یکشنبه, ۳۰ دی, ۱۴۰۳ / 19 January, 2025
مجله ویستا
نورپردازی در تلویزیون
نور درحقیقت قابل دیدن نیست . اگر نگاهی به دکور نصب شده بیاندازید ،میتوانید تمام زحماتی را که صرف ساختن و تهیه کردن آن شده است ،لمس کنید . بنابراین اثر نور را میبینید نه خود نور را.
▪ بحث فنی نورپردازی
شدت ،تضاد یا کنتراست و سمت منابع نوری ،باید متناسب با ویژگیهای دوربینهای اکترونیک و زاویه نگاه آنها انتخاب شود. همچنین دمای رنگ نور آنها باید از ابتدا تا انتهای برنامه ،ثابت باشد و گرنه کیفیت رنگ برنامه تغییر خواهد کرد. حتی اگرنورپردازی رابلندپروازانه و وسیع طراحی کرده باشیم ، باید به گونهای باشد که با محدودیتهای بسیار جدی و دست وپاگیر استفاده از نیروی برق ، زمان ، نیروی کار ،و وسایل نورپردازی کارایی داشته باشد.
▪ بحث هنری نورپردازی
میتوان از نورپردازی برای تاکید کردن بر سطوح ،شکل و جنس سوژهها یا کم جلوهدادنشان استفاده کرد ؛ میتوان تصوری از موقعیت ومکان و فاصله را خلق کرد . میتوان از طریق ایجاد فضاهای سایه-روشن ، آثاری افسونکننده و رویایی و زیبا خلق کرد. میتوان با نورپردازی آگاهانه و هنرمندانه ، توجه بیننده را به نقاط خاصی جلب کرد ، بدین ترتیب که نقاطی را برجسته و چشمگیر و نقاط دیگری را سرخورده و کماهمیت جلوه داد . با استفاده از روشهای نورپردازی ،قادر خواهید بود ظاهر سوژهها را به طور کامل تغییر دهید .
▪ شرح تصویر :
تنظیم منابع نوری مشکل و پیچیده :
حتی یک سیستم نورپردازی بسیار پیچیده نیز ،میتواند با کمک اجزای وابستهاش تحلیل گردد . در این تصویر ، منابع نوری ویژه هر شخص ( که با شماره مشخصاند) با حروف الف برای نور اصلی ،ف برای نور پرکننده یا فرعی و پ برای نور پشت ،معرفی شدهاند . منابع نوری اضافی ممکن است زمینه را روشن نمایند.
● اساس شیوههای نورپردازی
برخی اصول بنیادین نورپردازی:
۱- ویژگیهای عمومی نورمناسب برای تصویربرداری ویدئو ،محدوده نورهای تند و تیز تا نورهای ملایم را شامل میشود . نورهای تندو تیز سایههای قوی ایجاد میکنند و زمینه و حجم موضوع را آشکار میکنند ؛ در حالیکه نورهای نرم و ملایم ،روشنایی بدون سایه تولید مینمایند و زمینه و حجم موضوع را کماهمیت نمایش میدهند. نورپردازی مناسب از ترکیب این انواع به دست میآید.,br>۲- سمت تابش نور مورد استفاده ،توازن و شدت نسبی آنها و ویژگیهایشان ( نورهای تند تیز یا نرم وملایم ) است که مشخص میکند صحنه و سوژه به چه چیزی شباهت دارد.
۳- به هر سوژه باید یک نوراصلی(key light) بتابد . این نور ، روشنایی اصلی صحنه را تشکیل میدهد که قالب و حجم موضوع و شکل و زمینه سطح آن را آشکار میسازد و سمت تابش نور را مشخص میکند.
۴- برای کاهش کنتراست و نورپردازی سایهها ،یک نورفرعی یا پر کننده (filler light) مورد نیاز است تا یک نوع روشنایی نرم ومطبوع را تامین کند.
۵- نور پشت که خط محدوده موضوع را از پشت سر مشخص کرده ، به ایجاد عمق و حجم در تصویر کمک میکند.
۶- در طرح اساس نورپردازی ،به سه نوع منبع نور اصلی ، پرکننده یا فرعی ،و نور پشت نیاز داریم که به طور معمول به شکل مثلثی تنظیم میشوند.
۷- افزون بر نورپردازی سوژه ،از چند منبع نوری نیز برای روشن ساختن دکور برنامه استفاده میشود . این منابع نوری ،شکل ، طرح و قالب دکور را مشخص میسازندو تصویر مناسب حال و هوای برنامه را خلق میکنند.
نورپردازی باید متناسب با نگاه دوربین باشد و با آن تداخل ناخواسته و ناهماهنگی نداشته باشد . همچنین طرح نورپردازی باید طوری باشد که امکان حرکت و مانور دوربین و بوم صدا را فراهم آورد و از تشکیل سایههای نابجای دوربینها و بوم صدا دوری گزیند.
خلاصه آنکه نورپردازی موفق تنها با داشتن یک ذهن خلاق و پیشبینی نتایج کار و برنامهریزی منظم ،میسر است.
منبع : شبکه رشد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست