سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 30 April, 2024
مجله ویستا

امپراتور و آدم‌کش - The Emperor and the assassin


سال تولید : ۱۹۹۹
کشور تولیدکننده : فرانسه، ژاپن و چین
محصول : شرلی کائو، ایسکی ساتورو و هان سانپینگ
کارگردان : چن کایگه
فیلمنامه‌نویس : وانگ پیگونگ و کایگه.
فیلمبردار : ژائو فئی
آهنگساز(موسیقی متن) : ژائو جیپینگ
هنرپیشگان : گونگ لی، پانگ فنگ‌ئی، سون پوئو، لو شیائوهه، وانگ ژی‌یونگ‌فئی، لی شوئه‌جیان و کایگه.
نوع فیلم : رنگی، ۱۶۳ دقیقه.


در قرن سوم پیش از میلاد، سلطانی جاه‌طلب به‌نام ”یینگ‌ژنگ“ (شوئه‌جیان) سودای متحد کردن تمام چین را در سر دارد تا خود اولین امپراتورش شود. برای رسیدن به این هدف، او حکومتی سراسر وحشت و خشونت را علیه تمام کسانی شروع می‌کند که بین او و هدفش قرار می‌گیرند. ”بانو ژائو“ (لی)، که از دوران کودکی محبوبهٔ سلطان بوده، برای کمک به تحقق رویای ”یینگ ژنگ“ برای اتحاد چین، نقشهٔ یک ترور دروغین علیه او را می‌کشد تا با افشای آن، بهانه‌ای برای حمله به قلمروی سلطان همسایه، ”یان“ (ژوئو) ـ که بزرگ‌ترین مانع بر سر این اتحاد است ـ داشته باشد. وقتی ”یینگ ژنگ“ رازی زجرآور را دربارهٔ تولد خود کشف می‌کند، غریزهٔ وحشی‌گری درونش بیدار می‌شود تا هر که را که ممکن است این راز را بداند، بکشد... و سپس حمله‌ای خونین به سرزمین مورد علاقهٔ ”بانو ژائو“ را رهبری می‌کند. ”بانو ژائو“ که دیگر قادر به تحمل این سنگ‌دلی نیست، مجبور می‌شود علیه محبوبش وارد عمل شود و نقشهٔ قتل ”یینگ ژنگ“ را بکشد...
٭ حماسهٔ کایگه در واقع پرخرج‌ترین فیلم او نیز هست. فیلمی که کایگه را به دور از اجتماع اطراف به دل تاریخ میظبرد و نشان می‌دهد که او در هدایت یک پروژه عظیم همانند امپراتور و آدم‌کش هم توانائی‌های فراوانی دارد. عمدهٔ توفیق فیلم در جلب توجه جهانی هم در همین موضوع نهفته است: تفاوت کار کایگه با آثار قبلی‌اش و این که این کارگردان می‌تواند حتی در مقام یک ”فن‌آور“ هم مقتدر عمل کند. جزء این شاخص‌ترین وجه کار کاریگه در امپراتور و آدم‌کش پرداخت پرجزئیات و باوسواس آن چیزی است که از تاریخ به‌جا مانده؛ فیلم البته هم‌چنان کنایه‌های سیاسی فیلم‌ساز را هم به رغم عقب بودن زمان وقوع حوادث در خود دارد و سعی می‌کند الگوئی سیاسی از خواست‌های قلبی سازنده ارائه دهد.


همچنین مشاهده کنید