شنبه, ۲۲ دی, ۱۴۰۳ / 11 January, 2025
مجله ویستا

نقش موتورهای جستجوی کوچک پررنگ تر می شود


در گذشته ای نه چندان دور، تمام سایت هایی كه مجهز به موتور جستجو بودند آرزو می كردند روزی بتوانند به یك گوگل جدید تبدیل بشوند. در حقیقت تمام آنها از موتور جستجوی گوگل الگوبرداری می كردند.اما هم اكنون كاربران اینترنت برای جستجوهای دقیق تر به موتورهای جستجوی دیگر مراجعه می كنند.
آسان ترین راه برای یافتن اطلاعات مورد نظر در شبكه جهانی اینترنت، ورود به موتورهای جستجو است كه می توان در كوتاه ترین زمان به استخراج اطلاعات پرداخت.گفته می شود، سه چهارم كاربران جهان برای این كه راه خود را در اینترنت بیابند از طریق سایت های مجهز به موتور جستجو وارد عمل می شوند. به عبارتی دیگر پرجاذبه ترین بخش اینترنت برای كاربران پس از نامه های الكترونیكی، همین سایت های جستجو است.
در گذشته كاربران تصور می كردند تنها از طریق سایت های گوگل، یاهو و یا MSN می توان به جستجو در اینترنت پرداخت اما آنها هم اكنون دریافته اند كه در این سایت های جستجو نیز محدودیت وجود دارد و برای این كه وارد ریز مسائل شد باید به سایت های جستجوی گمنام مراجعه كرد.
به عبارتی دیگر، سایت های اشاره شده به صورت كلی، اطلاعات مورد نظر كاربران را ارائه می دهند و چندان وارد جزییات نمی شوند.
به عنوان مثال اگر شما قصد یافتن یك فرد را در انگلیس داشته باشد ممكن است وارد كتابچه های تلفن اینترنتی و آن لاین بشوید اما احتمال دارد كه نتوانید شماره تلفن فرد مورد نظر را بیابید. در واقع تنها، شماره تلفن یك سوم مردم در كتابچه های تلفن محلی وجود دارد به همین دلیل برای یافتن مشخصات فردی شهروندان باید متوسل به منابع دیگری شد.مشكلی كه در گوگل وجود دارد این است كه در هنگام جستجو، سایت ها را به لحاظ حجم درجه بندی می كند. یعنی ابتدا سایت های بزرگ و از لحاظ كمیت در نتایج جستجو ظاهر می شوند و ممكن است سایت های كوچكتر جزو نتایج هزارم جستجو باشند كه احتمالاً كاربر حوصله ندارد چندین ساعت را مقابل مانیتور سپری كند تا مثلاً به نتیجه هزارم جستجو برسد.
اما سایت های جستجوی كوچكتر اهمیتی به كمیت و یا حجم سایت ها نمی دهند بلكه اطلاعات مورد نظر خود را از كلیه منابع مفید جمع آوری می كنند.
به عنوان نمونه یك سایت اینترنتی در انگلیس كه در واقع حاوی اطلاعات شخصی افراد است، اطلاعات اشخاص را از منابعی چون كتابچه های تلفن، سایر سایت های اینترنتی و حتی كتابچه های صنوف مختلف جمع آوری می كند.
در حال حاضر بیشتر سایت های جستجو، اطلاعات مورد نیاز كاربران را به صورت فهرست وار عرضه می كنند. به عنوان مثال اگر شما به دنبال اطلاعاتی در مورد دایناسورها باشید، كلیه مقالات نوشته شده در مورد دایناسورها را به صورت فهرست الفبایی عرضه می كند در حالی كه ممكن است تنها چند سطر از مقاله های ارائه شده برای شما مفید باشد.البته با استفاده از نرم افزار (Jump) می توان این مشكل را تا حدودی برطرف نمود. این نرم افزار دقیقاً قسمت های مشخص از مقالاتی را كه برای كاربر مفید است و با درخواست وی تطبیق دارد، عرضه می نماید.
یك كارشناس كامپیوتری می گوید: هدف مردم از مراجعه به كامپیوتر، خواندن متون روی صفحه مانیتور و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیست بلكه آنها می خواهند كه این مرور و سپس تحلیل اطلاعات مورد نظر را كامپیوتر انجام بدهد و چكیده آن را در كوتاه ترین زمان ممكن در اختیارشان قرار بدهد.
یكی دیگر از خدماتی كه سایت های جستجو ارائه می دهند و بسیار هم مورد توجه كاربران می باشد، خدمات نقشه ای و یافتن مكانهای مختلف است كه حتی این موتورهای جستجو خدمات مورد نظر را روی گوشی های تلفن مردم نیز ارائه می كنند.
به هر حال یكی از اهداف سایت های جستجو، انتقال نتایج جستجو به دستگاه های بی سیم كاربران است. با توجه به روند موجود پیش بینی می شود تحولات بنیادی در حوزه جستجو در اینترنت صورت بگیرد و هر لحظه بر امكانات و خدمات این سایت ها افزوده بشود. همچنین كاربران نیز به این واقعیت پی برده اند كه می توان بهره برداری بیشتری از سایت های جستجو كرد و برای وارد شدن به جزییات علاوه بر مراجعه به سایت های مرجع می توان از سایت های جستجوی كوچكتر نیز بهره برد.
منبع : خبرگزاری فارس