سه شنبه, ۲۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 11 February, 2025
مجله ویستا
دنیای ارتباطات رسانه های یک بعدی و چند بعدی
![دنیای ارتباطات رسانه های یک بعدی و چند بعدی](/mag/i/1/24w49.jpg)
رسانه های یک بعدی شامل رادیو، تلویزیون، سینما و ویدئو هستند که در آنها مخاطبان تنها به عنوان یک گیرنده پیام رسانه عمل می کنند، یعنی در اصل نمی توانند در همان زمان دریافت پیام، از خود بازخورد یا عکس العملی نشان دهند تا بر رسانه اثر بگذارد و باعث تغییر در آن شود.
رسانه های دو یا چند بعدی شامل کامپیوتر، فاکس، تلفن و... هستند که مخاطب در آن هم به عنوان گیرنده و هم به عنوان فرستنده پیام عمل می کند. در این رسانه ها ارتباط دو یا چند طرفه است، یعنی بین مخاطبان یک ارتباط دو سویه یا بیشتر توسط رسانه برقرار می شود.
بخشی از رسانه های بزرگ (تله ماتیک) و رسانه های کوچک (اتنوترونیک) در گروه رسانه های یک بعدی و بخشی در گروه رسانه های دو یا چند بعدی قرار می گیرند، مثلا تلفن که از خانواده رسانه ای بزرگ است در گروه رسانه های دو یا چند بعدی قرار می گیرد، اما رادیو که آن هم از این رسانه ها است در گروه رسانه های یک بعدی قرار دارد.
در این تقسیم بندی توجهی به چگونگی تکنولوژی اطلاعات نشده است، بلکه در آن به نحوه ارتباط برقرار کردن مخاطبان توجه شده است.
نکته آخر این که در رسانه های یک بعدی مخاطب زمان دریافت پیام تا حدودی حالت منفعل دارد، چون در آن زمان نمی تواند بازخورد خود را به رسانه برساند. در رسانه دو یا چند بعدی مخاطبان پویا هستند و باز خورد خود را در زمان دریافت پیام می توانند به رسانه برسانند.
محمد حسین هادوی
منبع : روزنامه کیهان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست