چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
قضا و قدر در تربیت کودک
۱) مسئولیت اجتماعی
قـرآن کـریـم کـه سعادت بشر را در داشتن یک زندگی سالم و برانداختن انگل های اجتماعی و تـقـویـت روحـی و جـسـمی انسان می داند و با برنامه های جاودانی خویش ، زمینه را برای ساختن اجتماع سالم و پیشرو فراهم می سازد ، درباره آن طبقه ای که مزاحم ترقی و رشد انسانیت هستند و سـررشـتـه مـفـاسد را به دست دارند و مایلند که در جامعه ، زشتی ها و انحراف های اخلاقی رواج داشـته باشد تا خود بهره برداری های شخصی بنمایند،چنین می گوید:
اناالذین یحبون ان تـشـیـع الـفـاحشة فی الذین آمنوا لهم عذاب الیم
کسانی که دوست دارند در میان مردم باایمان ، زشتی ها شایع شود، برای آنها عذابی دردناک است (۱)
۲) مسئولیت فردی
نـکـتـه دیـگـری کـه بـاید به طور کامل مورد توجه مربی و کلیه عوامل تربیتی و محیط اجتماعی قرار گیرد، مساله سرنوشت کودکان و جوانان است .
باید توجه داشت که نمی توان تعیین سرنوشت آنان را به دست قضا وقدر سپرد.
بسیاری از پدران و مادران ، این طور فکر می کنند که خوشبختی یا بدبختی طفل ،در آینده مربوط به سرنوشت اوست :اگـر سرنوشت طفل ،خوشبختی است ، هیچ قدرتی نمی تواند سرنوشت او را تغییر داده ، از سعادت مـحرومش گرداند و بالعکس. اگر سرنوشت طفل بدبختی و شقاوت است ، کسی نمی تواند اورا از مسیر بدبختی به مسیر خوشبختی بکشاند.
راسـتـی اگـر چـنین است پس کوشش های پی گیر پیامبران و همه ی مصلحان اخلاقی و اجتماعی برای اصلاح و سعادتمند ساختن افراد و اجتماعات ،بیهوده بوده است ،در حالی که چنین نیست .
دنیای ما دنیای تلاش و کوشش است .هرچه بخواهیم شدنی است .
بزرگان گفته اند:خواستن توانستن است به هرچه نرسیدیم برای این است که نخواسته ایم .
اگـر مـی بـینیم نوباوگان اجتماع آن طور که باید و شاید بار نمی آیند و احیانا پشت پا به مقدسات مـی زنـند و یا گرفتار انحرافاتی هستند، برای این است که نخواسته ایم آنها را صحیح تربیت کنیم ، بلکه آنها را به دست قضا و قدر! سپرده ایم ، چه اگر می خواستیم ، بهتر از این تربیت می کردیم .
● با وظایف حساس خود آشنا شویم
مـوسـیـه ، دبیر دانشسرای پسران در شهر اتوی فرانسه ، در کتاب چگونه روح های محکم و زنـده بـسـازیـم مـی نـویـسـد:
« اشخاصی که کارشان پرورش کودکان و جوانان است ، بیش از تمام اسـتـعـدادهـا و قـوای شـاگردان خود، با عقل و شعور آنان سرو کار دارند و مقصد مستقیم آنان ، پـرورش و بـی نـیـازکردن روح و قوه عاقله است و اگر منظور عالی تری دارند، یعنی می خواهند انـسـان شـرافـتـمند و مرد کامل تربیت کنند، باز هم به دستیاری عقل و روح ،رگ حساس آنها را مـی جـویـنـد و اراده شـان را تحت تاثیر قرارمی دهند، بنابراین شناسایی واضح و دقیقی از شرایط اخلاقی و تربیت عقلی و روحی خوب ، وظیفه اهم هر مربی و آموزگار است .»
برای رسیدن به هدف تربیت صحیح کودک باید آن را از غذای جسمی و روحی سالم برخوردار سازیم :
● بـهداشت جسمی
بـهداشت جسمی او را به طور کامل رعایت کنیم تا با روح و جسم سالم بار آید و بتواند قدرت کامل برای به کارانداختن دقت و قوای دیگر خود داشته باشد.
دقت که یکی از نمونه های فکری است ، به اوضاع و احوال خارجی و مزاجی بستگی دارد .
اوضـاع و احـوال خـارجـی ، یعنی اموری که حواس را تحریک می کند، از قبیل هیاهوی بی مقدمه ، تغییر ناگهانی نور، پیدایش بی سابقه اشکال نامانوس ، بوهای تندی که به مشام می رسد و بسیاری از حوادث دیگر که باعث تفرقه حواس می شود و انسان را از آموزش و پرورش کامل باز می دارد.
در محیط مطالعه و محیط تحصیل کودک ، باید آرامش کامل برقرارباشد.
در عین حال برای داشتن روحی سالم ، اوضاع و احوال مزاجی نیز بسیار موثر است .کـودکـی کـه از ضعف عمومی یا کمبود غذا و و یتامین های لازم و یا دردهای عضوی و موضعی یا ضعف شنوایی و بینایی رنج می برد، نمی تواند به طورکافی ، پیشرفت کند.اصلاح این عیوب ، از وظایفی است که کار مربی را کاملا آسان می کند.
هرگاه کودک دارای خونی پاک و سالم باشد، بدون تردید دارای دقت و فهمی عمیق تر است . کم خونی و کمی اکسیژن مورد لزوم برای تنفس و هوای کثیف ، باعث ضعف فهم و دقت می شود .
● بهداشت روحی
در مـورد وضـع عـصبی نیز دو موضوع باید مورد توجه باشد: یکی تحریک بیش از اندازه و دیگری انحطاط یا فرسودگی عصبی است .
کودکی که دچار ترس یا غضب یا یکی دیگر از عواطف حاد و مزاحم شده باشد، نمی تواند قوه دقت و فهم خود را به اندازه کافی به کار اندازد.باید آن قدر صبر کرد تا به حال عادی بازگردد.
هـمچنین کودکی که دچار فرسودگی عصبی شده است ، دچار برخی تخیلات ناروا می گردد ، باید از کار فکری منع شده و به طبیب مراجعه داده شود تا سلامت خود را باز یابد.
سالم نبودن ریه ها و مجاری تنفسی و یک ابتلای ساده پلیپ ممکن است کودکی را تا سرحد کودنی تنزل دهد، در حالی که واقعا دارای هوشی سرشار است .
رعایت همه این نکات ، برای تامین سعادت کودک ، بر مربیان لازم است .اجـتماع باید کلیه وسایل را برای شکوفا شدن استعدادهای کودکان فراهم سازد و تمام موانع را از سر راه آنها بردارد.در این صورت بارگران مسئولیت به مقصد می رسد.
منبع : ماهنامه شهرزاد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست