دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 May, 2024
مجله ویستا

چند نکته درباره طراحی پایگاه های اینترنتی


چند نکته درباره طراحی پایگاه های اینترنتی
بیش از سی صد میلیون پایگاه اینترنتی وجود دارد و هر ثانیه چهار پایگاه به این مجموعه‌ی اطلاعاتی اعجاب انگیز افزوده می‌شود. هر چند همگان از همه این پایگاه ها بازدید می کنند، اما برخی از آن‌ها، ویژگی هایی دارند که بازدیدکنندگان هر از گاهی را به کاربران همیشگی تبدیل می کنند. اگر در فکر طراحی پایگاه اینترنتی هستید و می‌خواهید سهمی از صد چهل میلیون کاربر اینترنتی را به سوی پایگاه خود سوق دهید، این مقاله‌ی کوتاه را بخوانید و توصیه‌های آن را به کار گیرید
▪ محتوا پادشاه است. مهم‌ترین چیزی که درباره‌ی پایگاه‌های اینترنتی عمومی باید به خاطر داشته باشید این است که این نوع پایگاه‌ها همیشه از اطلاعات غنی هستند. بنابراین، پیش از طراحی پایگاه مورد نظر خود، به تهیه‌ی مطالبی که باید در آن عرضه شود، بیش‌تر فکر کنید. به خصوص برای روزآمد کردن آن برنامه‌ریزی کنید. در غیر این صورت، بهتر است انرژی خود را صرف کار دیگری کنید.
▪ به موضوع خود بچسبید. سعی نکنید همه چیز را برای همگان فراهم کنید. همواره به اهداف خود توجه داشته باشید. هدف از طراحی پایگاه اینترنتی شرکت کردن در مسابقه ” رو کم کنی” و گرفتن جایزه نیست، بلکه هدف رسیدن به هدف‌هایی است که آن پایگاه به خاطر آن طراحی می شود. بنابراین، بهتر است پیش از طراحی پایگاه، هدف از راه اندازی آن را بنویسید.
▪ نخستین خاطره‌ها به یاد می مانند. به پیامی که برای کاربران خود می فرستید توجه کنید. نخستین صفحه‌ی پایگاه شما، باید توصیف روشنی از پایگاه شما باشد. این صفحه را زیاد شلوغ نکنید . تلاش کنید با کمک جمله‌ها و تصویرهای جذاب، کاربران را به کاوش عمیق تر در پایگاهتان ترغیب کنید. بهترین مطلب‌ها وقتی ارزش دارند که خواننده داشته باشند.
▪ پایگاه طراحی کنید نه صفحه. نخستین نگرانی شما باید طرح کلی پایگاه باشد. هنگامی که طراحی پایگاه جدیدی را از روی کاغذ آغاز می‌کنید، تلاش کنید طرحی به وجود آورید که برای کاربران معنا داشته باشد، ظاهر یک‌دست و یک‌پارچه‌ای داشته باشد و توسعه‌ی آن در آینده مشکل نباشد. پیروی از الگوی مشخص، یا به قول معروف استاندار، یکی از شاخص‌هایی است که یک پایگاه حرفه ای را از یک پایگاه غیر حرفه ای مجزا می سازد.
▪ گردش در پایگاه را آسان کنید. کاربران شما باید بتوانند به آسانی از هر صفحه‌ای به صفحه دیگر بروند. خیلی مهم است که در همه‌ی صفحه‌ها به صفحه‌های دیگر پیوند داشته باشید. البته، به نحوی که کاربر خیلی زود یاد بگیرد از آن‌ها استفاده کند. اگر قرار است به پایگاه‌های دیگری پیوند داشته باشید، آن‌ها را طوری طراحی نکنید که کاربر پیش از گردش در پایگاه شما به آن‌ها مراجعه کند.
▪ فراموش نکنید که جهانیان را از پایگاه جدید خود با خبر کنید . پایگاه خود را در فهرست پایگاه هایی قرار دهید که موتورهای کاوش آن‌ها را جست و جو می کنند. آدرس پایگاه خود را روی کارت مشخصه‌های خود چاپ کنید. با پایگاه‌های دیگر پیوند دو جانبه برقرار کنید. از رسانه‌های مکتوب برای معرفی پایگاه خود کمک بگیرید. خلاصه، هر فرصتی را برای اعلان موجودیت غنیمت شمارید.
▪ پایگاه خود را روزآمد کنید . برای این که بازدیدکنندگان بار دیگر به صفحه‌های شما مراجعه و پایگاه شما را به دوستانشان توصیه کنند، باید دلیلی برای آنان فراهم کنید. مقاله‌های جدیدی که هر ماه به پایگاه افزوده می شود، تصویر، مسابقه یا پرسش هفته ، روی‌دادهای روز، چه رویدادهای تاریخی و چه رویدادهای جاری، که بسته به توان خود انتخاب می کنید، به تبدیل بازدیدکنندگان پایگاه به کاربران آن کمک می کنند.
▪ از ترفندهای روزنامه نگاری غافل نشوید. مانند روزنامه نگاری که با عنوان‌ها ی جذاب شما را به خواندن مطلبی اغوا می کند، ذهن کاربران را به پایگاهتان مشغول کنید. برخی از عبارت‌هایی که ممکن است توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کند عبارت اند:” ویژه و رایگان”، “فقط برای شما” یا ” یک بار برای همیشه”. البته توجه داشته باشید آن چه قرار است به کاربران عرضه کنید، باید در قد و قواره واژه‌هایی باشد که برای تبلیغ از آن‌ها استفاده می کنید!
▪ از بازدیدکنندگان بپرسید . از کاربران درباره‌ی پایگاه خود نظر خواهی کنید. فرم ساده ای برای نظر خواهی تهیه و در صورت امکان برای آن جایزه‌ای تعیین کنید. از دوستانتان بخواهید پایگاه شما را بررسی کنند و سپس آنان را سوال پیچ کنید. به طور معمول، کاربران چیزهایی را می‌بینند که طراحان هرگز نمی‌بینند. بنابراین برای دریافت کردن بازخورد کاربران به شیوه‌های کارآمد تری فکر کنید.
▪ به چشمان کاربران توجه داشته باشید. متن سیاه روی زمینه سفید خواندن جمله‌ها را بسیار آسان می‌کند. رنگ‌های دیگر متن را اندکی مه آلود می کنند. با وجود این، سفید خالص اندکی چشم‌ها را می آزارد. بنابراین، بهتر است برای زمینه‌ی خود از سفید مایل به خاکستری یا مایل به کرم یا سفیدی که به رنگ پوسته تخم مرغ می ماند، استفاده کنید. از حالت سیاه( Bold ) فقط برای تاکید، برای مثال در عنوان‌های فرعی، استفاده کنید. خواندن متن سراسر سیاه خسته کننده است.
▪ خبرنامه داشته باشید. اگر پایگاه شما خبرنامه داشته باشد، کاربران شما همواره در جریان آخرین تغییرهای پایگاه قرار می گیرند. ساختن خبرنامه به برنامه نویسی نیاز دارد، به طوری که آخرین تغییرها پایگاه به صورت خودکار به پست الکترونیک کاربران ارسال شود. خبرنامه براساس مطالبی که ماهانه یا هفتگی در پایگاه عرضه می‌کنید، تنظیم می‌شود.
▪ از بدترین پیغام دوری کنید. تا زمانی که پایگاه شما به طور کامل طراحی نشده ، چندبار از کامپیوترهای مختلف و با کمک دوستان و آشنایان بررسی نشده و نقص های آن برطرف نشده است، برای آن تبلیغ نکنید. بدترین تبلیغ برای یک پایگاه، صفحه ای است که در آن این عبارت نوشته شده است:” در حال ساخت است.”
▪ ورودی‌ها را ثبت کنید. از بازدیدکنندگان خود بپرسید چه گونه با پایگاه شما آشنا شده‌اند. این اطلاعات در برنامه‌ریزی برای تبلیغات بسیار مفیدند. به علاوه، باید بدانید آن دسته از بازدیدکنندگانی که از طریق کاوشگرهایی مانند گوگل و یاهو به پایگاه شما وارد شده‌اند، از چه واژه‌های کلیدی استفاده کرده‌اند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند بدانید چه مطالبی مورد توجه بازدیدکنندگان است
منبع: جزیره دانش
منبع : پایگاه علمی دانش پژوهان