پنجشنبه, ۱۳ دی, ۱۴۰۳ / 2 January, 2025
مجله ویستا
بررسی تربیت کودک در روایات اسلامی
موضوع تربیت فرزند، از دیرباز جزو موضوعات اساسی و بنیادی اسلام بوده است. در دنیای امروز با توسعه و رشد مهارناپذیر تكنولوژی و پیشرفتهای چشمگیر آن، و نیز در عصر رویكرد دوباره بشر به مسئله دین و تربیت الهی موضوع تربیت فرزند، همچنان چشمگیر مینماید. امروز حتی خانوادههای غربی نیز به خوبی دریافتهاند كه بازیهای رایانهای، سایتهای سرگرمی، چتهای اینترنتی، تلویزیون، سینما، و ... نیازهای روحی فرزندشان را تأمین نمیكند و بنیان خانواده را اكسیری جز تربیت صحیح فرزند، استوار نخواهد نمود. نوشتار حاضر بر آن است كه نگاهی كوتاه به تربیت دینی كودك در روایات اسلامی بیندازد.
باید توجه داشت نوازشهای بدون حد و حصر و توجیه نشده و خارج از حد اعتدال، اثرات سوئی را بر روان كودك بر جای میگذارد؛ پُر توقعی، زودرنجی، ضعف در برابر مشكلات، ناامیدی، عقده حقارت، سرخوردگی از اجتماع و بسیاری فشارهای روانی دیگر، زاییده ارتباطات مهرآمیز افراطی با كودك است.
● ضرورت تربیت فرزند صالح
تربیت، مجموعه روشها و راهكارهایی است كه از آغاز زندگانی انسان، به كار گرفته شده است تا او در مسیر صحیح رشد و ترقی قرار گیرد و در پرتو این آموزشها، بتواند خود را از انحراف نجات دهد و راه سعادت و كمال را در پیش گیرد. پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمودهاند: "اَلوَلَدُ الصّالِحُ رَیحَانَهٌٔ مِن رَیَاحِینِ الجَنَّهِٔ"؛ فرزند صالح گلی است از بوستان بهشت.(۱) همچنین فرمودند: "مِن سَعَادَهِٔ الرَّجُلِ الوَلَدُ الصَّالِحُ"؛ فرزند صالح نشانه خوشبختی فرد است.(۲)
امام صادق علیهالسلام نیز فرمودند: "مِیرَاثُ اللّهِ مِن عَبدِهِ المُؤمِنِ الوَلَدُ الصَّالِحِ ...؛ میراث خداوند به بنده مؤمنش فرزند صالح است.(۳)
● نامگذاری شایسته
مسئله مهمی كه در تربیت فرزند نیز تأثیر دارد، انتخاب نام شایسته برای كودك است. بسیاری از افراد هستند كه در بزرگسالی، نام خود را به دلیل عدم تناسب تغییر میدهند و حتی برخی از جوانان و نوجوانان نیز از گفتن نام اصلی خود، به دلیل سبُك و سخیف بودن، پرهیز مینمایند.
از آن جا كه اسلام به شكوه و جلال مسلمانان توجه ویژه دارد، آنان را از نامگذاریهای ناشایست و غیر متین برای فرزندان، باز داشته است. حتی از نامگذاریِ نیك، به «حقی مسلّم بر گردن پدر و مادر» تعبیر شده است. امام كاظم علیهالسلام میفرماید:
"اَوَّلُ مَا یَبَرُّ الرَّجُلُ وَلَدَهُ اَنْ یُسَمِّیهِ بِأِسمٍ حَسَنٍ فَلیُحَسِّن اَحَدُكُمُ اسْمَ وَلَدِهِ"؛ نخستین كار نیكی كه شخص برای فرزندش انجام میدهد این است كه نام نیكو بر او بگذارد. پس شایسته است هر یك از شما نام فرزند خود را نیكو قرار دهد.(۴)
همچنین روایت شده است كه فردی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمد و پرسید: ای رسول خدا! حق فرزندم بر من چیست؟ فرمود: نام و تربیتش را نیكو كنی و او را در محیطی خوب پرورش دهی.(۵)
امام صادق علیهالسلام در سخنی فراگیر و كامل در پاسخ ابن حمید، كه برای مشورت در مورد انتخاب نامی برای فرزندش شرفیاب شده بود، فرمودند: از نامهایی كه بندگی خدای را میرساند (انتخاب كن و) بر او بگذار.(۶)
گذشته از این مطلب، احادیثی موجود است كه مبتنی بر تغییر برخی نامها توسط اهل بیت علیهمالسلام میباشد كه آنان اینگونه ناخرسندی خود را از گذاشتن این دسته نامها اِبراز داشتهاند؛ آنسان كه آوردهاند رسول خدا صلی الله علیه و آله نام افراد و اماكنی كه زیبنده نبود، تغییر میدادهاند.(۷)
همچنین آمده است كه امیرالمؤمنین علیهالسلام، با این كه نام مادر و همسرشان فاطمه علیهاالسلام بود، نام یكی از دختران خود را نیز فاطمه نهادند.(۸) و نیز نگاشتهاند شدت علاقه به حضرت زهرا علیهاالسلام در اهلبیت علیهمالسلام به گونهای بود كه امام كاظم علیهالسلام نام چهار دختر خود را فاطمه گذاشتند؛ فاطمه كبری، فاطمه وسطی، فاطمه صغری، فاطمه اخری كه به فواطم اربعه شهرت یافتند.(۹)امام رضا علیهالسلام نیز فرمودهاند: "لایَدخُلُ الفَقرَ بَیتاً فِیهِ اسْمُ فَاطِمَهٔ مِنَ النِّسَاءِ"؛ در خانهای كه نام یكی از زنان فاطمه باشد محرومیت داخل نمیشود.(۱۰)
مسئله مهمی كه در تربیت فرزند نیز تأثیر دارد، انتخاب نام شایسته برای كودك است. بسیاری از افراد هستند كه در بزرگسالی، نام خود را به دلیل عدم تناسب تغییر میدهند و حتی برخی از جوانان و نوجوانان نیز از گفتن نام اصلی خود، به دلیل سبُك و سخیف بودن، پرهیز مینمایند.
این ویژگی در خانواده امام حسین علیهالسلام نیز دیده میشود و فاطمه كبری و فاطمه صغری از دختران او به شمار میروند.(۱۱) این در حالی است كه فضای سركوب شیعیان، بر جامعه حاكم شده بود و رعب و وحشت بر سر آنان كه نام فرزندان خود را علی و فاطمه مینهادند، سایه افكنده بود. امام حسین علیهالسلام نیز در آن فضای تهدید و ارعاب، دست به مبارزهای آشكار زده و با این نامگذاری به پاسداشت جایگاه و احترام این دو دُردانه آفرینش بر میخیزند.
● لزوم تربیت فرزند از سنین كودكی
همانگونه كه كارشناسان تربیت كودك نیز اذعان دارند، بهترین دوره برای تربیت فرزند، دوران كودكی است. زیرا در این سنین حس تقلید و نیز حس پذیرش آموزههای تربیتی، در سطح بالایی از توانمندی قرار دارد و كودك به خوبی آن چه را كه به او آموخته میشود، فرا میگیرد. امیرالمؤمنین علیهالسلام به فرزند خود امام مجتبی علیهالسلام میفرماید: «قلب كودك نورس همانند زمین كاشته نشده، آماده پذیرش هر بذری است كه در آن پاشیده شود. از این رو در تربیت تو شتاب كردم، پیش از آن كه دل تو سخت شود و اندیشهات به چیز دیگری مشغول گردد، تا به استقبال كارهایی بشتابی كه صاحبان تجربه، زحمت آزمودن آن را كشیدهاند و تو را از تلاش و یافتن بینیاز ساختهاند.»(۱۲)
رسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد تربیت از سنین كودكی فرمودهاند: "مَن رَبّی صَغِیراً حَتَی یَقُولُ لااِلهَ اِلاّ اللّه لَمْ یُحَاسِبهُ اللّهُ"؛ هر كس فرزندش را از كودكی تربیت كند تا او بتواند بگوید لا اله الا الله، خداوند از او حساب نخواهد كشید.(۱۳)
● ضرورت مهرورزی و توجه به عواطف كودكانه
رشد معنوی و تربیت اخلاقی مستلزم پرورش سالم عواطف كودك است. در این زمینه نیز روایات بسیاری وارد شده است؛ امام صادق علیهالسلام فرمودهاند:
"اِنَّ اللّه لَیَرحَمُ العَبدُ لِشِدَّهِٔ حُبِّهِ لِوَلَدِه"؛ همانا پروردگار بندهاش را به دلیل زیادی مهرورزی نسبت به كودك خود میبخشاید.(۱۴)
همچنین از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است:
"مَن قَبَّلَ وَلَدَهُ كَتَبَ اللّهُ لَهُ حَسَنَهًٔ وَ مَن فَرَّحَه فَرَّحَهُ اللّهُ یَوم القِیَامَهِٔ"؛ هر كس فرزند خود را ببوسد خدا بر او پاداشی مینویسد و هر كس فرزندش را خوشحال كند خدا او را در روز رستاخیز شاد میگرداند.(۱۵)
و در جای دیگری فرمودهاند:
"اُحِبُّوا الصِّبیَانَ وَ ارْحَمُوهُم"؛ كودكان را دوست بدارید و نسبت به آنان مهربان باشید.(۱۶)
همچنین روایت شده است كه روزی مردی خدمت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله رسید و عرض كرد: ای رسول خدا! من ده فرزند دارم ولی هرگز كودكانم را نبوسیدهام. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: كسی كه رحم نكند (مورد) رحم (واقع) نمیشود.(۱۷)
رسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد تربیت از سنین كودكی فرمودهاند: هر كس فرزندش را از كودكی تربیت كند تا او بتواند بگوید لا اله الا الله، خداوند از او حساب نخواهد كشید.● رعایت حدود محبت و اظهار علاقه
با این كه در اسلام درباره اظهار علاقه نسبت به كودكان سفارش شده است اما این مهرورزی و علاقه نباید مَصالح واقعی را تحتالشعاع قرار بدهد، بلكه میباید با اظهار محبتِ مهار شده، با كودكان رفتار كرد. زیرا در برخی از موارد، اظهار محبتِ بیحساب، باعث فدا شدن مصالح بزرگتری میشود و یا موجب سوء استفاده كردن كودك و در اصطلاح عامیانه «لوس» شدن او میگردد. باید توجه داشت نوازشهای بدون حد و حصر و توجیه نشده و خارج از حد اعتدال، اثرات سوئی را بر روان كودك بر جای میگذارد؛ پُر توقعی، زودرنجی، ضعف در برابر مشكلات، ناامیدی، عقده حقارت، سرخوردگی از اجتماع و بسیاری فشارهای روانی دیگر، زاییده ارتباطات مهرآمیز افراطی با كودك است. امام باقر علیهالسلام در این راستا میفرماید:
"شَرُّ الابَاءِ مَن دَعَاهُ البِرُّ اِلَی الاِفرَاطِ وَ شَرُّ الاَبنَاءِ مَن دَعَاه التَّقصِیرِ اِلَی العُقُوقِ"؛ بدترین پدران كسی است كه [در نیكی از حد اعتدال خارج شود و] به زیادهروی بگراید و بدترین فرزندان فرزندی است كه در اثر كوتاهی، به عاق والدین دچار شود.(۱۸)
نگاشتهاند؛ روزی جمعی از دوستان امام باقر علیهالسلام به منزل ایشان آمدند. یكی از فرزندان خردسال ایشان دچار تب شدید و بیماری سختی بود. امام نیز از این موضوع سخت ناراحت بودند به گونهای كه آرامش نداشتند و آثار اندوه در چهره ایشان دیده میشد. مهمانان با مشاهده سیمای اندوهگین امام، بر حال ایشان نگران شده و با خود گفتند اگر این فرزند از دنیا برود حتماً از اندوه و پریشانی برای امام اتفاقی میافتد. در همین اثنا، صدای گریه زنان از اتاق مجاور شنیده شد و همگی دانستیم كه برای كودك اتفاقی افتاده. اندكی بعد با خبر شدیم كه فرزند خردسال امام از دنیا رفته است. امام به اتاق مجاور رفت و پس از ساعتی بازگشت اما بر خلاف انتظارِ حاضرین، دیگر در چهره ایشان اثری از پریشانی دیده نشد، به امام عرض كردند: وقتی كه ما نزد شما آمدیم به گونهای پریشان بودید كه ما نگران حال شما شدیم [اما اینك اثری از ناراحتی در شما نمیبینیم!] امام فرمودند: ما نیز [مثل شما]دوست داریم كه عزیزانمان تندرست و به دور از آسیب باشند ولی زمانی كه امر الهی سر رسید و تقدیر خدا محقق گردید [گردن نهادن در برابر] امر خدا برایمان عزیزتر است.(۱۹)
به بیان دیگر، درست است كه محبت به فرزند جایگاه ویژهای دارد اما نباید همه چیز را فدای آن نمود و از وظیفه اصلی سر باز زد.
● توجه عاطفی بیشتر به دختر
اسلام بین دختر و پسر فرق نمیگذارد و ملاك برتری را در تقوا میداند، و خداوند به هر كس بخواهد دختر و به هر كس كه خواست پسر میدهد. مهم این است كه فرزند، سالم و صالح باشد. قرآن كریم میفرماید:
«یَهَبُ لِمَن یَشَاءُ الذُّكُورَ اَو یُزَوِّجُهُم ذُكْرَاناً وَ اِنَاثاً وَ یَجعَلُ مَن یَشَاءُ عَقِیماً اِنَّهُ عَلِیمٌ قَدِیرٌ؛ خداوند به هر كه بخواهد دختر و به هر كه بخواهد پسر میدهد و یا پسر و دختر را با هم به وی عطا میكند و آن كه را بخواهد نازا مینماید. به درستی كه او دانای تواناست.»(۲۰)
اسلام شدیداً سنت ناپسند و جاهلی اكراه از دختر داشتن را رد میكند و بر خلاف افكار ظاهربین كه پسر را بیشتر دوست میدارند، در بعضی از موارد دختر را برتر از پسر قلمداد میكند و دلیل آن را وجود پارهای از ویژگیهای ذاتی كه در درون آنهاست، برمیشمارد. رسول خدا صلی الله علیه و آله در اینباره میفرماید:
"نِعمَ الوَلَدُ البَنَاتُ مُلَطِّفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُؤمِنَاتٌ مُبَارَكاتٌ مُفَلَّیَاتٌ"؛ دختران چه فرزندان خوبی هستند؛ با لطافت و مهربان، آماده به خدمترسانی، یار و غمخوار [اعضای خانواده]، با بركت و پاكیزه كننده [در خانواده برای پدر و مادر.](۲۱)
و نیز فرمودهاند:
"اِنَّ اللّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی عَلَی الاُناثِ اَرَقٌّ مِنهُ عَلَی الذُّكُورِ"؛ خداوند متعال بر دختران مهربانتر است تا پسران.(۲۲)
در برخی موارد دختران برتری نیز دارند. امام صادق علیهالسلام فرمود:
"البَنَاتُ حَسَنَاتٌ وَ البَنُونُ نِعمَهٌٔ وَ اِنَّما یُثَابُ عَلَی الحَسَنَاتِ و یُسألُ عَنِ النِعمَهِٔ"؛ دختران نیكی و پسران نعمتاند و همانا بر نیكیها پاداش داده و از نعمتها سؤال میشود.(۲۳)
اسلام با در نظر داشتن روحیات لطیف دختر، به والدین دستور داده كه در برخی از رفتارهای خانوادگی مانند تقسیم هدایا، دختران را مقدم شمارند.
روایت شده است كه روزی مردی خدمت پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله رسید و عرض كرد: ای رسول خدا! من ده فرزند دارم ولی هرگز كودكانم را نبوسیدهام. پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله فرمود: كسی كه رحم نكند مورد رحم واقع نمیشود.
● آموزشهای دینی و تقویت مبانی اعتقادی كودك
بدون تردید، یادگیری از مهمترین فرایندهای روانی است كه زمینههای آن از سنین كودكی شكل میگیرد و به تدریج با بالا رفتن سن كودك، استعدادهای او نیز بیشتر شكوفا میشود. كودك به دلیل وجود حس قوی تقلید، تلاش میكند تا رفتاری همسان با والدین خود بازسازی كند. وجود این حس، به او كمك فراوانی در یادگیری مینماید. والدین نیز میباید از این حس قوی به سود فرزند خود بهرهبرداری كنند و با آموزشهای ابتدایی، كمكم زمینههای آشنایی با تعالیم دینی و مبانی اعتقادی، به ویژه نماز، را در او به وجود آورند.
امام صادق علیهالسلام میفرمایند:
هنگامی كه كودك به سه سالگی رسید لا اله الا اللّه را به او بیاموزید و او را رها كنید (همین مقدار كافی است). وقتی هفت ماه دیگر گذشت محمد رسول اللّه (صلی الله علیه و آله) را به او آموزش دهید و سپس او را رها كنید تا چهار ساله شود. آنگاه صلوات فرستادن را به او بیاموزید. در پنج سالگی به او سمت راست و چپ را آموزش دهید و قبله را نشان او داده و بگویید سجده كند. آنگاه او را تا شش سالگی واگذارید. فقط پیش روی او نماز بخوانید و ركوع و سجود را یادش دهید تا هفت سالش هم تمام شود. وقتی هفت سالگی را پشت سر گذاشت، وضو ساختن را به او تعلیم دهید و به او بگویید نماز بخواند، تا هنگامی كه نه ساله شد وضو و نماز را به نیكی آموخته باشد. و هنگامی كه آن دو را به خوبی یاد گرفت خدا پدر و مادر او را به خاطر این آموزششان خواهد آمرزید.(۲۴)
● ارتقاء سطح دانش و معرفت كودك
گذشته از ضرورت تعلیم كودك و آشنا نمودن او با اصول اعتقادی، آموزشهای دیگری نیز ـ ولو در حد آشنایی برای كودكِ در حال رشد ضروری است.
امام صادق علیهالسلام به جمیلبن درّاج فرمودند: "بَادِرُوا اَحدَاثَكُم بِالحَدِیثِ قَبلَ اَن تَسبِقَكُم اِلَیهِم المُرجِئَهُٔ"؛ فرزندانتان را با كلام [ما] آشنا كنید پیش از آن كه مرجئه (و دیگر فرقههای منحرف عقیدتی) بر شما سبقت بگیرند [ و آنان را منحرف سازند].(۲۵)
و نیز:
"عَلِّمُوا صِبیَانَكُم مِن عِلمِنَا مَا یَنفَعُهُم اللّهُ بِهِ لا تَغلِبَ عَلَیهِمُ المُرجِئَهُٔ بِرَأیِهَا"؛ كودكانتان را به دانش ما آموزش دهید كه برای آنان سودمند است تا مرجئه [و منحرفین] با دیدگاههای خود آنان را مغلوب خود نسازند. (۲۶)
اهلبیت عصمت و طهارت علیهمالسلام همواره عنایت ویژهای به آموزش فرزند و بالا بردن سطح درك و معرفت او نشان میدادند.
پینوشتها:
۱ـ وسائل الشیعهٔ، ج۱۵، ص۹۷.
۲ـ همان.
۳ـ همان.
۴ـ همان، ج۱۵، ص۱۲۲؛ فروع كافی، ج۲، ص۸۶.
۵ـ همان، ج۱۵، ص۱۲۳.
۶ـ همان، ج۱۵، ص۱۲۸؛ فروع كافی، ج۲، ص۸۶.
۷- همان، ج۱۵، ص۱۲۲.
۸ـ الارشاد، ج۱، ص۲۱۵.
۹ـ همان، ج۲، ص۳۴۴: بحارالانوار، ج۴۸، ص۳۱۷؛ تذكرهٔالخواص، ص۳۵۱.
۱۰ـ وسائلالشیعهٔ، ج۱۵، ص۱۲۹.
۱۱ـ تذكرهٔ الخواص، ص۲۷۸.
۱۲ـ نهج البلاغه (دشتی)، ص۵۲۲.
۱۳ـ ارشاد القلوب، ص۲۲۵.
۱۴ـ وسائلالشیعهٔ، ج۲۱، ص۴۸۳.
۱۵ـ همان، ج۲۱، ص۴۷۵.
۱۶ـ همان، ج۲۱، ص۴۸۳.
۱۷ـ همان، ج۱۵، ص۲۰۳.
۱۸- تاریخ یعقوبی، ج ۲، ص ۴۸۶.
۱۹ـ بحارالانوار، ج ۱۱، ص ۸۶؛ عیون الاخبار، ج ۳، ص ۶۴.
۲۰ـ شوری: ۴۹.
۲۱ـ مستدرك الوسائل ج۱۵، ص۱۱۵؛ وسائلالشیعهٔ، ج۱۵، ص۱۰۰؛ فروغ كافی، ج۲، ص۸۲.
۲۲ـ وسائلالشیعهٔ، ج۱۵، ص۱۰۴؛ فروع كافی، ج۲، ص۸۲.
۲۳ـ همان، ج۱۵، ص۱۰۴؛ فروع كافی، ج۲، ص۸۲.
۲۴ـ وسائلالشیعهٔ، ج۱۵، ص۱۹۳.
۲۵ـ فروع كافی، ج۲، ص۹۴.
۲۶ـ الخصال، ج۲، ص۱۵۷.
منبع:مجله یاس، شماره ۳۳، ابوالفضل هادی منش
۱ـ وسائل الشیعهٔ، ج۱۵، ص۹۷.
۲ـ همان.
۳ـ همان.
۴ـ همان، ج۱۵، ص۱۲۲؛ فروع كافی، ج۲، ص۸۶.
۵ـ همان، ج۱۵، ص۱۲۳.
۶ـ همان، ج۱۵، ص۱۲۸؛ فروع كافی، ج۲، ص۸۶.
۷- همان، ج۱۵، ص۱۲۲.
۸ـ الارشاد، ج۱، ص۲۱۵.
۹ـ همان، ج۲، ص۳۴۴: بحارالانوار، ج۴۸، ص۳۱۷؛ تذكرهٔالخواص، ص۳۵۱.
۱۰ـ وسائلالشیعهٔ، ج۱۵، ص۱۲۹.
۱۱ـ تذكرهٔ الخواص، ص۲۷۸.
۱۲ـ نهج البلاغه (دشتی)، ص۵۲۲.
۱۳ـ ارشاد القلوب، ص۲۲۵.
۱۴ـ وسائلالشیعهٔ، ج۲۱، ص۴۸۳.
۱۵ـ همان، ج۲۱، ص۴۷۵.
۱۶ـ همان، ج۲۱، ص۴۸۳.
۱۷ـ همان، ج۱۵، ص۲۰۳.
۱۸- تاریخ یعقوبی، ج ۲، ص ۴۸۶.
۱۹ـ بحارالانوار، ج ۱۱، ص ۸۶؛ عیون الاخبار، ج ۳، ص ۶۴.
۲۰ـ شوری: ۴۹.
۲۱ـ مستدرك الوسائل ج۱۵، ص۱۱۵؛ وسائلالشیعهٔ، ج۱۵، ص۱۰۰؛ فروغ كافی، ج۲، ص۸۲.
۲۲ـ وسائلالشیعهٔ، ج۱۵، ص۱۰۴؛ فروع كافی، ج۲، ص۸۲.
۲۳ـ همان، ج۱۵، ص۱۰۴؛ فروع كافی، ج۲، ص۸۲.
۲۴ـ وسائلالشیعهٔ، ج۱۵، ص۱۹۳.
۲۵ـ فروع كافی، ج۲، ص۹۴.
۲۶ـ الخصال، ج۲، ص۱۵۷.
منبع:مجله یاس، شماره ۳۳، ابوالفضل هادی منش
منبع : تبیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست