جمعه, ۱۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 7 February, 2025
مجله ویستا
آمیزش هنر نقاشی فیگوراتیو با فضای انتزاعی
گالری سیحون از ۲۹ مهر تا ۴ آبان میزبان ۲۰ اثر از آخرین دستاوردهای «جلالالدین سلطان كاشفی» از اعضای هیئت علمی دانشگاه هنر بود.
این آثار در دو بخش نقاشی و تكنیكی- كه خود آن را حك- نقاشی مینامد- به نمایش در آمده بود.
● آنچه در ادامه میخوانید خلاصهای است از گفتگویی كوتاه با ایشان.
در این تردید وجود ندارد كه در گذشتههای دور هنرمندان اروپایی حكاكیهای خود را كه در قالبی سیاه و سفید انجام میدادند، رنگآمیزی میكردند. لیكن هیچگاه مطرح نبوده است كه از هنر حكاكی جهت زیر بنای یك نقاشی استفاده شود. این مسئله پیش درآمدی بود كه باعث شد تا نمایشگاهی دیگر برپا كنم. از این جهت آمیزش این دو تكنیك را جهت بیان یك اثر هنری ضروری میدانم. همانگونه كه خط- نقاشی ضرورت خود را آشكار كرده است، هنر حك- نقاشی نیز جایگاه خود را به مرور زمان به دست آورده است.
نمایشگاههای بسیاری را در زمینه نقاشی در ایران، اتریش و فرانسه برگزار كردهام كه از برگزاری این نمایشگاهها اهداف خاصی را دنبال میكردم.
در اولین نمایشگاهام در اتریش با به كارگیری سبك فانتاستیك- رئالیسم كه در اتریش و به دست استادان اتریش به وجود آمده- با تركیب اِلمانهای هنر ایرانی توانستم به هنری دست پیدا كنم كه فضایی خیالپردازانه را در معرض دید مخاطب قرار دهد. اگرچه در آثارم رویكرد خیالپردازانه را دنبال میكردم، ولی در انتخاب موضوعات آثارم به مشكلات اجتماعی اشاره داشتم. اما ادامه كار در این فضا دیگر مسیر نبود مگر اینكه خود را در آغوش هنر فیگوراتیو رها كنم.
در هنر به فرانسه با توجه به آموختههایم در بوزار و سوربن به نمایش آثاری پرداختم كه رویكردی به هنر انتزاعی داشتند. در این ارتباط سعی داشتم از هرگونه ارزشهای فیگوراتیو سر باز زنم تا با نگاهی درونی به جای فضای بیرونی، عالم درونیام را آشكار كنم. با توجه این مسئله از نامگذاری به روی آثارم پرهیز كردم.
با بازگشت به ایران و شروع به تدریس در دانشكدههای هنری و درك و دریافت فضای كنونی خود، آثاری را به نمایش گذارم كه فضایی نیمه فیگوراتیو و نیمه انتزاعی داشتند. (كه در حال حاضر در گالری سیحون شاهد آن هستید) علت به كارگیری این فضا، همان توجه به سرگردانی انسان در فضای كیهانی است. به این منظور موجودات این كره خاكی مانند؛ انسان، حیوان و دیگر موجودات عالم را در فضایی به نمایش گذاشتم كه بودنش در نبودن و نبودنش را در بودن تداعی میكند. همچنین رنگهایی كه در این فضا به كار گرفتم، بیهیچ تردیدی؛ توجه به ارزشهای نمادین آن میباشد. از آنجا كه این آثار، جهت بیان نقطه نظرات تازه من میباشد؛ به فلسفه فكری انسان در آنها توجه شده است و این آثار را كه به نمایش سرگردانی انسان میپردازد، به نمایش در آوردهام.
نویسنده : معصومه علی اكبر/ خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان
منبع : دوهفتهنامه هنرهای تجسمی تندیس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست