سه شنبه, ۹ بهمن, ۱۴۰۳ / 28 January, 2025
مجله ویستا
منزلت زن از اعصار گذشته تا انقلاب اسلامی
● جایگاه زن در گذر تاریخ
نقش زن در خانواده، اجتماع و تربیت نسل پرتكاپو مطلبی است كه اگرچه نویسندگان و صاحب مكاتب گوناگون بدان اشاره كردهاند امّا هیچكدام نقش ارزندهای را كه اسلام برای شخصیت زن قائل است مورد توجه قرار نداده و از آن غافل بودهاند. زیرا در جهانی كه در جاهلیت وحشیانه به سر میبرد ناگهان از افق وحی خورشید محمدی(ص) طلوع نمود و با كلام نورانی قرآن به پرتو افشانی پرداخت و در میان اقشار گوناگون كه ستمهای زیادی متحمل شدهاند از ظلمی كه بیش از همه بر زنان رفته پرده برداشتند و برای احیای هویت بانوان و جلوگیری از تضییع حقوقشان گامهای امیدوار كننده در آن فضای یأس آلود برداشتند.
یادآور میشود اقوام و ملل پیشین زن را موجودی ضعیف و فاقد شأن و اعتبار دانسته و با وی رفتاری ناروا داشتند و زنان را همچون غلامان و چارپایان قابل مبادله به حساب آورده و هیچگونه اختیار و قدرت گزینشی برایشان قائل نبودند و این درحالی است كه پرمشقتترین كارها بر دوش زنان بود و اگر از عهده كارهای طاقت فرسا برنمیآمدند شدیداً مورد فشار و آزار و اذیت توأم با توبیخ و ملامت قرار میگرفتند و چه بسا زیر ضربات لگد و كتك جان میدادند. در برخی از برهههای تاریخی و با حضور مصلحین اجتماعی اگرچه بانوان از بعضی مزایا برخوردار شدند با این وجود از نظر حقوق معنوی و اجتماعی و استقلال شخصیت محرومیتهای فراوانی داشتند. امام خمینی در فراز یكی از بیانات خود در این باره فرمودهاند: «...زن در دو مرحله مظلوم بوده است یكی در جاهلیت كه مثل حیوانات بلكه پایینتر از آن بود و اسلام زن را از آن لجنزار بیرون كشید و دیگر در زمان ما... به اسم اینكه میخواهند زن را آزاد كنند، به زن ظلمها كردند و وی را از آن مقام شرافت، معنویت و عزتی كه داشت پایین كشیدند».(۱)
ظلم و فشارهایی كه در گذشته به زنان روا میشد محدود به سرزمین و یا منطقه جغرافیایی خاص نبود، بلكه در بیشتر تمدنها حتی كهنترین آنها نظیر روم و یونان برای زن شخصیتی حقوقی و اجتماعی در نظر نمیگرفتند و او را در حد كالاهای تجارتی به حساب میآوردند از دید چنین اقوامی زن از روح جاوید انسانی برخوردار نبود و زندگی او تا زمانی بود كه شوهرش در قید حیات باشد و بعد از فوت همسر حق زندگی نداشت. یهودیان و مسیحیان كه باید در این رابطه وضعی بهتر از سایرین داشته باشند همسو با نگرشهای منفی نسبت به زن، با تولد پسر در خانواده شاد میشدند و ولادت نوزاد دختر را موجب سرافكندگی میدانستند. در گذشته، زن موجودی بود كه جزء ارث قرار میگرفت و بازماندگان هر طور كه میخواستند از او بهرهبرداری میكردند. قرآن كریم این روش جوامع عقب افتاده را محكوم مینماید و میفرماید: ای اهل ایمان برای شما حلال نیست كه زنان را به اكراه و جبر به میراث گیرید و بر زنان سختگیری و بهانهجویی مكنید...(۲)
هنگامی كه مادر مریم آن حضرت را به دنیا آورد به خداوند عرض كرد: پروردگارا او دختر است (نمیتواند چون پسران خادم حرم گردد) اما خداوند (به فضیلتها و صفات برجسته او) آگاه است.(۳) این اندیشه كه برخاسته از مظلومیت زن و نشناختن شأن و اعتبار او در آن دوران بود به هیچ وجه با نظر اسلام سازگار نیست زیرا كه زن و مرد در كسب فضایل و طی نمودن مراحل كمال یكسانند و هیچ كدام بر دیگری برتری ندارند مگر به انجام اعمال صالح و خداپسندانه.
