورداری خوب> است. تنها از این طریق، موارد بحثانگیزی که <آینده ایران> را تحت تأثیر قرار میدهد، میتواند در دستور کار گفتگو به قصد وفاق، قرار بگیرد. مواردی از این قبیل:
۱) نهادمند شدن اجتماعات محلی در محلات، مدارس، مناطق و مکانهای کاری، تحصیلی و زیست جمعی؛ به منظور تقویت و توسعه فرایندهای اجتماعی شدن، مشارکت، هنجارگرایی، مسوولیتپذیری، خلاقیت و جوشش نظمهای درونزا از طریق جماعتهای اخلاق مدار و مولد.
۲) مشق و آموزش معنویت و فضیلت مدنی و اخلاق اجتماعی و حرفهای، تمرین رفتار با دیگران، رعایت حقوق، مسوولیتپذیری، شفافیت، رفتار انتقادی و نقدپذیری، همدلی، پیوند، اعتمادپذیری، همبستگی و جستجوی منافع فردی به میانجیگری خیر عمومی و منافع جمعی.
۳) مواجهه عقلانی، واقعبینانه و دمکراتیک با تهدیدهای بینالمللی در ابعاد تحریم و جنگ.
۴) راهحلهای عبور از اقتصاد تک پایه دولت سالار و نفتی در جهت تولید ثروت ملی، کارآفرینی، مدیریت کسب و کار و بهرهوری؛ بهویژه با تثبیت حقوق مالکیت و ایجاد بسترهای قانونی نیرومند و پایدار برای فعالیت و ابتکارات بخشهای غیردولتی.
۵) مسائل اجتماعی تهدیدکننده نظام سلامت جامعه مانند فقر، اعتیاد، ناامنی، بیکاری، بیخانمانی، فساد، فروپاشی فرهنگی (که به طور اخصّ، گروههای درآمدی پایین و جوانان با آن مواجه هستند.)
۶) حقوق اجتماعی، مدنی، صنفی و رفاهی طبقات و قشرها مانند کارگران، معلمان، زنان و بهویژه شهروندهای نادار و کم درآمد.
۷) حقوق و آزادیهای اجتماعی، سیاسی و قضایی مانند سبک زندگی، حریم خصوصی، هویتها و هستیهای متنوع فرهنگی، امکان مشارکت مخالفان در انتخابها، آزادی بیان، حقوق مطبوعاتی، حقوق دیجیتالی و اطلاعرسانی، کیفیت زندگی و...
۸) حقوق و آزادیهای تحصیلی و آکادمیک مانند دسترسی همه قشرها به آموزش عالی اصیل و با کیفیت، آزادی علمی، استقلال دانشگاهی، پویایی زندگی دانشجویی، امنیت و منزلت متفکران، منتقدان، اعضای هیأت علمی و دانشکاران.
۹) حقوق و هویت اقوام و مذاهب ایرانی بهویژه در مناطق متعدد محروم و مرزی؛ و مشارکت آنها در توسعه و عزت و اعتلای ایران با تأکید بر اصل وحدت در عین کثرت.
۱۰) ظرفیتسازی و تسهیلگری و تکاپوی لازم برای توسعه علمی و ارتقای سهم ایران در تولید دانش جهانی و علم و فناوری.
مقصود فراستخواه
منبع : روزنامه اعتماد ملی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست