جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
نورپردازی در تلویزیون
نور درحقیقت قابل دیدن نیست . اگر نگاهی به دکور نصب شده بیاندازید ،میتوانید تمام زحماتی را که صرف ساختن و تهیه کردن آن شده است ،لمس کنید . بنابراین اثر نور را میبینید نه خود نور را.
▪ بحث فنی نورپردازی
شدت ،تضاد یا کنتراست و سمت منابع نوری ،باید متناسب با ویژگیهای دوربینهای اکترونیک و زاویه نگاه آنها انتخاب شود. همچنین دمای رنگ نور آنها باید از ابتدا تا انتهای برنامه ،ثابت باشد و گرنه کیفیت رنگ برنامه تغییر خواهد کرد. حتی اگرنورپردازی رابلندپروازانه و وسیع طراحی کرده باشیم ، باید به گونهای باشد که با محدودیتهای بسیار جدی و دست وپاگیر استفاده از نیروی برق ، زمان ، نیروی کار ،و وسایل نورپردازی کارایی داشته باشد.
▪ بحث هنری نورپردازی
میتوان از نورپردازی برای تاکید کردن بر سطوح ،شکل و جنس سوژهها یا کم جلوهدادنشان استفاده کرد ؛ میتوان تصوری از موقعیت ومکان و فاصله را خلق کرد . میتوان از طریق ایجاد فضاهای سایه-روشن ، آثاری افسونکننده و رویایی و زیبا خلق کرد. میتوان با نورپردازی آگاهانه و هنرمندانه ، توجه بیننده را به نقاط خاصی جلب کرد ، بدین ترتیب که نقاطی را برجسته و چشمگیر و نقاط دیگری را سرخورده و کماهمیت جلوه داد . با استفاده از روشهای نورپردازی ،قادر خواهید بود ظاهر سوژهها را به طور کامل تغییر دهید .
▪ شرح تصویر :
تنظیم منابع نوری مشکل و پیچیده :
حتی یک سیستم نورپردازی بسیار پیچیده نیز ،میتواند با کمک اجزای وابستهاش تحلیل گردد . در این تصویر ، منابع نوری ویژه هر شخص ( که با شماره مشخصاند) با حروف الف برای نور اصلی ،ف برای نور پرکننده یا فرعی و پ برای نور پشت ،معرفی شدهاند . منابع نوری اضافی ممکن است زمینه را روشن نمایند.
● اساس شیوههای نورپردازی
برخی اصول بنیادین نورپردازی:
۱- ویژگیهای عمومی نورمناسب برای تصویربرداری ویدئو ،محدوده نورهای تند و تیز تا نورهای ملایم را شامل میشود . نورهای تندو تیز سایههای قوی ایجاد میکنند و زمینه و حجم موضوع را آشکار میکنند ؛ در حالیکه نورهای نرم و ملایم ،روشنایی بدون سایه تولید مینمایند و زمینه و حجم موضوع را کماهمیت نمایش میدهند. نورپردازی مناسب از ترکیب این انواع به دست میآید.,br>۲- سمت تابش نور مورد استفاده ،توازن و شدت نسبی آنها و ویژگیهایشان ( نورهای تند تیز یا نرم وملایم ) است که مشخص میکند صحنه و سوژه به چه چیزی شباهت دارد.
۳- به هر سوژه باید یک نوراصلی(key light) بتابد . این نور ، روشنایی اصلی صحنه را تشکیل میدهد که قالب و حجم موضوع و شکل و زمینه سطح آن را آشکار میسازد و سمت تابش نور را مشخص میکند.
۴- برای کاهش کنتراست و نورپردازی سایهها ،یک نورفرعی یا پر کننده (filler light) مورد نیاز است تا یک نوع روشنایی نرم ومطبوع را تامین کند.
۵- نور پشت که خط محدوده موضوع را از پشت سر مشخص کرده ، به ایجاد عمق و حجم در تصویر کمک میکند.
۶- در طرح اساس نورپردازی ،به سه نوع منبع نور اصلی ، پرکننده یا فرعی ،و نور پشت نیاز داریم که به طور معمول به شکل مثلثی تنظیم میشوند.
۷- افزون بر نورپردازی سوژه ،از چند منبع نوری نیز برای روشن ساختن دکور برنامه استفاده میشود . این منابع نوری ،شکل ، طرح و قالب دکور را مشخص میسازندو تصویر مناسب حال و هوای برنامه را خلق میکنند.
نورپردازی باید متناسب با نگاه دوربین باشد و با آن تداخل ناخواسته و ناهماهنگی نداشته باشد . همچنین طرح نورپردازی باید طوری باشد که امکان حرکت و مانور دوربین و بوم صدا را فراهم آورد و از تشکیل سایههای نابجای دوربینها و بوم صدا دوری گزیند.
خلاصه آنکه نورپردازی موفق تنها با داشتن یک ذهن خلاق و پیشبینی نتایج کار و برنامهریزی منظم ،میسر است.
منبع : شبکه رشد
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق احمد وحیدی حسن روحانی حجاب مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی مجلس رهبر انقلاب شهید مطهری رسانه
ایران هواشناسی سیل آتش سوزی یسنا تهران روز معلم قوه قضاییه پلیس معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا دولت سیزدهم مالیات طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ ساواک سینمای ایران عفاف و حجاب تبلیغات مسعود اسکویی سینما دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه جنگ غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
ناسا هوش مصنوعی فناوری اپل گوگل اینستاگرام تلفن همراه کولر
طب سنتی خواب فشار خون کبد چرب دیابت