چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
علم آموزنده و آموزش گر
انسان و تمایلات فطری و طبیعی او به گونه ای است که از جانب هرکس که دعوت به گرایش و عمل به فضایل و ارزش ها و نیکی ها گردد تا آنچه را به آن دعوت می شود در رفتار و کنش و عملکردهای دعوت گر مشاهده ننماید تاثیر نمی پذیرد و هیچ اندرز و توصیه و رهنمودی را پذیرا نمی گردد.
همیشه چنین بوده که « عمل » پیشتر و بیشتر از « زبان » تاثیرگذار بوده و در مخاطب تحول و تحرک ایجاد کرده و تاثیرات سازنده و مفید و ثمربخش بر جای نهاده است .
از دیدگاه فرهنگ و معارف اسلامی نیز این یک اصل قطعی و تثبیت شده است که اعمال و رفتار عاملان به ارزش ها و نیکی ها در مخاطبان اثر عمیق برجای می نهد و آنان را به پیروی و تاسی وامی دارد و هدایت و رشد و کمال می آفریند. از همین رو در متون روایی اسلام آمده است که مردم را همواره با اعمالتان به تعالیم و معارف دین دعوت نمائید.
این دیدگاه ضمن آن که از تاثیرات مفید « زبان » در دعوت و تبلیغ نمی کاهد دعوت و تبلیغ عملی را برتر و ثمربخش تر می داند و بر آن تاکید و توصیه فراوان می ورزد.
فرهنگ و معارف اسلامی در عین حال که توجه پیروان خویش به ضرورت اعمال و رفتار دعوت گران و حساسیت ورزی در این زمینه را بسیار ارج می نهد در موارد خاصی به « استثنا » نیز نظر دارد. آنچه در کلام ذیل از حضرت امام محمدباقر(ع ) آمده است نمونه روشنی از این استثنا می باشد :
« علم و دانش را از هر کس که باشد بیاموزید اگرچه خود به آن عمل ننماید. »
بر مبنای این رهنمود ارزشمند افراد جامعه اسلامی موظف می گردند که در موضوع بسیار مهم و حیاتی « علم آموزی » و « دانش اندوزی » هرگز ننگرند که شخص آموزنده و تعلیم دهنده به علم و دانش خویش عمل می کند یا نه و تا چه میزان یافته ها و دانسته هایش را از « ذهن » به « عین » می آورد و از « فکر » در « عمل » متجلی می سازد.
امام محمدباقر(ع ) با این کلام گهربار جایگاه و اهمیت تلاش برای یافتن علوم و فنون و تخصص های گوناگون را نمایان می سازد و منزلت علم آموزی در موضوعات مختلف را آشکار می نماید.
این رهنمود نمونه ای از صدها رهنمود زیبا و راهگشا برای یافتن اهمیت خاص آموختن علم و دانش در هر شرایط و از هر کس می باشد و تاکید فراوان دارد که علم آموز نباید بنگرد که دانشمند و تعلیم دهنده به علم و دانش خویش عامل می باشد یا نه بلکه او وظیفه دارد یافته های علمی او را به سرعت و با دقت بیاموزد و خود دانشمند گردد.
براساس این دیدگاه ژرف اگرچه « عمل به علم » یک اصل و ارزش بسیار والا و ارزشمند می باشد که در آیات قرآن و روایات ائمه دین (ع ) بر آن تاکید وافر و همه جانبه شده است لکن نباید در مواردی که آموزنده علم و دانش پایبندی عملی به یافته های خویش ندارد مانعی بر سر علم آموزی دیگران ایجاد نماید. به دیگر سخن علم آموز و دانشجو حق ندارد با مشاهده فقدان گرایشات عملی تعلیم گران و دانشوران از آمدوشدهای علمی و یافتن اندیشه ها و نظرات مبتنی بر دانش و فهم و درک های مختلف امتناع و خودداری ورزد که این مصداق و نمونه از فقدان عمل در شخص دعوتگر همچون سایر مصادیق و نمونه ها نمی باشد. در موارد دیگر اجتناب و خودداری مخاطب از تاثیرپذیری از مواعظ و اندرزهای کسی که خود به آنها پایبندی عملی و رفتاری ندارد در حالی صورت می گیرد که او از حقانیت فضایل اخلاقی و مواعظ و ارزش های والای رفتاری مطلع است و ضمن ایمان و اعتراف به آنها تمایلی به شنودن سخنی درباره آنها از شخص غافل و گریزان از اخلاق که در همان حال که دعوت به اخلاق می نماید به ضوابط اخلاقی عمل نمی نماید نشان نمی دهد. این امتناع و خودداری نه زیانی برای او دارد و نه ضرری برای دیگران . لکن این اصل درباره علم آموزی هرگز مصداق پیدا نمی کند. زیرا چنانچه مخاطب از آموختن علم و افزودن بر یافته های علمی خویش به این دلیل اجتناب نماید که تعلیم دهنده دانش در همان حال که فرد نیرومندی در علم و دانش است از عمل به یافته های غنی و ارزشمند خویش سرباز می زند به خود و جامعه زیان وارد می سازد. زیان اول این است که خود در ناآگاهی می ماند و از آنچه می توانست بیاموزد و رشد یابد و دانشور گردد محروم می شود. زیان دوم این است که جامعه را از آنچه می توانست بیاموزد و منتقل نماید و چنین نکرد متضرر می سازد و مانعی برای تسهیل و تسریع در روند علم آموزی و طی مراحل بالندگی و پویایی علمی جامعه و کشور می گردد. بنابراین نیک بیندیشیم و نیکو بنگریم که « علم » را ـ که گوهری است گرانسنگ و عامل حیات و موجب رفع ظلمات و تاریکی های وحشت زای جهل و جمود و رکود ـ باید بیاموزیم در هر جا از هرکس و اگرچه آموزش گر علم هرگز به دانش و یافته هایش عمل نکند.
اگرچه « عمل به علم » یک اصل و ارزش بسیار والا و ارزشمند می باشد لکن علم آموز و دانشجو حق ندارد با مشاهده فقدان گرایشات عملی تعلیم گران و دانشوران از آمد و شدهای علمی و یافتن اندیشه ها و نظرات مبتنی بر دانش و درک های مختلف امتناع و خودداری ورزد که این عمل هم به زیان او و هم به زیان جامعه و کشور خواهد بود
« علم » را ـ که گوهری است گرانسنگ و عامل حیات و موجب رفع ظلمات و تاریکی های وحشت زای جهل و جمود و رکود ـ باید بیاموزیم در هر جا از هر کس و اگرچه آموزش گر علم هرگز به دانش و یافته هایش عمل نکند.
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست