سه شنبه, ۱۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 4 February, 2025
مجله ویستا
احکام مسجد
مسجد پایگاه پیوند انسان و الله،و مركز ارتباطانسانهای مؤمن است.مساجد،خانههای خدا و خلقخداست كه در كویر ظلم و ظلمتسرپناه بشریتمظلوم در برابر طوفان جهل و جور و آزمندیمحسوب میشود. انسانهای دور مانده از وطن اصلیدر غربت زندگی،سایبانی با صفاتر و خانهای زیباتراز مساجد پیدا نمیكنند.
مساجد،جایگاه عبادت است و عبادت حركت قربجویانه انسان به سوی آستان قدس ربوبی. ساختنمسجد،تعمیر و نگهداری آن،حضور در مساجد،مدیریت و امامت و مسائل مالی و بهداشت و نظافتمساجد،همه باید متناسب با اهداف الهی و بر اساسرهنمودهای قرآن و اهل بیت علیهم السلام باشد،تا این شبكهگسترده و سراسری ارتباط زمین و آسمان و نقطههایپیوند مؤمنان جامعه را به سوی اهداف عالی الهیپیش برد و نقش مسجد با انتظار اسلام از آنهماهنگ شود.
فقهای بزرگوار اسلام از صدر تاریخامامت،در كشف و بیان قوانین الهی در رابطه با ابعادگوناگون زندگی از جمله مسائل مسجد،تلاش فراوانكرده و با تكیه بر منابع دینی وظیفه امت را روشنساخته.
شناخت وظیفه مؤمنان نسبتبه مسائلگوناگون مساجد یكی از حوزههای اجتهاد و پژوهشعلمی فقهای بزرگوار بوده كه در این زمینه به صدهامساله فقهی پاسخ گفتهاند.
«مؤسسه عمران مساجد»كه نیاز عموم مسلمین بهآشنایی با احكام فقهی مساجد را به خوبی احساسمیكند از برادر محترم و فاضل پرتلاشجناب حجهٔ الاسلام محمد حسین فلاح زاده كه سالهاستدر این زمینه كوشش و پژوهش دارند،درخواست كردكه،احكام مساجد را در همه ابعاد بر اساس دیدگاههایاسوه فقیهان حضرت امام خمینی قدس سره و برخی از مراجعبزرگوار معاصر از جمله مقام معظم رهبری حضرتآیت الله العظمی خامنهای حفظ الله تعالی گردآوری كنند وبه شكلی ساده و روشن در اختیار امت اسلامی قراردهند.
آنچه در این نوشته به صورت مساله یا استفتاءبدون علامت،آورده شده مطابق با فتوای حضرتامام خمینی قدس سره است.
فتوای سایر مراجع بزرگوار با ذكرنام مشخص شده است.
رساله حاضر كه دفتری درباره احكام مساجد است،به این صورت برای اولین بار در اختیار جامعهفارسی زبان قرار میگیرد و طبعا بدون كم و كاستینخواهد بود.امیدواریم در آینده دیدگاه سایر فقهایعزیز به این مجموعه افزوده شود تا متولیان مساجد وهیئت امنای محترم و مسؤولان فرهنگی و اداری ودیگر خدمتگزاران این«خانههای الهی»با احكامفقهی قلمرو كار خویش بهتر و بیشتر آشنا شوند.
در پایان از برادر بزرگوار حجهٔ الاسلام جنابآقای غلامرضا نیشابوری كه مجموعه استفتائاتی راكه از مراجع عظام پرسش كرده بودند در اختیارمانگذاشتند،تشكر میكنیم.
● مسجد سازی
▪ ثواب ساختن مسجد
۱) ساختن مسجد،از مستحبات مؤكد است وپاداشی بزرگ و ثوابی بسیار دارد.
پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:
«من بنی مسجدا فی الدنیا اعطاه الله بكل شبر منه-او قال بكل ذراع منه-مسیرهٔ اربعین الف عام مدینهٔمن ذهب و فضهٔ و در و یاقوت و زمرد و زبرجد ولؤلؤ...»
«هر كه در دنیا مسجدی بسازد،خداوند در برابر هروجب-یا فرمود:هر ذراع-به مقداری كه چهل هزارسال پیموده میشود،شهری از طلا و نقره و در و یاقوت و زمرد و زبرجد و لؤلؤ به او عطا میكند...» (۱)
▪ تحقق عنوان مسجد
۲) اگر زمینی را به قصد قربت(قربهٔ الی الله)بهنیت مسجد بودن بسازند و حداقل یك نفر به اذن بانیدر آن نماز بخواند،مسجد میشود و باید احكام مسجدنسبتبه آن مراعات شود (۲) .
۳) گر چه مطابق آنچه در مساله قبل گفته شد،عنوان مسجد تحقق مییابد،ولی مشهور بین فقها آناست كه باید صیغه وقف بخواند،یعنی بگوید:«وقفتهامسجدا قربهٔ الی الله»یعنی این زمین یا ساختمان رابرای رضای خداوند وقف كردم برای آنكه مسجدباشد (۳) .
۴) مساجد تمام گروههای مسلمان،اعم از شیعهو غیر آن در احكامی كه برای مسجد گفته میشود فرقی ندارد (۴) .
۵) اگر انسان بداند كه واقف،سقف و صحن ودیوار مسجد را جزء مسجد قرار نداده،یا نداند جزءمسجد قرار داده یا نه و نشانهای بر اینكه جزء مسجداست نباشد،احكام مسجد را ندارد. هر چند در صورتشك،احتیاط مسحتب است،احكام مسجد را نسبتبه این مكانها نیز مراعات كنند (۵) .
۶) س: زمینی است كه جزء موقوفه یك امامزادهمیباشد و بین خانههای مسكونی قرار گرفته، با توجهبه این كه محل،بزرگ میباشد و فاقد مسجد است،نظرتان را راجع به بنای مسجد در این زمین موقوفهبیان نمایید.
ج: اگر وقف است مسجد نمیشود (۶) .
۷) س: اگر اصل وقف مشخص نباشد-برایمسجد مثلا-آیا حكم مسجد دارد یا نه؟و اگر اصل وقف معلوم باشد ولی مورد تصرف و مصرف آنمشخص نباشد چه باید كرد؟
ج: تا عنوان مسجدیت در وقف محرزنشود حكم مسجد مترتب نمیشود و درصورت معلوم نبودن مصرف،صوری داردكه در تحریر(ج ۲،ص ۱۰۹،م ۲.)مذكور است (۷) .
▪ زمین مسجد
۸) اگر مسجدی ویران شود،زمین آن از مسجدبودن خارج نمیشود و احكام مسجد در برخی موارد برآن جاری است،و همچنین اگر تمام روستا یا شهریكه مسجد در آن است،خراب شود مكانی كه مسجدبوده همچنان عنوان مسجد دارد (۸) .
۹) زمین بدون دیوار و ساختمان را نیز میتوانمسجد قرار داد،بنابر این اگر زمینی را برای مسجد وقف كنند و به همین قصد در آن نماز خوانده شود،مسجد است و احكام آن باید مراعات شود،هر چنددیوار كشی نشده باشد و ساختمان هم نساخته باشند (۹) .
۱۰) س: اینجانب یك قواره زمینی را كه ۳۱۲ مترمربع میباشد برای مسجدی خریداری نمودم،چونمردم این محل بودجه نداشتند،نتوانستند بسازند،حالابا كمك مردم میخواهند مسجد را بسازند میبینند كهاین زمین برای مسجد كوچك است،آیا اجازه است كهاین زمین را بفروشیم و در همین محل زمین بیشتریخریداری نماییم؟البته در موقع خرید زمین، صیغهخوانده نشده ولی با عقیده كامل خریداری شده برایمسجد.
ج: خرید زمین به قصد بنای مسجد كافیدر وقف نیست.اگر بعد از خرید،وقف نشدهو تحویل وقف نگردیده به ملك مالك باقی است و اختیار آن با مالك است (۱۰) .
۱۱) س:در روستایی كه اهالی آن روستا،محلسكونتخود را رها كردهاند و نزدیك همان محل درزمین موات خانه ساختهاند،من در یك قطعه از همانزمین موات با كمك اهالی،مسجدی بنا كردم بطوریكه قسمتی از دیوار مسجد آماده است و ضرری همندارد عدهای دیگر از همان محل،روی مقاصد و یاغرض شخصی،از به پایان رساندن مسجد جلوگیریمیكنند،آیا از نظر شرع مقدس اسلام میتوانندجلوگیری نمایند یا خیر؟
ج: اگر زمین موات بوده و متعلق حق كسینبوده،با تحجیر(سنگ چین و حصار كشی).
و آماده شدن برایمسجد،دیگران حق مزاحمت ندارند،لاكنچنانچه دولت اسلامی در این باره مقرراتیدارد باید مراعات شود (۱۱) .
۱۲) س:مقداری از بیابان برای مسجد تعیینمیشود و به عنوان مسجد در آن نماز اقامه میشود،سپس از آنجا میروند،برای كسانی كه موضوع رامیدانند اگر به آنجا گذرشان بیفتد حكم مسجد دارد؟
ج: به مجرد تعیین مقداری از بیابان برایمسجد و نماز در آن،حكم مسجد پیدانمیكند (۱۲) .
۱۳) س:هر گاه شخصی در قبرستان مسلمینكه وقف است مسجدی روی قبور اموات بنا كند، آیاجایز استیا خیر؟و اگر چنین مسجدی بنا شد آیا نمازدر آن صحیح است؟
ج-ساختن مسجد در قبرستان كه زمین آنوقف قبرستان است جایز نیست،و نبشقبور مسلمین حرام است،و به مجردساختن،مسجد نمیشود،ولی نماز خواندندر آن مانعی ندارد (۱۳) .
۱۴) س:آیا روی زمین اصلاحات ارضیمیتوان مسجد و سایر اماكن عمومی از قبیل حمام، مدرسه دینی طلاب و اماكن فرهنگی درست كرد؟
ج: چون مبنای دولت جمهوری اسلامیایران بر ملكیت اراضی مذكوره است لازماست معامله ملكیتشود (۱۴) .▪ حیاط مسجد
۱۵) س: مسجدی كه علاوه بر شبستان،دارایحیاط و صحن و راهرو است و در عرف،همه آنها رامسجد میخوانند،آیا احكام مسجد بر آنها بار استیانه و در صورتی كه قصد بانی معلوم نباشد،ساختنمستراح و امثال آن در یك طرف آن صحن چهصورت دارد.دلیل و قرینه بر عدم مسجدیت لازماستیا نه؟
ج: با شك در آنكه صحن را جزء مسجد قرار داده،اگر امارهای(نشانه،علامت)بر مسجد بودننباشد،محكوم به مسجدیت نیست و امارهبر عدم،لازم نمیباشد (۱۵) .
▪ مسجد و حسینیه(باهم)
۱۶) س: احتراما به استحضار میرساند كه درمحلی از زیر زمین تا كف به نام حسینیه و از كف بهبالا به نام مسجد از مردم پول گرفته شده و ۶۵ درصدر آن را جهاد،جهت احداث مسجد پرداخته است،چه حكمی دارد،مسجد استیا حسینیه؟
ج) اگر از ابتدا مقداری به حساب حسینیهو مقداری به عنوان مسجد ساخته شده ووقف گردیده اشكال ندارد و هر یك ازحسینیه و مسجد حكم خود را دارد (۱۶) .
▪ تغییر و تبدیل مسجد
۱۷) س: مسجدی كه در آن استفاده جماعتنمیشود و به ندرت كسی یا كسانی در آن نمازمیخوانند،آیا میتوان از آن برای مدتی به عنوانفروشگاه تعاونی استفاده نمود؟
ج: تبدیل مسجد به فروشگاه جایزنیست (۱۷) .
