چهارشنبه, ۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 22 January, 2025
مجله ویستا
فیلم کوتاه چیست؟
تعریف فیلم کوتاه در مرحله اول نیازمندشناخت و بررسی جوانب مختلف ساختاریو در مرحله بعدی تعیین جایگاهی اجتماعیاست. این نوشته تلاش دارد از ابهامهایموجود در تعاریف فیلمسازان ونظریهپردازان فیلم کوتاه دوری گزیده و براساس واقعیتهای گریزناپذیر موجود،نگاهی واقعگرا به فیلم کوتاه داشته باشد.شاید بتوان این مقاله را آسیبشناسی فیلمکوتاه تلقی کرد چرا که از نظر نگارنده، فیلمکوتاه دچار بیماریهای کشنده متعددی استکه شناخت آنها برای نجات آن حیاتی بهنظر میرسد.
لحن بدبینانه این نوشته تنها از سردلسوزی است وگرنه نگارنده به عنوان یکفیلمساز کوتاه هیچ دشمنیای با این نوعهنر(؟)نداشته و ندارد.
● فیلم کوتاه از چند جنبه قابل بررسیاست:
۱) زمان:
فیلم کوتاه با توجه به عنوان آن فیلمیاست دارای طول زمانی کوتاه، و از این منظروجه افتراق آن با فیلمهای بلند و نیمهبلندآشکار میشود. میتوان طول زمانی آن رااز چند ثانیه تا سی دقیقه در نظر گرفت امامشکل میتوان فیلم کوتاه سیدقیقهای رامتصور شد چرا که اکثریت قریب به اتفاقفیلمهای کوتاه تولید شده طول زمانی بسیارکمی (حداکثر پانزده دقیقه) را دارند. اینتفکر حداقلی که معلوم نیست از کجا به ذهنفیلمسازان رخنه کرده است سبب مشکلاتبسیاری است که در بررسی جنبههای دیگربه آن خواهیم پرداخت.
۲) عوامل:
آنچه در رابطه با عوامل فیلم کوتاه بهذهن میآید یک دستگاه دوربین به همراهعده معدودی عوامل است که این عوامل دراکثر موارد صفت تازهکار را یدک میکشند.واقعیت آن است که فیلم کوتاه مختصکسانی است که در ابتدای راه سینما هستندو این خود بدان معنی است که فیلم کوتاهپلکانی برای صعود به عرصه فیلمسازیبلند و حرفهای است. هر چند فیلمسازان ونظریهپردازان فیلم کوتاه بشدت این مسئلهرا رد میکنند اما تناقضات موجود میانادعاهای آنان و واقعیتهای موجود، قویاًنشانگر این موضوع است. کوچ فیلمسازانموفق فیلم کوتاه به عرصه فیلم حرفهای،کوچی که همیشه بیبازگشت بوده استمؤید این نظر است. دلایل این امر را در جایدیگر این مقاله عنوان خواهم کرد.
در عنوانبندی اغلب فیلمهای کوتاه،فیلمنامهنویسی، کارگردانی، تدوین و گاهحتی فیلمبرداری بر عهده یک نفر قرارگرفته است. این امر نشانگر آن است کهظاهراً بحث تخصص در یکی از رشتهها درعرصه فیلم کوتاه کلاً مردود شناخته شدهاست. اغلب ما فیلمسازان به دلایلی که در پیخواهد آمد، علاقه داریم تمام کارهای فنی وغیرفنی فیلم را خودمان انجام دهیم.
یکی ازدلایل این مسئله درک سطحی و غلط ما ازتئوری مؤلف است که ما را وامیدارد تمامکارهای یک فیلم را از فیلمنامه گرفته تاتدوین، خودمان بر عهده بگیریم و به اینطریق احساس کنیم که فیلم تولید شده دقیقاًمتعلق به شخص ماست.
در حالی که هیچیک از نظریهپردازان و فیلمسازان تئوریمولف چنین ادعایی نداشتهاند. دلیل دیگرعدم وجود عوامل متخصص در رشتهایخاص است. وقتی من به عنوان کارگردان بهاین مسئله فکر میکنم که فلان کسی کهتدوین میکند تخصصش در حد من و درخوشبینانهترین حالت کمی بیشتر از مناست. به این نتیجه میرسم که خودمشخصاً این کار را بر عهده بگیرم.
از سویدیگر، در عرصه فیلم کوتاه کسی بیشتریناهمیت را دارد (شاید بهتر باشد که جملهامرا تصحیح کنم: تنها کسی که اهمیت را دارد)کارگردان است و دیگران از فیلمنامهنویسگرفته تا صدابردار و... نقش سیاهی لشکررا دارند.
همین امر سبب میشود که تعدادکارگردانان فیلم کوتاه به گونهای غیرقابلباور بیشتر از عوامل دیگر باشد و واقعاًکدام یک از ما میتوانیم مثلاً تدوینگر فیلمکوتاهی را نام ببریم که کارش فقط و فقطتدوین باشد. عملکرد مسئولین امر نیز مزیدبر علت است.
در جشنواره انجمن سینمایجوان به غیر از کارگردان دیگر عواملفیلمها هیچ جایزهای دریافت نمیکنند چراکه اساساً جایزهای برای آنها در نظر گرفتهنشده است و یا در همین جشنواره تازهتأسیس «سونی»، که شعار آن خود بخوبینشانگر نحوه تفکر برگزارکنندگان آن است:بهترین کارگردان شایسته دریافت جایزهاست.
یعنی در یک فیلم کوتاه شاید تدوینخوب نظر ما را جلب کند اما تدوینگر بهچشم نمیآید، شاید فیلمبرداری یک فیلمچشم ما را بنوازد اما شخص فیلمبردارهرگز دیده نمیشود. پیآمد این امر هجومهمه به سمت کارگردانی است و پیآمد آنهم ضعف چشمگیر فیلمنامه، تدوین،فیلمبرداری و در نهایت هم خود کارگردانیاست.
واقعاً اگر از منظر عوامل به فیلم کوتاهنگاهی بکنیم به چه نتیجهای میرسیم؟ فیلمکوتاه یعنی یک دوربین و یک عده آدم کهتعدادشان هر چقدر کمتر باشد بهتر است،فیلم کوتاه یعنی جلوههای ویژه صفر،جلوههای کامپیوتری صفر، فیلم کوتاه یعنیقهر با تکنولوژی، فیلم کوتاه یعنی چند نفرآدم که هر چقدر تعدادشان کمتر باشد بهتراست.
۳) مخاطب:
فیلم کوتاه به جز ما (دستاندرکارانفیلم کوتاه) مخاطب دیگری ندارد. منظورماز مخاطب انبوه آدمهایی است متعلق بهسنین و طبقات مختلف.
مخاطب از فیلم کوتاه گریزان است. چرا؟چون فیلم کوتاه فاقد یکی از عناصر ذاتیهنر است. مخاطب به چه چیزی احتیاج داردتا فیلمی را تحمل کند؟ لذت، و این دقیقاً آنچیزی است که فیلم کوتاه از یاد برده است.
داستان و شخصیت عناصری هستند کهمخاطب را جذب میکنند.
داستان یعنی آنچیزی که یقه تماشاگر را بگیرد و رویصندلی بنشاند و شخصیت همان کسیاست که تماشاگر با او همذاتپنداریمیکند. با او میخندد، گریه میکند.عصبانی میشود و.... و این دو عنصر(داستان و شخصیت) در فیلم کوتاه یافتنمیشوند و به همین خاطر فیلم کوتاه ازنظر مخاطب عام یعنی هیچ. یعنی عرصهایکه عدهای تفکرات کلی و کلیشهای و اغلبمبهم خود را به ناشیانهترین وجه ارائهمیدهند. فیلم کوتاه نوعی اندیشهنگاریابتدایی است. کدام فیلم کوتاهی خنده بر لبما آورده است؟ کدام فیلم کوتاهی غمگینمانکرده یا به هیجانمان آورده است؟ عاشقکدام شخصیت فیلم کوتاه شدهایم و باکدامشان همذاتپنداری کردهایم و ازکدامشان متنفر شدهایم. وقتی داستان وشخصیت نداشته باشیم باید قید مخاطب رابزنیم. و وقتی مخاطب نداشته باشیم انگارکه فیلمی نساختهایم. چون فیلمی که دیدهنشود انگار که اصلاً وجود ندارد، چون هنربدون مخاطب یعنی هیچ.
۴) محتوا:
فیلمهای تولید شده را نگاه کنیم. چهمیبینیم؟ فکر، پیام، شعار و انتزاع. اینها آنچیزهایی هستند که فیلم کوتاه را اشباعکردهاند. تشبیهها و استعارههای مغلق ومغلط، فضای فیلم کوتاه را مسموم کردهاند.گاهی حتی خودمان نیز از ابهاماستعارههایمان سرگیجه میگیریم. ایجازما گاه به حدی میرسد که دیگر چیزی برایدیدن نمیماند.
فیلم کوتاه عاری از احساس است چرا کهما فکر میکنیم همین که نشان دهیم پدرکسی مرده، کار تمام است و نمیدانیم کهانتقال احساس یکی از بنیانیترین وظایفهنر است.
در فیلم کوتاه از گرمای احساس خبرینیست ما فضای فیلم کوتاه صد درجه زیرصفر است.
محتوای فیلم کوتاه تنها اندیشههایابتدایی ماست و معلوم نیست ما که بهاقتضای سنمان، در ابتدای راهیم چگونهمیخواهیم انتهای راه را به دیگران نشانبدهیم. میخواهیم در عرض پنج دقیقه جهانو بشریت را نجات دهیم، غافل از اینکه کسیکه باید نجات یابد خود ما هستیم که در دامکوتهفکری و خودبزرگبینی گرفتارشدهایم.
۵) سرمایه:
فیلم کوتاه یعنی اینکه از هیچ فیلمبسازیم. عوامل و بازیگران را از میاندوست و آشنا انتخاب کنیم. لوکیشنها رامحدود به چهاردیواری خانه خودمان یاهمسایهمان بکنیم، مواد خام را به حداقلبرسانیم و زمان را در محدوده یک الی سهروز متوقف سازیم. فیلم کوتاه یعنی اینکه باجیب خالی فیلم بسازیم. چرا؟ چون فیلمکوتاه سرمایه برگشتی ندارد، چون فیلمکوتاه حرفه ما نیست، تفننی است که هر چهکم هزینهتر باشد، بهتر است.
۶) موقعیت اجتماعی:
فیلمسازان فیلم کوتاه دارای هیچگونهموقعیت و اعتبار اجتماعی نیستند. یکفیلمساز موفق فیلم کوتاه معنایی ندارد.واقعاً چه تفاوتی وجود دارد بین یکفیلمساز خوب فیلم کوتاه و یک فیلمساز بدفیلم کوتاه؟ فیلمساز خوبی به کجا میرسدکه فیلمساز بد هم بخواهد خودش را به آنجابکشاند؟ ترقی و پیشرفت در فیلم کوتاهمسئلهای کاملاً ذهنی است چرا که بایدپلکانی برای صعود وجود داشته باشدوگرنه پیشرفت معنیش را از دست میدهد.جشنواره هرگز کافی نیست چرا که یکهنرمند جایزه خودش را از اجتماع بگیردوگرنه یک چک یک میلیونی و یک تندیس وتشویقهای دویست، سیصد آدم تنها غرورکاذب را در پی دارند و روح هنرمند راسیراب نمیکنند.
به همین دلیل است که تا تقی به توقیمیخورد و کوره راهی باز میشود،فیلمساز فیلم کوتاه به سر خود را به وادیفیلم بلند پرتاب میکند تا با مخاطب واقعیروبرو شود.
... در نتیجه فیلم کوتاه هیچ تعریفی رابرنمیتابد. فیلم کوتاه شیر بییال و دم استکه توجیه هستیشناختی ندارد. آششلهقلمکاری است که ظاهراً فقط و فقط بهمذاق سازندگانش خوش میآید و با ایناوصاف فیلم کوتاه به جایی نخواهد رسید.
اما معتقدم که میتوان از این وضعاسفانگیز رهایی یافت. آشتی با مخاطبعام تنها راه نجات است و برای رسیدن بهاین مقصود فیلم کوتاه باید در ماهیت خوددست به تغییراتی بزند.
تماشاگر و مخاطب عام اگر از پول ووقت خود هزینه میکند، در عوض خواستارلذت و خوشگذرانی است و لذت نتیجهاستفاده از داستان و شخصیت.
اگر بتوانیم مخاطب عام را جذب کنیم،اکران موفقی خواهیم داشت، اکران موفقعلاوه بر ارضای روح هنرمند برگشتسرمایه را در پی دارد و برگشت سرمایه بهمعنی امکان سرمایهگذاری است. با ورودسرمایه راه برای فعالیت افراد متخصصباز میشود که پی آمد آن نیز افزایش سطحکیفی فیلمها خواهد بود که این خود اکرانموفقی را بیشتر از پیش تضمین خواهد کرد.
فیلم کوتاه میتواند همچون داستانکوتاه و ویدئو کلیپها جایی برای خود در دلمخاطب عام باز کند به شرط آنکه در وهلهاول مخاطب عام را هدف بگیرد و در مرحلهبعد دلمشغول مخاطب خاص نیز باشد.
این راهی است پر از سنگلاخ اما قطعاًپیمودنی است.
اکبر محمودی شریعت
منبع : سورۀ مهر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست