پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا
دغدغههای معنویت اندیشی در عصر تجدد
جهانی شدن (یا جهانیسازی) را از مقومات و مؤلفههای عصر تجدد دانستهاند. عصری که در آن، چارچوبهای مفهومی - معنایی، آدمیان را در بافتی همسان فرو برده، فشرده ساخته و عینیتبخشیده است. انفورماتیک، آگاهیها را همسایه دیوار به دیوار کرده و جغرافیای معرفتی افراد را به هم نزدیک نموده است و همین یکه و یکی شدن، «خردهفرهنگها» را تقویتساخته و نگاهها را به «درون» معطوف کرده و عاملان و فاعلان فرهنگها را به تعریفی مجدد از «داشتههای خویش» خوانده است. در این بازیابیها و بازاندیشیها، نوعی «دلبستگی» و احساس رضایت و امتناع دیده میشود. یکی از این بازیابیها و تفسیرهای مجدد، تلقیای است که «معنویت» را بن مایه اصلی دین میداند. این تلقی کوشش میکند جنبههای اشراقی و مثالی و نمادین دین را برجسته ساخته و مدلی مشترک از ادیان به دست دهد و برای رهایی از چالشها و آسیبها و دلشورههای مدرنیسم، راهکارهایی بیابد.
معنویت (spirituality) که نوعی «احساس آرامش» را برای آدمی پدید میآورد، طیف معنایی مختلفی را شامل میشود و در نظر صاحبنظران یکسان نیست. در یک تعبیر، معنویت در گرو نقد و نفی تجدد و اقتضائات آن است که برای رسیدن به ساخت معنویت، باید از رهگذر دین و سنت (tradition) گذشت. در این تلقی - که طرفداران زیادی دارد - راه نجات و رستگاری فقط از طریق عمل به آموزهها و دستورات دینی ممکن است. در این تفسیر، رهاورد مجدد که بیشتر تجلی ظواهر و بعد ناسوتی زندگی است، نمیتواند نیازها و خواستههای روحی آدمی را پاسخگو باشد و منطقا جمع بین تدین و تجدد، پارادوکسیکال ( paradoxical) و ناممکن است; اما این همه معنای معنویت نیست و باید دید چه نظرات و دیدگاههایی در این باب وجود دارد; ذیلا به رهیافتهای کلان در این موضوع میپردازیم.
● معنویت، معادل سنت
یکی از تلقیهای معنویتاندیشی، توجه و برتری دادن به اصل سنت است; یعنی معنویت و رستگاری و رهایی را تنها از گذر سنت ( traditon) میتوان به دست آورد. در این رویکرد سنت، عبارت است از حقایق یا اصولی که منشا الهی دارند و از طریق شخصیتهای مختلف و معروف به رسولان و پیامبران، اوتاره تارهها، لوگوس یا دیگر عوامل انتقال برای ابنای بشر و در واقع برای یک بخش کامل کیهانی آشکار شده و نقاب از چهره آنها برگرفته شده است. (۱) چنین معنویتی، معادل دین است و دین در معنای اولیه خود، همان اصولی است که از عالم بالا وحی شده است و آدمی را به مبداش پیوند میدهد. معنویتسنت گرایانه، رابطه و حضوری است که با امر قدسی (sacred) و با مفهوم راستاندیشی (orthodoxy) با مرجعیت (authority) ، با استمرار و انتظام در انتقال حقیقتبا امر ظاهری (exoteric) و امر باطنی (esotreic) و نیز حیات معنوی، علم و هنر مرتبط است. (۲) این معنویت از درون سنتبه دست میآید و معادل همان حکمت جاویدان (perennialwisdom) است که در دل هر دین استقرار یافته و نوعی سوفیا و حکمتی را شامل شده است که به دلیل برخورداری از منظر ذوقی خود در غرب و شرق عالم، برترین دستاورد بشر محسوب میشود.
در تلقی معنوی، انسانها از حیث انسانیت، ذاتا خوب هستند و از مواهب ویژهای برخوردارند; زیرا انسان است که فقط فکر و استدلال و تعقل میکند و اهل اختیار و گزینش است و از چنین چشماندازی، معنویت، «مجموعه حقایق همه جایی و همیشگی» ( universatruths) است که برای هر کس تعلق خاطر و التزام عملی و نظری دارد. رابطه سنت و معنویت، ناشی از رابطه متافیزیکی آن دوست. سنت از لحاظ ریشه و لغتبا انتقال برابر میشود و دین (religon) در ریشه به معنای «به هم بستن یا پیوند دادن» است. دین، انسانها را به هم و با خدا به عنوان اعضای یک جامعه یا ملت قدسی یا چیزی که اسلام امت نامیده است، پیوند میدهد. به این معنا دین، مبدا سنت و سرآغازی آسمانی است که از طریق وحی، حقایق و اصول معینی را متجلی میسازد.
● دو ویژگی معنویتسنتگرایانه
۱) کثرت گرایی
نگاه سنت گرا نگاهی خرد و در حیطه رفتارها و مناسک عبادی نیست (یا اگر باشد آن را چندان مورد توجه قرار نمیدهد). آنها به جنبهها و ساختهای باطنی دین میاندیشند و حیطه حلال و حرام را «بر زمینه» همان دین معنا و تفسیر میکنند. معنویتسنت گرایانه توصیه میکند «که هر کس اخلاقا و تلوینا ملزوم به باورهای دینی و معنوی خویش است و هیچ کس، دیگری را نمیتواند به دین دیگری دعوت کند.» (۳) تکوین دینداری و اخلاق انسانی، اقتضا میکند که هر کس در دین خود راسخ و ثابت قدم باشد. زمینههای تاریخی، ذهنیتهای شناختی و طبیعت تکامل اقتضا میکند که هندوها به آیین هندوی خویش و مسلمانان به آیین مسلمانی خود و مسیحی به آیین مسیحیتخود زندگی معنوی و روحانی داشته باشد. این تصور برای تعدیل این روش است که هر دینی خواهان تکثیر و پیشرفت و جهانمداری خویش است و برای تعدیل چنین خواستهای ادیان و زندگیهای روحانی دیگر، حق حضور و تداوم دارند. به نظر سنتگرایان، «وجوه ظاهری» دین با هم متفاوتاند و همین باعث تقسیمبندیها و تمایزات دیندارانه میگردد; اما در جنبههای مثالی و معنویتبخشی دین، نوعی اتحاد و اشتراک وجود دارد و «همه کس طالب یارند چه هوشیار و چه مست.» در تلقی کثرت انگار امری قدسی و الوهی، رنگ و لعاب فرهنگی و ظاهری به خود نمیگیرد، زیرا عقیدهها و باورها، شکلهای همگون و ناهمگون زمینههای مختلف است که تدریجا شکل گرفتهاند. استراتژی گفتوگو بین ادیان، جستجوی راههایی است که این زمینهها و ناهمگونیها را افقی مشترک تفسیر میکند. کثرتگرایی سنتی این ذهنیت و انگار را نفی نمیکند که برای بخشی از ساکنان زمین به جذابیتبودایی پی برده است و بخش دیگری از آن، هستهها و لطافت تصوف و عرفان اسلامی را فهمیده و به آن تکیه داده است و شاید اینها ناشی از چالشهایی است که تجدد بوجود آورده یا مکتبهای ظاهر پسند از آن دم زدهاند.
۲) طبیعت گرایی
نگاه سنتگرا به طبیعت، نگاهی از منظر باطنی و رمزی است. کتابهای آسمانی این نگرش را پذیرفتهاند و در حکمت و عظمت آن به نیکی یاد کردهاند. طبیعتبرای دیدن خدا و در صحنه طبیعت و سیر به سوی آسمان قرآن نیز انسان را متوجه پدیدههای طبیعت میکند و آنها را آیات خداوند میخواند. دکتر نصر بیش از هر کس دیگر کوشیده است که تفسیری متلائم از معنویت اسلامی و طبیعت ارائه دهد. به نظر وی اسلام از طریق آیات و روایت، بیش از هر مذهب دیگری به طبیعت (و محیط زیست) احترام گذاشته است. طبیعت همیشه آیه و نشانه حکمتخداوند بوده و همین خصلتحکمت گونه باعثشد تا جریان علم عرفی (و سکولاریسم) در جهانبینی اسلامی رشد نکند. به نظر وی، علت اینکه چنین چیزی رخ نداد، آن بود که برای مسلمانان، پدیدههای طبیعت هرگز چیزی جز نشانههای (آیات) خدا نیست. در اینجا هیچگاه پدیدهها «فکتها» های محض نشدند; زیرا اسلام از دیدن طبیعتبه عنوان چیزی جز آثار خدا ابا دارد. بنابراین هماهنگی و توازنی بین انسان اسلامی در مقام خلیفه خدا با طبیعت وجود دارد. به نظر نصر، «معماری مقدس اسلامی، چیزی بیشتر یا کمتر از آوردن نظم طبیعتبه فضای مصنوعی ایجاد شده به دستبشر نیست و این است علت اینکه چرا چنین کسی که بیرون از شهر در دامن طبیعتباشد، به مسجد نیاز ندارد که در آن نماز بگذارد. همه طبیعتبرای مسلمان مسجد است.» (۴)
سنت گرایانی همانند دکتر، نصر معتقدند که منشا بحرانهای زیستمحیطی و تخریب زمین، ناشی از پیدایش ایده «انسان پرومتهای» در قبال طبیعتبوده است. انسان به جای خدا و طبیعت، خودش را قرار داده و با نگاهی سلطهآمیز بر طبیعتحاکم شده است. علیه خداوند شورید و عصیان کرد و سرانجام به مجازات عصیان خود رسید. در معنویت اسلامی، هیچگاه انسان پرومتهای (آزاد و رها از مقدسات) به وجود نیامد و امکان ظهور نیافت. آنچه اسلام به هر قیمتی از آن میپرهیزد، ایده انسان پرومتهای یا تایتانیک یا شورشی است که زنجیرههای وجود را شکسته و استقلال خود را از خدا و جهان اعلام کرده است. همیشه بین انسان اسلامی، در مقام خلیفه، ارتباطی با طبیعت وجود داشت. (۵) از چشم انداز معنوی باطنی میبایستبه طبیعت نگریست و «این نگاه مبتنی بر رویکردی عارفانه است.» وحدت طبیعت نتیجه مستقیم وحدت مبدا حاکم; است وحدتی که باید صورت افسانهای و یا به زبان حکمت و عرفان، پایه و اساس ادیان را تشکیل دهد. (۷)
● معنویت و رهیافتهای وجودی
رهیافت دیگری متمایز و متفاوت از نگرش سنتگرایانه از معنویت وجود دارد، و آن رهیافت وجودی (exestanseal) است و آن توجه به ساحتهای احساسی و عاطفی و روانی اشخاص است. معنویت، عبارت است از احساس و عاطفهای که شخص از رخدادها و پدیدههای پیرامونی خود به دست آورد. این احساس معنوی، بعضا معادل دینداری مرسوم و معهود نیست; بلکه شخص در فردیتخود احساس گناه یا ثواب میکند و چندان به جنبههای تعبدی، تقلیدی و عبادی دین نظر نمیافکند و اگر مینگرد، از نتایج و عملکردهای روانشناختی و انسانگرایی آن نیز غافل نیست.
● ویژگیهای معنویت وجودی
سالها تاریخ اندیشهها و مکاتب فلسفی گذشت تا برخی از متفکران پی بردند که نگاه نظاموار به جهان و هستی راه به جایی نمیبرد و عقلانیت انسانی، ضعیفتر از آن است تا سیستمی یکپارچه و یونیورسال از کل هستی و همه رخدادهایش ارائه دهد; به طوری که حس درونی انسان را اقناع کند. پیچ و خمهای معرفتی و شناختی جهان، اجازه تفسیر یکپارچه که ناشی از راسیونالیسم یا ماتریالیسم یا ایده آلیسم باشد، به ما نمیدهد. فیلسوفان معرفتگرا، متفطن این نکته شدند که اصالت از آن «حقایق عینی» و خارجی نیست، بلکه نسبت «فرد انسانی» با هویتها و پدیدارهاست. کسی که به جوانب چنین موضوعی پرداخته است، سورن کرگگور (۱۸۸۵ - ۱۸۱۳) فیلسوف متاله دانمارکی است. او اولین کسی است که اعلام کرد ما در پی حقیقت مسیحیت نیستیم، بلکه هدف، پیدا کردن نسبت فرد انسانی (Individual) با مسیحیت است. این تلقی تا حدودی در دنیای دینشناسی و دینداری تاثیر گذار بوده است و به رغم نارساییها و کاستیهای آن، طرفدارانی پیدا کرده است; اما چنین معنویت اگزستانسیالی خصایصی دارد:
۱) فردی بودن
گزاره اصلی معنویت وجودی این است: «هر انسان جزیی، تنهاست». انسان جزیی یگانه و مغایر با دیگران است. معیار هستبودن ما وجود فردی ماست که «بادیگری» متفاوتیم. به نظر کرگگور، انسان در تنهایی شهید میشود، در تنهایی گناه میکند و در تنهایی ایمان میورزد و در تنهایی بر میگزیند و در تنهایی متحول میشود. (۶) البته تعبیر این فیلسوف دانمارکی، ناظر به دیانت مسیحیت است و خود بیان میکند که مقوله فرد نسبت نزدیکی با مسیحیت دارد; زیرا مسیح قصد هدایت کردن جمع و توده را نداشت و خواستار مؤمن ساختن دلها به خدا بود. با اعتراف به گناهکار بودن است که انسان با خدا ارتباط مییابد و گناه به جای آن که آدمیان را به صورت یک «توده گناهکار» در آورد، متحد میسازد; زیرا گناه شخصیترین افعال است و بلکه قویترین وسیله احراز و اثبات هستبودن خود اوست. هر گاه انسان به این درک شناختشناسانه دستبیابد که بر معیارهای فردی خود تاکید ورزد و به «صرافت طبع خود» عمل نماید، خودیت او متجلی شده است. انسان در مقام تنهایی و فردی خویش، همرنگ جماعت نمیشود و در تور تودهای شدن (massive) نیز واقع نمیگردد.
در تلقی فلسفههای وجودی، عشق و ایمان حیثیتی شخصی و تنهایی است. گرچه عاشق و مؤمن به متعلق و واقعیتی دل میسپرد، اما منشا وجود آن و برانگیختگی آن حسهای فردی و غیرجمعی است. چنین معنویتی خصلتی فردی دارد. آنچه خواستههای فردی را میتواند تعدیل کند، مقولههایی مثل تقلید و تعبد و جماعتگرایی است.
۲) انفسی بودن
خصلت دوم معنویت وجودی این است که حقیقت، اصولا امری خارجی، عینی و بیرونی نیست، بلکه مقولهای درونی، شناختی و سابجکتیو است. معنویت، پروسهای مربوط به نحوه نگاه ماست. در چشمانداز انفسی بودن، دین و دینداری، سیری باطنی است «و سیر باطنی، انفسی بودن است. انفسی بودن در اصل شورمندی است و منتهای مراتبش، دلنگرانی بیحدوحصر شخصی و شورمندانه است در باب سعادت ابدی» (۸) از آنجا که انفسی بودن ناظر به «یک تصمیم است، همه تصمیمها به انفسی بودن باز بستهاند». (۹) با توجه به این رویکرد، مایههای معنوی و ایمان دینی را از درون و نگاه به خود میتوان به دست آورد. این نگرش کانتی از معنویت مربوط به دنیای رابطهها و تمایزات درونی است. مهم این است که این رابطهها و تمایزات، چگونه معنا شوند و تفسیر یابند.
خصایص رهیافت وجودی، بیشتر و فراتر از دو مورد فوق است; اما به طور کلی، همه ویژگیهای دیگر به نوعی به این دو ساخت فردی و درونی و انفسی بودن حقیقتباز میگردد. حقیقت دینداری و به طور کلی زیست مؤمنانه به این دو ویژگی ارتباط دارد.
● مقایسه معنویتسنت گرایانه و رهیافت وجودی
رهیافتسنتگرا میان دو مقوله غرب و شرق تقابل مینهد. غرب نشان از غروب و تیره و تاریک شدن خورشید معنویت میدهد، و شرق و سنتهای شرقی جایگاه طلوع و برآمدن سنتهای ماندگار معنوی است. رهیافتسنتگرایانه در آنجا که تمدن شرقی را در برابر تمدن غربی، معرفی و توصیف میکند، کلان اندیش و کلگرایانه (Holistic) است. به مجموعه تمدن غرب یا شرق به مثابه مجموعهای عام و پروسهای پیوسته مینگرند. ساحتها و سائقههای فردی را لحاظ نمیکنند. در تلقی سنتگرا، غرب در حال افول و اضمحلال است. در این تعبیر، غرب از قرن شانزدهم میلادی که جامعه مدنی را جانشین نظام مذهبی ساخت، امانت معنوی خود را از دست داده است. نتیجه آن بحران کنونی غرب است که به چهار صورت خود را نشان داده است: انحطاط فرهنگ، غروب خدایان، مرگ اساطیر و سقوط معنویت. (۱۰) جوهر فلسفه و علم در تمدنهای شرقی، ریشه دوانده و هسته فلسفی آن نوعی مکاشفه و اشراق است که در تمدنهای غربی یافت نمیشود.
نگاه سنت گرایانه، نگاهی واقعگرا، بیرونی و آفاقی است; اما رهیافت وجودی نگاهش درونگرا و انفسی است. به جنبههای تمدنی و عام فرهنگها نمینگردد، بلکه به جنبههای فردی و ذائقهها و سلیقه و گرایشات فردی توجه میکند. برای رهایی از بن بست تجدد، نوعی درونگرایی و استغنای درونی را توصیه میکنند. اما نگاه سنتگرایانه برای برونرفت از تکنولوژی و تجدد کنونی به تقویتسنتهای شرقی و قرون وسطایی نظر میافکند، و هر دو نگاه درصدد راهکاری برای زیستبهتر در دنیای جدیدند سنتگرایی آنها در گرویدن به گذشته و سنت است; اما نگاه وجودی ارجاع به لایهها و اعمال روانی و درونی خود انسان است. این یکی به آرامش، شادی و امید و رستگاری میاندیشد و آن دیگری به آخرت، نجات و مدینه فاضله انسانی روی نشان میدهد.
به نظر میرسد رهیافت وجودی به انسان و هستی و در متن تحولات و دگردیسیهای علمی، فرهنگی و جهانی، رهیافتی این جهانیتر (Secular) انسانگراتر، فردگراتر، استدلالگراتر، آزاداندیشتر باشد. این افقی است که تجدد امروز و آینده انسان را در پیش روی خواهد داشت; زیرا امری قدسی (Sacred) ساختی ابدی و ازلی دارد و پیچیدگیها و در همشدگیهای عصر جدید آن را متزلزل یا کمرنگ نخواهد کرد. از چنین روزی است که رویکرد وجودی و سنتی، سمت و سوی حرکت اکنون و آینده را به سمت معنویت میخواند.
نویسنده: الله کرم - کرمی پور
منبع: سایت - باشگاه اندیشه - به نقل از هفته نامه پگاه حوزه، شماره ۸۱
پینوشتها:
۱. نصر، دکتر حسین، معرفت و معنویت، ترجمه انشاءالله رحمتی.
۲. همان، ص ۱۵۶.
۳. نقد و نظر، سال چهارم، شماره سوم و چهارم، ص ۵۳.
۴. نقد و نظر، (شماره ۵، ۱۸ و ۱۷) ۷۸ - ۱۳۷۷ - ص ۱۰۵.
۵. همان، ص ۱۰۳.
۶. برای اطلاع بیشتر بنگیرد به; نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفههای هستبودن، ژان دال، ترجمه یحیی مهدوی (تهران، خوارزمی، ۱۳۷۲) ص ۱۲۲.
۷. نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت، دکتر حسین نصر. ص ۱۵.
۸. مصطفی ملکیان، سیری در سپهر جان (تهران، مؤسسه نگاه معاصر، ۱۳۸۱)، ص ۳۱.
۹. همان، ص ۳۱.
۱۰. داریوش شایگان، آسیا در برابر غرب، ص ۱۶۸.
منبع: سایت - باشگاه اندیشه - به نقل از هفته نامه پگاه حوزه، شماره ۸۱
پینوشتها:
۱. نصر، دکتر حسین، معرفت و معنویت، ترجمه انشاءالله رحمتی.
۲. همان، ص ۱۵۶.
۳. نقد و نظر، سال چهارم، شماره سوم و چهارم، ص ۵۳.
۴. نقد و نظر، (شماره ۵، ۱۸ و ۱۷) ۷۸ - ۱۳۷۷ - ص ۱۰۵.
۵. همان، ص ۱۰۳.
۶. برای اطلاع بیشتر بنگیرد به; نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفههای هستبودن، ژان دال، ترجمه یحیی مهدوی (تهران، خوارزمی، ۱۳۷۲) ص ۱۲۲.
۷. نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت، دکتر حسین نصر. ص ۱۵.
۸. مصطفی ملکیان، سیری در سپهر جان (تهران، مؤسسه نگاه معاصر، ۱۳۸۱)، ص ۳۱.
۹. همان، ص ۳۱.
۱۰. داریوش شایگان، آسیا در برابر غرب، ص ۱۶۸.
منبع : باشگاه اندیشه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست