چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

ویرانگر ۲ - PREDATOR 2


ویرانگر ۲ - PREDATOR 2
سال تولید : ۱۹۹۰
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : لارنس گوردون، جوئل سیلور و جان دیویس
کارگردان : استیون هاپکینز
فیلمنامه‌نویس : جیمز تامس و جان تامس
فیلمبردار : پیتر لیوی
آهنگساز(موسیقی متن) : آلن سیلوستری
هنرپیشگان : دانی گلاور، گاری بیوزی، روبین بلیدز، ماریا کونچیتا آلونسو، بیل پاکستن، رابرت دیوی، آدام بالدوین
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۸ دقیقه


ـ لس آنجلس، سال ۱۹۹۷، ̎کارآگاه هریگان̎ (گلاور) و گروه ضربت ضد مواد مخدرش، در میانهٔ زد و خورد شدید بین دارو دستهٔ قاچاقچی‌های جاماییکائی و کلمبیائی گیر افتاده‌اند. هنگام درگیری با دار و دستهٔ کلمبیائی‌ها، موجود مرموزی وارد صحنه می‌شود و قاچاقچی‌ها را قتل عام می‌کند. جاماییکائی‌های با استفاده از این فرصت، به رئیس قاچاقچی‌های کلمبیائی حمله می‌کنند ولی آنان نیز توسط آن موجود نیمه نامرئی به قتل می‌رساند. ̎پیتر کیز̎ (بیوزی)، مأمور FBI به ̎هریگان̎ هشدار می‌دهد که پای خود را از این پرونده بیرون بکشد. ̎هریگان̎ نیز حدس می‌زند که نوعی نیروی غیر زمینی در این ماجرا دخیل است. وقنی ̎دانی̎ (بلیدز)، همکارش کشته می‌شود، ̎هریگان̎ به سراغ یک رئیس مافیائی جاماییکائی می‌رود که او نیز به قتل می‌رسد. دو پلیس دیگر، ̎جری̎ (پاکستن) و ̎لیونا ̎ (آلونسو) در مترو به موجودی بیگانه برمی‌خورند و ̎جری̎ کشته می‌شود. ̎هریگان̎ و ̎لیونا ̎ در پی یافتن ̎کیز̎ به انباری می‌رسند که در آن تعدادی مأمور FBI خود را آمادهٔ رویاروئی با آن هیولای بیگانه می‌کنند. ̎کیز̎ توضیح می‌دهد که این موجود بیگانه فضائی جهت تفریح به شکار آدم‌های زمینی می‌پردازد و توجهش به جاهای پردردسر و آدم‌های به شدت مسلح جلب می‌شود. در این‌جا به رغم دخالت ̎هریگان̎، مأموران FBI توسط موجود بیگانه به قتل می‌رسند. ̎هریگان̎ با موجود ویرانگر رودررو می‌شود و او را تا سفینه‌اش که زیر شهر پنهان کرده، تعقیب می‌کند و در آن‌جا با کمک گرفتن از تمامی نیروی خود، او را نابود می‌کند. دسته‌ای از موجودات بیگانه ظاهر می‌شوند ولی رئیسشان که به قدرت ̎هریگان̎ پی برده، اسلحه‌ای به عنوان هدیه به او می‌دهد و همگی به سیاره‌شان بر می‌گردند.
ـ بعد از تجربهٔ ناموفق کابوسی در خیابان الم ۵: کودک رویا (۱۹۸۹)، هاپکینز با فاصلهٔ کمی یک دنبالهٔ دیگر (دنبالهٔ ویرانگر جان مک تیرنان، ۱۹۸۷) را به دست می‌گیرد که حاصلش از اولی هم ناامیدکننده‌تر است. اگر هاپکینز در کابوس خیابان الم با یک ̎اهریمن̎ روبه‌رو بود و فیلم به نوعی سر و ته داشت، در این‌جا با بیگانه‌ای کار می‌کند که حتی در پایان قسمت نخست هم مشخص نشده از کجا آمده و اصلاً چه می‌خواهد. با این وضعیت، حالا این ویرانگر سر از لس‌آنجلس در آورده و در پایان مشخص می‌شود که او نه یک ویرانگر بلکه ویرانگرانی هستند همسان که خرابی‌ها را به بار آورده‌اند. فیلم از ضعف‌های مفرط تکنیکی و اجرائی رنج می‌برد و جلوه‌های ویژه فیلم هم درگذر این سال‌ها چندان جدی نمی‌نماید. فیلم در گیشه حتی به اندازهٔ نیمی از قسمت نخست جواب نمی‌دهد و یک شکست تمام عیار برای فاکس قرن بیستم و هاپکینز است.


همچنین مشاهده کنید