۱۸) س: مسجدی است كه زیر زمینی دارد كهمتروكه است،جمعی از افراد خیر تصمیم دارند با كسباجازه از مرجع عالیقدر،امام خمینی قدس سره،این زیر زمین راتبدیل به صندوق قرض الحسنه عام المنفعهٔ نمایند،آیا امام اجازه میدهند یا خیر؟
ج: جایز نیست (۱۸) .
۱۹) س: آیا در پشتبام مسجد غیر از ساختمانبرای مسجد،میتوان ساختمان دیگری بنا نمود،مثلا ساختن اتاق برای بسیج و غیره.
ج: جایز نیست (۱۹) .
۲۰) س: اگر مسجدی كه از قرنها پیش محلعبادت و مسجد مسلمین بوده،خراب یا به وسیلهعمال حكومت گذشته تخریب شده باشد،آیا میتواندر محل آن،ساختمان دیگری برای سكنی و یا باعناوین مذهبی دیگر مثل حسینیه،تكیه و غیرهساخت؟یا باید آن را به حالت اول و به صورت مسجددر آورد و برای سكنه محل كه مسجدی هم ندارند،بهصورت سنگر دینی و عبادتگاه الهی قرار داد؟
ج: تبدیل مسجد به غیر آن جایز نیست (۲۰) .
۲۱) س: در طرح توسعه یكی از خیابانهای كهبرای راحتی عبور وسائل نقلیه اجرا خواهد شد تعدادیمسجد قرار دارد كه بعضی از آنها كلا و بعضی قسمتیاز آن خراب میشود،نظر شریف در این مورد چیست؟
ج: از بین بردن مسجد یا جزئی از آنجایز نیست،مگر مصلحتی در كار باشد كهنتوان از آن مصلحت دست كشید و چشمپوشی كرد (۲۱) .
▪ تبدیل مسجد به حسینیه
۲۲) س: ما یك حسینیه داریم كه تقریبا خرابشده و مكانش هم جای خوبی نیست،آیا میشود آنرا بفروشیم و كنار مسجد یك زمینی استحسینیهایاز نو بسازیم؟و اگر میشود چون وصل مسجد استیك متر هم از حیاط مسجد داخل حسینیه قرار بگیردتا بتوانیم در عزاداری امام حسین علیه السلام حسینیه خوبیداشته باشیم؟
ج: فروش حسینیه و همچنین جزء حسینیهقرار دادن مسجد جایز نیست (۲۲) .
▪ تغییر حسینیه به مسجد
۲۳) س: زمینی را به نام ساختن حسینیه خریداریكرده و ثلث قیمت آن را میپردازند،و از مؤمنین هم بهنام حسینیه پول جمع آوری میكنند،ساختن بنا شروعشد و به خاطر تشخیص قبله،محرابی ساخته شد وهمینكه بنا نیمه تمام شد،عدهای گفتند:اگر مسجدبشود بهتر است و صاحب زمین هم گفت:اگر مسجدبشود،بقیه پولم(دو ثلثباقیمانده)را نمیخواهم،لذاقبض را به نام مسجد صاحب الزمان علیه السلام نمودند و بقیهبنا را به نام مسجد تمام نمودند و در حال حاضر از اینبنا به نام مسجد استفاده مینمایند ولی اختلاف هنوزبر طرف نشده است،استدعا میشود،آنچه را كه حكمخداست مرقوم فرمایید تا تكلیف خود را بدانیم.
ج: وقف زمین برای حسینیه اگر تمام نشدهو قبض وقف حاصل نشده،تغییر آن به عنوانمسجد اشكال ندارد،ولی اگر تغییر بعد ازتمامیت وقف حسینیه حاصل شده باشد، باطل است و آن محل مسجد نمیشود،اگرچه نماز در آنجا اشكال ندارد (۲۳) .
۲۴)س: شخص خیری در جنب مسجد،زمینی بهنیتحسینیه در اختیار مؤمنین قرار داده است،بعداامنای مسجد،آن زمین را با اجازه صاحب آن،جزءمسجد قرار دادهاند،آیا احكام مسجد بر آن جاری استیا خیر؟
ج: اگر وقف حسینیه،تمام شده و لو بهاین نحو كه به قصد حسینیه تحویل دادهباشد،مسجد نمیشود و احكام مسجد برآن جاری نیست (۲۴) .
▪ تغییر نام مسجد
۲۵)س: مسجدی حدود بیستسال قبل ساختهشده است و به نام مبارك صاحب الزمان علیه السلام نامگذاریشده و معلوم نیست كه این نام در صیغه وقف هم ذكر شده یا نه،حكم تغییر نام این مسجد ازصاحب الزمان علیه السلام به مسجد جامع چیست؟
ج: مجرد تغییر نام مسجد مانعی ندارد (۲۵) .
▪ تخریب و بازسازی مسجد
۲۶) س: اهالی یكی از روستاها در نظر دارندمسجد محقری كه تكافوی اهالی محل را نمینمایدتخریب كنند و مجددا مسجد مناسبی در همان محلبسازند با توجه به اینكه برای توسعه مسجد مزبور تنهاراه،تخریب آن است،لذا خواهشمند است تكلیفشرعی را اعلام فرمائید.
ج: خراب كردن به منظور توسعه،درصورت احتیاج مردم اشكال ندارد (۲۶) .
▪ تغییر محل شبستان مسجد
۲۷) س: اهالی روستایی تصمیم گرفتند بنای فعلی مسجدشان را به عللی تغییر بدهند و چون به جهاتیساختن شبستان در محل كنونی مشكل است،آیامجازند زمین مجاور را شبستان و از مكان قبلی بهعنوان محوطه استفاده كنند.
ج: مانع ندارد ولی احكام مسجد بر آنمترتب است (۲۷) .
۲۸) س: مسجدی است دارای شبستان وصحن،چون به صورت ساختمان قدیمی و كهنه استجمعی از مؤمنین تصمیم دارند آن را خراب و تجدیدبنا نمایند ولی طبق نقشه معمار، صحن مسجد بهصورت شبستان و شبستان به صورت صحن درمیآید و این عمل از نظر اصول معماری و زیباییمسجد،به صلاح مسجد است،در این صورت اشكالدارد یا نه؟
ج: تبدیل شبستان مسجد به صحن، جایز نیست (۲۸) .
▪ تعمیر و توسعه مسجد
۲۹)س: تعمیر مسجدی كه نزدیك به خرابیمیباشد مستحب است و اگر مسجدی طوری خرابشود كه تعمیر آن ممكن نباشد،میتوانند آن را خرابكنند و دوباره بسازند بلكه میتوانند مسجد را كه خرابنشده،برای احتیاج مردم خراب كنند و بزرگتر بسازند (۲۹) .
۳۰)س: در شهرستان ما مسجد جامعی است كهدر قدیم بنا شده و الآن حیاط مسجد جهت اقامه نمازجمعه در زمستان و تابستان احتیاج به سقف دارد،ضمنا از نظر واقف هم هیچ اطلاعی در دست نیست واین عمل هم لازم است،سقف زدن چه صورتی دارد؟
ج: مانعی ندارد (۳۰) .
▪ مسجد قبیلهای
۳۱)اگر واقف مكانی را به عنوان مسجد طایفه و قبیله یا گروه خاصی وقف كند كه تنها همان افراد از آناستفاده كنند،هر چند وقف صحیح است و تنها همانهامیتوانند در آن به عبادت خداوند بپردازند ولی بنابراحتیاط واجب چنین مكانی مسجد نخواهد شد واحكام مساجد را نخواهد داشت (۳۱) .
۳۲) س: نماز خواندن در مسجدی كه عدهای ازكسانی كه در ساختن این مسجد مشاركت داشتهاندادعا میكنند،كه مسجد را برای خود و قبیله خودشانساختهاند،چه حكمی دارد؟
ج: مسجد،پس از آنكه به عنوان مسجدساخته شد اختصاص به قوم و قبیله و افرادخاصی ندارد،بلكه برای تمام مسلماناناستفاده از آن جایز است (۳۲) .
منبع : بلاغ
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست