چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
اسمان آفتابی باران
نگاهی به كارنامه بازیگری «باران كوثری» بهترین بازیگر زن جشنواره بیست و پنجم فیلم فجر.
«باران كوثری» تا چند ماه پیش هم آن قدر شناخته شده بود كه بشود، درباره اش نوشت، اما اكنون پس از دیدن دو فیلم مطرح «خون بازی» و «روز سوم» و همچنین با توجه به اتفاق مهمی كه برای این بازیگر رخ داده است راحت تر می شود، كارنامه بازیگری او را بررسی كرد.
● انتخابی كه مخالف نداشت
باران كوثری در دو فیلم «خون بازی» و «روز سوم» بالاتر از حد انتظار ظاهر شد. به همین خاطر بود كه داوران تصمیم گرفتند در یك اتفاق نادر، او را برای بازی در هر دو نقش نامزد كنند. دو نقشی كه تفاوت های زیادی با هم داشت: اولی یك دختر معتاد و سرخورده تهرانی بود و دومی یك دختر مقاوم و شكست ناپذیر جنوبی.
این گونه بود كه او در سن ٢٢ سالگی طعم شیرین سیمرغ را چشید و با دریافت یك سیمرغ و یك دیپلم افتخار بازیگری بخش بین الملل، بر جایگاه «بهترین بازیگر زن» تكیه زد. اگرچه داوری های امسال با حرف و حدیث های زیادی همراه بود، اما باران كوثری تنها گزینه ای بود، كه انتخابش با اطمینان صورت گرفت و تقریبا تمامی منتقدان و بازیگران، روی این انتخاب اتفاق نظر داشتند. تنها انتقاد مطرح شده درباره او این بود، كه چرا یك بازیگر در یك لیست، دوبار نامزد دریافت جایزه شده است. همین سوالات بود كه او را مجبور كرد در جلسه مطبوعاتی «روز سوم» پاسخ دهد: « در این یكی دو روز برخوردها به گونه ای بود كه فكر می كنم گناهی را مرتكب شده ام كه برای دو فیلم نامزد شده ام. كم كم دارم می ترسم. مشكل اصلی هم این است كه «روز سوم» در ٢١ رشته و «خون بازی» در ٦ رشته نامزد شده است.»
● كلنجار با یك نقش متفاوت اما دشوار
«باران كوثری» با بازی در فیلم «خون بازی»، گامی بلند به سمت دنیای حرفه ای بازیگری برداشت. او در این فیلم با یك بازی روان و یكدست شخصیت یك دختر بحران زده و به بن بست رسیده را به خوبی به نمایش گذاشت.
«سارا»ی خون بازی، جلوه ای متفاوت با تمام معتادهای كلیشه ای كه تا به حال دیده بودیم داشت. او در یك موقعیت دوگانه قرار گرفته بود. یك طرفش رویای شیرین زندگی با آرش بود و آن سویش فرو رفتن در منجلاب اعتیاد و تباهی. تمهید به كار گرفته شده در روایت داستان، به «باران» این امكان را می داد تا با نمایاندن آرزوهای سركوب شده اش، هر لحظه به مخاطب یادآوری كند كه «سارا» زمانی یك جوان شاداب و پرنشاط بوده و بر اثر یك غفلت به آخر خط رسیده است.
از این رو بیشتر تماشاگران، در مواجهه با «خون بازی»، با شخصیت «سارا» همذات پنداری كردند و از دیدن وضعیت تكان دهنده و سرنوشت غمبار او متاثر شدند.
«بنی اعتماد» در صحبت هایش بارها تاكید كرد، كه قصد دارد با این فیلم مشكلات طاقت فرسای ترك اعتیاد را به تصویر بكشد و نشان دهد، كه یك آدم معتاد تا چه اندازه ممكن است، غیرقابل كنترل باشد. با بازی درخشان «باران» بخش زیادی از اهداف فیلمساز تامین می شود، چرا كه تماشاگر از یك طرف با دیدن كنش های رفتاری وحشتناك «سارا»، دلش به حال وضعیت مظلومانه او می سوزد و از طرف دیگر احساس تنفرش از «اعتیاد» بیشتر می شود.
«باران كوثری» موظف بود در كشاكش یك مبارزه سخت و بی امان، احساس دوگانه «عشق» و «نفرت» نسبت به «مواد افیونی» را بر پرده نقره ای ثبت كند. یك عشق ناخواسته كه او را به سمت استفاده از مواد می كشاند و یك نفرت عمیق كه هیچ راه گریزی از آن متصور نیست.
زیباترین نقش آفرینی های «باران»، نیز در همین لحظات شكل می گیرد. جایی كه از درد و لرز به خود می پیچد و به طرف جنگل می رود. در حالی كه رعشه سراپای وجودش را می لرزاند می گوید: «خدایا... كمكم كن... دیگه نمی خوام... نمی تونم....»
نقش آفرینی شخصیت «سارا» هم به لحاظ گریم سنگین و هم از نظر فیزیكی و اجرا، كار سختی بود. بخشی از دشواری كار نیز از این جهت بود كه رخشان بنی اعتماد باید در طول اجرای پروژه، دختر خودش را در آن وضعیت تاسف بار می دید.
بنی اعتماد در این باره می گوید: «زمان مونتاژ خیلی از دیدن بعضی پلان ها كه باران در آن حضور داشت، اذیت می شدم. علاوه بر این در زمان تحقیقات با جوانانی روبرو می شدم كه وضعیت اسفناكی داشتند و این برای من سخت بود.»دشواری های بازی «باران» در «خون بازی» تا قبل از ایفای نقش هم او را همراهی می كرد. چون او مجبور بود، در مرحله تحقیقات، خودش را به شكل معتادها گریم كند و در جلسات «ترك اعتیاد» حضور یابد.
● جسارتی كه شناسنامه دارد
«باران كوثری» با ایفای نقش در مجموعه تلویزیونی «صاحبدلان»، در معرض دید مخاطبان پرشمار تلویزیونی قرار گرفت و به یك بازیگر شناخته شده بدل شد. او در این سریال در قالب یك دختر جسور و حاضرجواب، به نام «دینا» فرو رفت و بازی قابل قبولی ارائه داد.
«باران» در فیلم «زیرپوست شهر» كه نقش «محبوبه» دختر طوبا (گلاب آدینه) را بازی می كند، كمابیش همین جسارت را دارد. مثلا وقتی پدر اعتراض می كند كه: «من باید بیایم مدرسه تا ببینم تو راست می گویی كه كلاس تقویتی داری»، محبوبه فورا می گوید: «وقتی می آیی شهریه ام را هم بیاور كه به مدیر بدهی.»او در جای دیگری از فیلم به رفتار خشن شوهرخواهرش با او اعتراض می كند و نشان می دهد، كه تا چه اندازه تربیتش تحت تاثیر طوبای «زیر پوست شهر» است. چون «طوبا» فرزندانش را طوری بار آورده است كه «توسری خور» نباشند.
● پشتوانه ای كه استعداد هم می خواست
«باران كوثری» در ٥٢ مهر سال ٤٦ در تهران به دنیا آمد. او دانش آموخته رشته نمایش هنرستان سوره است. «بهترین بابای دنیا» ساخته «داریوش فرهنگ»، نخستین تجربه بازیگری اش به شمار می رود.
كوثری علاوه بر فعالیت در سینما، با بازی در نمایش «آن سوی آینه» به كارگردانی «آزیتا حاجیان»، توانایی هایش را به عنوان بازیگر صحنه نیز به اثبات رسانده است. وی همچنین در هفدهمین جشنواره بین المللی فیلم های كودكان و نوجوانان اصفهان، به عنوان یكی از اعضای هیئت داوران در بخش مسابقه این جشنواره حضور داشت.
فیلم های «باران كوثری» را می توان به دو دسته تقسیم كرد: فیلم هایی كه به كارگردانی مادرش ساخته شده اند و فیلم هایی كه كارگردان های دیگری داشته اند.
بیشترین فیلم های «باران» در دسته اول جای می گیرند. او از زمانی كه ٦ ساله بود، جزو بازیگران همیشگی فیلم های مادرش بود. وی به ترتیب در فیلم هایی چون «نرگس» ، «روسری آبی»، «بانوی اردیبهشت»، «باران و بومی»، «زیر پوست شهر»، «روزگار ما»، «گیلانه» و «خون بازی» حضور یافت. اگر بخواهیم بدون تعارف درباره او قضاوت كنیم، باید بگوییم فیلمساز بودن مادرش، در ورود او به دنیای بازیگری نقش اساسی داشت.
این نكته ای است كه خود «باران»، نیز همواره در گفته هایش آن را تایید می كند. خیلی های دیگر هم بوده اند كه استعداد و اشتیاق بیشتری برای فعالیت بازیگری داشته اند، ولی هیچ گاه شانس آزمودن و دیده شدن را پیدا نكرده اند.
اگر مادر «باران» كارگردان نبود، او هم جزو یكی از این خیلی ها قرار می گرفت. اما یك نكته را هم نباید فراموش كنیم ، «بنی اعتماد» فقط می توانست مجوز ورود باران را به دنیای سینما امضا كند، اما نمی توانست تضمینی درباره موفقیتش بدهد. آنچه «باران» را در حرفه بازیگری ماندگار كرد، پشتكار و تلاش حرفه ای خودش بود.
او از سال ١٨ به صورت جدی، بازیگری را انتخاب كرد و پس از آن با یك برنامه ریزی منظم، مسیر همواری را پیمود. «باران كوثری» سعی كرد در طیف متنوعی از فیلم ها، توانایی هایش را محك بزند. در فهرست ٦١تایی كارنامه او، فیلم های متفاوتی از گونه (ژانر) وحشت (خوابگاه دختران) گرفته تا گونه اجتماعی (نسل جادویی، تقاطع) و دفاع مقدس (روز سوم، گیلانه) پیدا می شود.
از آنجا كه «باران» بازیگری را در دو مقطع كودكی و جوانی تجربه كرده، چهره كودكانه او موجب شده است كه نقش هایش محدود به همین دو دوره باشد.
(برخلاف «گلشیفته فراهانی» كه می تواند نقش یك مادر ٥٣ ساله (میم مثل مادر)را هم بازی كند) با این حال «باران» با این كه سن كمی دارد، ولی سابقه ٦١ ساله او در حرفه اش موجب شده است كه بازیگر پخته ای به نظر برسد. همین پختگی و تجربه بود كه او را تا گرفتن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن پیش برد.
منبع : فیلمنگار
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست