جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

موتور جستجوی همه کاره‌


موتور جستجوی همه کاره‌
امروزه غیر از گوگل كه یكی از بزرگ‌ترین شركت‌های جستجو كه اطلاعات دو سوم از پایگاه‌های اینترنتی را در اختیار دارد و بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها را در زمینه تحقیقات و جذب نیروهای زبده دانشگاهی می‌نماید، همچنین غیر از یاهو و مایكروسافت، شركت‌های نوپا و تازه تاسیس زیادی در این زمینه به‌وجود آمده‌اند.
‌Ron Convey كه یكی از اولین سرمایه‌گذاران تبلیغاتی گوگل بوده و دو سال است سرمایه‌گذاریش را متوجه این‌گونه شركت‌ها كرده‌است، می‌گوید:"صنعت جستجو در دوران طفولیت خود قرار دارد و تنها ده‌درصد از ظرفیت آن مورد استفاده گرفته است". وی معتقداست روش‌های نوین جستجو از دل این شركت‌ها بیرون خواهند آمد.
كانوی برای سرمایه‌گذاری در این شركت‌ها كه هر روز نیز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، با گزینه‌های متعددی روبه‌روست. بنا به گفته یكی از محققان ‌VentureOne در داوجونز، ۴۷ شركت فعال در این صنعت پرسود در سال گذشته ۲۶۳ میلیون دلار سرمایه جذب كرده‌اند. این میزان سرمایه‌گذاری از سال ۲۰۰۲ كه رقمی بالغ بر ۵۸ میلیون دلار در نُه شركت تازه تاسیس سرمایه گذاری شد، همچنان رشد داشته است. به‌گونه‌ای كه Bradley J. Horowitz‌، مدیر توسعه فناوری شركت یاهو از آن به‌عنوان "سیلی پس از خشكسالی" تعبیر می‌كند.‌
ظهور این تعداد شركت جدید، رنسانسی در فناوری ایجاد كرده‌است و اولین تاثیر محسوس آن را كاربران اینترنتی در خواهند یافت. در حالی كه گوگل و دیگر شركت‌های بزرگ جستجو از یك الگوی ثابت برای نشان‌دادن نتایج به كاربران استفاده می‌كنند (یعنی نوشتن كلمه مورد نظر در كادر مستطیل شكل و سپس ظاهر شدن ده لینك آبی رنگ در زیر آن) این شركت‌ها به روش‌های جدیدی چه در طراحی واسط كاربر و چه در فرمول‌های جستجو رو آورده‌اند.‌
یكی از این روش‌های جدید پیشنهاد می‌كند كه به‌جای استفاده از آن جعبه جستجوی ساده همیشگی و یا اتكای صرف به گوگل برای یافتن نتایج، از موتورهای جستجویی استفاده شود كه تخصصی‌تر هستند و برای هر كاری روش جستجوی مخصوص دارند. مثلا یك جستجوگر برای وبلا‌گ‌ها دیگری برای ویدیو كلیپ‌ها و دیگری برای موضوعات عمومی. این تغییر روش در جستجو، همان اثری را در دنیای موتورهای جستجوگر می‌گذارد كه ورود تلویزیون‌های كابلی بر دنیای رسانه گذاشت و با ارائه صدها كانال تلویزیونی مختلف از تاریخ گرفته تا آشپزی، به برتری بلامنازع سه شبكه بزرگ رسانه‌ای ABC ،CBS و ‌‌NBC در ایالا‌ت متحده خاتمه داد. مدیر عامل شركت ‌Become.com، از موتورهای جستجو در زمینه خرید اینترنتی، می‌گوید: "مردم به دنبال موتورهای جستجویی می گردند كه هدفمند باشد و جستجوگرهای فعلی نمی‌توانند به این خواسته آن‌ها را پاسخ دهند".‌
كار شركت‌های كوچك، متفاوت از شركت‌های بزرگی مانند یاهو و گوگل است. در شركت‌های بزرگ، با صرف میلیون‌ها دلار، موتورهای جستجوی قدرتمندی طراحی شده‌اند كه با الگوریتم‌های پیچیده ریاضی كار می‌كنند و با یك كلیك میلیاردها صفحه اینترنتی را مرتب می‌سازند، انتخاب می‌نمایند و رتبه‌دهی می‌كنند؛ كاری كه همانندسازی آن از نظر فنی برای شركت‌هایی چون مایكروسافت نیز بسیار مشكل است. در عوض در شركت‌های كوچك‌تر سعی‌می‌شود بخش‌های دست‌نخورده و ساده‌تری كه هزینه كمتری می‌برند، بررسی شوند تا با ارائه راهكارهای تازه، سهمی از بازار نیز در اختیار آنان قرار گیرد.‌
البته معمولا شرایطی به‌وجود می‌آید كه این شركت‌ها مجبور به فروش ابداعات خود به شركت‌های بزرگ‌تر ‌می‌شوند. در طول دو ماه گذشته ‌‌MSN مایكروسافت، یاهو و‌ ‌America Online تمامی شركت‌های تازه‌كاری را كه در زمینه موتورهای جستجو كارمی‌كردند با مبلغی كه بین ده تا پنجاه ‌میلیون‌دلار برآورد می‌شود، خریدند. ‌Conevey می‌گوید: "۷۵درصد شركت‌هایی كه در زمینه جستجو كار می‌كرده‌اند یا خریداری شده‌اند‌ و یا فعالیت آن‌ها از نظر تجاری توجیه‌ناپذیر شده‌ است".‌
با توجه به حجم بالای شركت‌های ثبت شده در این زمینه، احتمال توجیه‌ناپذیر شدن آن‌ها از نظر اقتصادی و در نتیجه از رده خارج شدنشان بسیار زیاد است. این شركت‌ها از یك سو علاقمندند به عنوان مجموعه‌های معتبر گردآوری داده مورد توجه قرار گیرند. ولی از سوی دیگر تحت‌تاثیر تحقیقات سیاسی شركت‌هایی مانند گوگل یا یاهو مجبور می‌شوند استراتژی خود را تغییر دهند و چشم انداز از قبل طراحی شده خود را از دست بدهند. ‌
● كمبود نیروی متخصص
شركت‌هایی مانند گوگل اشتهای فراوانی برای استخدام نیروهای متخصص دانشگاهی دارند. چندان كه این امر موجب خالی شدن كلاس‌های درسی دانشكده‌های كامپیوتر دانشگاه‌هایی مانند واشنگتن و استنفورد شده است. مایكروسافت و یاهو نیز دست كمی از گوگل ندارند. این میزان جذب نیرو باعث شده ‌است كه شركت‌های كوچك‌تر در تامین نیروی انسانی مورد نیاز خود با چالش‌های زیادی روبه‌رو شوند و گاه در اثر این كمبود نیرو، فعالیت خود را متوقف كنند. این مصیبت بر سر شركت تازه تاسیس ‌‌Evergreen Innovation نیز آمد و ‌كانوی كه برای كمك به شركت‌های كوچك‌تر دست به تاسیس آن زده بود، كار را متوقف نمود و به فعالیت سابق خود، یعنی سرمایه‌گذاری بازگشت. ‌
با كمی تامل و دقت می‌توان در كنار این مشكلات، فرصت‌های زیادی را نیز برای كار یافت. به عنوان مثال، چندین سال پیش گوگل با ارائه روشی، به تحلیل ارجاعات انجام شده به یك سایت پرداخت تا مهم‌ترین سایت را عمدتا براساس پرارجاع‌ترین سایت انتخاب كند. اما امروزه برخی از موتورهای جستجوی جدید سعی می‌كنند به منظور ارائه نتایج بهتر، پیش‌فرض‌های كاربر را نیز در الگوریتم جستجو وارد نمایند. به عنوام مثال شاید از نظر فردی كه به دنبال یك مغازه دوچرخه‌فروشی است مهم‌ترین سایت، پرارجاع ترین سایت در منطقه‌اش و یا بهترین سایت از نظر بازدید كنندگان باشد. ‌‌David Hayden مدیر عامل یك شركت تازه تاسیس جستجو به نام ‌Jeteye Technologies می‌گوید: "خیلی جالب است اگر بتوان دانش انسانی را نیز در الگوریتم جستجو دخیل كرد".‌
این روش "جستجوی اجتماعی" كاری است كه برای اولین بار یاهو آن را انجام داد و برای تقویت پایگاه‌های اطلاعاتیش، در سال گذشته حداقل پنج شركت را كه به دنبال تهیه فهرستی از تشكیلات موجود در جامعه بودند خرید.‌‌ ‌Horowitz از یاهو می‌گوید: "اعتقاد ما این است كه با كمك مردم بهتر می‌توان جستجو كرد".‌
این روش، تنها یكی از پیشنهادهای شركت‌های جدید جستجو به منظور پاسخ به نیاز كاربران است. برخی روش دیگری را برای این كار پیشنهاد می‌دهند كه عبارت از سایت‌های دارای طبقه‌بندی است. سایت‌هایی مانند یاهو و گوگل در فیلتركردن میلیاردها صفحه و ارائه فهرستی مرتب از مرتبط‌ترین نتایج جستجو مهارت زیادی پیدا‌كرده‌اند. اما نتوانسته‌اند در حوزه‌هایی مانند خرید و فروش املاك و مستغلات و سلامت و پزشكی نتایج خوبی ارائه دهند.
‌حال باید پرسید چرا؟ به این دلیل كه ممكن است موتور جستجو منظور كاربر را از آن چند كلمه ای كه در كادر وارد كرده‌است، به درستی متوجه نشود. به عنوان مثال اگر فردی وارد سایت گوگل شود و كلمه‌‌ ‌"Xbox" را وارد نماید معلوم نیست كه آیا این فرد به دنبال‌ علا‌قمندان افراطی ‌Xbox است و یا فهرستی از بازی‌های این كنسول، و یا این‌كه می خواهد یك دستگاه بازی Xbox بخرد. اما اگر شخص همین كلمه را در موتور جستجویی كه مخصوص خرید است وارد نماید منظور او روشن می شود.
همزمان با توسعه این روش در شركت‌های تازه‌كار، سایت‌های جستجوی بزرگ نیز اقدام به توسعه موتورهای جستجوی خود بر این اساس كرده‌اند. اما شاید توانمندی فنی آن‌ها نتواند در این زمینه كاری از پیش ببرد. چرا كه اطلاعاتی از قبیل كاریابی یا املاك و مستغلات، اطلاعاتی موقتی هستند و كمتر پیش می آید كه از سایت دیگری به آن‌ها ارجاع داده شود و بنابراین توانمندی موتورهای جستجو در یافتنِ بیشترین تعداد ارجاع به یك لینك، در اینجا به كار نمی‌آید.
به‌علاوه، ممكن است شركت‌های كوچك‌تر در صنایعی كه بر پایه ارائه اطلاعات به مشتریان فعالیت می‌كنند، با اقبال بیشتری روبه‌رو شوند. زیرا در این حوزه‌ها داده‌ها همانند طلا ارزش دارند و حضور گوگل در آنجا مثل یك تهدید می‌ماند. ‌‌Theresia Gouw Ranzetta عضو مدیریتی بنگاه ‌‌Accel Partners و از پشتیبان‌های سایت املاك ‌Trulia.com، ‌می‌گوید: "در حوزه كاری ما اطلاعات عبارتند از: تصاویر، صورت كالاها، اطلاعات جدید یا دقیق از محصولات. از این رو هیچ‌گاه اطلا‌عات خود را در اختیار تحلیلگرهای لینك نمی‌گذاریم".
ظهور و فعالیت گسترده شركت‌های جدید، باعث تعطیلی شركت‌هایی مانند گوگل نخواهد شد و در عمل نیز ابتكارات و نوآوری‌های آن‌ها در اختیار شركت‌های بزرگ قرار می‌گیرد. اما این كار تلنگری به بزرگان جستجوست تا با فعالیت بیشتر، روش‌های جدیدتر و كارآمدتری را پیش روی كاربران اینترنت قرار دهند.‌
ترجمه: رضا نبوتی‌
منبع: هفته‌نامه بیزنس‌ویك‌
منبع : ماهنامه شبکه