شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شیاطین - The Devils


شیاطین - The Devils
سال تولید : ۱۹۷۰
کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : رابرت ه_ سولو و کن راسل
کارگردان : راسل
فیلمنامه‌نویس : راسل، برمبنای نمایش‌نامه‌ای نوشته جان وایتینگ و کتاب شیاطین لودون نوشته آلدوس هاکسلی.
فیلمبردار : دیوید واتکین
آهنگساز(موسیقی متن) : پیتر ماکسول دیویس
هنرپیشگان : آلیور رید، ونسا ردگریو، دادلی ساتن، ماکس ایدریان، جما جونز، ملوین، مایکل گوتارد، گراهام، آرمیتیج، کریستو لوگیو و جرجینا هیل.
نوع فیلم : رنگی، ۱۱۱ دقیقه.


فرانسه، دوران سلطنت «لوئی سیزدهم» (آرمیتیج). کشور در اثر اختلافات سیاسی و مذهبی و خرافات و طاعون از هم گسیخته و چندپاره شده است. پس از سرکوب هوگنوها، «کاردینال ریشلیو» (لوگیو)، به‌منظور جلوگیری از به‌قدرت رسیدن اشراف و هوگنوها، «بارون دو لوباردمون» (ساتن) را مأمور تخریب تمامی قلعه‌ها و استحکامات نظامی شهرها می‌کند. اما «پدر گراندیه» (رید) که مخالف کارهای «ریشلیو» است، به شاه متوسل و مانع ادامه کار «دو لوباردمون» می‌شود. «پدر گراندیه» مردی مغرور، جذاب، مورد علاقه فراوان زنان و پدر تعداد زیادی از بچه‌های نامشروع شهر است. وقتی «خواهر ژان» (ردگریو)، مادر روحانی صومعه که خود از مشکلات جنسی رنج می‌برد، اعلام می‌کند که «گراندیه» با دختری یتیم به‌نام «مادلنه» (جونز) به شکل غیرقانونی ازدواج کرده، دشمنانش این فرصت را غنیمت می‌شمارند. «پدر بار» (گوتارد)، یک جن‌گیر متخصص، فراخوانده می‌شود و او با حیله‌گری تمام، «خواهر ژان» و راهبه‌هایش را به چنان جنوبی وا می‌دارد که نتیجه‌اش دستگیری «گراندیه» و محکوم شدن او به‌عنوان جادوگر و هم دست شیطان است (اگر چه شاه تمام این‌ها را یک توطئه می‌داند). «پدر گراندیه» را زنده در آتش می‌سوزانند و «بارون دو لوباردمون» مأموریتش را آغاز می‌کند.
* فیلم حاوی همان درون مایه‌ها و سبک جنون‌آمیز مورد علاقه راسل است. از همان صحنه افتتاحیه، جائی که پادشاه برهنه در اتاقش می‌رقصد، تماشاگر وارد فضائی مالیخولیائی می‌شود. حال و هوای فیلم فضای مناسبی برای وسواس هیستریک راسل در نمایش خشونت، سکس و فساد به‌وجود آوره است. به‌خصوص در صحنه شکنجه شدن «گراندیه» و انحرافات راهبه‌ها، راسل عقده گشائی سینمائی کرده است. بازسازی فضای تاریخی، به خاطر اغراق و افراط کاری‌های بصریِ کارگردان، به‌نوعی داستان مصور شبیه شده است؛ اگرچه در همین بستر فانتزی راسل موفق می‌شود به تجزیه و تحلیل ماهیت قدرت و مکانیسم لذت و گناه در آئین مسیحیت دست یابد. نسخه اولیه فیلم به‌خاطر نمایش بی‌پرده خشونت و سکس، غیر قابل پخش تشخیص داده شد، به‌همین دلیل راسل مجبور شد تا فیلم را تدوین مجدد کند. با این حال تماشای نسخه دوم هم تنها برای افراد «بالغ» مجاز شناخته شد.


همچنین مشاهده کنید