یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
مجله ویستا
اعجاز پیامبر به هوس این و آن نیست
آیا فیض نبوت مخصوص خاور زمین است؟
۷. «وَیَقُولُ الَّذِیْنَ كَفَرُوا لَولا أُنْزِلَ عَلَیْهِ آیَهٌٔ مِن رَّبِّهِ إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَلِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ؛
افراد كافر میگویند كه چرا برای او از طرف پروردگار نشانهای (معجزهای) نازل نمیگردد. (آنان بدانند) كه تو فقط بیم دهندهای و برای هر گروهی راهنما وجود دارد».
رسالت پیامبر اسلام، به سان پیامبران دیگر با یك سلسله معجزهها و اَسناد نبوت همراه بوده است، با این كه خداوند، بزرگترین معجزهها، یعنی قرآن مجید را در اختیار او نهاده بود و هم اكنون سند برجسته نبوت او، به صورت معجزهای جاویدان باقی مانده و بر تارك اعصار میدرخشد با وجود این، وی معجزاتی شبیه معجزات حضرت موسی وحضرت مسیح(ع) نیز برای اثبات نبوت در اختیار داشت. دانشمندان عقاید و مذاهب این مطلب را، كه پیامبر اسلام علاوه بر قرآن، دارای معجزات دیگری هم بوده است، بادلایل زیر اثبات كردهاند:
. پیامبر اسلام در قرآن مجید برای پیامبران گذشته معجزاتی مانند عصای موسی وید بیضاء و شفادادن بیماران و... ثابت و صریحاً اعتراف كرده كه آنان دارای چنین معجزاتی بودهاند.
ناگفته پیداست در این موقع، طبعاً اگر مردم از او معجزهای مانند معجزات پیامبران گذشته درخواست مینمودند او نیز به حكم عقل باید معجزهای مانند معجزات پیامبران گذشته میآورد، تا وسیله هدایت مردم را از هر طریقی كه امكان دارد فراهم سازد. هرگاه او در این صورت، سخن از عجز و ناتوانی به زبان بیاورد و بگوید: من، اگر چه مانند دیگران پیامبرم ولی كاری را كه آنان انجام میدادند، نمیتوانم انجام دهم، بیشك چنین سخنی موجب دوری و رویگردانی مردم میگردد و چنین كاری بر خداوند حكیم، كه خواهان هدایت مردم است محال است و هرگز خداوند به پیامبر خود دستور نمیدهد كه سخنی بگوید كه موجب تفرق مردم گردد، خصوصاً كه پیامبر اسلام را افضل پیامبران و خاتم آنان معرفی كند.
. از برخی از آیات قرآن استفاده میشود كه رسول اكرم علاوه بر قرآن، دارای معجزاتی دیگر نیز بوده است؛ مانند آیه «اقْتَرَبَتِ السَّاعَهُٔ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ...؛(۱)
رستاخیز نزدیك شد، و قمر دو نیم گشت».(۲)
. روایات متواتری كه محدثان اسلامی درباره معجزه پیامبر اسلام گرد آوردهاند بزرگترین سند بر وجود این نوع اَسناد و دلایل میباشد.(۳)
با توجه به این مطالب باید دید مقصود از آیه كه میفرماید: «كافران به پیامبران اعتراض میكنند كه چرا بر او آیهای نازل نمیگردد» چیست؟ آیا به راستی این آیه دلالت میكند كه پیامبر دارای معجزهای جز قرآن نبوده است یا این كه آیه به این حقیقت اشاره ندارد، بلكه هدفی دارد كه در ذیل بیان میشود:
اصولا باید توجه نمود كه هدف از اعجاز چیست؟ آیا هدف از معجزه، جز هدایت مردم چیز دیگری است و اگر چنین نتیجهای بر معجزه مترتب میگردد باز بر پیامبر لازم است كه به در خواست آنان پاسخ بگوید؟
پاسخ: با توجه به بررسی زیر ثابت خواهد شد كه هدف آیه، نفی صدور معجزه از پیامبر نیست؛ بلكه هدف، نفی آن نوع از خارق عادتهاست كه واجد شرایط و وسیله هدایت نباشند؛ به عبارت دیگر هدف از درخواست اعجاز این است كه در پر تو آن، به صدق گفتار مدعی نبوت پی برده شود، بنابر این هر گاه در میان درخواست كنندگان معجزه، گروه حقیقت جو و بیغرضی باشند كه با دیدن اعجاز به سوی او گرایش پیدا كرده به او ایمان بیاورند، در این صورت موافقت با درخواست معجزه، بیاشكال خواهدبود؛ ولی اگر درخواست كنندگان، تودههای لجوج و بازیگر باشند و مقصدی جز تفریح و سرگرمی به سان سرگرمیهای مرتاضان نداشته باشند در این صورت ساحت مقدس پیامبر اسلام بالاتر از آن است كه با درخواست آنان موافقت نماید.
قرآن در خود این سوره آشكارا تصریح میكند كه درخواستكنندگان معجزه لجوجند و هرگاه پیامبر به بزرگترین اعجاز هم دست بزند باز آنان ایمان نخواهند آورد و لجاجت و عناد خود را ادامه خواهند داد، آن جا كه میفرماید:
«وَلَوْ أَنَّ قُرآناً سُیِّرَتْبِهِ الْجِبَالُ أَوْقُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوتی...؛(۴)
هر گاه قرآن كوهها را از بیخ بر كند و زمین را قطعهقطعه كند و مردگان را زنده نماید (باز آنان ایمان نخواهند آورد)».
این آیه حاكی است كه گروه معترض در صدد هدایت و كشف حقیقت نبودند اگر بالاترین و عظیمترین معجزه را هم با چشم میدیدند باز ایمان نمیآوردند. آیا با این وضع صحیح است پیامبر وقت و اراده خود را در اختیار چنین مردم بیهدفی قرار دهد؟
گذشته از این، باید توجه نمود كه به مضمون آیه «وَ مَا كَانَ لِرَسُولٍ أَنْ یَأْتِیَ بِآیَهٍٔ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ...؛(۵) هیچ پیامبری نمیتواند معجزهای بیاورد جز به اذن خداوند» معجزات پیامبران، در اختیار آنان نیست كه هر موقع بخواهند و یا مردم به آنان پیشنهاد نمایند فوراً به اعجاز دست بزنند، بلكه آنها از مشیت و اراده خدا پیروی میكنند و هرگز در خواست مردم، تكلیفی برای آنان ایجاد نمیكند.
بنابر ان جمله «إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ؛ تو بیم دهندهای و برای هر گروهی راهنمایی وجود دارد» ناظر به همین مطلب است و آن این كه، تو ای پیامبر! بیمدهندهای بیش نیستی و هرگز در اجابت درخواست مردم اختیاری از خود نداری و تا اذن الهی نباشد، هیچ نوع كاری صورت نمیگیرد نه این كه هیچ وقت در هیچ شرایطی تو صاحب معجزه نیستی.
روی این بیانات روشن گردید، كه آیه به نفی اعجاز بهطور مطلق ناظر نیست؛ بلكه آن نوع معجزات را نفی میكند كه درخواست كنندگان هدفی جز سرگرمی و تفریح و ادامه لجاجت نداشته باشند و یا این كه پیامبر در انجام معجزه، مختار و آزاد باشد و بدون مشیت الهی دست به كار بزند و هر چه مردم بخواهند فوراً اقدام نماید. ناگفته پیداست نفی اعجاز در چنین زمینههای مخصوصی، دلیل بر نفی مطلق نیست.(۶)
مفسران در تفسیر جمله «اِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَومٍ هَادٍ» نظریات مختلفی دارند كه سه نظر مهم را متذكر میشویم:
. گروهی جمله یاد شده را چنین تفسیر میكنند: ای پیامبر! تو بیم دهنده و رهبر تمام اقوام و ملل هستی و شكل اصلی جمله چنین است: «إِنما أَنت منذرو هاد لكل قوم».
بنابر این نظر، این جمله از دلایل جهانی بودن رسالت رسول اكرم و خاتم بودن اوست. و ظاهرِ آیه این است كه تا روز رستاخیز پیامبر، مُنْذِر و هادی بشر و امم جهان است.
. مقصود از جمله یاد شده این است كه، تو ای پیامبر! بیمدهندهای و برای هر قومی، راهنمایی هست و از آنجا كه «انذار» و «هدایت» غالباً از شؤون پیامبران میباشد در این صورت «منذر» و «هاد» كنایه از پیامبر است و بازگشت آیه به این است كه، تو پیامبری و برای هر قومی در هر دورهای پیامبری است و تو مانند پیامبران پیشین در اعجاز و تصرف در تكوین، اختیاری از خود نداری و همه این كارها باید به اذن خداوند جهان انجام گیرد.
بنابر این نظر، جمله یاد شده بیانگر آن است كه در تمام ادوار در میان مردم هادی و رهبر بوده و هیچ دورهای خالی از رهبر نبوده است و اگر بگوییم كه مقصود از هادی، نبی و پیامبر است در این صورت، گواه برو جود پیامبر در میان اقوام مختلف میباشد.
. از روایاتی كه گروهی از دانشمندان اسلامی - اعم از شیعه و سنی - آنها را نقل كردهاند استفاده میشود كه مقصود از «منذر» پیامبر است و مقصود از «هادی» امام و جانشین اوست. گویی «انذار» كنایه از مقام نبوت و «هدایت» كنایه از مقام امامت است و پیامبر بنا به نقل بسیاری از محدثان چنین فرموده است: «من بیمدهندهام و تو ای علی! راهنمایی».
محدث بزرگوار شیعه، مرحوم سید هاشم بحرینی در كتاب غایهٔ المرام و تفسیر خود برهان قسمتی از این احادیث را جمع آوری كرده است. او تنها در تفسیر خود، ۲۷ روایت در این باره نقل نموده كه برخی از آنها از كتابهای اهل تسنن است.
سیوطی در الدر المنثور قسمتی از این روایات را ذكر كرده است. از آن جا كه این روایات با اسناد مختلف و در كتابهای متعدد و از محدثان عالیقدر نقل شده است میتوان گفت مفاد حدیث به حد «تواتر» رسیده است.
تنها در برهان، هفده روایت به این مضمون نقل شده است كه پیامبر فرمود: «أنا المنذر و علی الهادی؛ منم بیم دهنده و علی راهنماست» و یا: «أنت الهادی یا علی؛ تویی راهنما ای علی!».
در دو روایت وارد شده است كه پیامبر اسلام(ص) آبی خواست كه وضو بگیرد وقتی از وضو فارغ شد دست علی را گرفت آن را روی سینه خود گذارد و گفت: «إِنَّمَا أَنْتَ مُنْذِرٌ» سپس روی سینه علی(ع) نهاد و گفت: «وَلِكُلِّ قَومٍ هَادٍ».
در پارهای از احادیث، پیامبر تذكر میدهد كه هیچگاه روی زمین از حجت خالی نمیماند و برای استشهاد، آیه مورد بحث را میخواند و خود را «منذر» و علی را «هادی» معرفی میكند بعد او صیای خود را یكی پس از دیگری نام میبرد تا سخن را به مهدی میرساند و هدف قیام آن حضرت را تشریح میفرماید.
روشن شدن این نظر در گرو پاسخ به سؤالاتی است كه در مورد این تفسیر وجود دارد. اكنون این سؤالات را مطرح نموده و درباره آنها گفتگو میكنیم:
ممكن است سؤال شود: چگونه «انذار» مخصوص پیامبر(ص) میباشد و هدایت از آنِ امام(ع) در صورتی كه پیامبر نیز، هادی و راهنمای امت است؟ و به عبارت دیگر، پیامبر و امام هر دو هم مقام «انذار» را دارند و هم مقام «هدایت» را. استاد عالی قدر علامه طباطبائی در المیزان جملهای دارند كه میتواند روشنگر پاسخ این پرسش باشد. ایشان میفرماید:
«منذر» آن راهنما را میگویند كه راهنمایی او توأم با ادعای نبوت باشد، ولی «هادی» به آن راهنما میگویند كه دعوی نبوت نداشته باشد در این صورت مقصود از «منذر» نبی و پیامبر خواهد بود و مراد از «هادی» جانشین او؛ زیرا راهنمایی پیامبر همواره توأم با ادعای نبوت میباشد و هرگز صرف راهنمایی نیست، بلكه آن امام است كه هدایت او، مجرد از دعوی نبوت میباشد.(۷)
در احادیث به این پرسش بهطور دیگری پاسخ گفته شده است و آن این كه، مقصود از «هادی» در این آیه مطلق راهنما نیست تا گفته شود پیامبر نیز هادی امت و راهنمای مردم است، پس چرا هدایت در این آیه از آن جانشینان پیامبر شمرده شده است؛ بلكه مقصود از آن، هدایت است به آنچه پیامبری آن را آورده است. امام باقر در تفسیر این آیه میفرماید:
«ولكل زمان منا هاد یهدیهم إلی ما جاء به نبی الله؛(۸)
در هر زمان از خاندان وحی، راهنمایی است كه مردم را به آنچه پیامبر خدا آورده است رهبری مینماید».
بناب این تفسیر، مقصود از «هادی» جز امام و جانشین او نمیتواند باشد. توضیح این سخن این است كه، پیامبر در حقیقت پایه گذار انقلاب و نهضت است و امام جانشین و رهبر انقلاب پس از در گذشت او میباشد؛ زیرا هر نوع انقلاب هر چه هم به ثمر برسد و درخشندگی خاصی پیدا كند در هر حال، به وجود رهبری نیازمند است كه پس از درگذشت بنیان گذار، رهبری انقلاب را به عهده بگیرد و موانع پیشرفت را از سر راه آن بر دارد و با الهام از اصول انقلاب، مشكلات آن را برای مردم توضیح دهد و تفسیر نماید؛ به عبارت دیگر، پیامبر پایه گذار دین وامام، حافظ و مدافع و مبین تعالیم پیامبر است. در این صورت صحیح است بگوییم مقصود از «هادی» همان امام است كه روشن كننده آیین است.
مفسر عالی قدر شیعه، مرحوم علی بن ابراهیم در مقام بیان اختصاص هدایت به امام این نكته را خاطر نشان میسازد و میگوید: مقصود از هادی، همان مبیِّن مجملات آیین است و طبعاً این مقام در اختیار امام خواهد بود. آنگاه آیاتی را میآورد كه لفظ هدایت در آنها به معنای بیان كردن به كار رفته است از آن جمله آیه «وَأَمَّا ثَمُودُ فَهَدَیْناهُمْ...» أی بَیَّنالَهُمْ...؛(۹) یعنی برای ایشان بیان كردیم.
مؤید نظر سوم كه در روایات وارد شده است این است كه قرآن در برخی از موارد كه در مورد «امام» سخن میگوید، بلافاصله مسأله هدایت و راهنمایی را پیش میكشد و میرساند كه هدایت و رهبری مردم از شؤون امام میباشد؛ مانند
«وَ جَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّهًٔ یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا...؛(۱۰)
آنان را پیشوایانی قرار دادیم كه به امر و فرمان ما، مردم را با كمال بردباری و استقامت، هدایت مینماید».(۱۱)سؤال دیگر: ممكن است گفته شود آیا مقام هدایت و راهنمایی فقط از آن حضرت علی(ع) است یا این كه پیشوایان گرامی دیگر، بلكه او صیای تمام پیامبران نیز راهنمایان مردم هستند؟
پاسخ: علی(ع) فرد روشن و كامل هادیان امت است؛ ولی این مقام اختصاص به وی ندارد و سایر امامان و بلكه اوصیای همه پیامبران نیز هادی و راهبر مردمند و جمله «أنت الهادی یا علی» از قبیل تطبیق كلی به یك فرد كامل است و این حقیقتی است كه در روایات به آن تصریح شده است چنان كه میفرماید: «كل إمام هاد لكل قوم فی زمانهم...».(۱۲)
سؤال سوم: آیا از جمله استفاده میشود كه در هر قرن و زمانی در میان تمام اقوام و ملل راهنمایی وجود داشته است؟ پاسخ آن مثبت است و ظاهر یا صریح جمله «وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ» وجود راهنما در میان تمام اقوام و ملل است و از برخی از آیات و بسیاری از روایات استفاده میشود كه خداوند برای مردم هر عصر و زمانی، حجت و راهنمایی فرستاده و حجت را بر آنها تكمیل نموده است.
مؤید این نظر گفتاری است كه امیر مؤمنان در نخستین خطبه نهج البلاغه دارند و میفرمایند:
«ولم یخل سبحانه خلقه من نبی مرسل أو كتاب منزل أو حجهٔ لازمهٔ أو محجهٔ قائمه...؛(۱۳)
خداوند جامعه بشر را هیچگاه از وجود پیامبری فرستاده شده و یا كتابی نازل گردیده و برهانی حتمی و قاطع و یا راهی استوار و روشن، محروم ننموده است».
و نیز میفرماید:
«اللهم بلی لاتخلو الأرض من قائم لله بحجهٔ إما ظاهراً مشهوداً أو خائفا مغمورا لئلا تبطل حجج الله و بیناته...؛(۱۴)
بار خدایا! زمین هیچ گاه از حجتی كه برای خدا قیام كند، خالی نمیماند و او یا ظاهر و آشكار است و یا پنهان (علت وجود چنین حجت به خاطر این است كه دلایل روشن خدا از بین نرود)».
● آیا فیض نبوت مخصوص خاور زمین است؟
گاهی تصور میشود كه دین و آیین ارمغان شرق است و پیامبران آسمانی فقط از شرق برخاستهاند و لذا نام پیامبرانی كه در قرآن و عهدین آمده است همگی از خاور زمین بوده و هرگز در غرب، آیین و پیامبری نبوده و مردم مغرب زمین آیین و مذهب را از شرق گرفتهاند.
این مطلب، گمانی بیش نیست و تاریخ مذاهب در ملل جهان نیز بر خلاف آن حكم میكند و قرآن مجید برای همه ملتها و امتها پیامبر و بیمدهنده و راهنمایی ثابت میكند.
آیه مورد بحث با صراحت هر چه كاملتر میگوید: «وَلِكُلِّ قَومٍ هَادٍ؛ برای هر گروهی راهنما و رهبری وجود دارد». صریح این آیه این است كه هر ملتی - اعم از شرقی و غربی، حتی ملل چین و هند، وحشیان استرالیا، سرخ پوستان امریكا - دارای هادی و راهنما بوده است هر چند این «هادی» (بنابر تفسیر سوم) پیامبر نباشد.
قرآن در آیات دیگری با صراحت كاملتر برای هر ملتی رسول و پیامبر و بیمدهندهای ثابت میكند چنان كه میفرماید:
«وَ إِنْ مِنْ أُمَّهٍٔ إِلاَّخَلافِیها نَذِیرٌ...؛(۱۵)
هیچ امتی نیست مگر این كه در میان آنها بیم رسانی بوده است».
«وَ لَقَدْ بَعَثْنافِی كُلِّ أُمَّهٍٔ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ...؛(۱۶)
در میان هر ملتی پیامبری را بر انگیختیم كه به مردم بگوید خدا را بپرستید».
«وَلِكُلِّ أمَّهٍٔ رَسُولٌ فَإِذَا جَاءَ رَسُولُهُمْ قُضِیَ بَیْنَهُمْ...؛(۱۷)
برای هر امتی پیامبری است كه در میان آنها حكم و داوری مینماید».
بهطور مسلم، پیامبران هر امتی در ادوار پیشین متناسب با فهم و ادراك آنها و راهنمایی آنان در حدود و قابلیت و شایستگی آنها بوده است. اما این كه چرا در قرآن نامی از پیامبران مغرب زمین نیامده است برای این است كه خود قرآن تصرح میكند پیامبرانی از طرف خداوند، برای هدایت مردم مبعوث شدهاند كه شرح نام و تفصیل دعوت آنها را در قرآن باز گو ننموده است، چنان كه میفرماید:
«وَ رُسُلاً قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَیْكَ مِنْ قَبْلُ وَ رُسُلاً لَّمْنَقْصُصْهُمْ عَلَیْكَ...؛(۱۸)
پیامبرانی كه قبلاً سرگذشت آنها را بیان كردهایم و پیامبرانی كه درباره آنها گفتگو ننمودهایم».(۱۹)
ولی علت این كه مذاهب بزرگ جهان به پیامبران مشرق زمین تعلق دارد این است كه شرق گهواره تمدن و فرهنگ آن اصیلتر از غرب است و علم و فلسفه و هنر و نظام حقوق فردی و اجتماعی از مشرق زمین به غرب رفته است از این نظر، مذاهب متناسب با تمدن و فرهنگ، به شرق تعلق دارد و غرب، مذهب و آیین را به سان فرهنگ و هنر از شرق گرفته و آن را جایگزین مذاهب ابتدایی - كه متناسب با دوره ابتدایی زندگی بشر، یعنی دوره ما قبل تمدن و فرهنگ و علم بوده - ساخته است.
. قمر (۵۴) آیه ۱.
. مشروح این بحث را در كتابهای عقاید و تفسیر مطالعه بفرمایید و با دلایل روشن ثابت شده است كه مقصود، دو نیم شدن ماه در زمان خود پیامبر است.
. جامعترین كتابی كه از طرف محدثان شیعه در این باره نوشته شده است كتاب مدینهٔالمعاجز اثر سیدهاشم بحرینی است.
. رعد (۱۳)آیه ۳۱.
. رعد (۱۳) آیه ۳۸.
. نویسندهای مسیحی در كتاب مشكاهٔ صدق با آیه مورد بحث و آیات دیگر استدلال نموده است كه پیامبر اسلام، معجزهای جز قرآن نداشته است. نگارنده در كتاب رسالت جهانی پیامبران (ص ۱۱۸ - ۱۴۲) درباره آیات مورد نظر او بهطور گسترده سخن گفته و ثابت نموده است كه این آیات، ارتباطی به مدعای وی ندارد.
۷. المیزان، ج ۱۱، ص ۳۵۹.
. تفسیر برهان، ج ۱۰، ص ۲۸۰.
. فصلت (۴۱) آیه ۱۷.
۰. سجده (۳۲) آیه ۲۴.
۱. گروهی از پیامبران علاوه بر منصب نبوت دارای مقام امامت نیز بودند.
۲. به این مضمون روایات زیادی وارد شده است ر.ك: تفسیر برهان، ج ۲، ص ۲۸۰، ح ۸.
۳. نهج البلاغه عبده، ج ۱، ص ۱۸
۴. همان، كلمات قصار، شماره ۱۴۷.
۵. فاطر (۳۵) آیه ۲۴.
۶. نحل (۱۶) آیه ۳۶.
۷. یونس (۱۰) آیه ۴۷
۸. نساء (۴) آیه ۱۶۴.
۹. آیه ۷۸ سوره غافر نیز به همین مضمون است.
منبع : سایت بلاغ
. مشروح این بحث را در كتابهای عقاید و تفسیر مطالعه بفرمایید و با دلایل روشن ثابت شده است كه مقصود، دو نیم شدن ماه در زمان خود پیامبر است.
. جامعترین كتابی كه از طرف محدثان شیعه در این باره نوشته شده است كتاب مدینهٔالمعاجز اثر سیدهاشم بحرینی است.
. رعد (۱۳)آیه ۳۱.
. رعد (۱۳) آیه ۳۸.
. نویسندهای مسیحی در كتاب مشكاهٔ صدق با آیه مورد بحث و آیات دیگر استدلال نموده است كه پیامبر اسلام، معجزهای جز قرآن نداشته است. نگارنده در كتاب رسالت جهانی پیامبران (ص ۱۱۸ - ۱۴۲) درباره آیات مورد نظر او بهطور گسترده سخن گفته و ثابت نموده است كه این آیات، ارتباطی به مدعای وی ندارد.
۷. المیزان، ج ۱۱، ص ۳۵۹.
. تفسیر برهان، ج ۱۰، ص ۲۸۰.
. فصلت (۴۱) آیه ۱۷.
۰. سجده (۳۲) آیه ۲۴.
۱. گروهی از پیامبران علاوه بر منصب نبوت دارای مقام امامت نیز بودند.
۲. به این مضمون روایات زیادی وارد شده است ر.ك: تفسیر برهان، ج ۲، ص ۲۸۰، ح ۸.
۳. نهج البلاغه عبده، ج ۱، ص ۱۸
۴. همان، كلمات قصار، شماره ۱۴۷.
۵. فاطر (۳۵) آیه ۲۴.
۶. نحل (۱۶) آیه ۳۶.
۷. یونس (۱۰) آیه ۴۷
۸. نساء (۴) آیه ۱۶۴.
۹. آیه ۷۸ سوره غافر نیز به همین مضمون است.
منبع : سایت بلاغ
منبع : سایت پیامبر اعظم
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست