چهارشنبه, ۲۲ اسفند, ۱۴۰۳ / 12 March, 2025
مجله ویستا
خودروی جدید اژوس

زیبایی یك خودروی چهاردر، پویایی یك خودروی كوپه
اژوس تركیبی از زیبایی، اسپرت بودن، قدرت و استحكام را یكجا گرد هم آورده است. طراحی آن در ادامه كارهای قبلی این رده یعنی ویند (Wind) و فلوانس (Fluence) قرار میگیرد كه نشانگر یك خودروی چهاردر كلاس بالا میباشد. روانی خطوط خارجی، یكپارچگی و هماهنگی اجزای مختلف این خودرو آن را از سایر خودروهای SUV كه ظاهری ناهمگون و خشن دارند جدا میكند. جلوی خودرو طرحی ساده و خالص دارد. وجود ورودیهای هوا در زیر چراغهای جلو موجب میشود كه اژوس دیگر نیازی به جلو پنجره رادیاتور نداشته باشد. خطوط جانبی یك انحنای دوبل را دنبال میكنند كه نوعی درخشندگی و بازی با نور در بدنه این خودرو ایجاد میكند كه بر روانی فرم طراحی اژوس تاكید دارد. انعطاف خطوط در ارتباط كاپوت با شیشه جلوی خودرو نمایان است. این شیشه بدون هیچ درزی به سقف حباب مانند و صیقلی كه آن هم از جنس شیشه براق است متصل میشود. حباب ایجاد شده توسط شیشه عقب خودرو تا حباب شیشه جلو امتداد مییابد و به این ترتیب یك خط روان و ممتد ایجاد میشود كه درخور فرم آئرودینامیك یك خودروی كوپه میباشد. این شیشه عقببر روی گلگیرهای عریض كه خودرو را كاملا روی جاده مینشانند قرار میگیرد. اژوس با یك كاپوت بلند، فاصله كوتاه محور چرخها از جلو و عقب خودرو و گلگیرهای عقب مدور، قدرت و پویایی را با هم به نمایش میگذارد. چرخهای بزرگ ۲۲ اینچی این خودرو كه مانند خودروهای چهاردر كلاسیك با گلگیرهای فوقانی همراه است، بیانگر قدرت و تنومندی این خودرو میباشد. در داخل خودرو ارتفاع صندلیها دید بیشتری را فراهم میآورد و احساس راحتی و امنیت سرنشینان را تقویت میكند. نمای خارجی خودرو هماهنگ و همگون، ساده و در عین حال زیبا و جذاب است. چنان به نظر میرسد كه تمام اسكلت خودرو فقط از یك قطعه تولید شده است. خطوط مواج و فرم جذاب آن خود به خود لذت رانندگی را در آن برمیانگیزد. - پاتریك لوكمان
كلاس بالا، كارآمد و بدیع
اژوس ۴ صندلی مستقل و آسایش و راحتی یك خودروی كلاس بالا را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. اتاق داخلی جادار این خودرو با لوازم اصلی و تركیب رنگی ظریف و دلچسب مزین شده است. ظرافت و نرمی فضای داخلی آرامش سرنشینان را به ارمغان میآورد. رنگ آبی بدنه، داشبورد به فرم سفره ماهی و نمای هماهنگ آبیگونه اتاق داخل خودرو یادآور جهان زیر آب است. چرم صندلیها كه با رنگ حنایی وحشی نقش گرفته است، صحنه یك غروب خورشید را در ذهن تجلی میكند و فضایی بسیار گرم و دلنشین ایجاد میكند. كنسول مركزی كه با چرم آبی رنگ آراسته شده است، با اشكال مواج خطوط كنارهها همخوانی دارد. علاوه بر دو جایگاه كوچك كه روی درهای جلوی خودرو برای نهادن اشیای كوچك تعبیه شده است، این كنسول نیز سه جا برای قرار دادن اقلام مختلف فراهم میآورد. اتاق داخل خودرو به لطف سقف شیشهای و یك نوار مركزی با دو قسمت شفاف روی آن بسیار دلپذیر و جذاب شده است.برای حفظ تعادل روانی و زیبایی، خطوط جانبی دستگیرههای درها همسطح با در تعبیه شدهاند. به هنگام نزدیك شدن دست، یك چشم الكتریكی باعث میشود تا دستگیره حدود چند سانتیمتر بیرون بیاید تا برای گرفتن آن مشكلی پیش نیاید و استفاده از آن به سادگی انجام پذیرد. سیستم هدایتی GPS سرعت مجاز را محاسبه كرده و آن را در وسط سرعتسنج خودرو به صورت آنالوگ یا دیجیتال نشان میدهد. اگر راننده از سرعت مجاز تجاوز كند حلقهای از دیودهای نورانی (LED) شروع به چشمك زدن میكنند و به این ترتیب نسبت به سرعت بالای راننده به وی هشدار میدهند. در صورت قرار دادن خودرو در حالت جاده یك نشانگر پشت آمپر به طور اتوماتیك روشن میشود تا وضعیت خودرو را نسبت به حالت افقی نشان دهد. در صورت وجود خطر چپ كردن این نشانگر به راننده هشدار میدهد. در قسمت بالا و وسط داشبورد یك صفحه نمایش اطلاعات موردنیاز و بخصوص نقشه مسیر و موقعیت خودرو در آن را در معرض دید سایر سرنشینان قرار میدهد. كنترلهای خودرو براساس سیستم تماس لمسی (Touch Design) بنا نهاده شدهاند.سیستم گردشگر انتخابكننده سرعت مركزی از یك سیستم جدید و ساده شده ارگونومیك بهره میبرد. كلیدهای كنترل مولتی مدیا در جای ایدهآلی قرار گرفتهاند و به راحتی قابل دسترس هستند و این در حالی است كه محل قرار گرفتن كنترلهای فرمان به گونهای است كه كاملا قالب انحنای طبیعی دست میشود. داخل خودرو وسیع، راحت، ساده و موقر است. مواد پلاستیكی غیرقابل برگشت به كار رفته در این خودرو ناچیز است و برای محیط زیست مزاحمتی ایجاد نمیكند. آنچه كه هنگام رانندگی مهم است، منظرهای است كه از جلوی چشمان ما رد میشود و این منظره نیز جزئی از محیط است كه باید سالم نگه داشته شود. صندلیها به گونهای تعبیه شدهاند كه سرنشین را به خوبی دربرمیگیرند و آسایشی دو چندان را برای وی فراهم میآورند كه نشانه كلاس بالا و كارآمد بودن آنهاست. صندلیهای جلو به سمت خارج چرخش میكنند و نشیمن آنها ۷۰ میلیمتر پایین میآید تا سرنشین به سهولت تمام بتواند روی آن قرار گیرد. لولای درهای عقب در قسمت عقب در واقع شده و در نتیجه ستون میانی بین در جلو و عقب وجود ندارد و همین امر موجبات دسترسی آسان و بدون زحمت به صندلیهای عقب را فراهم میكند.
لذت رانندگی، قدرت و كنترل
موتور دیزل به حجم ۳۰۰۰ سی سی، با ۶ سوپاپ و به قدرت ۲۵۰ اسب بخار كه به صورت طولی قرار گرفته است، به اژوس قدرت و چالاكی خاصی بخشیده است. این موتور با استانداردهای ضدآلودگی یورو ۴ (Euro ۴) همخوانی دارد و علاوه بر آن مجهز به یك فیلتر ذرهای نیز میباشد.سیستم دنده و انتقال قدرت ۴*۴ كاملا اتوماتیك است. براساس میزان اتصال، این سیستم قادر به تنظیم میزان كشش و نیروی محركه ۴ چرخ از صفر تا صد درصد میباشد. این سیستم انتقال قدرت با یك گیربكس ۷ دنده اتوماتیك، سهولت و لذت رانندگی را تضمین میكند و این در حالی است كه مصرف سوخت و دفع دیاكسیدكربن آن نیز به طرز چشمگیری كاهش یافته است. دسترسی به صندوق عقب، از طریق یك در كه شامل دو قسمت میباشد انجامپذیر است: یك قسمت هاچبك بالا رونده كلاسیك و یك قسمت تحتانی موتوریزه كه پایین میآید و یك سطح ریلی لغزنده را ایجاد میكند. این قسمت ریلی اجازه میدهد تا نقل و انتقال اشیاء سنگین و حجیم به راحتی انجام پذیرد. ارتفاع این سطح با یك موتور الكتریكی قابل تنظیم است و بدین ترتیب میتوان فضای داخل صندوق عقب را تقسیم كرد و به صورت دو قسمت مجزا از هم درآورد.تایرهای میشلن (Michelin)
اژوس مجهز به تایرهای میشلن ادن ویس (Michelin Eden Weiss) است. حضور این تایر خود بیانگر یك تعادل صحیح بین ظرافت، حساسیت و كاركرد است. این تایرها به خوبی با دو عملكرد اژوس سازگار شدهاند: حالت حركت در راههای شهری و حالت جاده و راههای صعبالعبور. ارتفاع محور چرخهای جلو و عقب از هم متفاوت است. این تایرها به گونهای طراحی شدهاند تا نیروی مقاومت اصطكاك به هنگام حركت را كاهش دهند و به این ترتیب مصرف سوخت و دفع دیاكسیدكربن نیز خود به خود كاهش مییابد. اسكلت فشرده و محكم این تایرها میزان تغییر شكل و دفرمه شدن آن را به حداقل میرساند و در نتیجه اتلاف انرژی آن كاهش مییابد. شیارهای طویل و كم عمق تعبیه شده روی این تایرها سر و صدای به هنگام حركت را كاهش میدهند و موجب اتصال بهتر چرخ به جاده در راههای صعبالعبور میشود. قسمت مركزی چرخ جلو كه شیار كمتری دارد و دارای یك مخزن نگهدارنده آب است، برای انتقال قدرت به زمین تعبیه شده است و در جادههای خیس اتصال خوبی را با زمین برقرار میكند. چرخهای عقب از شانههای بزرگتر و محكمتری برخوردارند تا بهترین وضعیت را به هنگام كناره گرفتن و دور زدن ایجاد كنند. به لطف استفاده از سیستم پاكس (Pax System) اژوس نیازی به تایر زاپاس ندارد. این چرخها روی طوقههای ویژه ساخته و پرداخته شده توسط مونتوپت (Montupet) قرار میگیرند.
ولئو (Valeo)
چراغهای جلوی اژوس شبیه بومرنگ طراحی شدهاند و با دارا بودن دو رنگ متفاوت از دیودهای نورانی دو عملكرد چراغ جلو و چراغ چشمكزن راهنما را با هم انجام میدهند. این سیستم نورانی كه با همكاری شركت ولئو ساخته شده است، كارایی بالا و طراحی فشرده و نوآورانه را با هم یكجا جمع كرده است.
تمام سیستم روشنایی اژوس توسط دیودهای با كیفیت و كارایی بالا انجام میپذیرد. همانند فلوانس (Fluence) توزیع مقدار و جهت نور بنا بر شرایط رانندگی تنظیم میشود. در جادههای پرپیچ و خم یك سیستم الكترونیكی جهتگیری اشعه نورانی را به طور اتوماتیك تنظیم میكند. در اتوبان دیودها به طور اتوماتیك فعال و تنظیم میشوند تا یك میدان دید خوب و پایدار و بدون ایجاد خیرگی را فراهم كنند. رنگ نور این چراغها همانند نور روز است و راحتی و دید بیشتری را به سرنشینان و راننده میدهد. عمر این دیودها نیز به وضوح از تمام لامپهای موجود فعلی بیشتر است.
مشخصات فنی
ابعاد
طول ۴۷۰۰ میلیمتر، فاصله محور چرخ جلو از جلوی خودرو ۸۷۵ میلیمتر
عرض بدون در نظر گرفتن آینههای بغل ۱۹۲۰ میلیمتر ، فاصله محور چرخ عقب از عقب خودرو ۹۲۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۶۰ میلیمتر، ارتفاع كف خودرو از زمین ۲۸۵ میلیمتر
فاصله بین محور جلو وعقب ۲۹۰۰ میلیمتر
زاویه حمله ۱ ۲۵ درجه
فاصله بین چرخهای جلو یا عقب از هم ۱۶۴۰ میلیمتر
زاویه گریز ۳۲۲ درجه
وزن ۱۹۵۰ كیلوگرم
۱ - زاویه حمله زاویهای است بین صفحه پلان خودرو و جریان هوا در جلو به هنگام حركت به جلو
۲ – زاویه گریز زاویهای است بین صفحه پلان خودرو و جریان هوا در عقب خودرو به هنگام حركت به جلو
نیروی محركه
موتور دیزل ۶ سیلندر به حجم ۳۰۰۰ سی سی و ۲۴ سوپاپ dci مجهز به سیستم شارژكننده توربین سازگار با یورو ۴ (Euro ۴) با یك فیلتر ذرهای
توان ۱۸۴ كیلووات، معادل ۲۵۰ اسب بخار و نیروی گشتاور حداكثر Nm۵۵۰ در rpm۳۰۰۰ (دور در دقیقه)
گیربكس اتوماتیك ۷ دنده قابل تغییر با شستیهای تعبیه شده روی فرمان
سیستم انتقال قدرت
انتقال قدرت ۴*۴ فول، با موتور قرار گرفته در وضعیت طولی
كنترل الكترونیكی از صفر تا صد درصد بین چرخهای جلو و عقب بنا بر میزان اتصال
طوقه چرخ ۲۲ اینچ
باد چرخها میشلن (Michelin) R۵۶۰/۸۰۰-۲۷۵
Pax System
تجهیزات داخلی
۴ صندلی مستقل كه هنگام باز شدن در به طور اتوماتیك پایین میآید و به سمت خارج چرخش میكند تا سوار شدن بر آن به راحتی صورت پذیرد. صفحه نمایش آنالوگ و دیجیتال سرعت مجاز را كه سیستم هدایتگر GPS بنابر مكان خودرو محاسبه میكند نشان میدهد و در جادهها و راههای صعبالعبور برای تامین ایمنی هرچه بیشتر میزان كج شدن خودرو را نشان میدهد و آن را كنترل میكند تا خودرو چپ نكند.صفحه نمایشگر تاشو MMI در داشبورد به همراه كلیدهای كنترل ارگونومیك روی كنسول مركزی
تاقچه صندوق عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع با حركت به سمت خارج به منظور كمك به بار زدن و امكان تنظیم ارتفاع برای تقسیمبندی فضای داخل صندوق عقب
تجهیزات خارجی
۴ در با جهت لولای مخالف هم بدون ستون میان در جلو و عقب با دستگیره داخل رونده كه با چشم الكتریكی در صورت نزدیك شدن دست با آن بیرون میآید. صندوق عقب دو قسمتی با یك قسمت فوقانی دستی و یك قسمت ریلی موتوریزه تحتانی كه با تاقچه عقب برای بار زدن حركت میكند. كاپوت محفظه موتور كه به آرامی و ملایمت باز میشود.
شركای همكار در این پروژه
ولئو (Valeo) سیستم فشرده نوری براساس دیودهای نورانی با كارایی بالا برای نور عمقی، نور بالا، چراغ راهنمای چشمكزن و مجموعهای از چراغهای هشداردهنده و چراغهای نور روز. میشلن (Michelin) كاهش مقاومت اصطكاك بر چرخها و تفاوت این مقاومت برای چرخهای جلو و عقب به هنگام حركت به منظور بهینه شدن وضعیت خودرو نسبت به قسمتی كه وزن بیشتری را تحمل میكند. استابیلوس (Stabilus) استفاده از فناوری هیدرولیك DORSTOP كه درها را با هر زاویهای كه باز باشند و در هر شیبی كه خودرو قرار داشته باشد ثابت نگه میدارد.
مونتوپت (Montupet) طوقه چرخ مخصوص با آلیاژ سبك
منبع : مجله گسترش صنعت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست