چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
بعثت و اهداف آن
«بعثت» انقلاب بزرگ برضد جهل، گمراهی، فساد و تباهی است. و سزاوار منتگذاری خداوند و در بردارنده حكمت و تربیت است. بحث درباره آن گسترده و عمیق و از زوایای مختلف قابل بررسی است.
این نوشتار تلاش دارد تا این مطالب را به صورت بسیار فشرده، مورد پژوهش قرار دهد:
الف ) آغاز بعثت.
ب ) نخستین آیات نازل شده.
ج ) منتگذاری خداوند به خاطر نعمتبزرگ بعثت.
د ) فلسفه و اهداف بعثت.
الف ) آغاز بعثت
سرآغاز تاریخ اسلام از روزی شروع میشود كه پیامبراسلام صلی الله علیه و آله درخلوت محبوب، در دل غاری كه در دامن كوهی در شمال مكه بود، صدایی شنید:
«یامحمد اقرا» ; ای محمد! بخوان! (او شگفت زده) گفت: چه بخوانم؟ گفت: ای محمد!
«اقرا باسم ربك الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرا و ربك الاكرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم.» (۱) ;
بخوان به نام پروردگارت كه (جهان را) آفرید. همان كه انسان را از خون بستهای خلق كرد. بخوان كه پروردگارت از همه بزرگوارتر است، همان كه به وسیله قلم تعلیم نمود و به انسان آنچه را نمیدانست، یاد داد. (۲)
جبرئیل به حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمود:
«ارسلنی الله الیك لیتخذك رسولا» (۳)
خداوند مرا به سوی تو فرستاده است، تا تو را پیامبر این امت قرار دهم.
حضرت محمد صلی الله علیه و آله هرساله مدتی به كوه «حرا» (۴) میرفت و به عبادت و راز و نیاز و تفكر میپرداخت تا این كه روزی فرشتهای به او گفت: ای محمد! بخوان! محمد صلی الله علیه و آله گفت: چه بخوانم؟ فرشته آیات آغازین سوره علق را بر وی قرائت كرد و پیامبر صلی الله علیه و آله نیز آنها را خواند. (۵)
تاریخ نگاران با آن كه تلاش فراوان در ثبت رویدادهای تاریخ اسلام، به ویژه تاریخ زندگی پیامبراسلام صلی الله علیه و آله داشتهاند، تا آن جا كه به جزئیات رفتارها، روشها و منشهای آن حضرت اشاره نمودهاند، امابسیار جای تاسف است كه برخی از رویدادهای مهم و اساسی، مانند: تاریخ ولادت، مبعث و معراج، مكان معراج، تاریخ رحلت، تاریخ تغییر قبله و موارد دیگر با دقت ثبت نشده و اختلافهایی را میان مورخان برانگیخته است كه شاید منشا اختلاف را بتوان در اغراض سیاسی یا بیتوجهی به مسائل موجود، اجتهادهای شخصی و از همه مهمتر، روگردانی از ابواب علم پیامبر صلی الله علیه و آله و نیاموختن مفاهیم از سرچشمه زلال اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام و موارد دیگر جستجو نمود.
آغاز بعثت رسول خدا صلی الله علیه و آله چه زمانی است؟ دیدگاه معروف و مورد اتفاق شیعه امامیه ۲۷ رجب است. اما در میان دانشمندان اهلسنت، در زمان دقیق آن اختلاف زیادی است. برخی از اهلسنت مبعث را در رمضان و برخی دیگر در ربیع الاول دانستهاند. در مورد روز مبعث نظرهای متفاوتی ارائه شده است:
▪ ۱- ۱۷ رمضان: طبری در تاریخ الرسل و الملوك و ابن سعد در طبقات الكبری (۶) به این قول اشاره نمودهاند.
▪ ۲- ۱۸ رمضان: ابن اثیر در الكامل فی التاریخ (۷) این دیدگاه را به ابوقلابه عبدالله بن زید جرمی - از محدثان اهل سنت - نسبت داده و طبری (۸) نیز بدان اشاره نموده است.
▪ ۳- ۱۹ رمضان: ابن اثیر به این دیدگاه نیز اشاره نموده است. (۹)
▪ ۴- ۲۰ رمضان: یعقوبی در تاریخ خود روایت كرده است كه ده روز مانده به آخر رمضان، در روز جمعه پیامبر صلی الله علیه و آله مبعوث شد. (۱۰)
▪ ۵- ۲۴ رمضان: طبری در این باره چنین مینویسد: «وقال آخرون: بل انزل لاربع وعشرین لیلهٔ خلت منه» (۱۱) ; برخی گفتهاند: قرآن در شب ۲۴ رمضان نازل شده است.
▪ ۶- ۲۵ رمضان: علامه طباطبایی (۱۲) این دیدگاه را به برخی از محققان و مفسران اهل سنت نسبت میدهد.
منشا اشتباه این چند دیدگاه كه آغاز نزول نخستین آیات قرآن را ماه رمضان میدانند، این است كه قائلین، میان زمان بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله و زمان نزول دفعی قرآن به عنوان كتابی كامل و مستقل خلط كردهاند; چون آنها برای تاریخ بعثتبه آیاتی استدلال كردهاند كه ناظر به نزول قرآن در شب قدر و ماه رمضان میباشد. (۱۳) زیرا خداوند میفرماید:
«انا انزلناه فی لیلهٔ القدر» (۱۴)
«ما قرآن را در شب قدر نازل كردیم»
و نیز میفرماید:
«شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن» (۱۵)
«ماه رمضانی كه قرآن در آن نازل شده است.»
بنابراین قرآن در شب قدری كه در ماه رمضان است، نازل شده است.
این استدلال صحیح نیست; زیرا این آیات ناظر به نازل شدن تمام قرآن به عنوان یك كتاب مستقل و كامل است كه از آن، به «نزول دفعی» تعبیر میكنند; درحالی كه در آغاز بعثت تنها چند آیه به رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شده است، (پنج آیه آغازین سوره علق) كه خود آغاز «نزول تدریجی» است. درنتیجه، زمان نزول قرآن با زمان نازل شدن تمام قرآن به عنوان كتابی كامل و مستقل فرق دارد.
▪ ۷- ۳ ربیع الاول: حلبی این نظر را روایت كرده است. (۱۶)
▪ ۸- ۸ ربیع الاول: ابن اثیر از ابنعبدالبر نقل كرده است: بعثت رسول خدا صلی الله علیه و آله در روز دوشنبه ۸ ربیع الاول درسال ۴۱ از عام الفیل بوده است. (۱۷)
▪ ۹- ۱۰ ربیع الاول: مسعودی مینویسد: چون رسول خدا صلی الله علیه و آله به ۴۰ سالگی رسید، در روز دوشنبه ۱۰ ربیع الاول خدای عزوجل او را برهمه مردم مبعوث كرد. (۱۸)
▪ ۱۱- ۱۲ ربیع الاول: این، نظر كسانی است (۱۹) كه بعثت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را در روزی كه پیامبر به چهل سالگی رسید، دانستهاند و چون تولد آن حضرت بنا به دیدگاه اكثر اهل سنت، ۱۲ ربیع الاول است، بعثت آن حضرت نیز در همین روز است.
▪ ۱۲- ۲۷ رجب: این، دیدگاه معروف شیعه است كه عدهای (۲۰) از دانشمندان ادعای اجماع و اتفاق علمای مذهب شیعه برآن را نیز نمودهاند و به دلایلی، صحیحترین دیدگاه میباشد. از جمله این كه روایاتی از امامان معصوم علیهم السلام در این زمینه وارد شده است كه ضمن تعیین تاریخ بعثت، به اعمال مستحبی مانند روزه در این روز نیز سفارش شده كه نمایشی از عظمت و گرامیداشت این روز است.
امام صادق علیه السلام میفرماید:
«و لا تدع صیام یوم سبعهٔ و عشرین من رجب فانه هو الیوم الذی انزلت فیه النبوهٔ علی محمد و ثوابه مثل ستین شهرا» (۲۱)
روزه ۲۷ رجب را ترك نكنید; زیرا روزی است كه نبوت برمحمد صلی الله علیه و آله نازل شده است و ثواب روزه آن روز مانند ۶۰ ماه روزه گرفتن است.
امام رضا علیه السلام میفرماید:
«خداوند محمد صلی الله علیه و آله را جهت رحمت جهانیان به نبوت برگزید. كسی كه در این روز روزه بگیرد، خداوند روزه ۶۰ ماه را برای او ثبت میكند.» (۲۲)
در وسائل الشیعه ۷ روایت در این زمینه ذكر شده است. (۲۳)
روایاتی از اهل سنت نیز همین تاریخ را تایید میكنند، از جمله در سیره حلبی از ابوهریره نقل شده است كه گفت: كسی كه روز ۲۷ رجب را روزه بگیرد، خداوند ۶۰ ماه روزه، برای او ثبت میكند. «و هو الیوم الذی نزل فیه جبراییل علیالنبی صلی الله علیه و آله بالرسالهٔ و اول یوم هبط فیه جبرائیل» (۲۴) ; و این، همان روزی است كه جبرئیل برپیامبر صلی الله علیه و آله به خاطر رسالت نازل شد و نخستین روزی بود كه او فرود آمد.
ب ) نخستین آیات
هماهنگی آغاز بعثتبا نازل شدن نخستین آیات قرآن كریم، باعثشده است تا مورخان، مفسران و دانشمندان علوم قرآنی و حدیثبه بررسی و تعیین نخستین آیات نازل شده برپیامبر صلی الله علیه و آله بپردازند. دیدگاههایی در این باره وجود دارد كه مهمترین آنها عبارتند از:
۱) پنج آیه نخستسوره علق.
۲) سوره فاتحهٔ الكتاب. (۲۵)
۳) سوره مدثر. (۲۶)
دیدگاه نخست پرطرفدارترین دیدگاه در میان مورخان، مفسران و دانشمندان علوم قرآنی و حدیث می باشد. از میان مورخان; مسعودی (۲۷) ، ابنهشام (۲۸) ، ابناثیر (۲۹) ، طبری (۳۰) ، و یعقوبی در كتابهای خود و از میان مفسران شیعه، صاحبان تفاسیر: تبیان، مجمع البیان، المیزان، نمونه و از میان مفسران اهلسنت; صاحبان تفاسیر: طبری (كه حدود یازده روایت در این باره ذكر میكند.) ، درالمنثور، انوارالتنزیل و اسرارالتاویل (معروف به تفسیر بیضاوی) و تفسیرالقرآن العظیم جزو طرفداران این نظریه هستند.
از میان كتابهای علوم قرآنی میتوان به «الاتقان (۳۱) » ، «التمهید فیعلوم القرآن (۳۲) » ، «البرهان (۳۳) » ، و... اشاره نمود.
افزون بر آن كه، مضمون آیات نخستسوره علق نیز این دیدگاه را تایید میكند; چون رسالت و نبوت كه از بزرگترین نعمتهای الهی است، در این سوره با اسم رب شروع میشود و از آفرینش، دانش و قلم كه مهمترین مفاهیم و معارفند، در این سوره سخن به میان میآید.
مهمترین دلیل این است كه روایات رسیده از امامان معصوم علیهم السلام آیات آغازین سوره علق را نخستین آیات نازل شده در غار حرا میدانند. امام صادق علیه السلام میفرماید: «اول ما نزل علی رسول الله صلی الله علیه و آله بسم الله الرحمن الرحیم، اقرا باسم ربك...» (۳۴) ; نخستین چیزی كه بر رسول خدا صلی الله علیه و آله نازل شد، «...اقرا باسم ربك...» بود.
امام هادی علیه السلام نیز فرمود: جبرئیل به محمد صلی الله علیه و آله گفت:
«اقرا قال: و ما اقرا قال: اقرا باسم ربك الذی خلق.» (۳۵)
طبری (۳۶) از علمای اهل سنت در تفسیر خود، ۱۱ روایت و سیوطی (۳۷) ۱۵ روایت نقل میكند، مبنی براین كه در آغاز بعثت نخستین آیات سوره علق بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده است.
طرفداران دیدگاه دوم اندك است. صریحترین كسی كه در این زمینه سخن گفته، «زمخشری» در تفسیر «كشاف» (۳۸) است: «اكثرالمفسرین علی ان الفاتحهٔ اول ما نزل» ; بیشتر مفسران برآنند كه سوره فاتحه نخستین چیزی است كه بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد.
با آن كه بیشتر مفسران دیدگاه اول را پذیرفتهاند، نسبت دادن این قول به بیشتر مفسران، ناصحیح به نظر میرسد.دیدگاه سوم روایتی است كه از جابر (۳۹) نقل شده است. اگرچه هركدام از این دو دیدگاه ممكن است طرفداران اندكی نیز داشته باشند، اما در برابر سیل نظریات مورخان و مفسران و دانشمندان علوم قرآنی و نیز روایات فراوانی كه به برخی از آنها اشاره شد و نیز ادعای اجماع امت (۴۰) مسلمان - چنان چه برخی ادعا كردهاند، نسبتبه دیدگاه اول - به سادگی نمیتوان آن را رها كرد و از كنار آن گذشت.
ممكن استبا تحلیلی دقیقتر گفته شود كه این سه دیدگاه باهم تفاوتی ندارند وبدین صورت قابل جمع هستند كه آیات خستسوره علق اولین آیاتی است كه برپیامبر صلی الله علیه و آله نازل شد و سوره فاتحه نخستین سوره كاملی است كه پس از آن، نازل شد و سوره مدثر نخستین سورهای است كه پس از فترت وحی نازل شد.
ج ) بعثت و منت
در نفس انسان نیازها و غرایز گوناگونی قرار داده شده است كه همگی طالب ارضا و هدایت صحیح هستند. خداوند متعال برای هدایت انسان، بهترین ابزار را دراختیار او قرار داده و امكانات متعددی به او عطا كرده است، تا هم بتواند نیروی خود را صرف ارضای نفسانیات كند و هم با امكانات و نیروی داده شده، جلو خواهشهای نفسانی را بگیرد و كششهای درونی را تحت نظم و ضابطه در آورد. دو راهنما نیز در اختیار او قرار داده است تا حق را از باطل و سره را از ناسره متمایز كند; یكی در درون انسان كه عقل است - اگر چه ابزارهای ظاهری مانند محسوسات و اندامهای حسی نیز درهدایتگری این راهنما دخالت دارند. - و دیگری پیامبران الهی كه این راهنما از طریق وحی برای انسان فرستاده میشود تا تمام رفتارها را به انسان بیاموزد و حدود و مقررات آن را نیز روشن نماید، چون عقل دارای خطا و نقصان است. برترین هادی، آن است كه دارای مقام عصمت و مرتبط با وحی باشد; تنها راه آن، بعثت است. پس بعثتبزرگترین نعمتخداوند بربشراست و جادارد كه خداوند براین نعمت منت گذارد و این احسان و نیكویی را به رخ آنان بكشد، چنان كه میفرماید:
«لقد من الله علی المؤمنین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلو علیهم آیاته و یزكیهم و یعلمهم الكتاب و الحكمهٔ و ان كانوا من قبل لفی ضلال مبین» (۴۱)
خداوند برمؤمنان منت نهاد (نعمتبزرگی بخشید)، هنگامی كه درمیان آنها پیامبری از خودشان برانگیخت كه آیات او را برآنها بخواند و آنها را پاك كند و كتاب و حكمتبیاموزد و البته پیش از آن در گمراهی آشكار بودند.
خداوند در آیه فوق به خاطر بعثت پیامبراسلام صلی الله علیه و آله برمؤمنان منت مینهد و این نعمتبزرگ و معنوی را به رخ آنان میكشد.
ممكن است كسی تصور كند كه منت گذاری، كار صحیحی نیست، چرا خداوند در این جا منت میگذارد؟ مگر بعثت چه ویژگی هایی دارد و هدف از آن چیست؟
واژه منت از «من» به معنای چیزی است كه با آن وزن میكنند (سنگ كیلو) . و نیز به معنای نعمتسنگین و باعظمت نیز به كار میرود. بنابراین هر نعمتسنگین و گرانبهایی را منت گویند. كاربرد این واژه دو گونه است: قولی و فعلی (۴۲) .
اگر كسی عملا نعمتبزرگی به دیگری بدهد، این همان منت عملی است كه بیشتر در مسائل تربیتی و هدایتی و معنوی كاربرد دارد و پسندیده و ارزنده است. كه برخی گفتهاند: این منت مختص به خدای متعال است. اگر كسی كار كوچك خود را با سخن گفتن بخواهد به رخ دیگری بكشد و آن را بزرگ جلوه دهد، كاری استبسیار زشت، كه این از منتهای بشری است. در نتیجه، منتگذاری بربخشیدن نعمتهای بزرگ كه از جمله آنها نعمت رسالت است، منتی زیباست و «من الله» یعنی انعم الله; خداوند نعمتبزرگی بخشید و در اختیار مؤمنان قرار داد. چنان كه در جای دیگر خداوند به خاطر هدایت كردن انسانها به ایمان، بر آنها منت میگذارد. «بل الله یمن علیكم ان هداكم للایمان» (۴۳) .
اگر مسلمانان به خاطر پذیرفتن اسلام، مشكلات و خسارتهای زیادی متحمل شدهاند نباید فراموش كنند كه خداوند بزرگترین نعمت را در اختیار آنها گذاشته و پیامبری مبعوث كرد تا انسانها را تربیت كند و از گمراهیها باز دارد. بنابراین هر اندازه برای حفظ این نعمتبزرگ تلاش و كوشش شود و هر بهایی پرداخته شود، بازهم ناچیز است. (۴۴)
بنابراین میتوان گفت: منتبر دو قسم است: پسندیده و نا پسند. منت پسندیده مانند منت در آیه مورد بحث و نیز منتخداوند بر هدایت كردن مؤمنان به سوی ایمان (سوره حجرات، آیه ۱۷) و نیز مانند منتخداوند بر موسی و هارون (سوره صافات، آیه ۱۱۴) به خاطر نبوت، رسالت و نجات آنها و منتگذاری خداوند بر حضرت یوسف به خاطر به حكومت رسیدن او (سوره یوسف، آیه ۹۰) و منت ناپسند و نكوهیده مانند منتگذاری و به رخ كشیدن انفاق، كه باطل كننده انفاق نیز میباشد. (سوره بقره، آیه ۲۶۲) و به رخ كشیدن اسلام و ایمان به خداوند یا پیامبر (یا دیگران) (سوره حجرات، آیه ۱۷) .
از آن جا كه كارهای انسان در برابر عظمتخداوند و كارهای او بسیار ناچیزاست، هرگونه منت گذاری انسانها بر یكدیگر و بر خداوند ناپسند است. «اللهم اجرللناس علی یدی الخیر و لا تمحقه بالمن» (۴۵)
چرا خداوند فرمود: «علی المؤمنین» و نام مؤمنان را به تنهایی آورده است، با این كه بعثت پیامبر برای هدایت عموم بشر است؟ شاید بدین جهتباشد كه هدایت پیامبران از جهت تاثیر و نتیجه تنها متوجه مؤمنان است كه از این نعمتبزرگ بهرهمند میشوند و آن را به خود اختصاص میدهند. (۴۶)
د) فلسفه و اهداف بعثت
پس از قرنها تحقیق و بررسی درباره مسائل دینی، هنوز پرده از اسرار بسیاری از آنها برداشته نشده است، كه از جمله آنها اسرار نهفته نبوت و بعثت است; اگرچه از ظواهر آیات قرآن میتوان استفاده كرد كه بعثت پیامبران الهی، به ویژه پیامبراسلام صلی الله علیه و آله دارای اهدافی میباشد كه بیان خواهد شد و تنها در آیه مورد بحث كه خداوند بر مؤمنان منت گذارده است، به سه برنامه از مهمترین آنها اشاره شده است:
«یتلو علیهم آیاته و یزكیهم و یعلمهم الكتاب و الحكمهٔ»
۱) تلاوت آیات الهی
«یتلو» از واژه «تلاوت» به معنای پیدرپی آوردن، پیروی كردن و خواندن با نظم است، (۴۷) كه شامل پیروی كردن در حكم وخواندن منظم آیات الهی همراه باتدبر نیز میشود، گویا تلاوت كننده از آیات پیروی كرده یا حروف و كلمات را در پی یكدیگر قرار داده است. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله با خواندن آیات پروردگار و آشنا ساختن گوش دل و افكار مردم با این آیات، آنها را آماده تربیت مینماید، كه مقدمه تعلیم و تربیت است.
۲) تربیت
یكی از مهمترین برنامههای پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله تربیت انسانهاست. تربیتبه معنای فراهم كردن زمینهها و عوامل برای به فعلیت رساندن و شكوفا نمودن استعدادهای انسان در جهت مطلوب است. (۴۸) او باید زمینهها را برای شكوفا نمودن استعدادها آماده كند، استعدادهای خلیفهٔ الله شدن كه دارای ابعاد مختلف است. او باید انسانها را آماده كند تا از نظر عملی بهترین رابطه را با خدای خود (عبادات)، با هم نوع خود (عقود و ایقاعات)، با قوانین و مقررات اجتماعی (حكومت و سیاسات)، باخانواده خود (حقوق خانوادگی) و با نفس خود (اخلاق و تهذیب نفس) داشته باشند، تا بتوانند مسجود فرشتگان قرار گیرند. پیامبر صلی الله علیه و آله منجی بشریت است. یكی از دانشمندان فرانسوی میگوید: «بزرگترین قانون اصلاح و تعلیم و تربیت همان حقایقی است كه به نام وحی، قسمتبه قسمتبر محمد صلی الله علیه و آله نازل شده و امروز به نام قرآن در بین بشراست.» (۴۹)
پیامبراسلام صلی الله علیه و آله در مدتی كوتاه، انسان هایی بزرگ، مانند علی علیه السلام زهرا علیها السلام سلمان فارسی، ابوذر، مقداد و... را تربیت كرد. حضرت محمد صلی الله علیه و آله كاشف معدنهای نهفته انسانیتبود. زیرا «الناس معادن كمعادن الذهب و الفضه» ; مردم مانند معدنهای طلا و نقره هستند.
انسان دارای استعدادهای نهفته است كه برای بهرهوری صحیح از آن، نیاز به كشف آن میباشد تا به ارزش حقیقی خود دستیابد.
كلمه «یزكیهم» از ماده «زكوهٔ» و زكآء» به معنای رشد و زیادی است (۵۰) ، كه در اینجا به معنای تربیت و پاكسازی است و شامل پاك شدن از آلودگیهای اعتقادی، اخلاقی و رفتاری میباشد. اگرچه واژه تربیت ازماده «ربو» نیز به معنای افزایش و نمو است، اما در قرآن كریم مفهوم تهذیب نفس با واژه تزكیه آمده است:
«قد افلح من زكیها» (۵۱)
«قد افلح من تزكی» (۵۲)
«رستگار شد كسی كه خود را تزكیه كرد.»
كه در جنبههای روحی و معنوی است. واژه تربیت در قرآن در جنبههای جسمانی و مادی به كار رفته است، نظیر:
«الم نربك فینا ولیا» (۵۳)
«آیا در دوران كودكی تو را در میان جمع خود تربیت نكردیم؟»
كه سخن فرعون است كه خود را مربی موسی معرفی میكند، یعنی از نظر جسمانی و امكانات مادی تو را بزرگ كردم. اهمیت اخلاق و تزكیه نفس بركسی پوشیده نیست. جوامع مختلف به آن نیازمندند، زیرا تنها راه نجات از گمراهیها، فسادها، جهل، جنگ و خونریزیها و... در پرتو اخلاق صحیح و آراسته شدن به ارزشها و مكارم اخلاقی است. پیامبراسلام صلی الله علیه و آلههدف از بعثتخود را كامل كردن مكارم اخلاق بیان كرده است:
«بعثت لاتمم مكارم الاخلاق» (۵۴)
من برای كاملكردن فضایل اخلاقی مبعوث شدهام.
یكی از دانشمندان فرانسوی میگوید: «ای محمد! ای آورنده قرآن! كجایی؟ بیا و دست ما را بگیر و به باغ و صحرا و چمن و به هر جایی كه خواهی ببر. تو اگر ما را به میان دریا ببری، خواهیم رفت، زیرا تو عالم به حیات و زندگی ما هستی!» (۵۵)
نویسنده:حسین علویمهر
پینوشتها:
۱- سوره علق، آیه ۵- ۱.
۲- بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۲۰۶.
۳- همان، ص ۱۸۴.
۴- «حرا» نام كوهی است كه در شمال مكه قرار دارد. در نقطه شمالی آن غاری است كه ارتفاع آن به قدر یك قامت انسان است. قسمتی از داخل غار با نور خورشید روشن میشود و قسمتهای دیگر آن در تاریكی است. (ر.ك: فرازهایی از تاریخ پیامبراسلام (ص)، ص ۹۲) .
۵- تلخیص التمهید، ج ۱، ص ۶۲.
۶- طبقات الكبری، ج ۱، ص ۱۹۲; تاریخ طبری، ج ۲، ص ۴۴ و الكامل فیالتاریخ، ج ۲، ص ۳۰.
۷- الكامل فیالتاریخ، ج ۲، ص ۳۰.
۸- تاریخ طبری، ج ۲، ص ۴۴.
۹- الكامل فیالتاریخ، ج ۲، ص ۳۰.
۱۰- تاریخ یعقوبی، ج ۲، ص ۳۰.
۱۱- تاریخ طبری، ج ۲، ص ۲۲.
۱۲- تفسیرالمیزان، ج ۲، ص ۱۹.
۱۳- همان; سیره نبویه، ج ۱، ص ۲۳۹ و تلخیص التمهید، ج ۱، ص ۶۸.
۱۴- سوره قدر، آیه ۱.
۱۵- سوره بقره، آیه ۱۸۵.
۱۶- سیره حلبی، ج ۱، ص ۳۸۴.
۱۷- تاریخ پیامبراسلام (ص)، آیتی، ص ۸۴.
۱۸- همان، ص ۸۴، به نقل از: «التنبیه و الاشراف» ، ص ۱۹۸.
۱۹- التمهید، ج ۱، ص ۶۸، به نقل از سیره حلبی، ج ۱، ص ۲۳۸.
۲۰- از جمله: علامه مجلسی در بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۱۹۰ واز معاصرین: آیهٔالله سبحانی، فروغ ابدیت، ج ۱، ص ۲۳۲ و آیهٔالله معرفت در تلخیص التمهید، ج ۱، ص ۶۶.
۲۱- وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۳۲۹، ابواب صوم مندوب، باب ۱۵.
۲۲- فروع كافی، ج ۴، ص ۱۴۹.
۲۳- وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۳۲۹، برای اطلاع بیشتر به كتاب «موسوعهٔالتاریخ الاسلامی» ، شیخ محمدهادی یوسفی غروی، ج ۱، ص ۳۸۰ مراجعه شود.
۲۴- سیره حلبی، ج ۱، ص ۳۸۴.
۲۵- مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۷۸۰.
۲۶- همان.
۲۷- مروج الذهب، ج ۲، ص ۲۸۲.
۲۸- سیره نبوی، ج ۱، ص ۲۳۹.
۲۹- الكامل فیالتاریخ، ج ۲، ص ۳۲.
۳۰- تاریخ طبری، ج ۲، ص ۴۵.
۳۱- الاتقان، سیوطی، ج ۱، ص ۹۵.
۳۲- تلخیص التمهید، ج ۱، ص ۸۴.
۳۳- برهان، بدرالدین زركشی، ج ۱، ص ۲۰۶.
۳۴- اصول كافی، ج ۲، ص ۶۲۸.
۳۵- بحارالانوار، ج ۲، ص ۲۰۶.
۳۶- جامع البیان فیتاویل القرآن (تفسیر طبری)، ابوجعفر محمدبن طبری، ج ۱، ص ۶۴۶.
۳۷- درالمنثور، سیوطی، ج ۵، ص ۵۶۲.
۳۸- كشاف، زمخشری، ج ۴، ص ۷۷۵.
۳۹- صحیح مسلم، شرح النووی، ج ۲، ص ۲۰۵.
۴۰- تلخیص التمهید، ج ۱، ص ۷۸.
۴۱- سوره آل عمران، آیه ۱۶۴.
۴۲- مفردات راغب، واژه «من» .
۴۳- سوره حجرات، آیه ۱۷.
۴۴- مجمع البیان، ج ۲، ص ۸۷۵.
۴۵- ۴۶- ۴۷- تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۱۵۸; مفاتیح الجنان، دعای مكارم الاخلاق; مجمع البیان، ج ۱، ص۴۲۹; مجمع البیان، ج ۲، ص۸۷۵;
۴۸- تعلیم و تربیت اسلامی، (مبانی و روشها)، ص ۴.
۴۹- در منگهم Dermnghem ، دانشمند فرانسوی، به نقل از بانك تكبیر (بعثتبنوی)، ص ۲۸۳.
۵۰- مفردات راغب، واژه «زكا» .
۵۱- سوره شمس، آیه ۸.
۵۲- سوره اعلی، آیه ۱۴.
۵۳- سوره شعراء، آیه ۱۸.
۵۴- بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۳۷۲.
۵۵- ژان ژاك روسو، j.j. Rosseey ، دانشمند معروف فرانسوی، به نقل از بانك تكبیر (بعثت نبوی) .
منبع:ماهنامه كوثر، شماره ۴۴
پینوشتها:
۱- سوره علق، آیه ۵- ۱.
۲- بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۲۰۶.
۳- همان، ص ۱۸۴.
۴- «حرا» نام كوهی است كه در شمال مكه قرار دارد. در نقطه شمالی آن غاری است كه ارتفاع آن به قدر یك قامت انسان است. قسمتی از داخل غار با نور خورشید روشن میشود و قسمتهای دیگر آن در تاریكی است. (ر.ك: فرازهایی از تاریخ پیامبراسلام (ص)، ص ۹۲) .
۵- تلخیص التمهید، ج ۱، ص ۶۲.
۶- طبقات الكبری، ج ۱، ص ۱۹۲; تاریخ طبری، ج ۲، ص ۴۴ و الكامل فیالتاریخ، ج ۲، ص ۳۰.
۷- الكامل فیالتاریخ، ج ۲، ص ۳۰.
۸- تاریخ طبری، ج ۲، ص ۴۴.
۹- الكامل فیالتاریخ، ج ۲، ص ۳۰.
۱۰- تاریخ یعقوبی، ج ۲، ص ۳۰.
۱۱- تاریخ طبری، ج ۲، ص ۲۲.
۱۲- تفسیرالمیزان، ج ۲، ص ۱۹.
۱۳- همان; سیره نبویه، ج ۱، ص ۲۳۹ و تلخیص التمهید، ج ۱، ص ۶۸.
۱۴- سوره قدر، آیه ۱.
۱۵- سوره بقره، آیه ۱۸۵.
۱۶- سیره حلبی، ج ۱، ص ۳۸۴.
۱۷- تاریخ پیامبراسلام (ص)، آیتی، ص ۸۴.
۱۸- همان، ص ۸۴، به نقل از: «التنبیه و الاشراف» ، ص ۱۹۸.
۱۹- التمهید، ج ۱، ص ۶۸، به نقل از سیره حلبی، ج ۱، ص ۲۳۸.
۲۰- از جمله: علامه مجلسی در بحارالانوار، ج ۱۸، ص ۱۹۰ واز معاصرین: آیهٔالله سبحانی، فروغ ابدیت، ج ۱، ص ۲۳۲ و آیهٔالله معرفت در تلخیص التمهید، ج ۱، ص ۶۶.
۲۱- وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۳۲۹، ابواب صوم مندوب، باب ۱۵.
۲۲- فروع كافی، ج ۴، ص ۱۴۹.
۲۳- وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۳۲۹، برای اطلاع بیشتر به كتاب «موسوعهٔالتاریخ الاسلامی» ، شیخ محمدهادی یوسفی غروی، ج ۱، ص ۳۸۰ مراجعه شود.
۲۴- سیره حلبی، ج ۱، ص ۳۸۴.
۲۵- مجمع البیان، ج ۱۰، ص ۷۸۰.
۲۶- همان.
۲۷- مروج الذهب، ج ۲، ص ۲۸۲.
۲۸- سیره نبوی، ج ۱، ص ۲۳۹.
۲۹- الكامل فیالتاریخ، ج ۲، ص ۳۲.
۳۰- تاریخ طبری، ج ۲، ص ۴۵.
۳۱- الاتقان، سیوطی، ج ۱، ص ۹۵.
۳۲- تلخیص التمهید، ج ۱، ص ۸۴.
۳۳- برهان، بدرالدین زركشی، ج ۱، ص ۲۰۶.
۳۴- اصول كافی، ج ۲، ص ۶۲۸.
۳۵- بحارالانوار، ج ۲، ص ۲۰۶.
۳۶- جامع البیان فیتاویل القرآن (تفسیر طبری)، ابوجعفر محمدبن طبری، ج ۱، ص ۶۴۶.
۳۷- درالمنثور، سیوطی، ج ۵، ص ۵۶۲.
۳۸- كشاف، زمخشری، ج ۴، ص ۷۷۵.
۳۹- صحیح مسلم، شرح النووی، ج ۲، ص ۲۰۵.
۴۰- تلخیص التمهید، ج ۱، ص ۷۸.
۴۱- سوره آل عمران، آیه ۱۶۴.
۴۲- مفردات راغب، واژه «من» .
۴۳- سوره حجرات، آیه ۱۷.
۴۴- مجمع البیان، ج ۲، ص ۸۷۵.
۴۵- ۴۶- ۴۷- تفسیر نمونه، ج ۳، ص ۱۵۸; مفاتیح الجنان، دعای مكارم الاخلاق; مجمع البیان، ج ۱، ص۴۲۹; مجمع البیان، ج ۲، ص۸۷۵;
۴۸- تعلیم و تربیت اسلامی، (مبانی و روشها)، ص ۴.
۴۹- در منگهم Dermnghem ، دانشمند فرانسوی، به نقل از بانك تكبیر (بعثتبنوی)، ص ۲۸۳.
۵۰- مفردات راغب، واژه «زكا» .
۵۱- سوره شمس، آیه ۸.
۵۲- سوره اعلی، آیه ۱۴.
۵۳- سوره شعراء، آیه ۱۸.
۵۴- بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۳۷۲.
۵۵- ژان ژاك روسو، j.j. Rosseey ، دانشمند معروف فرانسوی، به نقل از بانك تكبیر (بعثت نبوی) .
منبع:ماهنامه كوثر، شماره ۴۴
منبع : خبرگزاری فارس
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست