دوشنبه, ۱۹ آذر, ۱۴۰۳ / 9 December, 2024
مجله ویستا
کمدی خوش طعم در آشپزخانه
رزرو نمی کنیم داستان یک سرآشپز ماهر و برجسته به اسم کیت است که آشپزخانه و محل کارش را مانند یک زندان دقیق و سخت گیرانه اداره می کند.
این زن مقرراتی به چیزی جز کار و حرفه اش نمی اندیشد.یک رغیب کاری هم به اسم نیک دارد و از آن جایی که نقش این زن و مرد دو بازیگر برجسته سینما بازی می کنند، مطمئنا در ادامه و روند قصه این رقابت و لج و لجبازی ها به علاقه بدل می شود.کیت سرآشپز یک رستوران درجه اول در محله منهتن نیویورک است.غذاهای کیت بسیار استثنایی و مشهور است.کیت با وجودی که زن بداخلاق و بدعنقی است اما پائولا (صاحب رستوران) به علت مهارتش، او را تحمل می کند.
پائولا همه تلاش خود را می کند تا مانع از روبه رو شدن کیت با مشتریان رستوران شود.
زیرا کافی است یکی از مشتریان به کیفیت غذا اعتراض کند که در این صورت با خشم عنان گسیخته کیت مواجه خواهد شد.
دنیای نسبتا آرام کیت در پی کشته شدن خواهرش در یک سانحه رانندگی زیر و رو می شود.کیت در پی مرگ خواهر سرپرستی تنها، دختر او را بر عهده می گیرد.
کیت و خواهرزاده اش (زو) همیشه درگیر هستند و لحظات پر تنشی دارند.
رز نمی تواند به راحتی مرگ مادرش را تحمل کند و کیت هم نمی داند که با این دختر بچه چگونه رابطه ای مثبت بر قرار کند.
پائولا وقتی که از وضع تازه کیت با خبر می شود یک هفته به وی مرخصی می دهد.
اما وقتی کیت وسط هفته به رستوران سر می زند، پی می برد که پائولا آشپز تازه ای به اسم نیک را استخدام کرده است.
نیک که مهارت آشپزی اش دست کمی از کیت ندارد به وی می گوید که از جمله هواداران اوست، اما کیت که اساسا زن بدبین و مشکوکی است تصور می کند که نیک قصد دارد شغل وی را تصاحب کند.
به مرور زمان رابطه ای میان کیت و نیک آغاز می شود، نیک موفق می شود با زو رابطه ای دوستانه و خوب برقرار کند و از این طریق رابطه بین کیت و نیک نیز بهتر می شود و ...
رزرو نمی کنیم در ژانر کمدی، عاطفی ساخته شده است، این سینمایی اقتباسی موثق از روی فیلم آلمانی به همین نام می باشد که در سال ۲۰۰۱ ساخته شده، نسخه آلمانی در حالی که فاقد روح و احساسات است (این خصلت اصلی اکثر آثار آلمانی می باشد) اما حکایت تاثیرگذاری را در راستای قدرت بیکران عشق که می تواند یخ های قلب یک زن تنها را ذوب کند، روایت کرده است.
رزو نمی کنیم جدایی از این که یک قصه عشقی است یک فیلم غذایی هم هست.
فیلم ساز نماهای دقیق و جزئی پردازانه ای از انواع غذاها را به تماشاگر ارائه می کند.
آشپزخانه و غذا از جمله بخش های اصلی و جدایی ناپذیر فیلم می باشد.
روابط فیلم (میان کیت و زو) و (کیت و نیک) ساختار محکم و قدرتمندی دارد.
تماشاگر این سه کاراکتر را درک می کند، می پذیرد و دوست دارد.
سه بازیگر اصلی فیلم نیز در کار خود موفق بوده اند.کاترین زتاجونز در قالب کیت پذیرفتنی به نظر می رسد؛ هر چند که او نقش کیت آشپز را بهتر از کیت عاشق و کیت مادر بازی کرده است.نیک (آرون اکهارت) نیز با قدرت توانست نقش فردی مصمم و با اراده را بازی کند.رزرو می کنیم خالی از عیب و ایراد نیست.
یکی از نکات قابل بحث در مورد این سینمایی؛ وجه عاطفی احساسی آن است که به طور بی رحمانه ای در حاشیه سایه کاراکترها و عشقشان به آشپزی به صورتی کم رنگ به آن پرداخته شده است.اما به طور کلی و خلاصه کارگردان این اثر اسکات هیس موضوعی کلیشه ای و معمولی را به صورتی غیر کلیشه و نو به تصویر کشیده است و این امر باعث شده که فیلم تا حد زیادی غافلگیر کننده باشد.
این فیلم شاید از لحاظ احساسی و عاطفی داغ و سوزان نباشد، اما قطعا گرم و لطیف است.
علی نژاد
منبع : روزنامه خراسان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست