پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
مجله ویستا
یــک آگـهی خــوب دو کلـمه بیــشتر نــدارد: تماشـا کنیــد
"کلمهها موانعی هستند در راه ایجاد ارتباط"، "یــک آگـهی خــوب دو کلـمه بیــشتر نــدارد: تماشـا کنیــد"، "توضیح دادن درباره یک محصول هیچ گاه به اندازه نشان دادن آن موثر نیست"، "مخاطبان، متنهای تبلیغاتی را نمیخوانند، بلکه فقط عنوانهای تبلیغاتی را میخوانند" اینها برخی از اظهارنظرهای جالب صاحب نظران تبلیغات درباره متنهای تبلیغاتی است.
حرف اول را در تبلیغات گرافیکی تصویر می زند. دقیقا برعکس اتفاقی که در کشور ما رخ می دهد. اما این اتفاق دلایل متعدد دارد که یکی از این موارد ذایقه مخاطب ایرانی است. به تعبیری مخاطب ایرانی علاقه دارد تا پیام برای او واضح گفته شود و کمترین تلاش فکری درباره استخراج پیام به خرج ندهد(این امر یکی از نشانههای جوان بودن تبلیغات درکشور ماست).
در این یادداشت به نقل از وینسون چرچیل به برخی قوانین نگارش آگهی اشاره شده و آمده است: شاید نوشتن کار ساده ای به نظر آید، اما زمانی که قلم به دست می گیرید، می بینید که تبدیل یک ایده به متن کاریست بس دشوار. نوشتن یک آگهی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وینسون چرچیل پنج قانون برای نوشتن دارد: قوی شروع کنید: "در روزگاری که چراغ قرمز راهنمایی هنوز سبز نشده، همه دستشان را روی بوق می گذارند، اگر چهار کلمه اول آگهی جذاب نباشد، پنجمین کلمه خوانده نخواهد شد".
موضوع متن باید واحد باشد: قرار نیست به تمام توانمندیهای شرکت خود در یک آگهی اشاره کنید. اجازه دهید مخاطب روی یک پیام متمرکز شود. یک دوست خوب بهتر از هزار رفیق نیمه راه است.
از زبان ساده استفاده کنید: از اصطلاحات تخصصی و نامانوس در متن استفاده نکنید. زبان سازمانی را تا جای ممکن فراموش کنید. آگهیهای ایرانی پر است از اصطلاحات تخصصی که هیچ کدام را مخاطب نمیفهمد.
به شیوه ای موثر موضوع را خاتمه دهید: در یک باکس تبلیغاتی در تلویزیون تبلیغ آخر گرانتر از سایر تبلیغات است. این قانون به این دلیل است که مردم آن را بیشتر به خاطر خواهند آورد. این امر درباره متن آگهی هم صادق است، یعنی مخاطب انتهای پیام را به خاطر می سپارد. همه نکات جذاب فروش را همان ابتدای پیام خرج نکنید و چیزی هم برای آخر متن بگذارید.
در پایان اشاره میکنم به جمله ای از دیوید اگیلوی که می گوید: "یــک آگـهی خــوب دو کلـمه بیــشتر نــدارد: تماشـا کنیــد"...
منبع : خبرگزاری ایسنا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست