سه شنبه, ۲۶ تیر, ۱۴۰۳ / 16 July, 2024
مجله ویستا
قومنگاری چیست؟
![قومنگاری چیست؟](/mag/i/2/0zosx.jpg)
به خاطر توسعهی تاریخی و ایجاد سوگیریهای رشتهای در گذشته بیشتر قومنگاران تحقیقات خود را در کشورهای خارجی انجام میدادند اگر چه تا حد زیادی مسائل بالقوه برای انجام کار را نادیده میگرفتند. این بدان معنا بوده است که بیشتر مطالعات و فعالیتهای قومنگاران که امروزه در ایالات متحده انجام میشود، اکنون در خارج از امریکا صورت میگیرد. با این حال افزایش شمار انسانشناسان فرهنگی، باعث انجام کارهای میدانی در اجتماعاتی شده است که خود این انسانشناسان زندگی و کار میکنند. مصاحبهها از طریق پرسشهای معین اما سؤالات باز، مجموعهای از دادههای «هدفمند» را برای ما فراهم میآورد. انواع مختلفی از شیوههای مصاحبه وجود دارد. هر قومنگار رویکرد منحصر به فرد خود را برای این فرایند به کار میگیرد. علیرغم این امر، تمرکز و تأکید بر روی این مسأله به فرد یا افراد مصاحبه شونده امکان میدهد تا بدون محدود شدن از طریق سؤالات از پیش تعریف شده، جواب دهند و این چیزی است که به طور آشکار تمایز میان رویکردهای جمعیتنگاری کیفی و کمی را به وجود میآورد. در بیشتر موارد، یک مصاحبهی قومنگاری احساس متفاوتتری از صحبتهای روزمره به ما میدهد و در واقع در مشاهدات مشارکتی دراز مدت، بیشتر مکالمات همزمان و بدون هماهنگی و جلسات معین انجام میشوند.
محققان منابع دیگری از دادهها جمعآوری میکنند که به ماهیت ویژهی زمینهی میدان بستگی دارد. این امر ممکن است شکل کارهای معرف را به خود بگیرد که دارای ویژگیهای موضوع مورد مطالعه، گزارشهای دولتی و مقالات روزنامهای و مجلات است. اگر چه غالباً منابع با محل مطالعه پیوند ندارند ولی منابع دانشگاهی دست دوم برای معین کردن محل مطالعهی مشخص در قالب مجموعهای از ادبیات موجود صورت میگیرد. در طول بیست سال گذشته، علاقه به انسانشناسی افزایش یافته و این رشتهی علمی رابطهی نزدیکی میان تاریخچهی فردی، انگیزش و موضوعات معین کار میدانی قومنگاری ایجاد میکند. بدون شک این نکته مهم است که درک کنیم چگونه این عوامل یک ساخت و مجموعه از نظریه به دست میدهند و زندگی علمی چگونه است. تجارب فردی و حرفهای همراه با بسترهای تاریخی، محققان را هدایت میکند تا رویکردهای نظری و روششناختی خاص خود را داشته باشند. این امر یک منبع بسیار مهم است. ارهای میدانی قومنگاری بر اساس هویتهای حرفهای و فردی شکل میگیرد و این هویتها به طوری اجتنابناپذیر ناشی از تجارب فردی است، در حالی که در میدان هم انجام میشوند. متأسفانه، بُعد زندگی نامهنویسی تحقیقات قومنگاری به لحاظ تاریخی ضعیف است. این امر تا حد زیادی با توجه به تمهیدات مشاهده شده در زمینهی عینیت غیر قابل فهم است و عتمادپذیری دادهها را همراه علم مشروع تهدید میکند، و برای انسجام روششناسی ما تهدیدآور است به ویژه اگر ما امکان ذهنیت را از طریق نگاه مردمنگار به وجود آوریم و نقش از پیش تعین شدهای برای مشاهدهکننده فراهم آوریم.
منبع : خانه انسان شناسی ایران
وایرال شده در شبکههای اجتماعی
تعمیرکار درب برقی وجک پارکینگ
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
فروش انواع ژنراتور دیزلی با ضمانت نامه معتبر
مسعود پزشکیان ایران حرم شاهچراغ دولت چهاردهم پزشکیان دولت ترور انتخابات رئیس جمهور سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی
شاهچراغ تیراندازی شیراز تهران شهرداری تهران هواشناسی پشه آئدس شورای شهر تهران علیرضا زاکانی وزارت بهداشت بازنشستگان پلیس راهور
قیمت خودرو حقوق بازنشستگان سازمان هواشناسی ایران خودرو ترافیک سایپا خودرو قیمت دلار قیمت طلا دولت سیزدهم بازار خودرو دلار
کربلا لیلی رشیدی مهران غفوریان تلویزیون مختارنامه امام حسین تعزیه مداحی امام حسین (ع) سینمای ایران سینما
فناوری دانش بنیان دانشگاه تهران
دونالد ترامپ رژیم صهیونیستی فلسطین ترامپ غزه آمریکا ترور ترامپ اسرائیل جنگ غزه روسیه جو بایدن ایالات متحده آمریکا
پرسپولیس فوتبال استقلال رامین رضاییان یورو 2024 تیم ملی اسپانیا تیم ملی انگلیس باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال مهدی طارمی نقل و انتقالات لیگ برتر
همستر کامبت دیابت هوش مصنوعی کد مورس ایلان ماسک ناسا اپل اقتصاد دیجیتال
رژیم غذایی ویتامین دی واکسن کرونا مغز گرمازدگی تغذیه سالم