سه شنبه, ۱۳ آذر, ۱۴۰۳ / 3 December, 2024
مجله ویستا

”خودروی شبیه ماتیز M۱۱۰“، ”کیاریو“، ”کوراندو“، ”چیرمن“ و ”سمند سریر“


”خودروی شبیه ماتیز M۱۱۰“، ”کیاریو“، ”کوراندو“، ”چیرمن“ و ”سمند سریر“
●”شبه ماتیز“ کوچولو باز می‌گردد!
پس از مالزی و بزریل، چین نیز به بازار کشورمان راه‌یافت و در آینده بایستی منتظر خودروسازان روسی و هندی نیز بود!“ این خودرو در کشور چین با نام چری QQ شناخته می‌شود و در ایران فعلاً MVM۱۱۰ نام گرفته است. QQ توسط چینی‌ها از طرح ماتیز کپی شده و تنها تغییراتی در ظاهر آن داده شده است. اما علیرغم این مسئله QQ تحت لیسانس جنرال موتورز به‌عنوان مالک دوو کره‌جنوبی در چین شکل گرفته و حتی جنرال موتورز از این سازنده چینی به‌دلیل کپی‌کردن از طرح دوو ماتیز به دولت چین شکایت نیز نمود که البته راه به‌جائی نبرد. به هر حال این خودرو با تغییراتی که نسبت به مدل ماتیز دارد در ایران به تولید خواهد رسید.
MVM۱۱۰ از نظر مشخصات فنی تقریباً همانند ماتیز است. در طرح داخلی نیز به‌غیر از یک مورد تغییر دیگری حاصل نگردیده است و آنهم طرح جدید نشان دهنده‌ها است که شاهد اضافه شدن دور شمار موتور است. این خودرو با تجهیزات بیشتر نسبت به ماتیز و همچنین امکان سفارش امکانات اضافه‌ای همچون ایربگ، گیربکس اتوماتیک، رینگ‌های آلیاژی، سیستم ضدبلوکه ترمز و موارد دیگر در برنامه تولید قرار دارد که البته بایستی دید تا چه حد در زمان تولید برنامه‌های اعلام شده به مرحله اجراء گذارده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود قیمت این خودرو با تجهیزات مختلف رقمی بین ۷ تا ۸ میلیون تومان باشد که لابد قیمت مناسبی برای یک خودروی چینی است!
●”کوراندو“ جیپ کره‌ای!
کوراندو نام محصولی از خودروسازی ”سنگ یانگ“ کره‌جنوبی بوده که حدود دو سال است این کمپانی با ارائه مدل موسو در بازار ایران شناخته می‌شود. کوراندو یک SUV از نوع سه در است که همچون دیگر محصولات این سازنده با حمایت مرسدس بنز در بخش قطعات فنی تولید می‌شود.
چهره خاص کوراندو اگر چه زیبا نیست اما حکایت از خودروئی پرتوان و مستحکم دارد. این خودرو همچون مدل موسو با دو پیشرانه ۳/۲ و ۲/۳ لیتری بنزین‌سوز در بازار کشورمان عرضه خواهد گشت. مدل ۳/۲ لیتری آن به‌صورت ”سافت تاپ“ است یعنی نیمی از سقف آن به‌صورت پوشش قابل جمع کردن است این مدل با جعبه دنده‌دستی ارائه می‌گردد و قیمت در نظر گرفته شده برای آن ۲۶ میلیون تومان است. مدل دیگر، از پیشرانه ۲/۳ لیتری بهره می‌برد که به‌عنوان مدل لوکس با جعبه دنده خودکار و سقف ثابت عرضه خواهد شد و قیمتی برابر ۳۳ میلیون تومان برای آن پیش‌بینی شده است که چنین قیمتی با توجه به ۳ در بودن آن و طرح ظاهری این خودرو و همچنین قیمت مدل‌های مختلف موسو گران به‌نظر می‌رسد.
●”چیرمن“ فتوکپی ناخوانا از یک بنز!
چیرمن به‌عنوان لوکس‌ترین مدل سنگ یانگ برای سال ۲۰۰۵ دچار تغییراتی در طرح ظاهری شد و شاید بتوان گفت با تغییرات حاصل شده در آن تا حدودی شبیه مدل‌های بنز بود. اما مدلی از آن‌که در کشورمان قرار است عرضه گردد از طرح ظاهری سال گذشته این خودرو بهره‌مند است و خصوصاً در نمای جلو تا حدودی شبیه مدل‌های دهه ۹۰ مرسدس بنز است.
چیرمن از دو طرح بدنه هر دو به‌صورت چهار در سدان بهره‌مند است که یکی به‌صورت بدنه معمولی و دیگری به‌صورت بدنه بلند ”لیموزین“ عرضه می‌گردد اما فعلاً تنها مدل معمولی آن در ایران عرضه خواهد گشت این مدل نیز با دو پیشرانه ۳/۲ و ۲/۳ لیتری بنزین‌سوز تولید می‌گردد که مدل قوی‌تر با پیشرانه ۲/۳ لیتری برای بازار ایران در نظر گرفته شده است. این مدل با کد CM۶۰۰S شناخته می‌شود.
چیرمن با مجموعه‌ای کامل از تجهیزات در کشورمان عرضه خواهد شد اما قیمت ۷۵ میلیون تومانی تعیین شده برای آن رقمی گزاف برای یک خودروی نه چندان مطرح جهانی به‌نظر می‌رسد خصوصاً با توجه به حضور خودروئی همچون نیسان ماکزیما.
●”سمند سریر“ بدنه‌ای کشیده‌تر برای راحتی بیشتر
سمند سریر که در واقع بایستی آن را مدل بدنه بلند سمند دانست با توجه به نیاز سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌های دولتی و غیردولتی به یک خودرو جهت مدیران و همچنین انجام امور تشریفات شکل گرفته است. مهمترین تغییر ظاهری سمند سریر افزایش ۳۰ سانتی‌متری طول خودرو و به همراه آن فاصله بین محورهای جلو و عقب خودرو است که در بخش جای پای سرنشینان عقب اعمال شده است، جلو پنجره کروم، رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی و شیشه‌های جانبی را رنگ تیره دیگر تغییرات ظاهری سمند سریر را تشکیل می‌دهند. اما در داخل خودرو با توجه به آنکه این مدل به‌عنوان خودروئی لوکس و مجهز معرفی می‌شود سعی شده است تا از هر نظر ارتقاء‌یافته به‌نظر برسد. پوشش چرم برای صندلی‌ها، رودری‌ها و قسمت‌های داخلی خودرو، دو عدد مانیتور جاسازی شده در پشت سری‌های صندلی‌های جلو، سینی تاشو و یخچال برای سرنشینان عقب، شارژر موبایل و جعبه دنده تعبیه شده برای قراردادن لوح‌های فشرده و پخش صوتی و تصویری جداگانه برای سرنشینان عقب مجموعه تجهیزات اضافه شده این مدل هستند که بیشتر برای رفاه حال سرنشینان عقب در نظر گرفته شده‌اند. در بخش قطعات فنی نیز با توجه به افزایش وزن خودرو به رقم ۱۶۰۰ کیلوگرم برای آنکه سریر از توانائی‌هائی حرکتی قابل قبولی برخوردار باشد از پیشرانه نوع ۱۶ سوپاپ استفاده شده اما سایر قسمت‌ها همچون جعبه دنده، سیستم تعلیق، فرمان و حتی ترمزها تغییری نداشته و همانند سمند LX است.
●”کیاریو“ ـ L۹۰ نیامده رقیب پیدا کرد!
دومین خودروساز بزرگ کشور برای حفظ سهم بازار خود در سال‌های آینده و با توجه به آنکه پراید ممکن است در مقابل رقبایش در بازار داخلی دچار مشکل شود قرارداد جدیدی برای تولید خودروی کیاریو منعقد نموده و پیش‌بینی می‌شود که این خودرو امسال به بازار داخلی عرضه گردد. البته با تولید این خودرو و خودروهائی همچون لوگان ”L۹۰“ که آن‌هم در همین کلاس قرار دارد به‌نظر می‌رسد که سرانجام خودروسازان داخلی قصد دارند به قسمت‌های پائین‌تر بازار که سال‌هاست در قبضه دو خودروی پیکان و پراید قرار دارد توجهی کنند، البته در صورتی‌که این خودروها با قیمت‌هائی مناسب عرضه گردند نه مانند هیوندای ورنا که آن‌هم در همین کلاس قرار دارد و لیکن اکنون با قیمت حدود ۱۴ میلیون تومان در بازار ایران عرضه شده است.
کیاریو از دو نوع پیشرانه ۳/۱ و ۵/۱ لیتری بنزین‌سوز بهره‌مند است و به دوگونه چهار در سدان و پنج در استیشن تولید می‌شود که برای بازار ایران مدل سدان عرضه خواهد شد.
اگر چه هنوز قیمتی برای کیاریو اعلام نگردیده اما بعید است که با توجه به تولید محدود آن در ابتدا با قیمت مناسب عرضه گردد و می‌توان در صورتی‌که مدل دارای پیشرانه ۵/۱ لیتری آن با تجهیزات مناسب ارائه شود قیمتی برابر ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان را برای آن پیش‌بینی نمود. اما مطمئناً در صورتی‌که قیمت آن به رقمی رقابتی کاهش یابد. ریو بازار فروش خوبی در کشورمان خواهد داشت.
●توشیبا برای تویوتا ”چیپ“ طراحی می‌کند
شرکت توشیبا، پنجمین سازنده بزرگ ”چیپ“ در جهان، برای اتومبیل‌های دوسوخته شرکت تویوتا، میکروچیپ طراحی می‌کند. شرکت توشیبا جهت کنترل عملکرد اتومبیل‌های دوسوخته شرکت تویوتا طراحی میکرو چیپ‌هائی را آغاز کرده است. شرکت تویوتا، دومین شرکت بزرگ اتومبیل‌سازی جهان، طراحی دو نوع چیپ، یکی برای تنظیم سرعت چرخش موتور اتومبیل و دیگری برای کنترل عبور جریان الکتریسیته، را از شرکت توشبیا خواسته است.
این اولین‌باری است که شرکت توشبیا چنین سفارشی را برعهده می‌گیرد و بدین ترتیب از شرکت الکتریکی میتسوبیشی که هم‌اکنون بازار را در اختیار دارد، پیشی می‌گیرد.
منبع : مجله ماشین