از اینها گذشته شاید بتوان ظلمی كه در جامعه عربستان قبل از اسلام به زن میشد را اسفناكترین و بیرحمانهترین نوع برخورد با وی دانست. زنده به گوركردن راحتترین سرنوشتی بود كه دختران بدان مبتلا میشدند. قرآن كریم در این مورد میفرماید: و چون یكی از آنها را به فرزند دختری مژده آید رخسارش سیاه شده و سخت دلتنگ و خشمگین میشود و از عار این مژده روی از قوم خود پنهان میدارد كه آیا آن دختر را با ذلت و خواری نگه دارد و یا زنده به خاك گور كند...(۴)
● تكریم زن در مكتب اسلام
طلوع مكتب حیاتبخش اسلام زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داد و برجایگاه بلند زن و مقام شایسته او تأكید ورزید و با بیان «انا خلقناكم من ذكرٍ وانثی»(۵) خلقت زن و مرد را یكسان دانسته بطوری كه زن همچون مرد دارای روح الهی و مسیری برای رشد و تعالی میباشد مقام ویژهای كه خداوند به زن عنایت كرده این است كه بچه در رحم او شكل میگیرد، رشد میكند و نهایتاً در بطن مادر به او روح دمیده میشود روحی كه امر پروردگار حكیم است. «قل الروح من امر ربّی» (۶) بنابراین نفخ روح در بدن كودك را خداوندی كه احسن الخالقین است به محل رحم مادر مربوط كرده است نه صلب پدر و این خود بسی موجب سعادت و افتخار برای زن بوده تا جایگاه خویش را در نظر پروردگار بداند و از آن فاصله نگیرد.
از سوی دیگر برای اینكه ارزش زن عملاً به جهانیان ثابت گردد نسل پاك پیامبر اكرم(ص) را در وجود دخترش قرار داد و امامان و پیشوایان دین را از نسل زهرای اطهر(س) بوجود آورد و بدین وسیله مشت محكمی بر دهان بی خردانی زد كه دختر را جزء اولاد خویش به حساب نمیآوردند و از وجودش احساس ننگ و عار میكردند. رفتار و كردار پیامبر مكرم اسلام (ص) نسبت به دخترش حضرت زهرا(س) حكایت از احترامی است كه میتواند منشأ برخورد و رفتار صحیح مردان با زنان واقع شود بارها پیامبر(ص) بر دستان زهرا بوسه زد و مقام و موقعیت او را ستود و به همگان نشان داد كه دختر در نزد او محترم است و رعایت حال او از مهمترین كارهاست. در مراسم عبادی سیاسی حج كه هر ساله میلیونها زائر حضور دارند امر شده به یاد هاجر فاصله بین كوه صفا و مروه را با ایمان و اخلاص بپیمایند و از عمل یك زن برگزیده و شایسته تبعیت كنند. قرآن كریم كه راهنمای انسانهای طالب حقیقت است بهترین الگو برای آنها را آسیه زن فرعون معرفی میكند كه با پشت پا زدن به مظاهر مادی و زندگی تجمّلی فرمان خدا را به جان خرید و درس كمال و رستگاری را به زنان و مردان مؤمن آموخت.
علاوه بر اینكه قرآن كریم شخصیت مسخ شده زن قبل از اسلام را زنده كرد، او را صاحب امتیازاتی نمود كه قبلاً هیچ فردی و آئینی بدان توجه نداشت و زن را لایق برخورداری از چنین مواهبی نمیدانست. تا پیش از ظهور اسلام زنان نه تنها از حقوق فردی محروم بودند بلكه حضور آنها در فعالیتهای اجتماعی نیز متصور نبود. با فرمان دین الهی زنان از تحقیر و توهین رهایی یافته همچون مردان قابلیت پذیرش مسئولیتهای اجتماعی را یافته و نقش نظارتی آنها مورد تأیید واقع شد. بر خلاف رسم متداول آن زمان كه زنها را مالك چیزی نمیدانستند و او را از تصرف در سرمایه خویش منع میكردند زن صاحب اختیار و مالك سرمایهای شد كه بدست آورده بود. «للرجال نصیبٌ مما اكتسبوا و للنساء نصیبٌمما اكتسبن»(۷) این اعتبار بخشی به زن مسلمان از جانب خداوند كریم پیش از طرح امتیاز دهی كشورهای اروپایی نظیر انگستان، فرانسه و آلمان بود كه در قرن ۱۹ میلادی به استقلال اقتصادی زن تأكید نمودند. زن مسلمان عزتمندی خویش را از اسلام بدست آورد و سفارشاتی كه بزرگان دین در رابطه با زنان نمودهاند بیانگر توجّه خاص به وضعیت جسمی و روحی او دارد. امام علی(ع) در سفارش خویش به فرزندش میفرماید:
«زن را در كاری كه با مقام وی سازگار نیست امر نكن زیرا كه زن گل خوشبوست نه قهرمان».(۸)
● موقعیت زن در رژیم ستمشاهی
شاید به جرأت بتوان گفت مظلومیت زن در دوران حاكمیت طاغوت از جهاتی شبیه آن چیزی بود كه در زمان جاهلیت وجود داشت، با این تفاوت كه در رژیم گذشته با شعار عوام فریبانه آزادی برای زن او را از هویت اصلی و نعمت خداداد آزادی واقعی دور كرده و به قید و بند فساد اخلاقی، برهنگی و كالای تجارتی كشانده كه فقط بهرهوری مادی و شهوانی در مورد آن صدق میكرد در این دوره مرتبه انسانی و وجه عزتمند زن به فراموشی سپرده شد و از او ظاهری ساختند، كه تنها وسیلهای باشد در دست مردان و صاحبان سرمایه، تا با تبلیغات تجارتی بر اندوخته آنها بیفزایند و او را از رسالت واقعی خویش دورگردانند. با كشاندن زنان به مراكز مختلط زن و مرد و دعوت به حضور در فیلمها و سریالهای نامناسب و تقلید از الگوهای غربی و ضد دینی و بدنبالش مبارزه جدی شاه، تلاش وسیعی را برای از بین بردن حجاب و عفت عمومی زن ایرانی پایه ریزی كردند. استعمارگران كه طرّاح اولیه این نقشهها بودند دندان تیز كرده تا شرف ملّی و مذهبی ملت مسلمان را از ناحیه اصلیترین و مؤثرترین ركن جامعه كه همانا زنان بودند نابود كنند، نظیر آن اتفاقی كه در سرزمین اندلس افتاد.
مردم متمدن و مقید آنجارا كه با سرمایه فرهنگ دینی از زیر یوغ بندگی كفار رهیده بودند توسط زنان بیبند و بار و بد حجاب به سستی و بیقیدی كشاندند و كم كم ملت اندلس را از درون تهی كردند و در نتیجه جوانان فعال و مسلمان، توانایی و انگیزههای دینی خود را از دست دادند و در اثر تبلیغات مسموم موج جدایی از دین تقویت گردید و در مدتی كوتاه نور علم و دین در آن سرزمین به خاموشی گرائید. مطمئناً دشمنان دین و قرآن در موقعیت فعلی نیز برای پیشبرد اهداف خود و نابودی جوامع اسلامی توطئه میكنند، برهمگان خصوصاً زنان مؤمنه و معتقد فرض و لازم است با هوشیاری و آگاهی آنها را در این امر ناكام گذارند.
عدم شناخت جایگاه واقعی زن و بیارزش نمودن مقام و منزلت خدایی او سبب گردید پیشرفت و ترقی از نگرش بیگانگان و كسانی كه از فرهنگ اسلامی فرسنگها فاصله داشتند چنان تعبیر و تفسیر گردد كه زنان نباید خود را مقیّد به حجاب، عفّت و عدم رابطه با نامحرمان بدانند كه این امر موجب عقب ماندگی آنها میشود. چنین توجیهاتی در برههای از تاریخ سبب گردید بنیاد بسیاری از خانواده ها متلاطم و نقش اصلی زنان كه همانا همسری و مادری است در پس پرده آزادیهای دروغین لطمه ببیند. گرچه زنان آزاده بسیاری در مقابل برنامههای طاغوت كه دیكته شده از طرف استعارگران بود مقاومت ورزیدند اما شیاطین با دسیسه و نیرنگ و فریب عدهای سرسپرده به بعضی اهدافشان دست یافتند. امام خمینی (ره) ره آورد آزادی در نظام طاغوت را چنین بیان میكند:
«زنها را در این دورههای اخیر منحط كردند. از خیانتهای بزرگی كه به ملت ما شد این بود كه نیروی انسانی ما را از دست گرفتند. نیروی جوانان ما را به عقب راندند. نیروی بانوان ما را به عقب راندند. بانوان ما را منحط كردند، خیانت كردند بر ملت ما بانوان ما را ملعبه كردند. بانوان ما را مثل عروسكها كردند، بانوان ما جنگجو بودند، اینها میخواستند ننگجو باشند، و خدا نخواست اینها اهانت به مقام زن كردند، اینها میخواستند زن را مثل شیء مثل یك متاع به این دست و آن دست بگذارند.»(۹)● حضور زن در پیروزی انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی كه به همت زنان و مردان مسلمان ایران و به رهبری حضرت امام خمینی (ره) به وقوع پیوست به زن حیات مجددی بخشید و او را كه گرفتار دسیسههای شیطانی در حكومت شاه ستمگر شده بود نجات داد. امام خمینی(ره) كه زن را مربی جامعه و مربی انسانها میداند و سعادت و شقاوت انسانها را بسته به وجود او میداند پیروزی انقلاب اسلامی را وابسته به این قشر دانسته و میفرماید: «ما همه در این نهضت سهیم هستیم و شما خانمها سهم بزرگ دارید یعنی آمدن شما خانمها به خیابانها و میدانهای مبارزه موجب این شد كه مردها هم قوه پیدا بكنند، تقویت بشوند روحیه آنها هم با آمدن شما تقویت بشود شما سهم بزرگی را در این نهضت دارید.»(۱۰)
نكته قابل توجه در رابطه با نقش زن مسلمان در شكلگیری انقلاب این است كه آنها برای اولین بار نبود كه حضور خویش را در صحنه سیاسی و اجتماعی به اثبات میرساندند بلكه مشاركت فعالانه و متعهدانه این قشر در لحظات حساس و سرنوشت ساز این ملت و حماسههای ملی، مذهبی تحسین برانگیز است. پس از فرمان تحریم تنباكو توسط میرزای شیرازی همسران ناصرالدین شاه به شكستن قلیانها اقدام كردند و در نهضت انقلابی جنگل زنان خطه گیلان با كمكهای مادی و معنوی خویش مبارزان را یاری رساندند، تا آنها در وظیفه خود ترسی به دل راه ندهند، مقاومت زنان مسلمان در توطئه كشف حجاب و به پاكردن تظاهرات بزرگ در مشهد و اعتراض به این وضع هرگز از خاطرهها محو نمیگردد.
اما نقش زنان در صحنههای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران بسیار فعالانهتر و قویتر از هر زمان دیگری بود. حضور زنان در صحنههای مبارزه و تلاش، مثلاً بردباری خانوادههای انقلابی در برابر انبوه مشكلاتی كه رژیم ستمگر شاه برای آنها پیش میآورد، ترغیب و تشویق همسران و پسران و مجاهده و تلاش در سرنگونی طاغوت از جمله عوامل مؤثر در روند روبه تكامل انقلاب بود. صبوری مادران داغدیده كه جوانهای خود را در صحنه تظاهرات و راهپیماییها از دست میدادند و هیچ شكایتی نداشتند از اموری است كه نمیتوان همانندی برای آن در جنبشهای ملی و یا مذهبی در دیگر نقاط جهان پیدا كرد. در واقع اگر همكاری خالصانه زنان با همسرانشان در میادین مبارزه، زندان رفتن و شكنجه و آزار نبود شاید این مقاومتها در راه پیروزی به ثمر نمیرسید و ریشههای سازنده و شكل دهنده انقلاب پا نمیگرفت، شهادت تعداد زیادی از زنان مسلمان چه در تظاهرات و چه در زندانها از جمله واقعه ۱۷ شهریور و ندای لبیك به رهبر انقلاب در راهپیماییهای گستردهای چون تاسوعا و عاشورای سال ۵۷ نشانگر روحیه بالا و وفاداری زنان به اسلام و رهبر آن بود كه از ارادهای محكم و خللناپذیر و ایمانی قوی سرچشمه میگرفت. مأموران رژیم وقتی صحنه نمایش میلیونی زنان را در تظاهرات خیابانی میدیدند و رفتارهای محبتآمیز و مادرانه آنها كه دلسوزانه میخواستند به جمع ملت بپیوندند را مشاهده میكردند، در یك لحظه تصمیم میگرفتند و به آغوش مردم باز میگشتند و اسلحههای خود را بسوی فرماندهان و سرسپردگان رژیم نشانه میگرفتند. امام خمینی كه بارها به نقش كلیدی و قابل ملاحظه زنان در پیروزی انقلاب تأكید كرده فرمودهاند:
«... در تظاهرات خیابانی زنان ما، بچههای خردسال خود را به سینه فشرده بدون ترس از تانك و توپ و مسلسل به میدان آمدهاند...آنان نقش ارزندهای در مبارزات ما ایفاء كردهاند. در چه تاریخی این چنین زنانی را سراغ دارید و در چه كشوری»(۱۱)
و در جای دیگر از سهم عظیم بانوان در پیروزی انقلاب چنین فرمودهاند:
«شما بانوان در ایران ثابت كردید كه در پیشاپیش این نهضت قدم برداشتید، شما سهم بزرگی در نهضت اسلامی ما دارید. شما در آینده برای مملكت ما پشتوانه هستید. از شماست كه مردان و زنان بزرگ تربیت میشود. در دامن شما مردان و بانوان بزرگ تربیت میشوند شماها عزیز ملت هستید. پشتوانه ملت هستید.»(۱۲)
كمبودها و مشكلات زندگی خیلی زود برای زنان دردسر آفرین میگردد. در بحبوحه پیروزی انقلاب، نبود امكانات مادی و موارد مورد نیاز به ویژه سوخت زمستانی كوچكترین تزلزل و وحشتی در روحیه زنان ایجاد نكرد. با اینكه در صفهای طولانی به انتظار دریافت اجناسی كه كمتر در دسترس بود ساعتها معطل میماندند از اینكه برای رضای خدا و به ثمر نشستن انقلابشان متحمل این سختیها میشدند خوشحال بودند.
آنها با شركت در فعالیتهای نظامی، ساخت كوكتل مولوتوف و تهیه مواد لازم كه آن زمان برای پاشیدن حمله مأموران نظام به كار گرفته میشد سریعاً اقدام میكردند و توان خویش را در هر زمینهای كه حركت عظیم ملت را به جلو میبرد بروز میدادند. این كار به گوشهنشینی و عدم تحرك و ناكار آمدی زن و همچنین آزادیهای دروغین و سطحینگری در خصوص زن مهر باطل زد. امام خمینی (ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی حضور زنان را معجزه بزرگ اسلامی میداند و نتیجه نور ایمان و قدرت اسلام و قرآن و علّت تحولشان را اسلامی بودن این نهضت بیان میدارد و نهایتاً انقلاب اسلامی را وامدار زنان مسلمان و متعهد برمیشمارد. حمایت ایشان از زنان و قدردانی از آنها در برخوردها و دیدارهایی كه برگزار میشد بخوبی مشهود است.
در روزهای نخستین كه امام(ره) از پاریس به تهران آمده بودند و در مدرسهای كه با ایشان ملاقات صورت میگرفت، كثرت جمعیت به حدی بود كه مسئولین نگران وضعیت امام شده تصمیم گرفتند، ملاقات خواهران را حذف كنند. امام كه متوجّه این مطلب شدند فرمودند: «زنها سهم افزونتری در انقلاب داشتند، شما میخواهید این نیروی فعّال را كه مشوق مردها بودند و تشجیع كننده آنان در میدان مبارزات از صحنه خارج كنید.»(۱۳)
شهید مطهری نیز بر نقش سازنده و مفید بانوان در انقلاب اشاره دارد و میفرماید: «انقلاب اسلامی ایران ویژگیهایی دارد كه مجموع آن را در میان تمامی انقلابهای جهان بینظیر و بیرقیب ساخته است یكی از آن ویژگیها ذی سهم بودن بانوان است. بانوان سهم بزرگی از انقلاب را به خود اختصاص دادند و این حقیقتی است كه جملگی برآنند.»(۱۴)
زنان هم متقابلاً در پرتو معنویت و عظمت انقلاب اسلامی به این واقعیت رسیدند كه اسلام برای آنها هویتی انسانی قائل است كه ریشه در گرایشهای عالی دارد و الگوگیری از مكتب حضرت زهرا(س) بزرگ بانوی عالم بشریت و اتكال به قوّه لایزال الهی و چنگ زدن به ریسمان حق آنان را در جایگاهی رفیع و ارزشمند قرار داد. زنان متعهد در دوران انقلاب اسلامی نقشی ماندگار از خود به جای گذاشتند و به همگان ثابت كردند كه شخصیت زن مسلمان در تبعیت از الگوهای مصرفی غرب و مد و مدپرستی و آنچه آنها برایش به ارمغان میآورند نیست بلكه چیزی كه بر اعتبار و ارزش او میافزاید نجابت، شرافت و فداكاری در راه آرمانهای اصیل دینی است كه خداوند به آنها ارزانی داشته است. امام خمینی (ره) شناخت و فهم زن مسلمان ایرانی را ستوده میفرماید: «اینجانب به زنان پرافتخار ایران مباهات میكنم كه تحولی آن چنان در آنان پیدا شد كه نقش شیطانی بیش از پنجاه سال كوشش نقاشان خارجی و وابستگان بیشرافت آنها از شعرای هرزه گرفته تا نویسندگان و دستگاههای تبلیغاتی مزدور را نقش بر آب نمود و اثبات كردند كه زنان ارزشمند مسلمان، دچار گمراهی نشده و با این توطئههای شوم غرب و غرب زدگان آسیب نخواهد پذیرفت.»(۱۵)
● نقش زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی
زنان مبارز، متعهد و مسلمان همانگونه كه در شكلگیری و پیروزی انقلاب فعالانه و جسورانه به وظایف خویش عمل كردند بعد از آن هم در حفظ و تداوم این نعمت خدادادی با دل و جان كوشیدند از حوادث مهم بعد از انقلاب جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود كه با توطئه مشترك دشمنان این ملت كه تاب و تحمّل این موفقیّت و پیروزی را برای مردم دلاور ایران نداشتند به وقوع پیوست. در چنین موقعیتی كه تمام ملت ایران بسیج شدند تا دشمن فریب خورده را از هجوم به سرزمین اسلامی برحذر دارند حضور گسترده و فداكارانه بانوان فهیم و انقلابی نسبت به روزهای شكلگیری انقلاب بیشتر احساس میشد و این مهم به خوبی محقق شد، چرا كه زنان ایرانی در یافته بودند دشمن از وحدت، تعهد و ایمان آنها شكست خورده و در صدد ضربه زدن به نهال نورسته انقلاب اسلامی است بنابراین با همتی عالیتر و عزمی جزمتر و تلاشی وافر و بردباری ارزندهتر پا به میدان گذاشتند تا نقشه توطئه گران را بی نتیجه و ناكام گذارند.
گرچه شركت در عملیات جنگی و حضور در خطوط مقدم جبهه برای آنها میسر نبود آنها با انجام كارهایی كه دست كمی از مبارزه رودررو با دشمن نداشت به تجهیز و ترغیب مبارزان و رزمندگان پرداختند حضور در كلاسهای امداد و فراگیری تعلیمات نظامی جهت كمك به مردان مبارز در میادین جنگ از قدمهای اولیه زنان بود. به عهده گرفتن وظایف پرستاری در بیمارستانهای صحرایی و همكاری دلسوزانه در یاری رساندن به رزمندگان مرهمی بود كه بر زخم دلاور مردان جبهه نبرد حق و باطل مینهادند و به رفع نیازهای آنها اقدام میكردند. زنانی كه از این صحنه دور بودند در شهرها و روستاها زندگی میكردند با ایمان و باور قلبی همدوش با هم مجاهدین راه خدا را تنها نگذاشتند و با جمع آوری اقلام مورد نیاز، بافت شال و كلاه و لباسهای گرم، پخت نان و تهیه مواد غذایی خود را در این مبارزه سهیم و شریك نمودند.
علاوه بر تلاشهای یاد شده نقش مادران صبور و همسران مؤمن دلاوران صحنههای نبرد كه فرزندان و شوهران خویش را به مبارزه علیه كفر ترغیب میكردند هرگز از یادها نمیرود. مطمئناً اگر روحیه مقاومت در بین زنان مسلمان در مدت زمان جنگ متزلزل میشد نتیجه بر عكس این بود. كیست كه آرامش صبورانه همسران، مادران، خواهران و دختران شهداء، اسراء و مفقود الاثرها را ببیند و به حقانیت نهضت و مبارزه ملت ایران از ابتدای شروع این جنبش دینی و مذهبی و از سوی دیگر به اینهمه عظمت و ایثار آفرین نگوید. نوشتار را با كلام رهبر معظم انقلاب در خصوص زنان مبارز و متعهد به پایان میبریم. تربیت اسلامی و انقلابی زن مسلمان مایه افتخار و مباهات جمهوری اسلامی است مابه زنان مسلمان خودمان افتخار میكنیم...زن ایرانی كه به بركت انقلاب در راه بسیار خوبی قرار گرفت...امروز میتواند در میدان علم و میدانهای گوناگون وارد شود و عالیترین مدارج علمی را نیز طی كند.(۱۶)
زهرا نسّاجی
پینوشتها:
۱. پیام به مناسبت روز زن ۲۶/۲/۵۸.
۲. سوره نساء، آیه ۲۰.
۳. سوره آل عمران، آیه ۳۵.
۴. سوره نحل، آیه ۵۹ ـ ۵۸.
۵. سوره حجرات، آیه ۱۳.
۶. سوره اسراء، آیه ۸۵.
۷. سوره نساء، آیه ۳۲.
۸. نهج البلاغه، نامه سی و یكم.
۹. در جمع بانوان قم ۱۲/۱۱/۵۸ .
۱۰. در دیدار با گروهی از بانوان فرهنگی و مربیان قرآن كاشمر ۲۲/۶/۵۸.
۱۱. مجله راه تربیت، شماره ۳۸، ص ۱۶.
۱۲. جوانان از دیدگاه امام خمینی (ره)، ص ۲۸۴.
۱۳. مجموعه مقالات و سخنرانیهای كنگره بین المللی شخصیت امام خمینی ص ۹۵.
۱۴. مجله پیام زن، شماره ۱۰۰، ص ۱۸.
۱۵. فصلنامه شورای فرهنگی و اجتماعی زن، شماره ۵، پائیز ۷۸، ص ۲.
۱۶. به مناسبت هفته زن، سال ۱۳۶۸ و ۱۳۷۱.
پینوشتها:
۱. پیام به مناسبت روز زن ۲۶/۲/۵۸.
۲. سوره نساء، آیه ۲۰.
۳. سوره آل عمران، آیه ۳۵.
۴. سوره نحل، آیه ۵۹ ـ ۵۸.
۵. سوره حجرات، آیه ۱۳.
۶. سوره اسراء، آیه ۸۵.
۷. سوره نساء، آیه ۳۲.
۸. نهج البلاغه، نامه سی و یكم.
۹. در جمع بانوان قم ۱۲/۱۱/۵۸ .
۱۰. در دیدار با گروهی از بانوان فرهنگی و مربیان قرآن كاشمر ۲۲/۶/۵۸.
۱۱. مجله راه تربیت، شماره ۳۸، ص ۱۶.
۱۲. جوانان از دیدگاه امام خمینی (ره)، ص ۲۸۴.
۱۳. مجموعه مقالات و سخنرانیهای كنگره بین المللی شخصیت امام خمینی ص ۹۵.
۱۴. مجله پیام زن، شماره ۱۰۰، ص ۱۸.
۱۵. فصلنامه شورای فرهنگی و اجتماعی زن، شماره ۵، پائیز ۷۸، ص ۲.
۱۶. به مناسبت هفته زن، سال ۱۳۶۸ و ۱۳۷۱.
منبع : ماهنامه پاسدار اسلام
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست