سه شنبه, ۲۱ اسفند, ۱۴۰۳ / 11 March, 2025
مجله ویستا
قومنگاری چیست؟

به خاطر توسعهی تاریخی و ایجاد سوگیریهای رشتهای در گذشته بیشتر قومنگاران تحقیقات خود را در کشورهای خارجی انجام میدادند اگر چه تا حد زیادی مسائل بالقوه برای انجام کار را نادیده میگرفتند. این بدان معنا بوده است که بیشتر مطالعات و فعالیتهای قومنگاران که امروزه در ایالات متحده انجام میشود، اکنون در خارج از امریکا صورت میگیرد. با این حال افزایش شمار انسانشناسان فرهنگی، باعث انجام کارهای میدانی در اجتماعاتی شده است که خود این انسانشناسان زندگی و کار میکنند. مصاحبهها از طریق پرسشهای معین اما سؤالات باز، مجموعهای از دادههای «هدفمند» را برای ما فراهم میآورد. انواع مختلفی از شیوههای مصاحبه وجود دارد. هر قومنگار رویکرد منحصر به فرد خود را برای این فرایند به کار میگیرد. علیرغم این امر، تمرکز و تأکید بر روی این مسأله به فرد یا افراد مصاحبه شونده امکان میدهد تا بدون محدود شدن از طریق سؤالات از پیش تعریف شده، جواب دهند و این چیزی است که به طور آشکار تمایز میان رویکردهای جمعیتنگاری کیفی و کمی را به وجود میآورد. در بیشتر موارد، یک مصاحبهی قومنگاری احساس متفاوتتری از صحبتهای روزمره به ما میدهد و در واقع در مشاهدات مشارکتی دراز مدت، بیشتر مکالمات همزمان و بدون هماهنگی و جلسات معین انجام میشوند.
محققان منابع دیگری از دادهها جمعآوری میکنند که به ماهیت ویژهی زمینهی میدان بستگی دارد. این امر ممکن است شکل کارهای معرف را به خود بگیرد که دارای ویژگیهای موضوع مورد مطالعه، گزارشهای دولتی و مقالات روزنامهای و مجلات است. اگر چه غالباً منابع با محل مطالعه پیوند ندارند ولی منابع دانشگاهی دست دوم برای معین کردن محل مطالعهی مشخص در قالب مجموعهای از ادبیات موجود صورت میگیرد. در طول بیست سال گذشته، علاقه به انسانشناسی افزایش یافته و این رشتهی علمی رابطهی نزدیکی میان تاریخچهی فردی، انگیزش و موضوعات معین کار میدانی قومنگاری ایجاد میکند. بدون شک این نکته مهم است که درک کنیم چگونه این عوامل یک ساخت و مجموعه از نظریه به دست میدهند و زندگی علمی چگونه است. تجارب فردی و حرفهای همراه با بسترهای تاریخی، محققان را هدایت میکند تا رویکردهای نظری و روششناختی خاص خود را داشته باشند. این امر یک منبع بسیار مهم است. ارهای میدانی قومنگاری بر اساس هویتهای حرفهای و فردی شکل میگیرد و این هویتها به طوری اجتنابناپذیر ناشی از تجارب فردی است، در حالی که در میدان هم انجام میشوند. متأسفانه، بُعد زندگی نامهنویسی تحقیقات قومنگاری به لحاظ تاریخی ضعیف است. این امر تا حد زیادی با توجه به تمهیدات مشاهده شده در زمینهی عینیت غیر قابل فهم است و عتمادپذیری دادهها را همراه علم مشروع تهدید میکند، و برای انسجام روششناسی ما تهدیدآور است به ویژه اگر ما امکان ذهنیت را از طریق نگاه مردمنگار به وجود آوریم و نقش از پیش تعین شدهای برای مشاهدهکننده فراهم آوریم.
منبع : خانه انسان شناسی ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست