شنبه, ۳۰ تیر, ۱۴۰۳ / 20 July, 2024
مجله ویستا

احساس امنیت در جهان ناشناخته


قبل از هر چیز این را بدانید که اگر در مواجهه با فشارها و امور این جهان دچار مشکل نگرانی می شوید شما تنها نیستید . واکنش و پاسخ به وقایع و فشارهای شدید طیف گسترده ای را می پوشاند .
بعضی از مردم فعالیتها و کارهای عادی خود را مجدداً آغاز می کنند و به زندگی عادی خود برمی گردند البته فقط با کمی توقف واحساس شکست ولی عده ای دیگر از مردم به زندگی عادی و اولیه خود برنمی گردند و برگشت به حالت اولیه برایشان سخت است . خوشبختانه بیشتر این پریشانی ها و فشارها و وقایع ناگوار که شما تجربه می کنید تحت کنترل شما هستند . با ارزیابی مناسب و اداره کردن درست احساسمان قادر هستیم که سلامت خود را حفظ کرده و یا حداقل وضعیت بهتری برای خود مهیا کنیم . همه چیز به منظر و دیدگاه ما نسبت به قضیه بستگی دارد . یک ضرب المثل قدیمی آلمانی می گوید : شما ممکن است نتوانید از پرواز و نشستن پرنده بر روی درخت خانه خود جلوگیری کنید اما می توانید نگذارید که لانه اش را آنجا بسازد .
راه حل های زیر می تواند شما را از ترس و هراس به احساس امنیت و
سلامت رهنمون سازد :
۱ - از مواجهه با وقایع مربوط به جنگ و یا حوادث ناگوار و ناراحت کننده پرهیز کنید .
هنگامی که به رادیو گوش می دهید و یا تلویزیوین می بینید و یا از اینترنت استفاده می کنید سعی کنید از بررسی اخبار و اطلاعاتی که باعث اضطراب و نگرانی شما می شوند پرهیز کنید و اوقات استراحت خود را با شنیدن موسیقی و یا پرداختن به کارهای هنری و مورد علاقه خود سپری نمائید.
۲ - خود را به عنوان جزئی از یک تصویر بزرگ مجسم کنید :
خود را بعنوان یک بخش کوچک از وقایع بزرگ در نظر بگیرید با این قصد و نیت که در میان بحران به شما احساس عدم تنهائی و جدا بودن بدهد البته این امر ممکن است در تقابل با فردگرائی احساس استقلال فرد باشد ولی یکی شدن با یک گروه راحتی و آسایش را به ارمغان خواهد آورد .
۳ - روحیه معنوی داشته باشید :
داشتن احساسات معنوی و متعالی در عبور از مشکلات به شما بسیار کمک می کند . داشتن یک سیستم اعتقادی قوی شما را در مواجهه با مشکلات یاری می کند و اطمینانی که به شما میدهد مانند یک سازمان بیمه مطمئن ، شما را تحت پوشش می گیرد . یک تئوری داشته باشید با این اعتقاد که جهان در حقیقت منبعی از سود و منفعت برای شما است حتی اگر شما ترجیح ندهید که از یاریش استفاده کنید !
۴ - تقویت کردن و ارتقاء دادن به عادت های جاری و فعالیتهای روزمره :
اضطراب و نگرانی کشمکش بین پاسخ و کنترل را بر هم می زند . تلاش کنید که هرچه بیشتر زندگی روزمره خود را پربار سازید و تقویت کنید که این امر با چگونگی پاسخ شما و قدرت کنترل امور در مواقع اضطراری کمک می کند . بخشی از چگونگی پاسخ شما به وقایع ناگوار و در برابر ناسازگاریها به عکس العمل های ذاتی و غریزی شما در برابر خطر برمی گردد . گذشته و تاریخچه شما و آگاهی و هوشیاری شما نسبت به خطرات و وقایع در چگونگی درگیر شدن با آنها و رفع و رجوع آنها بسیار مؤثر است . به گفته دکتر sheilajowsey روانپزشک : بیشتر مردم به مراقبتهای روانی نیاز ندارند . زیرا پاسخ های افراد و واکنش های آنها در برابر وقایع ناسازگار بسیار متفاوت است و این طیف وسیع طبیعی می باشد . بنابراین اگر می بینید که واکنش شما نسبت به افراد خانواده و یا دوستانتان متفاوت است نباید احساس بدی داشته باشید و این امر طبیعی است .
افرادی که نسبت به این وقایع حساس هستند شامل موارد زیر است :
۱ - افراد با تاریخچه بیماری استرس بعد از تروما ( PTSD )
۲ - افراد با تاریخچه افسردگی و اضطراب
۳ - افراد مسن
۴ - بچه ها
اگر اضطراب و بیم و هراس از آینده نامشخص ادامه پیدا کرد و شما دچار خودخوری و پریشانی شدید با پزشک خود صحبت کنید وی قطعاً راههای دیگری را برای کاهش اضطراب شما پیشنهاد خواهد کرد .
منبع : واحد مرکزی خبر